Videogames verhuren plots verboden

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Videotheken of gamewinkels mogen vanaf 1 december niet langer games voor een paar euro en voor een paar dagen uitlenen. Dat meldt de krant De Morgen.

Gedoogbeleid
Games verhuren is in België eigenlijk nooit toegestaan geweest. Maar er was een gedoogbeleid en daar komt vanaf december een einde aan. De gamesector noemt het verbod "noodzakelijk".

Uitdoofscenario
De Belgian Entertainment Association (BEA) ontwikkelde een uitdoofscenario. Sinds 1 juni mogen verhuurders van games geen nieuwe titels meer aan hun verhuursectie toevoegen. De titels die erin zaten, mochten nog tot 1 december verhuurd worden. "Vanaf dan kunnen gerechtelijke stappen volgen tegen wie geen toestemming van gameproducenten heeft", aldus BEA.

"Rampzalig"
"Dat is rampzalig", reageert Filip Dossche, zaakvoerder van de Gentse vestigingen van GameMania. Hij schat dat de verhuur van games voor zowat 10 procent van zijn totale omzet zorgde. (belga/tdb)
31/10/08 07u10

bron hln.be
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6486
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 740 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dan zullen we maar eerst de warez downloaden ipv het eerst te huren hé ...

Tsjonge, hoe ver staan die mensen die dat beslissen eigelijk van het dagdagelijkse leven?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
mm2
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 jan 2004, 12:38

Bibliotheken lenen tegen betaling boeken uit.
Discotheken lenen tegen betaling CD's uit.
Verhuurbedrijven lenen werkmateriaal/partymateriaal uit.

Maar videotheken/gamewinkels mogen geen spellen meer uitlenen tegen betaling.

Waar zit hier toch de logica ? :roll:

Waarschijnlijk zullen ze piraterij als argument aanhalen, maar het lijkt mij véél moeilijker om een originele game DVD te kopieren dan deze ergens van het internet af te halen met "hulpmiddelen" erbij.

Door deze verandering stuur je de brave consument die "try before you buy" wil gewoon richting illegale dingen.
Silence
Pro Member
Pro Member
Berichten: 391
Lid geworden op: 17 apr 2005, 17:12
Bedankt: 3 keer

Verzamel al jaren consoles en dergelijke, heb jarenlang ook stukken geschreven voor websites, bladen, etc. Heb er dus een redelijk beeld op. Je merkt gewoon op dat de gamesindustry de laatste jaren echt gulziger en gulziger wordt. Zagen we het aan het constant gemelk van franchises, heeft men nu andere zaken gevonden om geld uit te slaan. Even leek dat micro payments en DLC de nieuwe geldkoe zou worden (EA verkocht zelf cheats !) maar dat bleek niet echt aan te pakken.

Wat mij opvalt de laatste jaren is dat games een stuk korter zijn geworden. Games die je in 6 a 7 uur doorloopt zijn echt geen uitzondering meer, weekendje huren en je bent er door. Je zou dan ook zot zijn om soms tot 70 euro neer te leggen voor een game.

Daarintegen zeggen demo's weinig over het spel. Als er een demo was uitgekomen van assasin creed van 1 level dan zou men het waarschijnlijk een topper vinden. Echter na x aantal uur in het spel hebben doorgebracht merk je de grote flaws op zoals het feit dat het botweg saai is en repetitief. Iets wat je na 1x huren wel opvalt.

Schrijf het maar op een blaadje en kader het in. Het volgende dat de gamesindustrie zal willen "aanpakken" is de verkoop van tweedehands games.

Je moet niet denken dat spore activatie limieten bvb bestaan om piraterij af te stoppen. Uw game is gekoppeld aan uw account dus probeer het maar eens door te verkopen nu... .

