telenet netwerkverbindingen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 29 keer

Zeer recent overgeschakeld van adsl provider naar telenet. oude ethernet adsl modem dus afgekoppeld en telenet installeerde zijn motorola en een dlink switch. op de pc zelf (win xp) werd niets gewijzigd en toch kon ik meteen na het inpluggen van de netwerkkabel achteraan surfen. Bij netwerkinstellingen staan nog wel 2 dns adressen van edpnet. (bij " de volgende dnsserveradressen gebruiken") Mag ik dat vinkje daar wegdoen en zetten bij "Automatisch een dns-serveradres laten toewijzen"? Ik wil niet gaan gokken dus vraag ik het hier maar even
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Ja dat mag op automatisch.
Misschien is het ook best dat je een router gebruikt net achter de modem.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ken schreef:Ja dat mag op automatisch.
De EDPnet DNS servers moeten in ieder geval weg... eigenlijk heb je geluk dat deze werken aangezien de meeste providers hun DNS servers enkel binnen hun eigen netwerk laten gebruiken. Best dus gewoon op automatisch zetten.
Ken schreef:Misschien is het ook best dat je een router gebruikt net achter de modem.
Ik zie niet in wat het met de originele vraag te maken heeft, maar een router heeft z'n voordelen (zelfs al sluit je maar één PC aan, NAT is namelijk een vrij goede vorm van firewall).
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Ken schreef:Ja dat mag op automatisch.
Misschien is het ook best dat je een router gebruikt net achter de modem.
net achter de modem (Motorola SBV5121)heeft telenet een dlink switch (DES-1005D) geplaatst. Vandaaruit een netwerkkabel naar de digicorder en 2 netwerkkabels voor 2 pc's (waarvan al 1 in gebruik is voor de pc waar ik nu aan zit). Hij had ook een dlink Wireless G Access Point (DWL-G700AP) bij, heeft deze geconfigureerd maar steekt terug in de doos. Kan ik die eventueel toch nog aan iemand anders geven die geen telenet heeft?

IK zou graag van zodra ik een 2de pc heb, een privaat netwerkje willen opstellen met eventueel nog een nas erbij. Als het zover is kom ik hier nog wel vragen, welke settings ik dan moet invoeren op de 2 pc's en de nas, evenals op de dlink telenet switch en de nog aan de schaffen router

ps; zowel bij de motorola als bij de dlink switch zitten een installatie cd (beide zijn niet gebruikt voor de installatie, wat kan ik daar zoal mee doen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bartman schreef:Hij had ook een dlink Wireless G Access Point (DWL-G700AP) bij, heeft deze geconfigureerd maar steekt terug in de doos. Kan ik die eventueel toch nog aan iemand anders geven die geen telenet heeft?
Dat is je eigendom... daar mag je dus mee doen wat je wil.
bartman schreef:IK zou graag van zodra ik een 2de pc heb, een privaat netwerkje willen opstellen met eventueel nog een nas erbij. Als het zover is kom ik hier nog wel vragen, welke settings ik dan moet invoeren op de 2 pc's en de nas, evenals op de dlink telenet switch en de nog aan de schaffen router
Het enige wat je moet doen is tussen je switch en je PC's een router plaatsen... en deze beveiligen (WPA2) als hij wireless is. Op de PC's, NAS en switch moet je verder niets aanpassen... maar als het zover is laat je maar iets weten.
bartman schreef:ps; zowel bij de motorola als bij de dlink switch zitten een installatie cd (beide zijn niet gebruikt voor de installatie, wat kan ik daar zoal mee doen?
Heel ver wegsteken... dergelijke CD's zijn niet nodig en installeren alléén rotzooi op je PC.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

ok bedankt voor de info iedereen
mechanic
Starter
Starter

Na hier een tijdje te zitten lezen denk ik dat deze topic ook mijn probleem is.
Ik heb dus ook Telenet met een motorola modem en een D link DES-1005D switch waar ik mijn 2 PC's (Vista en XP)
en sinds een paar dagen ook een NAS Synology DS210j heb aanhangen.
De 2 pc's werken op het net maar de NAS krijg ik langs geen kanten aan de praat.
Wie kan mij helpen om dit thuisnetwerkje aan de praat te krijgen?
Alvast bedankt
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Koop eerst een router, zonder router gaat dit vrij moeilijk worden.
Laatst gewijzigd door iceke 25 aug 2010, 13:04, in totaal 1 gewijzigd.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

mechanic schreef:Na hier een tijdje te zitten lezen denk ik dat deze topic ook mijn probleem is.
Ik heb dus ook Telenet met een motorola modem en een D link DES-1005D switch waar ik mijn 2 PC's (Vista en XP)
en sinds een paar dagen ook een NAS Synology DS210j heb aanhangen.
De 2 pc's werken op het net maar de NAS krijg ik langs geen kanten aan de praat.
Wie kan mij helpen om dit thuisnetwerkje aan de praat te krijgen?
Alvast bedankt
afhankelijk van je abonement hangt het er vanaf hoeveel ip adressen je krijgt. Dus kan dit daar aan liggen.
Maar je kan beter een router plaatsen zodat deze de ip-adressen toekent aan je netwerk. Je hebt zo meer controle

Heeft alles een ip adres in dezelfde range, dan moet je ervoor zorgen dat de werkgroep dezelfde is of word.
Je kan als je het ip adres kent dit in je browser typen enzp toegang krijgen tot de instellingen.
mechanic
Starter
Starter

mailracer schreef:
afhankelijk van je abonement hangt het er vanaf hoeveel ip adressen je krijgt. Dus kan dit daar aan liggen.
Maar je kan beter een router plaatsen zodat deze de ip-adressen toekent aan je netwerk. Je hebt zo meer controle

Heeft alles een ip adres in dezelfde range, dan moet je ervoor zorgen dat de werkgroep dezelfde is of word.
Je kan als je het ip adres kent dit in je browser typen enzp toegang krijgen tot de instellingen.
Met express net heb ik 2 IP adressen, dus 1 pc en de nas tesamen moet lukken ?
Via de PC kan ik de nas instellen met de bijgeleverde software, maar de nas is niet zichtbaar in "mijn computer" en in "mijn netwerk" (Vista 64bit)
Ik vermoed dat er ergens een instelling op mijn pc dit tegenhoud, maar welke ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

mechanic schreef: Met express net heb ik 2 IP adressen, dus 1 pc en de nas tesamen moet lukken ?
Zoals een vorige poster al antwoordde: op voorwaarde dat de 2 (externe) IP adressen die je van Telenet gekregen hebt, in hetzelfde subnet zitten .... en dat is niet altijd zo.
Dus: de aanbeveling om een router te gebruiken is nog altijd de beste oplossing. Dan heb je ook nog eens een firewall tussen je intern netwerk en het internet.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mechanic
Starter
Starter

Bedankt voor het advies.
En inderdaad de structuur van de Ip adressen verschil soms.
Als de structuur hetzelfde is heb ik een netwerk, anders niet.
Nu nog een router aanschaffen en alles terug opnieuw instellen. :bang:
Dat zal weer wat duren eer dat alles weer werkt.
Toch bedankt voor alle info en als het niet lukt met de router dan ben ik hier terug.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Een router configureren is niet zo moeilijk. plaats hem gewoon in de plaats van het AP en volg de handleiding. Dit is op een 10 tal minuutjes gefixed
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”