Beste,
Wij hebben nieuwe Bladeservers aangekocht, en deze staan in onze vergaderzaal...
Alle kabels komen toe in die vergaderzaal, en de vorige server die daar stond (was toen maar 1 pc'tje) maakte niet zoveel lawaai, dus hier had men geen hinder van.
Echter met deze nieuwe bladeservers is de vergaderzaal omgedoopt tot een ruimte waar niets meer kan gedaan worden.
Ik ben nu van plan om in die ruimte een "hokje" te laten bouwen waar we de server insteken (met isolatie voor het geluid). Zijn er bepaalde dingen waar ik moet op letten bij het laten maken van deze serverruimte? Bepaalde afmetingen ofzo?
Wat ik wel al weet is dat we zullen moeten kijken voor een Airco systeem. De mogelijkheid is er, dus dat zal geen probleem geven. Ik had gedacht aan een ruimte van 2.5m op 2.5 meter. Veel moet je toch niet in die ruimte zijn (alles gebeurt bijna vanaf RDP).
Iemand ervaring of opmerkingen?
Groeten
Server ruimte bouwen
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik ken de omvang van je bedrijf niet, maar vergis je niet in benodigde ruimte.Argon schreef:Ik had gedacht aan een ruimte van 2.5m op 2.5 meter.
Al snel heb je een telecom rack (waar staat trouwens je telefooncentrale), een patch rack (waar komen je huidige netwerkverbindingen toe), een server rack (met blades bespaar je natuurlijk wel ruimte), een plaats voor je UPS te plaatsen, een safe om backups te bewaren, ... en best van al kan je aan die racks vlot aan, zowel van voor als achteraan.
Naast je airco (welke je niet boven een rack hangt... het is de eerste keer niet dat het water in de racks loopt) heb je natuurlijk ook een verhoogde vloer voor je kabels, en een deftige toegangs beveiliging.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 56 keer
Onze telefooncentrale zin in de rack waar onze bladeserver inzit (we zijn een VZW van een 70man). de patchkabel komen ook toe op onze Rack waar de BladeServer inzit. Wat ik wel van plan ben in de toekomst is om onze analoge telefonie op termijn om te plaatsen naar VOIP. Dus hier heb je wel een punt dat de Rack dan te klein zou kunnen komen en dat ik plaats moet kunnen voorzien om een 2de rack te plaatsen. de UPS zit helemaal langs onder in de Rack ingewerkt, dus daar moet ik ook niet meer voor kijken.r2504 schreef: Ik ken de omvang van je bedrijf niet, maar vergis je niet in benodigde ruimte.
Al snel heb je een telecom rack (waar staat trouwens je telefooncentrale), een patch rack (waar komen je huidige netwerkverbindingen toe), een server rack (met blades bespaar je natuurlijk wel ruimte), een plaats voor je UPS te plaatsen, een safe om backups te bewaren, ... en best van al kan je aan die racks vlot aan, zowel van voor als achteraan.
Naast je airco (welke je niet boven een rack hangt... het is de eerste keer niet dat het water in de racks loopt) heb je natuurlijk ook een verhoogde vloer voor je kabels, en een deftige toegangs beveiliging.
Leuke tip om de airco zeker niet boven de rack te hangen (had nog niet zover gedacht)!
Groeten
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
'k was een tijdje geleden ook al aan het zoeken naar een rack die geluidsdicht is, .. nu weet iemand soms waar zulke zaken verkrijgbaar zijn liefst ééntje met een site waar ik alles een beetje kan nalezen.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dat klinkt als "luchtdicht"... en dus warm (tenzij er inderdaad ingebouwde airco is... alhoewel, is het dan nog stil ?)Ofloo schreef:een rack die geluidsdicht is
- Sub Zero
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
'k Zou eens een belletje doen met Rittal (de streek rond Lokeren). Die mannen hebben all-in-one oplossingen. Wij hebben zo en rack staan in de gang als showcase. Is een gewoon rack met onderaan plaats voor 4 autobatterijen als home-brew UPS, bovenaan de UPS zelf, in de zijkant (breedte is 20cm ofzo) zit een stuk airco. We hebben wel nog een buitenunit voor het rack ook staan. Het is niet echt fluisterstil, maar het valt al bij al wel mee. Als er interesse is wil ik wel wat foto's zoeken van bij onsOfloo schreef:'k was een tijdje geleden ook al aan het zoeken naar een rack die geluidsdicht is, .. nu weet iemand soms waar zulke zaken verkrijgbaar zijn liefst ééntje met een site waar ik alles een beetje kan nalezen.