Net hetzelfde met "exclusieve" DLC (die gekoppeld aan een 360 of PSN account) die je krijgt op 360 of PS3 games als je online registeert. Probeer het nu maar eens door te verkopen.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Dit is gewoon belachelijk, als dit zo doorgaat mogen we binnenkort geen eens ons huis verlaten zonder toelating ! Het wordt tijd dat zulke wetten verdwijnen. Als ik iets koop is het van mij klaar, dan doe ik ermee wat ik wil, wil ik het in brandsteken dan doe ik dat wil ik dat 5000 keer kopiëren pech dan doe ik dat, .. ipv al deze zever, .. of wel verkoop je iets en anders niet, maar dit is toch een beetje belachelijk aan het worden, als ik morgen mijn laptop kan kopiëren staat HP er toch ook niet om te zagen, ..

echte gamers, lezers, enz.. willen het origineel en niet één of ander kopie, .. iemand die tevreden is met een kopie zal het boek game whatever anders toch nooit kopen, .. maar het kan zijn dat deze persoon een passie ontwikkeld voor zijn kopie en uiteindelijk toch een origineel koopt, wat anders misschien nooit zou gebeurd zijn.
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ik vind het ronduit belachelijk. Je kan al jaren spellen ontlenen. Nu plots zou het gedoogbeleid opgeheven worden. Ik hoop dat het met de verkoop van games nu nog slechter zal gaan. Hopelijk voelen ze het waar het echt pijn doet: in hun portemonnee. Tijd om die wet af te schaffen zodat de situatie terug wordt zoals voorheen.
Afbeelding
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Ik zie echt niet waarom games (ver)huren kan zorgen tot het kopiëren ervan. Een muziek CD, akkoord, daar bestaan tegenwoordig honderden one-click programma's voor, maar de kopieerbeveiliging kraken van een game is echt niks wat jan met de pet zelf kan doen hoor ... zoiets zetten ze niet op het CD'tje van de Clickx :lol:

Echt belachelijk weer. Hebben ze nu echt niks geleerd van het gedrag van de muziek/film industrie? Die wilden ook controle over alles en die zijn teruggefloten. Nu mag de games industrie het eens proberen ... :roll:
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6486
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 740 keer
Recent bedankt: 3 keer

Huh. Eigelijk is er niks aan de hand ... Lees het maar:

http://www.edge-online.com/news/belgium ... ame-rental

Wat de BEA aanpakt is het verhuren van Retail versies van games, verhuren van speciale verhuur-versies blijft gewoon toegestaan.

Journalistiek ... blijkbaar moet ge daar dus echt geen fluit voor kunnen hé.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Niks aan de hand ... nou nee. Dat zie ik anders. Vanuit legaal standpunt, ja, maar vanuit standpunt van de gebruiker verandert _alles_, en da's het punt dat de journalist in kwestie duidelijk probeert te maken.

Als je die link die je zelf opgeeft aandachtig doorleest, kan je opmaken dat bijvoorbeeld Gamemania (als grootste speler op de markt) naar eigen zeggen niet in staat is om dat soort deals te sluiten op de Belgische markt, en derhalve de verhuur van de games zal stoppen. Dus waar ga je dan die wettelijk ok-verhuur versies vinden ? Juist ja, nergens.

Dat Maeterlinck daarna nog eens benadrukt dat "de enige manier waarop de investeringen terug te winnen zijn in België in de verkoop van de games zit", maakt heel duidelijk dat er vanuit de industrie een niet mis te verstane _onwil_ is om ketens als Gamemania van werkbare, legale en economisch haalbare deals te voorzien.

Als BEA nu aankomt dat er in wezen niks verandert terwijl het gevolg hoe dan ook het einde betekent van gamesverhuur op de Belgische markt (ik laat de legale hoek bewust buiten beschouwing hier), heeft de journalist in kwestie de essentie van de situatie vrij goed overgebracht vind ik.

