3CX pbx via linksys spa3102 naar belgacom skynet lukt niet

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Ronny AERTS
Starter
Starter

Ik ben ondertussen een tijd geleden overgeschakeld van een standaard belgacom telefoon lijn naar voip. In eerste instantie had ik een aantal voip telefoon toestellen rechtstreeks gekoppeld naar WeePee.
Een tijdje geleden heb ik de free versie van de 3CX pbx software geïnstalleerd op een vmware virtuele computer. De telefoon toestellen gaan dan niet meer naar weepee maar naar de 3CX. Dit alles werkt zonder problemen.
Mijn problemen zijn begonnen met het wisselen van router. Eerst kon de weepee voip provider in 3CX zich niet meer registreren bij weepee (timeout bij registratie). Dan maar eens een andere provider geprobeerd, phonext in mijn geval. Dat ging iets beter maar goed is het toch niet.

Aangezien ik een adsl internet connectie gebruik van belgacom/skynet (dat is fysiek een andere lijn als mijn originele vaste lijn), was er ook nog de mogelijk om de telefoon connectie van de adsl lijn te gebruiken. Om dit technisch mogelijk te maken heb ik een linksys spa3102 gekocht en geconfigureerd zoals door 3CX aanbevolen. De spa3102 werkt goed binnen 3CX, ook binnenkomende gesprekken op de adsl lijn worden perfect geroute via 3CX naar mijn toestellen MAAR een uitgaand gesprek lukt me niet.

Als ik de hoor opneem en bel via de adsl pstn lijn, route 3CX de call perfect naar de spa3102 maar mijn softphone geeft onmiddelijk "call ended". Het lijkt als dat wanneer de spa3102 de hoorn afneemt, er iets mis is met de kiestoon.
Als ik op het internet zoek naar de instellingen van een spa3102, kom ik allerlei dingen tegen van "regional settings" maar nergens vind ik echt hoe dit voor België dient ingesteld te worden. Op link vind ik dat "impedence setting" op "150+830//72nF (Belgium)" moet staan maar dat kan je dan weer niet ingeven in het toestel.

Daarom mijn vraag: heeft iemand ervaring met de linksys spa3102 voor uitgaande gesprekken in België en de specifieke instellingen voor België?

Edit door Goztow: gelieve de rode kleur niet te gebruiken, die is voorbehouden aan moderators
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Ik heb geen ervaring met de spa3102 maar ik weet wel uit ervaring dat niet alle routers SIP correct doorlaten.
Kijk eens in dit bericht of je iets terug vindt van jouw router.
Ik heb nu een (dure) Allied Telesis AR 440 S en die werkt perfect (met 3starsnet).
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Ronny AERTS
Starter
Starter

seagull schreef:Ik heb geen ervaring met de spa3102 maar ik weet wel uit ervaring dat niet alle routers SIP correct doorlaten.
Kijk eens in dit bericht of je iets terug vindt van jouw router.
Ik heb nu een (dure) Allied Telesis AR 440 S en die werkt perfect (met 3starsnet).
Mijn probleem zit per definitie niet in mijn router (omdat deze niet gebruikt wordt voor het uitgaande gesprek), de spa3102 is trouwens niet rechtstreeks verbonden met het internet (ik gebruik een netgear router) maar enkel met mijn intern netwerk. De flow is:
  1. Neem hoorn op en vorm het buiten nr (=ok).
  2. De 3CX software ziet de oproep maar maakt een verbinding met de spa3102 (=ok).
  3. Door de PSTN gateway configuratie van de spa3102 probeert deze de analoge lijn van de adsl connectie te gebruiken en daar loopt het mis.
Ik probeer dus niet mijn adsl internet verbinding te gebruiken voor het uitgaande gesprek (daarvoor zou ik de router wel nodig hebben) maar de analoge (gesplitte) lijn.
Ik probeer met deze opstelling dus binnen mijn eigen netwerk met voip te werken en naar buiten toe met een gewone analoge telefoon lijn.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Ronny AERTS schreef:Ik probeer met deze opstelling dus binnen mijn eigen netwerk met voip te werken en naar buiten toe met een gewone analoge telefoon lijn.
Ik veronderstel dat je getest hebt dat deze analoge lijn goed werkt met een simpel telefoontoestel rechtstreeks aangesloten.

