Telenet Hotspot

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Iemand een idee wat het je kost een Telenet Hotspot te plaatsen, of neemt Telenet alle kosten voor zich ?

Men maakt ook melding dat je inkomsten hebt van de verkoop van vouchers... hoeveel percent is dit ?
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

Als ik mij niet vergis betaal je zelf voor de internet verbinding en krijg je een percentage op het gebruik. Als je er winst wil uit halen is het bijna niet haalbaar :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Als ik me niet vergis moet je idd zelf voor de verbinding zorgen en kost de installatie rond de 200 euro.
Je verdient een % op hetgene je verkoopt (de kaartjes) en je betaald nog es een huur voor die ap.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

gr4vity schreef:Als ik mij niet vergis betaal je zelf voor de internet verbinding en krijg je een percentage op het gebruik. Als je er winst wil uit halen is het bijna niet haalbaar :)
Mmm... niet echt interessant dus... zeker niet gezien de hoge prijzen die TN aanrekent voor het gebruik van de hotspot.

Dan zijn oplossingen als FON en Coova/Worldspot zeker interessanter. Iemand trouwens ervaring met hotspot oplossingen voor de horeca ?
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

r2504 schreef:Iemand een idee wat het je kost een Telenet Hotspot te plaatsen, of neemt Telenet alle kosten voor zich ?

Men maakt ook melding dat je inkomsten hebt van de verkoop van vouchers... hoeveel percent is dit ?
Hier heeft telenet 3 hotspots in het gebouw geïnstalleerd. Dit was gratis maar wij krijgen geen percent erop :)
gr4vity
Erelid
Erelid

r2504 schreef:Iemand trouwens ervaring met hotspot oplossingen voor de horeca ?
Je kan zelf een ticketing + AP systeem nemen, maar dan ben je rond de 800 EUR kwijt. Andere mogelijkheid is om zelf te knutselen (wat opzich niet zo gek moeilijk is), het enige dat je dan nodig hebt is een oude PC een printer en Linksys WRT600n ofzo (met DD-WRT). Als je DD-WRT gebruikt kan je trouwens meerdere SSID's gebruiken op aparte VLAN's wat dan weer beter is voor de veiligheid van je eigen data.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Of je stopt met met geld te gooien en verandert dagelijks de key van je wireless netwerk en verkoopt gewoon die key tegen x € per klant... En kan die forena, of hoe dat ding ook heet, dan niet perfect gebruikt worden als routerke die het verkeer regelt?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Goztow schreef:Of je stopt met met geld te gooien en verandert dagelijks de key van je wireless netwerk en verkoopt gewoon die key tegen x € per klant... En kan die forena, of hoe dat ding ook heet, dan niet perfect gebruikt worden als routerke die het verkeer regelt?
al eens aan stil gedacht dat uw "domme" oplossing (in tegenstelling tot "slimme" ticketingsystemen etc) op termijn veel meer gaat kosten, die tijd die ge erin steekt om die key te gaan veranderen gaat op termijn veel meer kosten dan een ticketingsysteem oid hoor ...
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

FlashBlue schreef:
Goztow schreef:Of je stopt met met geld te gooien en verandert dagelijks de key van je wireless netwerk en verkoopt gewoon die key tegen x € per klant... En kan die forena, of hoe dat ding ook heet, dan niet perfect gebruikt worden als routerke die het verkeer regelt?
al eens aan stil gedacht dat uw "domme" oplossing (in tegenstelling tot "slimme" ticketingsystemen etc) op termijn veel meer gaat kosten, die tijd die ge erin steekt om die key te gaan veranderen gaat op termijn veel meer kosten dan een ticketingsysteem oid hoor ...
Hangt veel af van het succes van je aanbod... Als je 800 € investeert en uiteindelijk is het een flop, tja dan sta je daar...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

gr4vity schreef:Je kan zelf een ticketing + AP systeem nemen, maar dan ben je rond de 800 EUR kwijt.
Dan moet je toch eens naar Worldspot.net kijken hoor... die doen het voor 9 euro/maand.