En inderdaad, even op doorbomen : net als indertijd de heffing op blanco media zijn doel heeft voorbijgestreefd en feitelijk enkel de instorting van de media-sales in België heeft veroorzaakt (bevestigd door de wanhopige poging nieuwe inkomstbronnen aan te boren zoals geplande heffingen op memorysticks en kaartjes) zal ook dit eindigen in "de industrie eet zijn eigen kinderen", met nog meer compleet illegale praktijken waar enkel echt criminele elementen nog geld aan zullen verdienen op de kap van _zowel_ de gebruiker alsook op die van de producent.

Dat je als journalist misschien niet veel moet kennen laat ik in het midden, maar dat de directeur van het BEA niet echt gezegend is met een economische realisteitszin dat lijkt me wel vrij duidelijk.
Silence
Pro Member
Pro Member
Berichten: 391
Lid geworden op: 17 apr 2005, 17:12
Bedankt: 3 keer

selder schreef:Huh. Eigelijk is er niks aan de hand ... Lees het maar:

http://www.edge-online.com/news/belgium ... ame-rental

Wat de BEA aanpakt is het verhuren van Retail versies van games, verhuren van speciale verhuur-versies blijft gewoon toegestaan.

Journalistiek ... blijkbaar moet ge daar dus echt geen fluit voor kunnen hé.
Probleem is dat publishers (die het verhuur liever kwijt zijn) redelijk moeilijk doen om die licenties af te geven door er allerhande onmogelijke voorwaarden aan te koppelen... . Als GM het al niet lukt om die contracten af te sluiten wat denk je dat het de lokale videotheek zal lukken om met elke (!) publisher individueel (want dat wordt verwacht) een overeenkomst af te sluiten. Geen licentie = geen verhuur.

De reactie van de BEA is er gewoon omdat het een PR weerslag kent (al op diverse internationale sites dit bericht zien verschijnen) maar uiteindelijk veranderd er aan de situatie niets. Vanaf 1 december zul je nergens nog games kunnen huren. Dat is een feit.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Dat is niet "plots". Het heeft eigenlijk nooit gemogen.
Journalisten... erger dan politici! :-)
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

localhost schreef:Dat is niet "plots". Het heeft eigenlijk nooit gemogen.
Journalisten... erger dan politici! :-)
Daar ben ik het ook mee eens, tegenwoordig doen journalisten meer aan politiek dan politici.
Praetorian
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 30 sep 2005, 11:37

kaween schreef:
En inderdaad, even op doorbomen : net als indertijd de heffing op blanco media zijn doel heeft voorbijgestreefd en feitelijk enkel de instorting van de media-sales in België heeft veroorzaakt (bevestigd door de wanhopige poging nieuwe inkomstbronnen aan te boren zoals geplande heffingen op memorysticks en kaartjes) zal ook dit eindigen in "de industrie eet zijn eigen kinderen", met nog meer compleet illegale praktijken waar enkel echt criminele elementen nog geld aan zullen verdienen op de kap van _zowel_ de gebruiker alsook op die van de producent.
om het zoals een vriend downloader van mij het zegt: waarom zou ik nog iets op dure dvd's branden? Een harde schijf is goedkoper en duurzamer. Ik brand gewoon niets meer. Download hij daarom minder? nee...
LaundroMat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:10

Zoals alle industrieën heeft de gamesindustrie het moeilijk met het feit dat de bomen niet tot in de hemel groeien.

Nu ze beginnen in te zien dat de fantastische jaren achter ons liggen (er wordt in volume waarschijnlijk wel meer verkocht, maar de kosten liggen een stuk hoger dan bijvoorbeeld in de periode van de PSX), is het tijd om innovatie aan de kant te schuiven en te gaan inzetten op het beschermen van de markt. EA wou bv nooit met Xbox Live in zee gaan omdat het dan de servers van bv Madden 2009 niet zou kunnen afzetten eens Madden 2010 uit is. De jaarlijkse updates van franchises zijn eveneens een veeg teken, net als deze onzinnige discussie over het verhuren van games. De tweedehands markt wordt nu inderdaad ook al onder vuur genomen.

