HP omnibook bios resetten

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Peterken
Premium Member
Premium Member

Heb een HP omnibook 6000 laptop gekregen en er zat een paswoord in de bios dat je moest ingeven om op te starten.
Dat werkte maar ik wilde het paswoord er uithalen vermits dat hier niet nodig is en blijkbaar loopt dat wel meer mis.
Nu kan ik niets meer doen omdat ik ?een paswoord? moet ingeven om überhaupt iets te kunnen doen na het opstarten en ik heb al vanalles geprobeerd maar het wil niet lukken.

Heeft er iemand een idee hoe dit is op te lossen?
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Er is geen achterpoortje.
De enige oplossing is HP bellen en bewijzen dat je de rechtmatige eigenaar bent.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik heb al HP's bioswachtwoorden kunnen resetten door de hoofdbatterij er uit te halen, de bios-batterij los te maken en dan de boel een nachtje laten liggen en terug aansluiten. Op een nc6320 was toen het wachtwoord pleite :).
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Jullie kunnen beide gelijk hebben.

Op sommige HP's krijg je dit inderdaad opgelost door die Cmos batterij, maar op aardige wat andere HP's heeft Astralon inderdaad gelijk en lukt dat NIET. HP heeft op die series ook geen "master password", en in dat soort gevallen moet je inderdaad bewijzen dat het toestel jouw eigendom is, en soms is zelfs dat niet genoeg en moet het toestel zelfs naar HP worden gestuurd om terug aan de praat te krijgen.

Bij de NC6320 die ik hier heb lukt het allersinds met het clearen van de cmos, maar ik heb inderdaad al Presario's en Omnibooks gehad die dit niet toelieten (bevestigd door HP).

PS : heb het inmddels opgezocht :

Astralon is _the winner_. Omnibooks 6000 storen hun wachtwoord in eprom. Wissen van Cmos is in dat geval nutteloos.
Peterken
Premium Member
Premium Member

Naar wat ik kan vinden via google ziet het er idd niet goed uit... :smash2:
Ik heb aan de onderzijde al onder de verschillende deksels gekeken maar geen cmos batterij te bespeuren. Onder het keyboard ook niks te zien dus zal wel 'dieper' zitten blijkbaar.

Enig idee waar de accu voor dit toestel zit?
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
kaween
Elite Poster
Elite Poster

gaat niet helpen.

Verschillende mensen hebben reeds aangegeven hun machine te hebben open gegooid tegen alle raad in, en ook na loskoppelen van cmos blijft het wachtwoord behouden.

Het wachtwoord wordt via een hash codering beveiligd (en is dus ook niet zomaar uitleesbaar) en is resident aanwezig binnen een stukje bios code waar ook de bios voor je beeldsysteem inzit. Dus gewoon "wissen" (desnoods met een nieuwe chip) resulteert enkel in een compleet onbruikbare machine die niet eens meer beeld geeft.

Dit soort beveiligingen is niet ongewoon voor de buisniness reeksen van HP.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

http://www.pwcrack.com/security_chips_hp.shtml

.... als het je dat nog waard is.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

... ben op dit moment een beetje in die Field Service Manual voor de 6000'ers aan het neuzen. Ik laat je wel iets weten, maar ga ermaar van uit dat het noppes wordt !
kaween
Elite Poster
Elite Poster

http://www.roboscope.net/files/Omnibook ... 4-2000.pdf

.... de handleiding geeft inderdaad aan dat een corruptie van bios of wachtwoord feitelijk niet herstelbaar is zonder vervangen van de betreffende chip.

Sorry, maar nu heb je tenminste alle tech gegevens als je de notebook in wanhoopspoging toch eens wil hacken. Misschien dat de disaster recovery falsh iets voor jouw kan doen, maar ik acht de kans heel klein. Hp doet zijn huiswerk normaal vrij grondig in dit soort zaken.
Peterken
Premium Member
Premium Member

Bedankt guys, ik vrees er ook een beetje voor na wat ik er zo al over heb gevonden maar dacht toch maar eens te vragen omdat ik altijd denk dat er wel mensen zijn die meer weten/kunnen dan anderen. :wink:

Pfff, wie had gedacht dat simpelweg een bios paswoord wissen zo kon uitdraaien!!!
kaween
Elite Poster
Elite Poster

euh, ik. And by the looks of it, Astralon too.

't is te zeggen, Ik kom dit soort van drama's wel eens meer tegen. Heb de indruk dat dit bij Astralon ook wel al het geval is geweest. :wink:
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer

Peterken: post eens het juiste HP partnummer en model? Ik zal morgen eens in de Service Manuals van HP/Compaq zoeken hoe je dat moet doen.

Het staat mij voor dat je het bij die Omnibooks wel kan ... we (collega's van andere afdeling) hebben die een tijd lang geserviced voor een grote klant. Tenzij ze natuurlijk gewoon nieuwe moederborden besteld hebben voor die gevallen natuurlijk 8) Zal morgen eens navraag doen.
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Peterken
Premium Member
Premium Member

Ik denk dat dit serienummer en model zijn: TW10310479 - F2148W
Het is een HP Omnibook 6000 en er staat ook nog ergens gedrukt op het onderdeksel: Rev. F TH10

Alvast héél fel bedankt om dit te willen doen!
Ik heb intussen meon zijn raad toch maar opgevolgd - baat het niet... - en met de link die kaween heeft gepost voor de service manual, heb ik de knoopcelaccu er uitgehaald.
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Wel dat wist ik niet dat je dat paswoord niet kan resetten van die versie's van HP. Weer iets bijgeleerd. :wink:
Afbeelding
Peterken
Premium Member
Premium Member

Ik kan u da nu wel vertellen en ik snap ook niet goed hoe zoiets kan: met het juiste paswoord altijd geboot, nu naar de bios gegaan om het uit te schakelen en prijs!
Is dat nu een fout of wat want ik zie niet in dat zoiets onder beveiliging valt.
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Peterken schreef:Ik kan u da nu wel vertellen en ik snap ook niet goed hoe zoiets kan: met het juiste paswoord altijd geboot, nu naar de bios gegaan om het uit te schakelen en prijs!
Is dat nu een fout of wat want ik zie niet in dat zoiets onder beveiliging valt.
Volgens mij is het een beveiliging tegen diefstal, en een verdomd goede beveiliging.
Afbeelding
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Peterken schreef:Ik kan u da nu wel vertellen en ik snap ook niet goed hoe zoiets kan: met het juiste paswoord altijd geboot, nu naar de bios gegaan om het uit te schakelen en prijs!
Het kan (maar ik weet het niet zeker) dat er 2 layers van wachtwoorden op die Omnibook zaten : eentje om te booten, de andere voor bios. En als die laatste nu getript is ... welja.

Het is inderdaad deel van de antidiefstalbeveiliging/databeveiliging, en het zijn vooral de (voor die tijd) duurdere laptops die hiermee waren uitgerust. Ik hoop dat er toch nog iets uit de bus valt, maar als je blijkbaar zelfs firma's hebt die dit soort chips verkopen (link daarboven ergens) dan vrees ik er een beetje voor. Hoe dan ook, ik duim voor je.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”