Voor 800 euro per maand ben je beter dat je gewoon kiest voor een Telenet hotspot (al geef je dan nul comma nul service aan je klanten, je geeft ze alléén de mogelijkheid duur te internetten).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

gewoon de "fonera"... eenmalig 20 euro spenderen...
in ruil mag je gratis op andere "fon"spots;
je kan de snelheid van het "publieke" deel throttlen van "unlimited" tot 512kbit;
je ziet het verbruik (tijd,down/upload/user) elke dag in een log
elke gebruiker mag gratis ook google; wijken ze ervan af krijgen ze een betaalsite voorgeschoteld...
ze kunnen betalen per sms, visa of paypal hier in België

de hotspot eigenaar krijgt 50% van de opbrengst na kosten (paypal fee, proximus fee)

je wordt er niet rijk van tenzij je veel volk over de vloer krijgt met een laptop/iphone...

je wordt automatisch gelist in diverse "fon maps" toepassingen;
m'n kan automatisch inloggen met programma's zoals Device Scape Easy Wifi, HandyWi etc...

meer info op wiki.fon.com

ik heb het al geplaatst in studentenkoten, café's, bibliotheken, scholen... en dat draait al 3 jaar stabiel
de nieuwe generatie kan ook werken met een 3G usb stick zodat prepaid mobile vikings mogelijk is als goedkoopste internet verbinding...
ik heb er ook ene met de goedkoopste telenet budget in gebruik...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

skynetbbs schreef:je kan de snelheid van het "publieke" deel throttlen van "unlimited" tot 512kbit;
Waar kan je dat ergens vinden... ik heb de magere documentatie van FON eens doorgenomen, maar kan dat nergens vinden (al herinner ik me het vroeger ook al eens gelezen te hebben).
skynetbbs schreef:ze kunnen betalen per sms, visa of paypal hier in België
Wederom, waar kan je dat vinden van SMS... had gelezen dat het in Spanje kon, maar van Belgie niets gezien.
skynetbbs schreef:je wordt er niet rijk van tenzij je veel volk over de vloer krijgt met een laptop/iphone...
Da's ook niet meteen de bedoeling voor de persoon... maar 800 euro investeren ziet hij zeker niet zitten.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
skynetbbs schreef:je kan de snelheid van het "publieke" deel throttlen van "unlimited" tot 512kbit;
Waar kan je dat ergens vinden... ik heb de magere documentatie van FON eens doorgenomen, maar kan dat nergens vinden (al herinner ik me het vroeger ook al eens gelezen te hebben).
als je inlogt op het managment portaal www.fon.com maar de uitleg kun je ook in het Nederlands vinden op de wiki:
http://wiki.fon.com/wiki/Settings/nl
r2504 schreef:
skynetbbs schreef:ze kunnen betalen per sms, visa of paypal hier in België
Wederom, waar kan je dat vinden van SMS... had gelezen dat het in Spanje kon, maar van Belgie niets gezien.
http://wiki.fon.com/wiki/FON_Passes/nl
en ik heb ze voor alle 4 operatoren getest indertijd:
* Base: Works
* Simyo: Works
* Mobistar: Works
* Proximus: Works
skynetbbs schreef:je wordt er niet rijk van tenzij je veel volk over de vloer krijgt met een laptop/iphone...
Da's ook niet meteen de bedoeling voor de persoon... maar 800 euro investeren ziet hij zeker niet zitten.
Dan is de Fonera de goedkoopste oplossing... 1-malig 25 euro en de vrije keuze van zijn eigen internet verbinding ... ook de klanten moeten geen voorkeur voor Belgacom of Telenet hebben...zelf een fonera in huis hebben is natuurlijk wel een voordeel voor hun :-)

btw er is ook nog FreeHotspots... maar dat is even duur als Telenet praktisch...
Enigste voordeel is dat je hier een 0800 support lijn hebt naar Ierland?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

skynetbbs schreef:Dan is de Fonera de goedkoopste oplossing... 1-malig 25 euro en de vrije keuze van zijn eigen internet verbinding ... ook de klanten moeten geen voorkeur voor Belgacom of Telenet hebben...zelf een fonera in huis hebben is natuurlijk wel een voordeel voor hun :-)
Het is een mooie oplossing, alléén spijtig dat je niet gemakkelijk klanten gratis (er zijn maar '5 Friends and Family' entries) toegang kan geven, of andere prijzen kan hanteren (wat je wel hebt met de ticketing systemen).

