Sinds kort heb ik (opnieuw) een Telenet aansluiting. Nu ben ik niet compleet onbekend ermee, ik heb vroeger al eens een aansluiting gehad in het landelijke West-Vlaanderen. Buiten limieten heb ik daar compleet geen problemen gehad.
Tegenwoordig woon ik in Gent en heb ik sinds begin deze maand een Turbonet XL aansluiting op mijn studio aan de Ijzerlaan te Gent. Op zich een mooie lijn, met mijn Eweka account haal ik meestal 2,84MB/s. Een mooie snelheid dus.
Nu is mijn probleem dat die snelheid tijdens het weekend, 's avonds tijdens de week (ongeveer tussen zes en elf) en vanaf twaalf uur drastisch omlaag gaat én ik een gigantisch hoge ping krijg. Ik weet dat bij Telenet de lijn gedeeld wordt over de straat, maar vroeger heb ik nooit zo'n drastische problemen gehad. Dat de snelheid daalt vanaf het begin van het nachtsurfen kan ik wel wat begrijpen (alhoewel een snelheid tussen 800kB/s en 1,5MB/s wel heel erg laag is) is het vooral de lag 's avonds waaraan ik mij erger.
Ik game veel online (ook competitief), maar nu kan ik zo goed als nooit meer online gaan 's avonds omdat mijn ping gewoon te hoog ligt. Een tracert met pingplotter tussen zes uur 's avonds en tien uur (met een tracert naar telenet.be elke tien seconden) geeft mij een gemiddelde ping van 200 met uitschieters tot 1000. Van packet loss heb ik vreemd genoeg geen last. Valt hier iets aan te doen?
Lag, snelheidsproblemen
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dit is duidelijk een overbelaste node (vroeger kwam dit vaak voor, tegenwoordig nog zelden).Thallyos schreef:Valt hier iets aan te doen?
Het enige wat je kan doen is Telenet hierover vaak informeren (begin ook maar met gegevens te verzamelen hierover), en eventueel andere TN'ers zoeken (hoe meer klachten uit een straat/regio, hoe sneller men actie zal ondernemen). Probleem is dat het vaak werken vraagt, en dus niet op één, twee, drie zal opgelost zijn.