2 ISP's en 1 LAN

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
MAKmadmax
Starter
Starter

Dit is echt iets voor netwerkbeheerders.
Ik heb 2 ISP's.
1 Router voor Cable connectie
1 Router Modem voor DSL connectie
1 Hub
Ik wil beide gebruiken voor verschillende PC's.
3 Pc's op de Cable
3 Pc's op de DSL
Maar tevens wil ik ze alle 6 in de zelfde LAN en Werkgroep.
Zodat ze alle 6 data van en naar de server PC kunnen schrijven.
Kan dit ?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ja, het is mogelijk. Steek alle PC's en routers in hetzelfde IP-range met dezelfde subnetmasker. Je moet met vaste IP-adressen werken en niet met DHCP, want anders ga je problemen krijgen. De PC's die via de kabelmodem moeten geef je als default gateway het IP van de kabelrouter mee en de DNSsen van de kabelprovider. Hetzelfde voor de PC's die via DSL gaan, de default gateway moet dan het IP van de DSL-router zijn en als DNSsen de DNSsen van de DSL-provider. Normaal moet dit werken...

Cheers
Afbeelding
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn kennis hiervan is niet zo groot, maar kan je niet gewoon 2 verschillende ip's geven aan de routers (bvb 192.168.1.1 voor adsl, 192.168.1.2 voor telenet).
Dan op de adsl pctjes het adsl gateway ip invullen en op de kabel pctjes het kabel gateway ip. (alle pctjes een ip geven in de vorm van 192.168.1.x)
DNS servers invullen van de desbetreffende router of ISP.
Je sluit de al de pctjes aan op je hub en zo ook je routers...
Volgens mij kan je dan alles doen wat je wil.

Add: Damn Sub Zero was mij voor :p
NuKeM
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Zo'n zelfde opzet heb ik nu sinds bijna 4 maanden met telenet en a2f. De bedoeling was dat telenet na goed functioneren van a2f er uit zou gaan, maar dat heb ik maar even uitgesteld. Hoewel (ander draadje) a2f momenteel redelijk draait.
Opmerkingen van Sub-zro en NuKeM zijn juist. Verder maakt het niet uit welke dns je gebruikt, je mag de a2f gateway gebruiken met de dns(gateway) van telenet. Je kan zelfs op 1 pc 2 gateways instellen en met het route command vastleggen voor welke bestemmingen je via welke gateway wil. (helaas niet de toepassingen). Voor a2f gebruik ik als router een winroute pc waar ik ook servers op kan draaien.
MAKmadmax
Starter
Starter

Het ingeven van de IP's DNS en Gateway lukt op de pc's die op de SMC router staan en op Cable zijn aangesloten.
Vanuit de Speedtouch 510 vertrek ik naar een switch en van daar naar de overige pc's en terug naar 1 poort van de SMC.Indien ik echter alles handmatig invul (na eerst een ipconfig/all gedaan dus settings zijn daar van overgenomen) op de pc's die op ADSL zitten heb ik geen verbinding meer.
DHCP is op SMC en Speedtouch uitgezet.
De PC's zijn wel in de LAN opgenomen maar hebben geen internetconnectie.

Dus zit nu met een halve oplossing wat heb ik over het hoofd gezien ??
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

is op de speedtouch 510 de router ingeschakeld? Indien ja is het gebruikte netwerksegmant standaard 10.0.0.x en de gateway address 10.0.0.138.Op de SMC moet je hetzelfde 10.0.0.x segment gebruiken.
Op de hometouch (ik weet niet of dat hetzelfde is bij de 510) werkt 10.0.0.138 niet als dns, die moest ik van buiten halen. Maar indien de 2 segmenten hetzelfde zijn mag je op de adslPC ook de smc als DNS aangeven.
Let ook even op hoe je schakelt, wanneer je de 510 opeen van de uitgangen van de smc zet (dat mag) moet je een gekruiste kabel gebruiken
MAKmadmax
Starter
Starter

De Speedtouch zit niet rechtstreeks op een poort maar via een switch is het dan ook nodig een crosskabel te gebruiken?.
Ik denk dat nu wat ik over het hoofd heb gezien gevonden heb namelijk het segment de SMC werkt ein 195 range en de 510 in 10 range de smc no in de 10 range gezet eff verder proberen nu.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

Dacht ik al! De 510 kan op de uplink poort van de switch met een rechte kabel aangesloten worden. Bedoelde dat wanneer je de boel aan elkaar gaat hangen je de 510 aan de smc kan knopen.
Succes!
MAKmadmax
Starter
Starter

Ik heb een schema gemaakt van het netwerk het lukt me nog steeds niet de ip in te geven op de PC's op de ADSL
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sub Zero
Administrator
Administrator

Kan je niet gewoon alles aan je SMC hangen en de extra switch waaraan je 510 hangt weglaten? Je SMC fungeert dan als grote switch voor alles en je 510 hangt er dan ook gewoon bij als extra onderdeel. Normaal moet dat zijn werk wel doen hoor.

