data van extern prog naar VBA-access

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
ldegheest
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Is er iemand die weet hoe je vanuit een extern programma data naar access (vba) kan zenden?
-via DDEExecute is het mogelijk om bepaalde commando's uit te voeren. Maar het lukt me niet om een SQL (INSERT INTO) opdracht te geven. Misschien is er iemand die weet hoe dit moet?

-Of is het mogelijk om vanuit een extern programma een bepaalde VBA functie aan te roepen en via argumenten de data door te geven?

-...

De bedoeling is om vanuit mirc data naar een access database te zenden?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik ken de programmeer functionaliteit van mirc niet, maar de meest logische methode is een ODBC database connectie naar je Access database te maken.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Via SQL is het perfect mogelijk om in bijna gelijk welke taal een Ms. Access dbase aan te spreken en daar alle mogelijke dbase manipulaties uit te voeren (sql statements). Heb dat vorig jaar gedaan vanuit java...

Nu mIrc, heb niet direct véél kennis van wat achter mIrc zit en of dat via scripting mogelijk is ofzo.. maar als je sql statements kan laten uitvoeren, dan zou je in principe ook een link met de dbase moeten kunnen maken.. evt instellen via DSN. en dan gewoon uw statements doen....

Maar ik zeg het.. heb zelf geen benul hoe mIrc dat zou kunnen :)
I love it when a plan comes together!
Lukse
Premium Member
Premium Member

Ik denk nie da ge in mirc rechtstreeks een database kunt aanspreken. Wa ge bv. wel kunt doen is een dll maken die de database aanspreekt.
En dan vanuit mirc deze dll aanspreken.
ldegheest
Plus Member
Plus Member

Van dll's ken ik niets dus kweet niet hoe ik daaraan moet beginnen?

Connecties maken met een database is niet mogelijk via mIRC, die SQL statements worden via DDE uitgevoerd. Als er iemand is die weet hoe je een INSERT INTO statement moet uitvoeren via DDE...
Lukse
Premium Member
Premium Member

Mja, DDE kan alleen maar gebruikt worden om te communiceren tussen 2 programma's.
Ge moet dus Access altijd laten runnen.
Da is volgens mij toch ook niet de bedoeling, wel?
airzimmy
Erelid
Erelid

Misschien vind je op http://www.mircscripts.org je gading, 'k heb er al een mysql dll zien staan dus andere db's zullen ook wel mogelijk zijn.
ldegheest
Plus Member
Plus Member

jawel zunne,
't is de bedoeling da access ook draait want daar zit voor een stuk applicatie in...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Waarom zou ge access ook doen runnen??

Je moet gewoon een dbase aanmaken in access: tabbelekes voorzien en uitwerken. En vervolgens zou je gewoon via een dll file of via iets anders gewoon het mdb bestand rechtstreeks moeten kunnen aanspreken via sql statements...

Dan moet access helemaal niet openstaan....
Zo hebben wij het gedaan vorig jaar met Java, had wel support voor msacces en consoorten ;-). Dus ik zou zeggen, indien er zo'n dll file of iets anders zou bestaan, moet je daar ruim voldoende mee hebben :)

Je moet dus gewoon de mogelijkheid creëren dat je een dbase kan aanspreken en vervolgens sql statements kan op uitvoeren.. en dat is iets van mIrc standaard niet kan :) - i think -
ldegheest
Plus Member
Plus Member

't is me gelukt
via een mirc dll (zodbc.dll) ergens op ne site gevonden

al wat ik nu in mijn mirc krijg word nu in de database opgeslagen...

toen ik zij dat access wel moet draaien was dit omdat daar een zelf ontworpen vba-applicatie in zit met formulieren en zo...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik dacht het dat je dat bedoelde.. maar ik wou er dus op wijzen dat indien je met zo'n dll zou kunnen werken, je access helemaal niet hoeft laten draaien :).
Plaats reactie

Terug naar “Development”