Het concept van Worldspot is trouwens mooi, alléén spijtig dat men het zo complex heeft gemaakt met Radius ed. Moest men gewoon voor de authenticatie en andere diensten webservices hebben gebruikt, dan kon je zeer makkelijk en goedkoop je eigen implementatie ontwikkelen via bv. LAMP hosting.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
skynetbbs schreef:Dan is de Fonera de goedkoopste oplossing... 1-malig 25 euro en de vrije keuze van zijn eigen internet verbinding ... ook de klanten moeten geen voorkeur voor Belgacom of Telenet hebben...zelf een fonera in huis hebben is natuurlijk wel een voordeel voor hun :-)
je kunt zonder probleem dmv SSH toegang op je FONspot de "localuser" file aanpassen met 3000 of meer accounts...
het is dan aan jouw LAMP implementatie om die accounts dan te verkopen volgens jouw prijzenstructuur :-)
en regelmatig een nieuwe export van je accounts te maken aangepast aan het gebruik...

Voor een aantal studentenkoten heb ik het beperkt tot 30tal studenten per kot...
en een "telenet office" (100gigabyte/maand) ...die studenten hebben veel internet nodig :-)
maar ik weet dan ook welke student met het meeste gaan lopen is :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

skynetbbs schreef:je kunt zonder probleem dmv SSH toegang op je FONspot de "localuser" file aanpassen met 3000 of meer accounts...
Wordt internet access trouwens geblokkeerd op het moment je iemand uit die file gooit ?
skynetbbs schreef:het is dan aan jouw LAMP implementatie om die accounts dan te verkopen volgens jouw prijzenstructuur :-) en regelmatig een nieuwe export van je accounts te maken aangepast aan het gebruik...
Dan zou je in princiepe al een cron job iedere x minuten of zo moeten laten lopen om via een wget of iets dergelijks de file van een server te laten afhalen. Geen idee of dat je dat kan met de FON hardware (en dan hebben we het nog niet over logging informatie ook terug in je LAMP server in te injecteren, ....). Misschien dat het allemaal wel mogelijk is, maar als de basis er niet voor gemaakt is, is het vaak prullen.
320i
Elite Poster
Elite Poster

FreeHotSpot doet ook dit soort zaken, en bij hen kan je ook bepalen welke provider je er achter wil hebben.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: Misschien dat het allemaal wel mogelijk is, maar als de basis er niet voor gemaakt is, is het vaak prullen.
niemand houd je tegen om "openradius" (ofzoiets) op je LAMP te installeren...
er zal wel een radius library bestaan voor php om de toegang te editeren...
net zoals je onder een SBS van microsoft de "identity server" kunt gebruiken wat ook gewoon radius is...

persoonlijk laat ik elke dag mijn LAMP de "fonlogging" binnentrekken (http://www.fonera.be/router.php)
en moet ik maar 1x per jaar een nieuwe lijst van accounts aanmaken en dmv het command line tooltje "pscp" naar alle foneras sturen... de rekening wordt elke maand wel gepresenteerd (postpaid methode) :-)

Kortom ik hanteer gewoon het fon systeem... niets 'prullen' gewoon die text file overal naartoe copieren :-)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

320i schreef:FreeHotSpot doet ook dit soort zaken, en bij hen kan je ook bepalen welke provider je er achter wil hebben.
ja die heb ik ook opgesomd hierboven...
maar je werkt via hun installatiepartner en dat is ook niet zo goedkoop > 200euro...
maar je kunt hun systeem wel "leasen" dacht ik begrepen te hebben...
320i
Elite Poster
Elite Poster

skynetbbs schreef:
320i schreef:FreeHotSpot doet ook dit soort zaken, en bij hen kan je ook bepalen welke provider je er achter wil hebben.
ja die heb ik ook opgesomd hierboven...
maar je werkt via hun installatiepartner en dat is ook niet zo goedkoop > 200euro...
maar je kunt hun systeem wel "leasen" dacht ik begrepen te hebben...
Sorry had er over gezien blijkbaar
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