Net zoals andere sectoren (bv film) is de gameswereld van een industrie (een goed product maken en verkopen) tot een business geëvolueerd, waar geld maken belangrijker is geworden dan het onderliggend product.

Op een dag stort het wel weer in en beginnen we opnieuw :)
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Muziek- en gaming industrie liggen nauw bij elkaar als he over productie gaat. Enige doel dat ze voor ogen hebben is een quasi monopolie op verkoop er door te voeren, en met alle mogelijke middelen verkoop als de enige mogelijkheid op te dringen om hun winsten niet te zien verzanden. Vergelijk het met de wapenlobby die landen ten oorlog laat trekken om wapens te kunnen verkopen en produceren... Ik kan me oprecht niet inbeelden dat er nergens corruptie is, of dat er wederdiensten worden geleverd om dergelijke wetten erdoor te krijgen eh.
tooslow
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 dec 2007, 19:24

Misschien daarom aan te raden om enkel spellen te kopen die meermaals kunnen gespeeld worden ik denk dan bijv aan civ of iets dergelijks.

Ik vind het wel raar dat ze geen games meer zouden mogen verhuren. Dit lijkt een rare wetgeving te zijn.
Silence
Pro Member
Pro Member
Berichten: 391
Lid geworden op: 17 apr 2005, 17:12
Bedankt: 3 keer

Told you so...
Second-hand game sales are "a huge issue" - Epic

Dr Michael Capps, the president of Epic Games, has told GamesIndustry.biz that the secondary market is a "huge issue" for the industry, and that companies are increasingly needing to look for new solutions to protect their revenues.

"The secondary market is a huge issue in the United States," he said. "Our primary retailer makes the majority of its money off of secondary sales, and so you're starting to see games taking proactive steps toward that by... if you buy the retail version you get the unlock code.

"I've talked to some developers who are saying 'If you want to fight the final boss you go online and pay USD 20, but if you bought the retail version you got it for free'. We don't make any money when someone rents it, and we don't make any money when someone buys it used - way more than twice as many people played Gears than bought it..."

But when asked if the player or the retailer was to blame for the second-hand games market, Capps refused to criticise the gamers.

"I'd hate to say my players are my enemies - that doesn't make any sense! But we certainly have a rule at Epic that we don't buy any used games - sure as hell you're not going to be recognised as an Epic artist going in and buying used videogames - because this is how we make our money and how all our friends in the industry make money."

He went on to cite evidence from Crytek that the ratio for pirated to non-pirated versions of Crysis was 20:1 - precisely the reason why Epic has no plans to release Gears of War 2 on the PC.

"That's gruesome to a company like ours that's been in the PC market for so long," he said. "We're trying to fix it, there's a new alliance of companies trying to make PC gaming work again. But if people are playing games without buying them, then the games aren't going to keep coming."

Meanwhile he did point out some of the other benefits of digital distribution, particularly the speed and quality of sales feedback.

"I think we're a long way from losing the impulse buy when you walk into the mall or the game store and decide to pick something up," he said. "That's going to be there for a long time.

"But we love Steam. I know that day… not only do I get the cheque that day for all the games that sold, but I also know, we sold 28 copies of UT in Poland yesterday, and here's the money!

"We're able to respond immediately. That model's so wonderful from a developer perspective, not just making money, but knowing where my customers are and being able to make them happy. With retail, I just don't have that - I get 'Oh Europe came back with this many numbers,' and I get that 60 days after we ship.

