Memtest86+

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Vandaag een vreemd probleem met de laptop. Ik zet deze aan en na een tijd hangt die volledig.
Ik start die terug op (dus eerst uitgezet) en als ik het bericht krijg waar je op F2 kan drukken om de BIOS binnen te gaan dan blijft die weer hangen.
Het vermoeden dat ik heb is dat er iets scheelt met het geheugen en ik steek een live-cd van kubuntu in de laptop en start de memtest86+ op (wat nu gelukkig wel nog gaat, na veel te herstarten).
Tijdens het lopen van memtest86+ zie ik dat er een rode lijn komt te staan met tekst in. (zie foto)

Wil dit nu zeggen dat ik een geheugenlat heb die defect is ?
Bijlagen
IMG_0188_1.jpg
memtest86+
(64.59 KiB) 52 keer gedownload
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Yup. Ofwel dat, ofwel is een datalijn van je notebook mainboard stuk op de bewuste geheugenbank.

Maar bijna altijd is het effectief gewoon een defecte geheugenmodule.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

kaween schreef:Yup. Ofwel dat, ofwel is een datalijn van je notebook mainboard stuk op de bewuste geheugenbank.

Maar bijna altijd is het effectief gewoon een defecte geheugenmodule.
Ok, dan kan ik de rest uitsluiten. :)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zo te zien scheelt er toch meer, ik heb die 2 latten ram eens apart er ingestoken en ook van slot veranderd en dan gebeurt het nog steeds. Ik heb wel het slechte latje ram eruit kunnen halen. Het laatste nieuw geheugen heb ik laten zitten en memtest86+ nog eens laten lopen en alles zag er goed uit.
Dus de laptop terug opgestart en na een tijd bevroor weer alles, terug herstart en direct na 2 seconden hing weer alles.

Net de harde schijf eruit gehaald en met een live kubuntu cd opgestart en dan werkt het wel, ik heb toch zeker een 15-tal minuten zitten tokkelen en er bleef niets hangen.
Zou de harde schijf dan ook nog het probleem zijn ? Ben nu met hiren's bootcd wat tests aan het doen op die harde schijf, ik heb die net in een desktop gestoken. Tot nu toe zijn alle tests OK...

EDIT: Ben nog wat aan het prullen geweest en heb de batterij er uitgehaald en op netstroom laten draaien, maar dan bevriest die ook. Net een andere livecd genomen, ubuntu 8.10 en na een tijd bevroor de laptop ook, ookal was de harde schijf eruit, dus dat is het dan ook niet. Zou het niet iets te maken hebben met overhitting. Want als die even heeft stilgestaan op een heel koude kamer dan duurt het ook een tijd voordat die bevriest en als ik die dan reset dan stopt die meestal al na 2-3 seconden, als ik dan even wacht dan gaat die iets verder, maar uiteindelijk bevriest die toch.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

... zelfs defecte cpu is dan niet uit te sluiten.

Deze week een defecte Maxdata (FJ Amilo kloon) binnen gehad : crashte altijd bij Windows setup, net bij het initieel oproepen van de VGA hardware. Memtest : geen probleem. HDD test : geen probleem.
Geheugen geswapped : hetzelfde. HDD geswapped : probleem bleef.

Stond op het punt dat ding de vuilbak in te gooien, tot ik tegen beter weten in toch maar eens de cpu ook swapte (Dothan based Centrino, cpu's die feitelijk zeer stevig en betrouwbaar zijn gebleken) en hopsa : toestel werkte onmiddelijk correct.

Zonder hardware swaps wordt het dan erg moeilijk.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Onderdeel per onderdeel vervangen is dan ook de enige methode die voldoende zekerheid geeft ... en dan nog, als er 2 onderdelen defect zijn wordt de zoektocht nog langer :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

kaween schreef:... zelfs defecte cpu is dan niet uit te sluiten.

Deze week een defecte Maxdata (FJ Amilo kloon) binnen gehad : crashte altijd bij Windows setup, net bij het initieel oproepen van de VGA hardware. Memtest : geen probleem. HDD test : geen probleem.
Geheugen geswapped : hetzelfde. HDD geswapped : probleem bleef.

Stond op het punt dat ding de vuilbak in te gooien, tot ik tegen beter weten in toch maar eens de cpu ook swapte (Dothan based Centrino, cpu's die feitelijk zeer stevig en betrouwbaar zijn gebleken) en hopsa : toestel werkte onmiddelijk correct.

Zonder hardware swaps wordt het dan erg moeilijk.
In dit ding steekt ook nog een dothan cpu, maar waar ga ik dat nog vinden ? Als het niet te duur is dan zou ik dat ook nog eens willen vervangen.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

tja, tot verleden week had ik er hier nog eentje liggen (die nu in gebruik is hé : ik maak er op dit eigenste moment gebruik van in die verrezen Maxdata machine waar ik dit antwoord mee intik), anders had je die best mogen hebben van mij.

Cheap-ass Dothans kan je vinden op Ebay. Smijten ze je feitelijk net niet dood mee. Risico op "geld weggesmeten" is er altijd, maar met prijzen van 20€ en lager is het ook geen ramp als het niet wil lukken.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

kaween schreef:tja, tot verleden week had ik er hier nog eentje liggen (die nu in gebruik is hé : ik maak er op dit eigenste moment gebruik van in die verrezen Maxdata machine waar ik dit antwoord mee intik), anders had je die best mogen hebben van mij.

Cheap-ass Dothans kan je vinden op Ebay. Smijten ze je feitelijk net niet dood mee. Risico op "geld weggesmeten" is er altijd, maar met prijzen van 20€ en lager is het ook geen ramp als het niet wil lukken.
Is al niet meer nodig, ik heb een nieuwe laptop besteld.
Maar het zou wel leuk zijn zodat ik weet wat er aan scheelt.
JrCv
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 10 keer
Provider

Ik heb ook nog eens gehad dat dit het moederboard was die kapot was, eerst dacht ik dat het de videokaart was, deze vervangen, bleek even te werken maar dan toch moederbord moeten vervangen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”