welke HD WD GP of samsung F1(750-1GB) spinpoint

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html

Samsung:
The quietest 7200RPM 3.5" desktop drives by a small margin, performance is excellent (tops for the 1TB model, a little lower for the 750GB) due to high areal density, and vibration is quite low with just 3-platters. There's not much point to engaging AAM, which is off by default, because standard seek noise is very soft. Great pricing as well!
SPL
Idle / AAM / Seek
(dBA@1m):21 / 22 / 22

Vibration
1-10
(10 = no vibration)5~6

Western Digital Green Power WD7500AACS:
The quietest desktop drive we've tested, the Green Power is actually a 5400RPM model. Idle and seek noise are lower than any other 3.5", including the famous Barracuda IV. Vibration is also very low, the lowest of all current 3.5" drives. Performance is not quite the equal of 7200 RPM drives, but the high areal density helps. With one less platter, the 500GB version is probably even quieter; with one more, the terabyte model might be a touch louder.

IS de 500GB stiller? op de site van WD staat dat deze luider is(in seek 0 mode, wat betekend dit eigenlijk?)?

19~20 / 19~20 / 21
(10 = no vibration)7

Welke zou ik best nemen als ik een stille HD wil? (komt nog in een stille case met 5.25 behuizing)
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heb zelf ook zitten twijfelen tussen de bijde terra schijven. En ben voor de F1 gegaan omdat er toch wel een berg negatieve zaken te lezen zijn over de WD GP schijven. In sommige setups heeft de GP totaal geen prestatie overdracht ! En dit wilde ik niet riskeren , de samzung is stil en houd het hoofd koel ( draaid hier tegen 30 graden bij intensief gebruik , bij idel zit ze rond de 22 graden ) Er plaast wel een 12 cm fan over de hd's op de laagste stand ( 750 toeren )
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

7200 versus 5400 toeren... ik zou het meteen weten (ook al ben ik wel een fan van WD, gebruik namelijk de WD7500AYYS in m'n NAS).
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 13 keer

Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van de Samsung F1 serie?
Voor een iscsi storage bak ben ik op zoek naar 15x 750GB schijven.

De F1 serie is merkelijk goedkoper dan de andere merken (WD, Seagate, Hitachi) maar ik wil niet graag inleveren op de betrouwbaarheid.

Ik ben altijd zeer tevreden geweest van de WD RE, maar die kosten dan wel 60 euro per stuk meer.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Mr.T schreef:Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van de Samsung F1 serie?
Voor een iscsi storage bak ben ik op zoek naar 15x 750GB schijven.

De F1 serie is merkelijk goedkoper dan de andere merken (WD, Seagate, Hitachi) maar ik wil niet graag inleveren op de betrouwbaarheid.

Ik ben altijd zeer tevreden geweest van de WD RE, maar die kosten dan wel 60 euro per stuk meer.
Samsung heeft de naam nog niet zoals die andere dat je op noemd .
Zo zou ik denken ?
Ben er in ieder geval tevreden over , mail me binnen enkele jaren maar eens over terug . Dan kan ik misschien zeggen of het een goede was of iets minder goed :-)
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

Ik denk dat je voor zo'n dingen beter naar de WD RE serie gaat. Of misschien sas schijven? Het is maar hoe je budget ligt. Voor de ot: ik heb zelf een samsung (wel 160Gb maar kom) en die is echt zeer stil. Binnekort komt er hier ook een 750Gb van samsung in vanwege de lage prijs/GB.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 13 keer

SAS is veel te duur (prijs per GB) voor wat ik nodig heb.
En met een echte ISCSI bak (dubbele voeding, controller en backplane) geven die 15 schijven meer dan genoeg snelheid.

Volgens tweakers.net/pricewatch:
- Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB aan 76 euro
- Seagate Barracuda 7200.10 750GB, 750GB aan 90 euro
- Western Digital Caviar RE2 WD7500AYYS aan 125 euro

Als ik kies voor de F1, bespaart me dat 750 euro :-)
Toch de moeite om eens rond te horen hoe betrouwbaar die F1's zijn. Er zal trouwens altijd een hotspare aanwezig zijn.

edit: post 666. The devil is watching
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Update: De WD 500 GP met Scythe quietdrive is nog een pak stiller dan de 500GB versie van samsung en nog een stuk stiller dan de F1 en 750 versie.

Super HDD :)

http://www.hardware.info/nl-BE/articles ... tot_1_TB/4

=>metingen op 15cm

Je merkt duidelijk het verschil, de GP 500 GB is de stilste en dat kan ik nu alleen maar bevestigen (fans van 500tr 7.50dBA kan ik nu eindelijk wat lager zetten).

@Mr. T: de WD GP's verbruiken het minst, bijna de helft van de F1 in idle stand:

http://www.hardware.info/nl-BE/articles ... tot_1_TB/5

Ze zijn echter een pak duurder.
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member

de GP's noeman ook niet voor niets Green Power.

Heb je die F1 en 750Gb versie ook in die scythe geprobeerd? anders is het appelen met peren vergeliken. Het zou nogal zonde zijn dat je met zo'n baje errond nog steeds veel lawaai hebt.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Mr.T schreef: Als ik kies voor de F1, bespaart me dat 750 euro :-)
Als het jou persoonlijk 750 euro bespaard is dat toch zeker een factor om rekening mee te houden.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

crapiecorn schreef:
Als het jou persoonlijk 750 euro bespaard is dat toch zeker een factor om rekening mee te houden.
idd , moesten er dan schijven defect gaan buiten de garantie dan is er nog nog niets aan de hand ;-)
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Sniffie schreef:
crapiecorn schreef:
idd , moesten er dan schijven defect gaan buiten de garantie dan is er nog nog niets aan de hand ;-)
DE WD GP hebben in ieder geval 3j garantie.

Heb de 500GB versie getest, deze kwam stiller uit de test dan de 750 en 1TB(meer platters) en deze is duidelijk luider(wel een ander geluid).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”