Maar wat bedoel je met het feit dat het je niet lukt om de Ip's in te geven op de ADSL-machines? Weigeren ze verbinding? Of kan je ze geen vast IP geven? Of nog iets anders...

Cheers
Afbeelding
MAKmadmax
Starter
Starter

De bedoeling is om enkele PC's op ADSL te zetten en enkele standaard op Kabel als er op 2 of meer PC's op internet multiplayer games gespeeld word kan er nog steeds met de andere download of upload gebeuren zonder de pings van de gamers in huis te storen.En indien een van de verbindingen uitvalt meestal ADSL de kabel kan overnemen dat is de ganse opzet.
Bedankt iedereen het lukt nu.
Behalve DHCP op SMC en 510 staan nog aan.
En op de adsl pc's ook de DHCP geen handmatige config zo zit alles in de LAN en ook alles op internet.Nu nog even een verbinding wegnemen!!!
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

hmm ff mijn bedenkingen: 2dhcp servers in 1 netwerk?
Dat is wat ge nodig hebt om het hogent-netwerk plat te krijgen wat vorig jaar gebeurd is.. nen student draaide op laptop dhcp server en gans het netwerk ging plat...lijkt me dus niet zo interessant om 2dhcp servers in 1 netwerk te steken. Zeker niet in dezelfde iprange :-(

Normaal alles static instellen en de gateway's juist instellen op de clients en dat zou perfect moeten werken zoals hoger gezegd.
I love it when a plan comes together!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

The Oddity schreef:hmm ff mijn bedenkingen: 2dhcp servers in 1 netwerk?
Is iets wat frequent wordt gedaan voor redundantie... de vereiste is inderdaad wel dat hun pool (van IP-adressen welke ze uitgeven) verschillend is, of dat gelinkt zijn aan elkaar.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

r2504,

als je quote alles quoten... in een andere ip-range of pool.. ergens normaal.. kunnen elkaar niet beinvloeden... maar ik weet niet hoe het netwerk hoger nu is uitgebouwd, maar daar zit alles in dezelfde range.. volgens het laatste schema en als je in zoiets 2 dhcp servers laat draaien: miserie.. :)

Misschien onduidelijk geweest.. maar hetgeen dus over 2dhcp servers in hetzelfde netwerksegment met dezelfde ip-range..
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Tom,

Ik weet niet of dit nu ook was wat jij bedoelde, maar het is perfect mogelijk (zoals r2504 al zei) om 2 DHCP servers in 1 IP-range te laten draaien en allebei adressen van diezelfde range uit te geven. Het enige wat je dan doet is de ene DHCP server adressen van 192.168.1.2-192.168.1.50 en de andere bv dan van .51 tot .100 ofzo. En dit heeft dan inderdaad een soort redundantie. Dit word vooral gedaan bij loadbalancing/clusters en terminal server/citrix oplossingen. Uiteraard heeft dit met zijn geval niks te maken.

Grtz Siske
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mja, indien je die servers instelt dat dus geen enkel ip adres door de twee dhcp servers kan toebedeeld worden... dan geeft dat idd geen probleem.
Ik wist wel niet dat je dat kon limiteren.. in dat geval geeft dat idd geen enkel probleem dat je met 2 dhcp's in 1 netwerk-range zit.. alleen voor zorgen dat je dus geen overlapping hebt qua ip's die bedeeld worden...

Was dus deels wat ik bedoelde.. maar wist niet dat dhcp's zo deftig konden ingesteld worden.. (vermoedelijk niet allemaal :)).

