DHCP server

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Ik had gedacht voor mijn netwerk makkelijker te kunne beheren een DCHP server te instaleren op mijn linux pc aangezien ik ook naar lan party's ga als server crew (af en toe) zou dit misschien ook handig kunnen zijn aangezien dan niet iederen bepaalde instellingen handmatig moet instellen maar gewoon door DHCP IP toegewezen krijgen.
Iemand enig idee welke software er is voor een DCHP server te draaien op een linux platform en of er dan ook iemand weet hoe ik dat moet configen ?
T'is maar een idee hé dus als jullie anders van mening zijn is dat nog geen reden of voor terug toestanden te krijgen zoals bij server topic.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik ben niet zo thuis in lan-parties, maar gaat dat geen problemen vragen zijn? Want van het moment dat er 2 dhcp-servers op 1 netwerk gaan zitten gaan die *hum* vechten :-) . Ik dacht dat je op een lan eerder allemaal een static IP kreeg.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Zoals Meon zegt werk je op LAN's beter met vaste IP's. Tenzij er op voorhand echter duidelijke afspraken gemaakt zijn wie de DHCP doet (er mag er maar 1 zijn anders heb je zeker problemen) en hoe deze ingesteld wordt. Je bent best dat je gewoon iedereen een IP geeft als hij/zij binnen komt en de rest allemaal dezelfde instellingen qua dns/gateway enzo. Het wordt op sommige LAN's gedaan met DHCP, maar deze zijn dan wel goed voorbereid. Op linux weet ik het niet, dus ik kan je niet helpen. Ik ben win2k server gewend :)

Cheers
Afbeelding
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

heb al in die linux cursus gezien wat voor DHCP server er bestaat maar heb ook gelezen dat dit geen oplossing is, aangezien dat niet samen gaat met NAT en dat heb ik nodig voor mijn internet te routeren (zo heb ik het toch verstaan uit die cursus).

extra: ik zal waarschijnlijk toch voor mandrake kiezen met als doelwit red hat uiteindelijk eens te leren en dan aan bsd beginnen ;) + waarschijnlijk zal ik zowel een hdd hebben voor red hat als voor mandrake zodat ik terwijl ik mijn mandrake optimaliseer ook kan switchen naar red hat om dat beter te leren kennen.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Geef eens de exacte link waar je die info gevonden hebt? Want als dit waar is, dan mag je elke router die een beetje router is weggooien. :)

De meeste routers werken met NAT/PAT-toestanden. En ze zijn dan ook nog es meestal in staat om tegelijkertijd DHCP-client en DHCP-server te spelen. DHCP-client van de ISP-kant. Ze ontvangen een IP-adres van de ISP samen met DNSsen enzo. En ze spelen DHCP-server (staat meestal standaard aan bij de huis-tuin en keukenrouter) om elke PC binnen het LAN van een IP-adres te voorzien om het netwerk aan de gang te krijgen.

Dus hier heb je alles samen en dat zou niet werken? Rare toestanden hoor. Ofwel ben ik wreedaardig mis, ofwel klopt er iets niet met je bron.

Cheers

PS : Ik ga hier niet in de aanval tegen jou. Het is gewoon om verwarring tegen te gaan.
Afbeelding
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

"linux cursus" kijk naar die topic hier userbase daar staat link, http://users.skynet.be/bluedigit/cursus/
Is denk ik wel paar jaarkes oud al en ik denk ook dat ge gelijk hebt, maar ik zo mij natuurlijk kunne vergist hebben, maar ik dacht dat ik dat gelezen had.
airzimmy
Erelid
Erelid

Zoek eens op "isc dhcpd" maar euh niet willen gaan fietsen voor te kunnen kruipen (jaja kruipen, nog voor lopen)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”