Dell Latitude D810: CPU blijft 800 MHz
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
M'n laptop is traag. Zodanig traag dat een YouTube filmpje in horten en stoten gaat met 100% CPU. Nader onderzoek leert me dat m'n CPU op 800 MHz blijft steken in plaats van z'n normale 2 GHz. Iemand een idee hoe dit op te lossen valt? Ik voel de ventilator blazen ...
- Bijlagen
-
- cpu-clock-d810.png
- (30.19 KiB) 18 keer gedownload
-
- DSC01824 (Small).JPG
- (47.64 KiB) 17 keer gedownload
- meon
- Administrator
Ook zonder Speedstep. Ik ben wel degelijk op AC-current verbonden.
De foto is eentje uit het BIOS, dus nog voor dat Windows-power-options van tel zijn.
De foto is eentje uit het BIOS, dus nog voor dat Windows-power-options van tel zijn.
- meon
- Administrator
Verschil is, ik héb een 90W-adapter. Ik zie nu wel dat bij de adapter de plastic isolatie bij het kabeltje wat kapot is. Kan dat dit veroorzaken? (en zoja, is dat met was isolatietape op te lossen?)
- meon
- Administrator
Haha. Ik plak isolatietape rondom de kapotte plek, steek de adapter in -> 2 GHz.
Tijd voor een nieuwe ... laptop!
Ik snap 't niet eh. Die dell-adapters zijn zodanig gemaakt dat je de kabels er netjes rondom kan oprollen, de kabel voor de 230v-kant is zo mooi geplooid, maar die voor de zwakstroom-kant niet. En die is natuurlijk niet los te vervangen. Strategie/bewust?
't verbaast me wel niet dat jij (kaween) hier weer met de oplossing komt
Tijd voor een nieuwe ... laptop!
Ik snap 't niet eh. Die dell-adapters zijn zodanig gemaakt dat je de kabels er netjes rondom kan oprollen, de kabel voor de 230v-kant is zo mooi geplooid, maar die voor de zwakstroom-kant niet. En die is natuurlijk niet los te vervangen. Strategie/bewust?
't verbaast me wel niet dat jij (kaween) hier weer met de oplossing komt

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
euh. "probleem met kabel van power adapter" --> "dus nieuwe laptop" ?
Les excuses sont fait pour s' en servir ?
Meon gaat persoonlijk de crisis te lijf, het geld moet rollen.
Maar mijn idee was dus zo gek nog niet.
Les excuses sont fait pour s' en servir ?

Maar mijn idee was dus zo gek nog niet.
-
- Elite Poster
vandaar mijn franstalige opmerking.
Denk dat Meon z'n Delletje beu is gezien en een nieuw electronisch vriendinnetje zoekt. 
Dell voedingen zitten raar in elkaar. Ze zijn voor zover ik het weet de enigen die in staat zijn om de notebook te laten detecteren wat voor een voeding er is aangesloten (65/90/iets anders) en zijn _eigenlijk_ vrij stevig. Nadeel is dat als ze stuk zijn je niet zomaar een standaard run-off-the-mill vervangadapter gaat kunnen gebruiken : Dells reageren daar heel allergisch op ("foute speed", "kan lader niet identifiëren dus ik vertik te laden" en meer van dat soort dingen), en ze gaan inderdaad bijna altijd stuk aan de DC zijde van de voeding.
Goedkope (arme luis) oplossing voor mensen als ik : isolatietape + krimpkous. Kan er dan nog een hele tijd tegen.

Dell voedingen zitten raar in elkaar. Ze zijn voor zover ik het weet de enigen die in staat zijn om de notebook te laten detecteren wat voor een voeding er is aangesloten (65/90/iets anders) en zijn _eigenlijk_ vrij stevig. Nadeel is dat als ze stuk zijn je niet zomaar een standaard run-off-the-mill vervangadapter gaat kunnen gebruiken : Dells reageren daar heel allergisch op ("foute speed", "kan lader niet identifiëren dus ik vertik te laden" en meer van dat soort dingen), en ze gaan inderdaad bijna altijd stuk aan de DC zijde van de voeding.
Goedkope (arme luis) oplossing voor mensen als ik : isolatietape + krimpkous. Kan er dan nog een hele tijd tegen.
Laatst gewijzigd door kaween 29 dec 2008, 22:47, in totaal 1 gewijzigd.
- meon
- Administrator
Het lollige is dat ie, ondanks dat het een echte Dell-voeding is, hem niet als dusdanig detecteert. Ik heb maanden geleden eens een POST-melding moeten wegduwen eer hij door wilde gaan.
Ik heb hier ook nog een HP-voeding, zelfde aansluiting aan de laptop-zijde, zelfde watt, iets minder amperage. Deed 'm niks mee ...
Ik heb genoeg laptops in huis, dat is het niet, maar ik ik hou van m'n 1680x1050-resolutie ...
En alle software die ik graag gebruik staat er (legaal! - photoshop enz) op...
Hij moet maar 2 maanden meer meegaan, dan is de lease voorbij en krijg ik normaal gezien een nieuwe laptop (HP 8710w dacht ik).
Ik heb hier ook nog een HP-voeding, zelfde aansluiting aan de laptop-zijde, zelfde watt, iets minder amperage. Deed 'm niks mee ...
Ik heb genoeg laptops in huis, dat is het niet, maar ik ik hou van m'n 1680x1050-resolutie ...

En alle software die ik graag gebruik staat er (legaal! - photoshop enz) op...
Hij moet maar 2 maanden meer meegaan, dan is de lease voorbij en krijg ik normaal gezien een nieuwe laptop (HP 8710w dacht ik).
-
- Elite Poster
klopt. HP heeft series met een gelijkaardige "hollow plug + pin" oplossing die zelfs gewoon past (op de HP NC6xxx series en vergelijkbaar) op een Lattitude of Inspiron, maar deze zijn _niet_ onderling wisselbaar. Heb hier thuis hetzelfde probleem.
Op dat gebied zijn notebooks net stofzuigers. (het eeuwige stofzakken probleem).
Op dat gebied zijn notebooks net stofzuigers. (het eeuwige stofzakken probleem).