powerled knippert

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

tempo 1:1

Hoe komt dit? Is het erg? Moederboard Asus a7n8x-E deluxe (met xp2600).
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

en wat doet hij VOOR DE REST ?

Niks ? Alles ?
silencer
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:en wat doet hij VOOR DE REST ?

Niks ? Alles ?
Alles werkt op het eerste zicht; een probleem met de voeding mss?(ondertussen al 4-5-6?jaar oud).
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Standby-stand?
kaween
Elite Poster
Elite Poster

... op de meeste Asus's zou zoiets op een suspend status duiden, maar gezien je pc dus blijkbaar gewoon doorwerkt moet er iets anders aan de hand zijn ? Ik begrijp je toch correct als je zegt dat het toestel WERKT en dat gedurende die werkende stand je powerled 1:1 aan/uit gaat ?

Doet je pc dat onmiddelijk (vanaf dat je hem aanzet) of begint hij dat pas te doen na een tijdje, of na het opladen van je OS of weet ik veel ?
silencer
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:... op de meeste Asus's zou zoiets op een suspend status duiden, maar gezien je pc dus blijkbaar gewoon doorwerkt moet er iets anders aan de hand zijn ? Ik begrijp je toch correct als je zegt dat het toestel WERKT en dat gedurende die werkende stand je powerled 1:1 aan/uit gaat ?

Doet je pc dat onmiddelijk (vanaf dat je hem aanzet) of begint hij dat pas te doen na een tijdje, of na het opladen van je OS of weet ik veel ?
jup,precies alsof die in stand-by staat.
Hij doet dat vanaf dat je de pc opstart.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

misschien heb je hier iets aan.

http://www.daniweb.com/forums/thread87393.html

Zou kunnen wijzen op een koelingsprobleem, tenminste 2 mensen met een vergelijkbaar moederbord spreken over een verband tussen jouw probleem en slechte cpu koeling.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:misschien heb je hier iets aan.

http://www.daniweb.com/forums/thread87393.html

Zou kunnen wijzen op een koelingsprobleem, tenminste 2 mensen met een vergelijkbaar moederbord spreken over een verband tussen jouw probleem en slechte cpu koeling.
Zou heel goed kunnen, er zit een zalman 6400? in met fancontroller op laagste stand.
Alleen weet ik niet goed welk programma de temperaturen kan weergeven van dat moederboard? De meesten kunnen het niet.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

draai die fancontroller eens gewoon compleet open, iets kapot maken kan je toch niet. :) En haal de stofzuiger eens uit en (tenzij je toegang hebt tot perslucht) ga even voorzichtig door die koeler.

Wat betrouwbare meting betreft : die software valt altijd terug op de correctheid van de sensors en correcte implementatie ervan op de controllerchips .... en dat wil inderdaad, zeker bij oudere borden, nogal eens dik tegenvallen. Maar da's meer een hardware dan een software probleem, natuurlijk.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:draai die fancontroller eens gewoon compleet open, iets kapot maken kan je toch niet. :) En haal de stofzuiger eens uit en (tenzij je toegang hebt tot perslucht) ga even voorzichtig door die koeler.

Wat betrouwbare meting betreft : die software valt altijd terug op de correctheid van de sensors en correcte implementatie ervan op de controllerchips .... en dat wil inderdaad, zeker bij oudere borden, nogal eens dik tegenvallen. Maar da's meer een hardware dan een software probleem, natuurlijk.
EN opgelost, heb een oude cd-rom speler aangesloten op een ander power stekkertje,stond op een "extra" stekker.Lichtje is nu altijd groen,zoals het hoort.

Ivm betrouwbare meting: zou al blij zijn als er een programma is dat effectief de temperatuur kan meten(correct of niet).Dat vind je dus niet he (en die amd xp 2600's kunnen toch doorbranden?).

Ff gekeken, er zit blijkbaar geen fancontroller op draait gewoon @5V, zit echt een halve cm stof op (ik heb stoffilters op mijn pc).
kaween
Elite Poster
Elite Poster

yup. Alle K7's kunnen doorbranden, vrij spectaculair zelfs. Andere cpu's kunnen dat ook wel hoor, maar de K7's zijn daar echt wel eenzame kampioenen in. De verantwoordelijkheid van cpu protectie lag bij het K7 ontwerp namelijk bij het mainboard, niet bij de cpu, maar zeer weinig moederbordfabrikanten hebben daar de richtlijnen van AMD gevolgd met allerlei gruwelverhalen tot gevolg.

Durf het zo niet direct zeggen, op alle moederborden die ik ooit nodig heb gehad werkte SpeedFan vrij aardig op, tenminste om de core temperatuur te checken. Even gekeken, en er zijn toch blijkbaar mensen die de combinatie A7n8 en speedfan indertijd correct wisten te gebruiken.

En een halve centimeter stof is minstens een halve centimeter teveel, maar dat had je zelf ook wel door. :D

PS : kleine opmerking nevenbij, alle standaard cpu fans die ik ken draaien op 12V, niet op 5V. :D
silencer
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:yup. Alle K7's kunnen doorbranden, vrij spectaculair zelfs. Andere cpu's kunnen dat ook wel hoor, maar de K7's zijn daar echt wel eenzame kampioenen in. De verantwoordelijkheid van cpu protectie lag bij het K7 ontwerp namelijk bij het mainboard, niet bij de cpu, maar zeer weinig moederbordfabrikanten hebben daar de richtlijnen van AMD gevolgd met allerlei gruwelverhalen tot gevolg.

Durf het zo niet direct zeggen, op alle moederborden die ik ooit nodig heb gehad werkte SpeedFan vrij aardig op, tenminste om de core temperatuur te checken. Even gekeken, en er zijn toch blijkbaar mensen die de combinatie A7n8 en speedfan indertijd correct wisten te gebruiken.

En een halve centimeter stof is minstens een halve centimeter teveel, maar dat had je zelf ook wel door. :D

PS : kleine opmerking nevenbij, alle standaard cpu fans die ik ken draaien op 12V, niet op 5V. :D
Zal speedfan eens proberen,thxs.
Ik heb er dan ook geen standaard cpu fan inzitten, maar een zalman met verloopstekkertje, heel mss draait hij 7V(maar snel even gekeken).
Verbruikt minder en maakt ook nog eens minder lawaai :)
70°C load(orthos), 52°C idle dat is ok :) (max cpu temp 85°C)

o.c van zo'n pc zal die wss niet veel sneller maken? (firefox openen gaat hier direct, op die pc moet je enkele seconden geduld hebben).
pennywise
Pro Member
Pro Member

kaween schreef:draai die fancontroller eens gewoon compleet open, iets kapot maken kan je toch niet. :) En haal de stofzuiger eens uit en (tenzij je toegang hebt tot perslucht) ga even voorzichtig door die koeler.

een zachte tandenborsten kan ook helpen, en dan de stofzuiger, zo maak je de dat ijzer ding boven de processor iets makkelijker proper
9/11 Was an inside job, re-open the 9/11 Investigation!
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Als je je K7 nog wat kouder wil zien in idle, kijk dan eens rond naar softwarecoolers voor de K7's (implementatie van het HLT commando).

Je had vroeger programm's als Rain, Waterfall en meer van dat. Ik gebruikte zelf één of ander vaag gratis programmaatje van japanse afkomst (cpucool of iets van die aard) en een K7 XP 2800 ging daar in idle toch wel naar 25C met een stomme standaard AMD cooler.

Werkte wel niet betrouwbaar met alle moederborden/chipsets.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

het pinken is weer begonnen :|
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”