skynetbbs schreef:niemand houd je tegen om "openradius" (ofzoiets) op je LAMP te installeren...
Mits je een dedicated hosting hebt, of althans die mogelijkheden... zoniet is het een extra PC (geen gedoe met dergelijke dingen op zijn eigen PC installeren) die de persoon in kwestie moet aankopen wat meteen de kost omhoog jaagt. Het concept dat je als horeca zoiets als added value kan aanbieden gaat er bij velen nog zeer moeilijk in... men bekijkt iedere euro puur als kost.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
skynetbbs schreef:niemand houd je tegen om "openradius" (ofzoiets) op je LAMP te installeren...
Mits je een dedicated hosting hebt, of althans die mogelijkheden... zoniet is het een extra PC (geen gedoe met dergelijke dingen op zijn eigen PC installeren) die de persoon in kwestie moet aankopen wat meteen de kost omhoog jaagt. Het concept dat je als horeca zoiets als added value kan aanbieden gaat er bij velen nog zeer moeilijk in... men bekijkt iedere euro puur als kost.
als je geen geld vraagt... kun je "fon" blijven gebruiken en de family&friends hanteren...
je kunt ook geld vragen om family&friend accounts uit te delen... (als het ware "sim" kaarten voor een gsm) en dan postpaid werken

je hebt ook nog
http://www.coova.org/CoovaAP : maar ook hier geen betaal-mogelijkheden...

en http://www.wifi-cpa.com/ maar die is vrij duur geworden tegenwoordig
die worldspot.net is dan de goedkoopste alternatief als je dus eigen branding & pricing wilt hanteren.... 25 euro credits...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

skynetbbs schreef:je hebt ook nog
Het is die die je gebruikt in combinatie met Worldspot (op hun site geeft men aan dat DD-WRT niet langer aangewezen is vanwegde outdated features).
skynetbbs schreef:die worldspot.net is dan de goedkoopste alternatief als je dus eigen branding & pricing wilt hanteren.... 25 euro credits...
Puur unlimited ticketing systeem met eigen pricing is 9 euro... eigen branding (die je trouwens bij FON ook niet hebt) is 4 euro extra dacht ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

r2504 schreef:Het concept van Worldspot is trouwens mooi, alléén spijtig dat men het zo complex heeft gemaakt met Radius ed. Moest men gewoon voor de authenticatie en andere diensten webservices hebben gebruikt, dan kon je zeer makkelijk en goedkoop je eigen implementatie ontwikkelen via bv. LAMP hosting.
En het blijkt nog te bestaan ook... Coova heeft een HTTP proxy voor z'n Radius requests... http://coova.org/CoovaChilli/Proxy
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
skynetbbs schreef:je hebt ook nog
Het is die die je gebruikt in combinatie met Worldspot (op hun site geeft men aan dat DD-WRT niet langer aangewezen is vanwegde outdated features).
www.open-mesh.com firmware gebruiken...deze ondersteund oa worldspot...voor de Fonera bestaat er dan de "robin" firmware
www.blogin.it met als extraatje dat het meshing ondersteund...kun je CityMesh in Blankenberge gaan beconcurreren
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Heb ervaring met hotspots in horecazaken : scarlet abo nemen (of whatever) en dat met free-hotspot.
Meer info nodig? contacteer mij :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gr4vity
Erelid
Erelid

Als je trouwens opzoek bent naar een stabiel en krachtig AP moet je eens kijken naar de ECB3500 van EnGenius. Kost rond de 150 EUR en is met zijn 600mw veruit een van de sterkste indoor AP's verkrijgbaar. Word trouwens relatief veel gebruikt in de horeca.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