"And I think DLC will be increasing in scope just because in the US we really need to make strides against the second-hand market," he added.
http://www.gamesindustry.biz/articles/s ... issue-epic
Net zoals andere sectoren (bv film) is de gameswereld van een industrie (een goed product maken en verkopen) tot een business geëvolueerd, waar geld maken belangrijker is geworden dan het onderliggend product.
Ik las gisteren dat Activision Blizzard heel wat games heeft afgevoerd omdat "creative unieke titels" een te groot risico zijn. Ze willen liever games (alla WOW) die men eenvoudig kan uitmelken door uitbreidingen en sequel achter elkaar uit te brengen.
verb
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 11 mei 2006, 09:21
Bedankt: 2 keer

Jammer want ik ging regelmatig games huren, zo kan je gemakkelijk vermijden om 50€ aan overhypte saaie shit zoals Assassins Creed te spenderen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dr Michael Capps, the president of Epic Games, has told GamesIndustry.biz that the secondary market is a "huge issue" for the industry, and that companies are increasingly needing to look for new solutions to protect their revenues.
Tja, bij LEGO heeft men ook geen inkomsten als iemand z'n blokjes tweedehands verkoopt :roll: Het grote probleem van gans de media industrie is dat ze zo geil zijn als maar kan zijn als het om geld gaat, en het blijven uitmelken van hetzelfde "product".
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6486
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 740 keer
Recent bedankt: 3 keer

LEGO is nu wel een slecht voorbeeld, want die zijn zelf héél actief in de "2de hands markt", ze geven zelfs plannen vrij van sets die niet meer actueel zijn op bricklink.com enzovoorts...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Yup, all hail Lego. Is inderdaad een heel ongelukkig voorbeeld, want de bouwplaten voor oude(re) sets zijn inderdaad heel makkelijk terug te vinden op het net. Tof voor ouders die de oude plannen kwijt zijn en de boel compleet willen doorgeven, of voor oude knarren als ik die tot hun verwondering zien dat dit soort spulletjes uit hun eigen kindertijd ook nog vandaag voor veel plezier kunnen zorgen.

Nu, wat die quote van hierboven betreft :
He went on to cite evidence from Crytek that the ratio for pirated to non-pirated versions of Crysis was 20:1 - precisely the reason why Epic has no plans to release Gears of War 2 on the PC.
Sorry mijnheer Capps maar GOW op de pc was _Crap_. Speelde in vergelijking met XB360 voor geen meter, crashte om de haverklap en zelfs op een vrij krachtige machine was het niet om aan te zien vond niet alleen ik, maar nog een vrij groot deel van de pc-bevolking die het correct herkenden als een vrij liefdeloos gemaakte "dirty port". Zal wel niets met de tegenvallende verkoop van GOW1 op de PC te maken hebben zeker ? :)

Bovendien heeft EA laten weten dat Crysis Platinum is gegaan (meer als 1 miljoen copies sold) en naar eigen zeggen "sales have exceeded expectations". Nu is 1 miljoen niet zoveel als het lijkt, afhankelijk van wat voor type game en voor welk publiek/platform kan het zelfs onbruikbaar weinig zijn, maar in dit geval lijkt het me meer een geval van "sore loser" bij Capps.

Of dat een publisher als T2K met Bioshock een spel op de markt bracht dat bij mij tot vandaag op geen enkele Vista machine echt draait zoals het moet en ze zelf geen enkele moeite meer doen om dit op te lossen heeft er ook niets mee te maken met het feit dat ik puur uit principe _nooit_ nog iets van die ventjes koop hé.

Nee, ik hou me aan het "ik koop het later wel, als het me dan nog interesseert". Een game dat 6 maanden na launch al aan minder dan 20€ nieuw te koop is, ditmaal voorzien van alle nodige en nuttige patches zal me dan ook nog weten te boeien (laatst nog Crysis). Games die dat niet doen, waren zowiezo het geld niet waard, gehuurd noch gekocht. Enkel sommige lanches zal ik nog overwegen op te pikken op basis van goede voorgaande ervaringen (pakweg dingen van Valve). Gesproken als een echte "krent" dus. ;) Maar ongeacht het feit dat ik zelf feitelijk nooit games heb gehuurd vind ik deze ontwikkeling zondermeer betreurenswaardig.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”