Nieuwe VOIP provider: Rynga?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Mijn Freedays bij Poivy.com verlopen binnen 3 dagen. Omdat ik (zie ander topic) geen reactie gekregen heb op mijn ticket en er 'maar' 90 freedays zijn overweeg ik een andere provider te proberen.

Op deze enorm handige site http://progx.ch/home-voip-prixbetamax-3-1-2.html heb ik een vergelijk gemaakt tussen de verschillende operatoren.

Rynga lijkt me hierbij een van de beste keuzes met 120 freedays, gratis bellen naar vaste lijnen in België en slechts 8cent/minuut naar mobiele nummers.

Zijn hier mensen met ervaringen met Rynga en / of andere providers die jullie me al dan niet kunnen aanraden, of wat zouden jullie in mijn plaats doen?

Ik bel vooral naar vaste lijnen in België maar vind het ook handig om gratis of tegen laag tarrief naar andere EU landen (Frankrijk, Nederland, Duitsland, Engeland en Finland) te bellen.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Hou er rekening mee (ook hier vermeld) dat Rynga 1,5 ct/ minuut (naar vaste lijnen) aanrekent na het verstrijken van je freedays. Justvoip heeft ook 120 freedays, rekent 10ct (zonder btw) aan per minuut naar GSM en kost 1ct/minuut na het verstrijken van je freedays.

Bel je veel naar GSM is Rynga de betere keuze, bel je meer naar vaste lijnen is Justvoip misschien interessanter. Het hangt af van je belgedrag.

Ik gebruik Justvoip al meer dan 3 jaar naar volle tevredenheid. Rynga is ook van Betamax, dus technisch zou er geen verschil mogen zijn.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Gebruik hier Rynga. Sedert een maand en werkt perfect. Geen problemen mee en zelfs beter verbinding als met poivy.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Hier vind je meer over de aantrekkelijke Betamax-klonen: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 52&start=0
Inderdaad , als je niet heel veel belt is Justvoip de beste keuze.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Rynga = goed :-)
pverstraeten
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

Moest je in het bezit zijn van een fritzbox of een andere voip router/modem waar je meerdere voip account kan programmeren, kan je die zo instellen dat je uitgaande nummers voor vaste lijnen België via voip provider 1 gaat, gms oproepen via provider 2 en gesprekken naar duitsland bvb naar provider 3.

Zo doe ik het en kan je er zo voor zorgen dat je altijd met het goedkoopste tarief belt.

Mvg,
P.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

pverstraeten schreef:Moest je in het bezit zijn van een fritzbox of een andere voip router/modem waar je meerdere voip account kan programmeren, kan je die zo instellen dat je uitgaande nummers voor vaste lijnen België via voip provider 1 gaat, gms oproepen via provider 2 en gesprekken naar duitsland bvb naar provider 3.
Zo doe ik het en kan je er zo voor zorgen dat je altijd met het goedkoopste tarief belt.
Mvg,
P.
pas na 120 dagen begint die 1,5 CENT per minuut te tellen en van je belkrediet van 10 euro (aankoop 12,65 euro?) te gaan...
als je in tussentijd al dan niet al enkele uren naar gsm's hebt gebeld...
valt nog mee...
chridarl
Member
Member

Ik heb ook sinds kort een account bij rynga die ik gebruik om via pbexs en sipdroid met mijn HTC Hero over VOIP te bellen. Het komt er dus in feite op neer dat je zogezegd via een pc naar een vaste lijn of gsm belt. Wat me is opgevallen, toen ik een wat langer gesprek had (± 10min) naar een vaste lijn in België, dat er mij toch kosten werden aangerekend. In het configpanel van rynga stond er bij dit gesprek dat ik de FUP had overtreden? :?
Zijn er nog mensen die dit ervaren hebben?
Netline - tevreden - Fritz!Box blijkt beter te werken dan Gigaset SX762 voor VOIP - 6 Mbps :(
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

chridarl schreef:Wat me is opgevallen, toen ik een wat langer gesprek had (± 10min) naar een vaste lijn in België, dat er mij toch kosten werden aangerekend. In het configpanel van rynga stond er bij dit gesprek dat ik de FUP had overtreden? :?
Ik gebruik Poivy en heb regelmatig gesprekken van meer dan 15 minuten (toch meermaals per week).
Nog nooit een FUP-overtreding gehad hiervoor. Ik heb het 1 keer gehad voor een gesprek van 6 seconden, omdat ik toen heel vaak kort na elkaar naar mijn eigen nummer belde, toen ik bezig was mijn Fritzbox te configureren en te testen.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

chridarl schreef:Ik heb ook sinds kort een account bij rynga die ik gebruik om via pbexs en sipdroid met mijn HTC Hero over VOIP te bellen. Het komt er dus in feite op neer dat je zogezegd via een pc naar een vaste lijn of gsm belt. Wat me is opgevallen, toen ik een wat langer gesprek had (± 10min) naar een vaste lijn in België, dat er mij toch kosten werden aangerekend. In het configpanel van rynga stond er bij dit gesprek dat ik de FUP had overtreden? :?
de FUP wordt gerekend per IP adres... dat IP adres is bij jouw PBXES.ORG
en laat jij nu toch wel niet de enige zijn die daar een rynga accountje geregistreerd heeft staan.