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik ben wel benieuwd naar zo een rack
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 56 keer
De rack zelf hebben we al, dus daar kunnen we al niet meer in kiezenSven.VdS schreef:Misschien is een gedempte rack met ingebouwde airco een idee? Alvast heel plaatsbesparendGoedkoop zijn die dingen helaas niet.

Zijn er speciale dingen waarop ik moet letten in verband met de airco (zal sowiezo iemnand laten langskomen daar ik zelf niets ken van Airco's enzo)
-
- Elite Poster
Als je iemand laat komen voor een advies over de airco zou ik niet zomaar een installateur nemen, maar eerder een IT bedrijf die server rooms inricht ... server rooms hebben namelijk andere vereisten/setups/airflow nodig dan bvb een kantoor waar het in de zomer wat frisser mag zijn ...
Het zou niet de eerste keer zijn dat een installateur bvb de airco aan de achterkant van de rack plaatst
Je hebt dan wel het gevoel dat de server room aangenaam fris is, maar koude lucht aanzuigen in de servers is er zo wel niet bij
Een andere voorbeeld is de vochtigheidsverlaging van gewone airco's ... lage luchtvochtigheid kan statische electriciteit bevorderen en dat hebben servers ook niet zo graag.
Dat zijn mijns inziens toch zaken waar een 'gewone' airco installateur niet altijd genoeg van weet of rekening mee houdt.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een installateur bvb de airco aan de achterkant van de rack plaatst

Een andere voorbeeld is de vochtigheidsverlaging van gewone airco's ... lage luchtvochtigheid kan statische electriciteit bevorderen en dat hebben servers ook niet zo graag.
Dat zijn mijns inziens toch zaken waar een 'gewone' airco installateur niet altijd genoeg van weet of rekening mee houdt.
- Sub Zero
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
'k Heb wat foto's gevonden, spijtig genoeg niet echt veel internals, maar het geeft wel een beeld van hoe het eruit ziet.
klik
klik
klik
klik
Het rechtse kleine deurtje is de toegangsdeur tot de airco. Bovenaan in het rack zit een 220 naar 48 Volt convertor (custom made), onderaan in het afgesloten blok zitten 4 autobatterijen als UPS. De servers zelf hebben speciale 48Volt voedingen (eigenlijk -48V, telco style). Het hele ding zou minder verlies hebben met het omzetten van elektriciteit in de voedingen enzo.
klik
klik
klik
klik
Het rechtse kleine deurtje is de toegangsdeur tot de airco. Bovenaan in het rack zit een 220 naar 48 Volt convertor (custom made), onderaan in het afgesloten blok zitten 4 autobatterijen als UPS. De servers zelf hebben speciale 48Volt voedingen (eigenlijk -48V, telco style). Het hele ding zou minder verlies hebben met het omzetten van elektriciteit in de voedingen enzo.
-
- Elite Poster
Zalige kleur
Mijn bureau is ook in't fluo groen geverfd (maar meer richting pastel) Is dat toevallig een RAL kleur die standaard kan besteld worden bij Rittal? 
Werk jij bij aserver? Ik ben die tegengekomen op infosecurity maar had er voordien nog niet van gehoord ...

Werk jij bij aserver? Ik ben die tegengekomen op infosecurity maar had er voordien nog niet van gehoord ...