Q: Benaming toestel

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 231 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar het 'toestel' op onderstaande foto:
Afbeelding

Weet iemand van jullie wat de benaming van dat witte plaatje is?
Ik ben nl. op zoek naar een dergelijke bevestiging om een bestaande telefoondraad te splitsen voor invoer in een patchpanel.

Bedankt!
Computer(k)nul
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Dat lijkt me een gevorderde splitter ? Er komel wel erg veel draadjes uit jouw Belgacom-kabel, ik vermoed dat het hier niet over een simpele enkelvoudige PSTN-lijn gaat ?
ooh. shiny.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Dat leek mij ook.
BTW: dit is niet mijn opstelling, maar ik ben op zoek naar dergelijke opstelling om zo eenvoudig een telefonienetwerkje in stervorm te kunnen patchen.

Ik héb dit plaatje dus niet, maar ik ben er wel naar op zoek... vandaar mijn vraag naar welke naam dat ding zou hebben.
Bron van het plaatje: http://www.weethet.be/telefoonpunten_bekabeling.htm
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3753 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Sinna schreef:Ik ben op zoek naar het 'toestel' op onderstaande foto:
Weet iemand van jullie wat de benaming van dat witte plaatje is?
Bedankt!
Ik zou dit gewoon een "verdeeldoos" voor telefonie noemen
Ikzelf heb ook zoiets hangen, voor 20 paren (dus 40 vijsjes "in" en 40 vijsjes "uit")
Op het "witte plaatje" van de foto hoort wel nog een deksel ;)
Merk Vinquier (wel van 1985)
Eigenlijk bijna identiek aan die doosjes die op een binnenkomde Belgacom kabel geplaatst werden, alleen iets groter (40 kontakten in plaats van 4)

Ik gebruik dit inderdaad ook voor een stervormig telefonie netwerkje:
vanuit het centrale punt vertrekken 6 kabels naar de verschillende kamers
hiervoor gebruik ik 3 paar per kabel: 4 draden voor ethernet en 2 voor telefonie (= 18 paar)
op de laaste 2 paar zitten mijn binnenkomende Belgacomlijnen (2*ISDN)

Philippe
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Philippe,

Bedankt voor je toelichting. Het maakt me een stuk wijzer, maar de benaming die je eraan geeft, is zeer algemeen.
Ik zoek eigenlijk naar een specifieke term zodat ik niet verdrink in de resultaten die een zoekrobot terugkeren.

Toch een lichtpuntje: door deze termen in te voeren ben ik op een installatiegids voor particuliere woningen gestoten. Daarin spreken ze van een IDC-contactblok, maar laat dat nu net amper te vinden zijn met diezelfde zoekrobot.

Het enige die er wat op lijkt, heb ik gevonden bij Conrad: Verbindings-/verdeeldoos VVDI 6DA
http://www.conrad.be/goto.php?artikel=921748 ofte
Afbeelding

Zou dat ook een mogelijkheid zijn? Ik zoek nl. naar een oplossing die zoweinig mogelijk storing kan introduceren.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sinna schreef:Zou dat ook een mogelijkheid zijn? Ik zoek nl. naar een oplossing die zoweinig mogelijk storing kan introduceren.
Misschien moet je hier ook eens zoeken op het forum... zijn in het verleden postings geweest over mini-patch kasten voor privé gebruik. Op die websites kan je misschien ook dit soort "splitter" vinden als je zoekt (de patchkast heb je blijkbaar al gevonden).
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

R2504,

Mijn bedoeling is om via een RJ45-patchpanel ook een aantal telefonielijnen te gaan patchen.
Ik zit echter in de miserie om voldoende telefoniesignalen op die patch te kunnen zetten. Daarom wil ik het inkomende (gefilterde) signaal eerst uitsplitsen voor ze op de patch te zetten.

Ondertussen heb ik via de zoekterm 'patchpanel gebruiken' nog een linkje gevonden op het Domotix-Forum: http://www.domotix-forum.be/phpBB2/viewtopic.php?t=520. Daar wordt doorverwezen naar een multiplexer.

BTW: Ik heb al verschillende zoekpogingen ondernomen op dit forum en behoorlijk wat interessante informatie gevonden.
De meesten verwijzen naar een mini-patchkast van Niko, maar die lijkt me bepaald duur voor wat het maar voorstelt (en is trouwens ook te klein zoals het systeem momenteel gedimensioneerd is).
Computer(k)nul
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Sinna schreef:R2504,

Mijn bedoeling is om via een RJ45-patchpanel ook een aantal telefonielijnen te gaan patchen.
Ik zit echter in de miserie om voldoende telefoniesignalen op die patch te kunnen zetten. Daarom wil ik het inkomende (gefilterde) signaal eerst uitsplitsen voor ze op de patch te zetten.