En op de SPA3102, zie je de Line Voltage op ong. 50 Volt staan ? (Info-page)
Is de Voip-to-Pstn-Gateway enbled , One stage dialing ? en etc

Die impedantieinstelling zal niet de oorzaak zijn. Heeft meer invloed op gesprekkwaliteit (echo's ...)

Een probleem van dat bakje is dat op de info-pagina alleen de gekozen nummers komen als de andere geantwoord heeft.
Maar zover raak jij niet. Je daarom kan de SPA3102 een logging naar je pc laten sturen. Dan zie je wat er binnenin gebeurt. Alhoewel, de logging is soms cryptisch.
Ik gebruikte hiervoor Kiwi Syslog Server ( http://www.kiwisyslog.com ). IP-adres ingeven bij "Miscellaneous Settings" van de System-pagina op de SPA. Zet "Debug-level" op 3
Succes !
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Ronny AERTS
Starter
Starter

MarkDM schreef:Ik veronderstel dat je getest hebt dat deze analoge lijn goed werkt met een simpel telefoontoestel rechtstreeks aangesloten.
Dat klopt. Als ik de spa3102 zonder spanning zet, dan kan ik via het aangesloten analoge toestel (dat normaal naar de 3CX centrale gaat) normaal bellen.
MarkDM schreef:En op de SPA3102, zie je de Line Voltage op ong. 50 Volt staan ? (Info-page)
Is de Voip-to-Pstn-Gateway enbled , One stage dialing ? en etc
- Bij "Line Voltage:" staat -52 (V) ==> mag dat negatief zijn?
Afbeelding
- Bij de "PSTN line" tab staat
Afbeelding
MarkDM schreef:Maar zover raak jij niet. Je daarom kan de SPA3102 een logging naar je pc laten sturen. Dan zie je wat er binnenin gebeurt. Alhoewel, de logging is soms cryptisch.
Ik heb de kiwi tool gedownload en opgezet. Het klopt dat de output nogal cryptisch is en ik wordt er ook niet wijs uit:
Sess Terminated
DLG Terminated 2e5e1c
[1:0]AUD Rel Call
[0]FM Alert Stop RxTx (c=0024fe9c;a=0)
AUD:Stop PSTN Tone
FXO:Stop CNDD
FXO:On Hook
FXO:CPC
FXO:Stop CNDD
FXO:Off Hook
[1:0]RTCP Tx Up
[1:0]RTP Tx Up (pt=0->c0a8010e:42016)
[1:0]ENC INIT 0
CC:Connected
[1:0]RTP Rx Up
[1:0]AUD ALLOC CALL (port=16470)
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Slechts weinig mensen gebruiken de SPA3102 als gateway. De meest, zoals ik, gebruiken het als simpele ATA.
Ik heb er ook eens onoplosbare problemen mee gehad. Uiteindelijk heb ik de settings op geschreven die ik ingesteld had. Vervolgens een factory-reset. Dan de instellingen opnieuw gedaan. En kijk: alles werkte weer.

Je kan ook eens kijken op http://forum.voxilla.com/ Daar is een subforum voor Linksys.

En, ik heb al eens een oplossing gekregen van Cisco via https://www.myciscocommunity.com/commun ... w=overview

gr,
Mark
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Ronny AERTS
Starter
Starter

Ik heb uiteindelijk (heb er ondertussen verschillende maanden naar gezocht) een instelling gevonden die het verschil maakt. In de "PSTN line" tab staat bij "PSTN disconnect detection" de parameter "Detect CPC" standaard op "yes", deze heb ik nu op "no" gezet en nu slaag ik erin uitgaande gesprekken te voeren vanuit de 3cx software telefoon centrale via de telefoon lijn van de adsl aansluiting.

Iedereen bedankt voor de geboden hulp.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”