Hoe inkomende lijn PROPER aansluiten ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

In ons gekochte huis hebben we op 4 kamers een telefoonaansluiting in de muur. In de garage komen er dan ook 4 kabels toe met elk 2 koperparen. Op dezelfde plaats komt ook de Belgacom kabel toe (ook 4 koperdraadjes). Hoe de vorige eigenaar alles aangesloten heeft lijkt me niet echt een toonbeeld van hoe het moet. Alle kabels hebben gewoon ontblote koperdraden en zijn nogal amateuristisch verbonden.
Twee van de inkomende Belgacom draden zijn verbonden met een koperpaar van een van de kamers, de andere twee hangen er gewoon losjes ongebruikt bij. De verbindingen van die eerste twee draadjes zijn adhv een vreemd kapje dat m.i. gewoon de draadjes op een iets properder manier aansluit.
Van die kamer is vervolgens het ander koperpaar verbonden met een koperpaar van elk van de 3 andere kamers in parallel. Hiertoe werden gewoon de 4 koperuiteindjes samengepakt en met een tang wat rondgedraaid zodat ze aan mekaar blijven hangen. En dat dus twee keer (nl. de blauwe draadjes samen en de witte draadjes samen).
Waarom de binnenkomende lijn dan niet direct met de 4 kamers in parallel aangesloten is, ipv eerst langs een kamer rond te gaan, is me niet duidelijk.
Tenslotte hangt er nog een Belgacom kastje aan de muur met een standaard 5pins-plug, een On/Off schakelaar, een Testknopje en binnenin wat elektronica met enkele random aansluitpunten. Totaal geen idee waar het voor dient of gediend heeft (het was in elk geval niet aangesloten).

Nu ben ik aan het overschakelen naar Telenet en moet ik de 4 kamers dus op de modem aansluiten ipv de Belgacom lijn. Ik zou natuurlijk de methodiek van vorige eigenaar kunnen overnemen en de door Telenet geleverde telefoonkabel nemen, er de RJ11 stekker afknippen, de nodige draadjes ontbloten en die ook een beetje rond de koperdraden van mijn kamers wikkelen :D.
Het moment lijkt me echter ideaal om het toch ietsje properder te doen. Daarom de vraag: wat heb ik nodig om de 4 kamers (in parallel) aan te sluiten op de Telenet telefoonaansluiting/modem ? Bestaan er daarvoor properder aansluitkastjes, zodat ik dan misschien op de kabels van de 4 kamers ook gewoon een RJ11 kan zetten ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Tomby schreef: Waarom de binnenkomende lijn dan niet direct met de 4 kamers in parallel aangesloten is, ipv eerst langs een kamer rond te gaan, is me niet duidelijk.
Wellicht kon de vorige eigenaar op die manier vanaf kamer 1 de lijn onderbreken naar de volgende kamers. Sommige Belgacom telefooncontactpunten hebben een inwendig contact, waarmee de doorverbinding kan onderbroken worden als er een stekker in het stopcontact gestoken wordt.
Tomby schreef:Het moment lijkt me echter ideaal om het toch ietsje properder te doen. Daarom de vraag: wat heb ik nodig om de 4 kamers (in parallel) aan te sluiten op de Telenet telefoonaansluiting/modem ? Bestaan er daarvoor properder aansluitkastjes, zodat ik dan misschien op de kabels van de 4 kamers ook gewoon een RJ11 kan zetten ?
Er bestaan in de handel van die kleine contactdozen om telefoniedraden te verbinden.
Er bestaan ook van die RJ11 T-fiches om telefoonkabels (parallel) te verbinden.

Maar ... gezien je bedrading vanuit 1 centraal punt vertrekt, is dit ideaal om een kleine binnencentrale tussen de Telenet modem en je 4 telefoons te schakelen. Voordelen:
- je krijgt genoeg stroom om 4 telefoons te laten bellen (de Telenet modem geeft een lagere belspanning dan Belgacom, en dit kan soms ertoe leiden dat niet alle telefoons meebellen)
- privacy tussen de verschillende telefoons.
- intern bellen.
- doorverbinden tussen de toestellen.
Zo'n 2de hands (analoge) binnencentrales (1 buitenlijn, 4 binnenlijnen) kan je wellicht op e-bay vinden.

Of een 2de hands FritzBox: hier kan je één analoge buitenlijn aansluiten, en 3 binnenlijnen (dan moet je 2 van de 4 telefoons parallel schakelen). Extra voordeel: je kan ook beginnen experimenteren met VOIP. FritzBox 7050 op e-bay voor 40 EUR of minder ...

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”