Sorry 4 the confusion... was niet totaal op de hoogte van de mogelijkheden van dhcp's.. altijd in gedachten: 1e dhcp per range :)
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

hmmm..2 dhcp servers met ieder een aparte range als in vb "192.168.1.2-192.168.1.50 en de andere bv dan van .51 tot .100 ofzo" (netmask 255.255.255.0)
Zijn we er dan?
Wat gebeurt er wanneer een client een lease-request doet (broadcast)?
Welke dhcp server antwoordt er?
Sub Zero
Administrator
Administrator

Hmm, welke antwoordt er dan en welk IP-adres krijgt hij dan? De snelste gewoon :) Als DHCP-server 1 sneller kan antwoorden, dan zal hij een IP-adres van de eerste server krijgen met alle bijbehorende instellingen. Dus je hebt er eigenlijk geen controle over op welke PC welke DHCP-server zal aanspreken.

Cheers
Afbeelding
MAKmadmax
Starter
Starter

Dat is wat ik gedaan heb nu de range ingesteld van de 2 DHCP servers (had ik zo al gedaan) en ze overlappen elkaar niet en het is dus zo dat je wel niet meer kan kiezen op welke isp de pc komt te staan elke keer je opstart (of hersteld om te testen) krijg je antwoord van de een of de ander wat nu eigenlijk niet mijn bedoeling was.
Als ik alles handmatig instel werkt dit perfect op de SMC maar op de 510 krijg ik geen verbinding =>voor internet poort 80 alle andere aplicaties draaien dus wel MSN -SSH poort 22 -Radmin - PC anywhere deze werken perfect .
Sub Zero
Administrator
Administrator

Doe eens in een dos-venster een tracert (vb "tracert www.google.be") en kijk dan naar de eerste hop. Dan zie je met welke router de PC probeert te verbinden. Misschien kan dit iets meer duidelijkheid scheppen. Als hij naar de 510 gaat, dan moet er hier ergens een verkeerde instelling zijn vermoed ik. Als hij naar de SMC gaat, dan is er iets mis met een DHCP die mogelijk nog ergens op staat, ofwel een verkeerde instelling.

Cheers
Afbeelding
MAKmadmax
Starter
Starter

Ik heb dus alles terug manueel gezet alle dhcp uitgeschakeld en bij een tracert is de eerste hop de 510 waar de default gate 10.0.0.138 naar toe verwijst dus dat werkt.
Voorlopig werkt alles prima door de DHCP ranges te beperken.
Maar kan nu niet meer kiezen welke ISP er gaat gebruikt worden en het is altijd dezelfde DHCP die eerst is dus er is geen splitsing.
Sub Zero
Administrator
Administrator

Ik begin zo stillekes aan te vermoeden dat er iets scheelt met uw 510. Zet die eens apart, koppel alles los en test met 1PC uw 510 uit. Als die ene PC niet werkt, dan zullen 3 PC's en zo een constructie ook niet gaan he :) Want normaal zou dat echt wel moeten werken.

Cheers
Afbeelding
MAKmadmax
Starter
Starter

Die 510 werkt perfect het is deze die altijd eerst antwoord op DHCP enkel als ik de conectie tussen de 2 DHCP's los maak een opnieuw Ip aanvraag antwoord de SMC en zit ik op de range van de SMC.Ze werken bijde op alle poorten in DHCP enkel in manuele config ben ik poort 80 kwijt op de 510 en dat verbaast me.

msn [email protected]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MAKmadmax schreef:Die 510 werkt perfect het is deze die altijd eerst antwoord op DHCP
Als je per PC wil beslissen welke ISP hij gebruikt kan je dus geen DHCP gebruiken (de default gateway is namelijk diegene die bepaald welke ISP er gebruikt wordt, en deze krijg je van de DHCP server). De simpele DHCP server van die routertjes laat niet toe van een IP-adres te geven op basis van een MAC adres.
MAKmadmax schreef:ben ik poort 80 kwijt op de 510 en dat verbaast me.
Wat bedoel je met kwijt, dat je niet kan surfen ? Heb je proxies opgegeven, of een automatisch configuratie script ?
MAKmadmax schreef:msn [email protected]
73s van een andere radioamateur :-D
MAKmadmax
Starter
Starter

Best 73's terug.

Ja dat klopt surfen gaat dus niet dan poort 80 laat niks door.
Alle andere poorten werken.
Geen proxy's of automatishe configuratie scripts ingevuld bij handmatige en DHCP.
Er is iets wat ik over het hoofd zie maar wat in de handmatige instelling.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MAKmadmax schreef:Alle andere poorten werken.
Dan kan het moeilijk iets te maken hebben met TCP/IP instellingen... maar eerder toch iets in je browser.

Probeer eens een TELNET naar een wesbite (dus poort 82), en doe een "GET / HTTP/1.1" om te zien of dat werkt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”