Het beste is om zelf Asterisk op je thuisroutertje te plaatsen ...jouw ip wordt niet gedeeld met 100.000 andere VOIP enthousiastelingen :-)
chridarl
Member
Member

skynetbbs schreef:
chridarl schreef:Ik heb ook sinds kort een account bij rynga die ik gebruik om via pbexs en sipdroid met mijn HTC Hero over VOIP te bellen. Het komt er dus in feite op neer dat je zogezegd via een pc naar een vaste lijn of gsm belt. Wat me is opgevallen, toen ik een wat langer gesprek had (± 10min) naar een vaste lijn in België, dat er mij toch kosten werden aangerekend. In het configpanel van rynga stond er bij dit gesprek dat ik de FUP had overtreden? :?
de FUP wordt gerekend per IP adres... dat IP adres is bij jouw PBXES.ORG
en laat jij nu toch wel niet de enige zijn die daar een rynga accountje geregistreerd heeft staan.

Het beste is om zelf Asterisk op je thuisroutertje te plaatsen ...jouw ip wordt niet gedeeld met 100.000 andere VOIP enthousiastelingen :-)
Dat noem ik nu eens een interessant antwoord :-D - Bedankt!
'K zal dan straks een keer experimenteren met Asterisk
Netline - tevreden - Fritz!Box blijkt beter te werken dan Gigaset SX762 voor VOIP - 6 Mbps :(
chridarl
Member
Member

Oei, Asterisk is voor Linux en ik draai Windows 7! Je sprak van Asterisk op een thuisrouter, bedoel je daarmee een aparte pc als router met daarop een bepaalde linuxversie in combinatie met Asterisk? Of is er een mogelijkheid om Linux + Asterisk op een USB-stick te plaatsen en deze dan aan te sluiten op mijn router zodat dit draait als een appart besturingssysteempje (Mijn router heeft een USB-aansluiting :))? Of zie ik het allemaal veel te simpel? :-D
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Bedankt voor de reacties! Ik ga zowel Rynga als Justvoip eens met elkaar vergelijken en zien wat voor mij het voordeligste is.

Ik vind de reacties over Asterisk interessant, maar kan hiervoor ajb een nieuw topic worden geopend? Zo blijft het hier over VOIP providers pur sang gaan en kan ik in het nieuwe topic ook reageren.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

je kan asterisk installeren op "openwrt" capable routers...
en indertijd werd er voor <20 euro "fonera" toestellen op de markt gebracht als "hotspot" die openwrt draaiden...
kleine moeite om een asterisk package op te installeren en in de sip.conf & extensions.conf jouw rynga en sip telefoons te configureren ... alsof je dus lokaal een "pbxes" hebt draaien...

step1.html, step2.html, wget asterisk, opkg install asterisk, vi sip.conf, vi extensions.conf en je bent praktisch vertrokken
er zijn er natuurlijk die verder wilden en er voicemail mee wilden opnemen...en er een sd kaart op soldeerden... das beetje teveel van't goeie natuurlijk
chridarl
Member
Member

skynetbbs schreef:je kan asterisk installeren op "openwrt" capable routers...
en indertijd werd er voor <20 euro "fonera" toestellen op de markt gebracht als "hotspot" die openwrt draaiden...
kleine moeite om een asterisk package op te installeren en in de sip.conf & extensions.conf jouw rynga en sip telefoons te configureren ... alsof je dus lokaal een "pbxes" hebt draaien...

step1.html, step2.html, wget asterisk, opkg install asterisk, vi sip.conf, vi extensions.conf en je bent praktisch vertrokken
er zijn er natuurlijk die verder wilden en er voicemail mee wilden opnemen...en er een sd kaart op soldeerden... das beetje teveel van't goeie natuurlijk
Dat lijkt toch niet zo simpel. maar het is wel een uitdaging. Ik ga me eerst eens wat meer verdiepen in openwrt en we zien wel waar ik uitkom...
Nogmaals bedankt. :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

johcla schreef: Ik gebruik Poivy en heb regelmatig gesprekken van meer dan 15 minuten (toch meermaals per week).
Nog nooit een FUP-overtreding gehad hiervoor. Ik heb het 1 keer gehad voor een gesprek van 6 seconden, omdat ik toen heel vaak kort na elkaar naar mijn eigen nummer belde, toen ik bezig was mijn Fritzbox te configureren en te testen.
Fair User Policy heeft niets te maken met de duur van de gesprekken, maar met de totale duur van de gesprekken naar "Free destinations", zie de kleine lettertjes op de tarieflijst:
Max 300 minutes per week of free calls, measured over the last 7 days and per unique IP address.
crazydavid schreef:Gebruik hier Rynga. Sedert een maand en werkt perfect. Geen problemen mee en zelfs beter verbinding als met poivy.
Rynga, PoivY, Justvoip, Voipcheap, enz. enz. zijn allemaal "merknamen" van dezelfde provider Betamax, en gebruiken allemaal dezelfde servers. Dus er is in principe geen enkele kwaliteitsverschil.
Dat je met Rynga een betere verbinding hebt dan met PoivY is louter toeval en volgens mij een subjectieve ervaring ...
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”