gr4vity schreef:Als je trouwens opzoek bent naar een stabiel en krachtig AP moet je eens kijken naar de ECB3500 van EnGenius. Kost rond de 150 EUR en is met zijn 600mw veruit een van de sterkste indoor AP's verkrijgbaar. Word trouwens relatief veel gebruikt in de horeca.
Gelukkig dat het toestel zich houdt aan de wettelijke Europese norm van max 100mW anders mocht het niet verkocht worden in Europa...
voor de liefhebbers ... 600mW wordt pas actief als je de snelheid verlaagt tot de helft (24mbit)... de horeca uitbater is dan nog altijd illegaal bezig natuurlijk...
maar uiteindelijk heeft hij het iniatief gedaan om de wetgeving te breken (een wagen kan ook sneller dan de wettellijke 120km/h maar jij drukt toch op het gaspedaal en niet de constructeur :-)...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:scarlet abo nemen (of whatever)
Tja, Scarlet heeft ondertussen ook een limiet van 30 GB... nu ja, alles hangt ervan af hoe populair je hotspot zal zijn.
gr4vity schreef:en is met zijn 600mw veruit een van de sterkste indoor AP's verkrijgbaar. Word trouwens relatief veel gebruikt in de horeca.
Leuk als enkele horeca zaken naast elkaar dergelijk spul gebruiken... dan kan uiteindelijk niemand nog surfen. Er is wel degelijk een reden dat WIFI maar 100 mW mag gebruiken, er zijn namelijk maar een zeer beperkt aantal gescheiden kanalen (3 dus).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Tja, Scarlet heeft ondertussen ook een limiet van 30 GB... nu ja, alles hangt ervan af hoe populair je hotspot zal zijn.
Tele2 aka Base heeft nog altijd een "unlimited" abbo voor weinig geld 30 euro/maand (http://internet.base.be/nl/home-internet)
en Belgacom biedt 100gbyte/maand voor 29euro/maand en in't weekend mag je additioneel nog 500mbyte over hun 3g netwerk halen erbovenop :-)
gr4vity schreef:en is met zijn 600mw veruit een van de sterkste indoor AP's verkrijgbaar. Word trouwens relatief veel gebruikt in de horeca.
Leuk als enkele horeca zaken naast elkaar dergelijk spul gebruiken... dan kan uiteindelijk niemand nog surfen. Er is wel degelijk een reden dat WIFI maar 100 mW mag gebruiken, er zijn namelijk maar een zeer beperkt aantal gescheiden kanalen (3 dus).[/quote]

kijk eens naar http://www.oswave.com
t'is niet gratis... maar hiermee kun je veel meer gescheiden kanalen maken door ze bijv op 5mhz te zetten...
je snelheid naar de klant toe zal verlagen... maar als je internet verbinding maar 4mbit is... wat baat dan een 40mhz kanaal van 54mbit (22mbit half duplex) ?
zeker als die dan op een kanaal zit die door andere wifi apparaten verstoort wordt ...

btw met wifi-n is het zeker niet verbeterd... die gebruikt nu alle kanalen om aan zijn 300mbit te geraken...
gr4vity
Erelid
Erelid

In bepaalde situaties gaat het hoger als 600mw hoor... Het is inderdaad niet legaal zonder vergunning maar ik ga er dan ook vanuit dat iedreen mooi een vergunning aanvraagt he ;)

Het is niet zo dat nergens boven die 100mw gegaan word. Op campings, jachthavens, voetbal stadia, hotels, vakantie parken etc bijvoorbeeld.

Het toestel dat ik aangeef is trouwens gewoon vrij te verkrijgen en heeft inderdaad 600mw output als hij uit de doos komt. Waar haal je dat er niks boven de 100mw verkocht mag worden?
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

gr4vity schreef:In bepaalde situaties gaat het hoger als 600mw hoor... Het is inderdaad niet legaal zonder vergunning maar ik ga er dan ook vanuit dat iedreen mooi een vergunning aanvraagt he ;)
Het is niet zo dat nergens boven die 100mw gegaan word. Op campings, jachthavens, voetbal stadia, hotels, vakantie parken etc bijvoorbeeld.
Het toestel dat ik aangeef is trouwens gewoon vrij te verkrijgen en heeft inderdaad 600mw output als hij uit de doos komt. Waar haal je dat er niks boven de 100mw verkocht mag worden?
gewoon de wet...een AP mag niet meer dan 100mW uitzenden hier in Europa...
Wat een fabrikant wel mag doen is bijvoorbeeld de Antenne en de Accesspoint appart verkopen...
zodat het de verantwoordelijkheid is van de eind klant die de 2 onderdelen samenvoegt en dus hierdoor meer dan 100mW uitzend...

of door de standaard instellingen op een veilige 100mW te zetten...
het is dan aan de klant om deze instellingen te veranderen...
Sommigen zetten de landinstellingen zo dat ze tot 14 kanalen tot hun beschikking krijgen...
en van Senoa hoorde ik dat de 600mW pas mogelijk was als je de snelheid downsized...
je krijgt geen 600mW door de Wifi certificatie... en die loopt op 54mbit ... wat je doet op 24mbit is jouw zaak... was de uitleg dat ik kreeg van een Senoa/Engenius verkoper...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Zo'n fon-hotspot kan voor mij misschien ook handig zijn.