Ondertussen heb ik via de zoekterm 'patchpanel gebruiken' nog een linkje gevonden op het Domotix-Forum: http://www.domotix-forum.be/phpBB2/viewtopic.php?t=520. Daar wordt doorverwezen naar een multiplexer.

BTW: Ik heb al verschillende zoekpogingen ondernomen op dit forum en behoorlijk wat interessante informatie gevonden.
De meesten verwijzen naar een mini-patchkast van Niko, maar die lijkt me bepaald duur voor wat het maar voorstelt (en is trouwens ook te klein zoals het systeem momenteel gedimensioneerd is).
probeer anders www.abitana.be ?
hoeveel telefoons wil je aankoppelen? ze werken nl per 4
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik heb die site van Abitana eens bekeken (was me niet onbekend).
De module die ik van doen zou hebben is de ABI-ET2001S00 of ABI-ET2002S00, maar die moeten resp. zo'n 80 en 100 euro gaan kosten.
Dat lijkt mij een beetje van het goede teveel.

Toch bedankt voor de tip!
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sinna schreef:Mijn bedoeling is om via een RJ45-patchpanel ook een aantal telefonielijnen te gaan patchen.
Kan je ze niet gewoon doorlussen op de patch zelf ?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Kan je ze niet gewoon doorlussen op de patch zelf ?
Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar ik weet niet zo meteen hoe daar aan te beginnen... :oops:
Bedoel je dan te 'hoppen' van de ene naar de andere patchcontact en de stekker zelf als koppeling te gebruiken?
Klinkt niet ondoenbaar, maar dan ligt je aantal aansluitingen per definitie vast (waar ik streef naar zoveel mogelijk configureerbaar).

BTW: Ik ben nogal een leek op dit gebied.
Mijn probleem is dat ik onvoldoende overzicht heb op mogelijke oplossingen. Vandaar mijn vraag...
Computer(k)nul
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

Sinna schreef: Mijn probleem is dat ik onvoldoende overzicht heb op mogelijke oplossingen. Vandaar mijn vraag...
nu het doosje dat jij zoekt kan een belgacom technicien je evt bezorgen?
huis/tuin/keuken krijgen wel maar 4 draadjes... goed voor 2 telefoonnr's...
bedrijven kunnen een PRA30 (30 telefoons...isdn) krijgen... daar zitten meer kabeltjes in :-)
en kunnen ze dus ook 30 simultane gesprekken doen...

tegenwoordig zou ik gaan voor netwerkkabel overal...
daar kun je dan televisie, ip tv, voip, telefonie over jagen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sinna schreef:Bedoel je dan te 'hoppen' van de ene naar de andere patchcontact en de stekker zelf als koppeling te gebruiken?
Klinkt niet ondoenbaar, maar dan ligt je aantal aansluitingen per definitie vast (waar ik streef naar zoveel mogelijk configureerbaar).
Je lust inderdaad gewoon door op de achterkant van je patch paneel... hoe eenvoudig dit gaat hangt een beetje af van je connectors in je paneel zelf, maar hiermee ben je ook onbeperkt. Concreet, stel dat je twee rijen hebt op je patch paneel dat lus je op iedere connector van de bovenste rij gewoon je telefoonlijn door... de onderste rij is dan deze die naar de diverse punten in je huis gaat... en op die waar je telefonie wil patch je gewoon een UTP kabeltje van de bovenste naar de betreffende onderste poort.

Eigenlijk kan het nog allemaal veel eenvoudiger (en goedkoper)... je neemt een stukje universele printplaat, soldeer hierop je telefoonlijn, alsook het aantal patch kabeltjes dat je nodig hebt (steek dit eventueel in een plastic doosje), en deze plug je dan wederom in je "tweede rij" waar je telefonie wil.

Of nog goedkoper... vijs het allemaal tesamen met "lusterklemmetjes" (je foto is eigenlijk niets anders)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Mijn eerste gedacht was ook om 'suikertjes' te gebruiken, maar ik vreesde dat dit te storingsgevoelig zou kunnen uitvallen.
Mijn vrees is dus onterecht? Indien zo, dan ga ik voor dat zoethoudertje :-)
Computer(k)nul
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

skynetbbs schreef: nu het doosje dat jij zoekt kan een belgacom technicien je evt bezorgen?
huis/tuin/keuken krijgen wel maar 4 draadjes... goed voor 2 telefoonnr's...
bedrijven kunnen een PRA30 (30 telefoons...isdn) krijgen... daar zitten meer kabeltjes in :-)
en kunnen ze dus ook 30 simultane gesprekken doen...
2x2 draadjes is net iets te weinig (ik heb momenteel op 3x à 4x 2 draadjes gedimensioneerd).
skynetbbs schreef: tegenwoordig zou ik gaan voor netwerkkabel overal...
daar kun je dan televisie, ip tv, voip, telefonie over jagen...
Da's ook mijn bedoeling, maar ik kreeg het niet gepatcht in mijn opstelling.
Nu blijkt dat het evengoed met lusterklemmen kan, lijkt de oplossing gevonden. Denk ik toch... :?
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sinna schreef:Mijn eerste gedacht was ook om 'suikertjes' te gebruiken, maar ik vreesde dat dit te storingsgevoelig zou kunnen uitvallen. Mijn vrees is dus onterecht? Indien zo, dan ga ik voor dat zoethoudertje :-)
Voor telefonie op zich is het allemaal niet zo belangrijk.

