"Safe to remove hardware" - automatiseren?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Is het veilig verwijderen van hardware te automatiseren?

* klikken op het "hardware veilig verwijderen" icoontje (dat groen pijltje in de systray)
* juiste device selecteren
* OK kiezen

Bij een van onze buitenlandse vestigingen (kantoortje met 1 server en enkele PCs) zouden we een backupsysteem op de server willen voorzien met externe harddisks.

Probleem is dat de medewerkers niet zomaar de disks mogen loskoppelen, Windows zeurt daar dan over ("unsafe removal"), en volgende keer herkent hij dan de disks soms niet goed.

En administrator wachtwoord of ze op een andere manier laten inloggen op de server zie ik ook niet zitten.

Dus was het idee:
* 23H: backup start
* 01H: backup klaar
* 04H: batch file die hardware veilig verwijdert
* 06H: medewerker komt toe, verwijdert de disk en hangt nieuwe aan

Eventueel kan dat ook nog gecombineerd worden met een stroomvoorziening met tijdsklok op, zodat ook de stroom effectief uitgeschakeld wordt.

Iemand een idee of dat geautomatiseerd kan worden? Mijn vriend google heeft me tot hier toe niet kunnen helpen ...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Peterken
Premium Member
Premium Member

Kijk eens naar devcon; hiermee kan je via een script een apparaat in-/uitschakelen.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Super!

Bedankt Astralon! Die devcon krijg ik niet voor mekaar om mijn USB-stick te laten verwijderen ("device not removed", voor de 3 "devices" die door het invoeren van de stick worden toegevoegd), maar met RemoveDrive van Uwe Sieber lukt het wel!!

Ook bedankt Peterken, al was Astralon je wel voor :p
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Dat, of je kan de schijven zo instellen dat ze altijd veilig uit te trekken zijn zonder dat je veilig verwijderen moet klikken.

Eigenschappen van de schijf -> Beleidsinstellingen.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”