Ik heb een appartement aan zee dat ik ook verhuur. Internetverbinding is een optie. Als huurders die nemen, krijgen ze de WPA-key van mijn router.

Op de site van die fonera staat:

"Enjoy secure WiFi at home and get the possibility to make money by sharing your WiFi signal."

Dus als ik het goed begrijp, kan ik de werkwijze van die WPA-key nog altijd gebruiken en daarnaast ook toegang verlenen aan occassionele gebruikers, zoals huurders in een ander appartement?
gr4vity
Erelid
Erelid

skynetbbs schreef:gewoon de wet...een AP mag niet meer dan 100mW uitzenden hier in Europa...
Wat een fabrikant wel mag doen is bijvoorbeeld de Antenne en de Accesspoint appart verkopen...
zodat het de verantwoordelijkheid is van de eind klant die de 2 onderdelen samenvoegt en dus hierdoor meer dan 100mW uitzend...

of door de standaard instellingen op een veilige 100mW te zetten...
het is dan aan de klant om deze instellingen te veranderen...
Sommigen zetten de landinstellingen zo dat ze tot 14 kanalen tot hun beschikking krijgen...
en van Senoa hoorde ik dat de 600mW pas mogelijk was als je de snelheid downsized...
je krijgt geen 600mW door de Wifi certificatie... en die loopt op 54mbit ... wat je doet op 24mbit is jouw zaak... was de uitleg dat ik kreeg van een Senoa/Engenius verkoper...
Kan kloppen. Maar er worden volgens mij geen metingen gedaan naar de output van een wlan. Als dit wel zo is, zeker zeggen want dan heb ik nog een leuk cadeautje voor mijn achterbuur (die heeft zo een 600mw ding).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

skynetbbs schreef:Wat een fabrikant wel mag doen is bijvoorbeeld de Antenne en de Accesspoint appart verkopen...
Zelfs dat mag niet... in princiepe mag je zelfs de antenne's er niet kunnen afhalen (om ze door een andere te vervangen) !

De 100 mW is namelijk ERP vermogen... geen vermogen van de zender zelf (welke dus heel wat lager zal zitten).
gr4vity schreef:Kan kloppen. Maar er worden volgens mij geen metingen gedaan naar de output van een wlan. Als dit wel zo is, zeker zeggen want dan heb ik nog een leuk cadeautje voor mijn achterbuur (die heeft zo een 600mw ding).
Je kan altijd klacht neerleggen als je er last van hebt... en het zou hem wel eens z'n 'ding' kunnen kosten !
johcla schreef:Dus als ik het goed begrijp, kan ik de werkwijze van die WPA-key nog altijd gebruiken en daarnaast ook toegang verlenen aan occassionele gebruikers, zoals huurders in een ander appartement?
Inderdaad... een FON heeft twee wireless gedeeltes (private te beveiligen met WPA, en een onbeveiligde public voor FON toegang).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: De 100 mW is namelijk ERP vermogen... geen vermogen van de zender zelf (welke dus heel wat lager zal zitten).
idd de Fonera heeft een 62mW wifi radio (18dB) ... en de standaard antenne is 2dB... samen komen die dan op exact 100mW uit...
de Fontenna zou 7dB zijn... maar geen 100mW "radiaal"(alle richtingen) uitstralen... het is nl een directionele antenne... maar zal dus meer dan 100mW uitstralen... best dus niet richten naar de tuin van je buurman :-)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

gr4vity schreef: Kan kloppen. Maar er worden volgens mij geen metingen gedaan naar de output van een wlan. Als dit wel zo is, zeker zeggen want dan heb ik nog een leuk cadeautje voor mijn achterbuur (die heeft zo een 600mw ding).

Het BIPT doet inderdaad geen (ok, heel weinig) mobiele controles meer, en al zeker niet preventief, ze moeten het tegenwoordig vooral hebben van hun luisterkamer en klachten/meldingen van gebruikers, bedrijven en anderen.

Dus ik kan je alleen maar aanraden om de nodige documentatie en vaststellingen te doen aangaande je buurman, en het bipt te contacteren, als je hem bij "zen ding" wilt hebbe :)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”