Als dergelijk "kunstwerk" echter bij op een lijn hangt waar eveneens ADSL op zit... tja, dan is het iets anders... maar dat probleem zal je altijd hebben (zelfs met het ideale patch panel) als je veel telefoontoestellen wil aansluiten.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

r2504 schreef:Voor telefonie op zich is het allemaal niet zo belangrijk.
Mijn kunstwerkje zou ná de splitter zitten.
Blijkbaar is mijn vrees dus ongegrond daar het ADSL-signaal er dan al af is...

Mijn bedoeling is om bij het ISRA-punt meteen het signaal te gaan splitsen in ADSL en ADSL-less.
Op het ADSL-less gedeelte zou dan mijn 'constructie' komen te zitten.

Bedankt voor de verduidelijking. Nu nog een manier vinden om het 'proper' uit te voeren.
Daarvoor lijkt die verdeeldoos bij Conrad (zoals vroeger vermeld) aangewezen.
Computer(k)nul
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

Sinna schreef: Bedankt voor de verduidelijking. Nu nog een manier vinden om het 'proper' uit te voeren.
Daarvoor lijkt die verdeeldoos bij Conrad (zoals vroeger vermeld) aangewezen.
eventueel gewoon telefoon stekkers doorlussen? je hebt er zo waar je er koppen op kunt blijven stappelen :-)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

skynetbbs schreef:eventueel gewoon telefoon stekkers doorlussen? je hebt er zo waar je er koppen op kunt blijven stappelen :-)
Yep, maar dan krijg je vroeg of laat een toren van Pisa...
Ik wou eigenlijk die constructie ergens vermijden, maar bij nader inzien biedt ze wel de meest flexibele oplossing. Thx!
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sinna schreef:Mijn kunstwerkje zou ná de splitter zitten.
Zo éénvoudig is het niet... een ADSL filter zorgt wel voor filtering van de niet-ADSL frequenties (je klassieke telefonie dus), maar er spelen nog heel wat meer eigenschappen mee dan louter die frequenties. Het probleem is dat dit alles enorm moeilijk te voorspellen is, maar ongeacht hoe je het precies doet (patches, lusterklemmetjes, stekkers, ...) hangt er "iets" extra aan je lijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3753 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Sinna schreef: Mijn kunstwerkje zou ná de splitter zitten.
Mijn bedoeling is om bij het ISRA-punt meteen het signaal te gaan splitsen in ADSL en ADSL-less.
Op het ADSL-less gedeelte zou dan mijn 'constructie' komen te zitten.
Een andere manier is een kleine analoge binnenhuiscentrale, vb jouw FritzBoxje.
Je gaat met je "ADSL-less" binnen op de line ingang van de Box, en je kan er 3 analoge telefoons direkt op aansluiten (of nog meer als je er enkele paralel zet). Bijkomend voordeel:
1) de lijn "ziet" maar één toestel, dus veel minder storing gevoelig (je "kuntswerkje" zit achter de Box, niet op de trelefoonlijn).
2) je kan onder mekaar intern bellen.
3) de voeding zorgt ervoor dat de toestellen de stroom voor het belsignaal niet allemaal uit de telefoonlijn trekken (geeft soms problemen als er teveel toestellen paralel angesloten zijn).
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

philippe.deleye schreef:Een andere manier is een kleine analoge binnenhuiscentrale, vb jouw FritzBoxje.
Euh... ik weet niet waaruit je afleidt dat ik een FritzBoxje zou hebben, of ken je me van een nieuwsgroep?
Voor de volledigheid: ik heb géén FritzBox, maar een Linksys SPA-3102 (die voldoet in mijn geval beter dan een FritzBox).

Mijn opstelling zou worden:
1. ADSL-Modem
2. Linksys SPA-3102
3. Toren van Pisa :-)

Op die Linksys wordt een fallback-line aangesloten (gefilterd telefoniesignaal), mocht het toestel onverwachts zonder stroom vallen of niet kunnen registreren bij de VoIP-provider.

Het is mijn bedoeling om later eventueel een binnenhuiscentrale op te zetten (de noodzaak stelt zich nu nog niet). Wellicht passeert er dan wél een FritzBox de revue...
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sinna schreef:Mijn opstelling zou worden:
1. ADSL-Modem
2. Linksys SPA-3102
3. Toren van Pisa :-)
Oh, je kunstwerk zit dus "achter" je VoIP adapter... dan is er niet meteen een probleem.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”