Electrabel voorziet een prijsstijging van 28% in 2009

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb zonet m'n Electrabel factuur ontvangen, en hierbij werd het maandelijks te betalen bedrag eveneens opgetrokken (net zoals vorig jaar trouwens). Na contact te hebben opgenomen met hen krijg je het klassieke verhaaltje dat dit een anticipering is op de stijgende energie prijzen.

Wel... dan vraag ik mij af waarom mijn maandelijks bedrag met 28% is verhoogt ! Electrabel is hier duidelijk z'n klanten aan het gebruiken als persoonlijke lening. (ik heb m'n bedrag dan ook meteen terug laten verlagen).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Wij trokken dit jaar 1200€ terug :?

ze durven wel ... geen interest gezien, zelf nog geen dank U

Ons bedrag is nu wel verlaagd --- met 20€/maand :s

als ik 20€X12 doe : 240€
Dus ik zal weer te veel betalen.
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bambipower schreef:Wij trokken dit jaar 1200€ terug :?
Mooi... wij moesten een goeie 200 euro extra betalen. Ons verbruik is ook wel gestegen al kunnen we dit niet meteen verklaren, piek verbruik is gezakt, echter het dal verbruik is stevig gestegen. (ik verwachte eerder dat dit elkaar zou compenseren)
bambipower schreef:Ons bedrag is nu wel verlaagd --- met 20€/maand :s als ik 20€X12 doe : 240€ Dus ik zal weer te veel betalen.
Gewoon bellen en vragen je maandelijks bedrag aan te passen... bijvoorbeeld naar totaal bedrag / 12 + 5 a 10% of zoiets.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Wij betalen gewoon zo weinig mogelijk met de maandelijkse afrekeningen. Bij de bank krijg je tenminste nog iets in return voor het plaatsen van de centjes...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

r2504 schreef: Gewoon bellen en vragen je maandelijks bedrag aan te passen... bijvoorbeeld naar totaal bedrag / 12 + 5 a 10% of zoiets.
je kan het ook online aanpassen. Bij ons hadden ze het automatisch naar een hoger bedrag aangepast ( hoewel we niet echt veel moesten bij betalen ). Ik heb het online terug verlaagd ...
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Even de titel in deze thread aangepast. (stond 'n typo in)

Waar ook sommige Energie leveranciers op attent maken...

Betalen met domiciliëring wordt alsmaar populairder...

(1 op2 betaalt met domiciliëring)

Andere link, Domiciliëringen
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Eh, de titel is op z'n minst verwarrend nu.

Begrijp ik het goed dat de TS zijn maandelijkse aflossingen met 28% gestegen zijn en niet meer? If so: dan is dat op persoonlijke basis (ook afhangend van eventueel meerverbruik) en dan is het niet zo dat Electrabel de prijs met 28% doet stijgen.

Dat gezegd zijnde: stap toch gewoon over?
ooh. shiny.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 10 keer

ditCh schreef:je kan het ook online aanpassen.
Ik heb die optie gezocht op de "Energiedesk" maar niet gevonden :-(
If you can't beat them, confuse them.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

CueBoy schreef: Ik heb die optie gezocht op de "Energiedesk" maar niet gevonden :-(
Als je ingelogd bent, facturen - facturatiegegevens - wijzigen
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 10 keer

@ditCh : bedankt ! Gevonden... en dat ik daar zo lang achter gezocht heb :oops: (ik bel nl. niet graag)
If you can't beat them, confuse them.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Blue-Sky schreef:Even de titel in deze thread aangepast. (stond 'n typo in)

Waar ook sommige Energie leveranciers op attent maken...

Betalen met domiciliëring wordt alsmaar populairder...
Ik geef Electrabel geen vrijgeleide om geld van mijn rekening te halen. Als er één bedrijf is waar ik (uit ervaring) absoluut geen vertrouwen heb ik hun facturatie, dan is het electrabel wel...
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Soms wel verwarrend, ja en als men dan al een contract heeft waarom moeten ze dat telkens te vroeg melden.

Wat echt wel verwarrend is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cloink schreef:Eh, de titel is op z'n minst verwarrend nu.
Het is dan ook om een beetje animo te brengen :wink:
cloink schreef:Begrijp ik het goed dat de TS zijn maandelijkse aflossingen met 28% gestegen zijn en niet meer?
Simpel voorbeeld, ik verbruikte het afgelopen jaar 1200 euro, een logische maandelijkse afbetaling zou dus 100 euro bedragen. Electrabel heeft dit bedrag echter op 128 euro geplaatst.

Als verklaring hiervoor geeft Electrabel de stijging van de energie prijs aan... dus een simplistische redenering geeft dan gewoon aan dat men verwacht dat die prijs met 28% stijgt. (onder normale omstandigheden verbruik je als klant namelijk hetzelfde als het jaar ervoor, voorspellingen gaan maken op goede/slechte zomers/winters is namelijk absurd).

Hoe men aan die 28% is gekomen weet ik ook niet... jij zegt dat dit persoonlijk is, maar het lijkt me bizar als men voor iedereen een "willekeurig" getal gaat bepalen... als hun uitleg klopt stijgt voor iedereen de energieprijs toch even snel ?

Misschien moeten andere mensen ook eens uitrekenen hoeveel hun maandelijks bedrag is gestegen. Voor alle duidelijkheid, de referentie is NIET het vorige maandelijkse bedrag, maar het totale factuurbedrag / 12.
cloink schreef:Dat gezegd zijnde: stap toch gewoon over?
Die discussie wil ik hier eigenlijk niet voeren.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

r2504 schreef:Hoe men aan die 28% is gekomen weet ik ook niet... jij zegt dat dit persoonlijk is, maar het lijkt me bizar als men voor iedereen een "willekeurig" getal gaat bepalen... als hun uitleg klopt stijgt voor iedereen de energieprijs toch even snel ?
Akkoord, maar niet met 28%.

Die 28% is een gevolg van de stijgende energieprijs én een stijging van je eigen verbruik. Hoeveel % welke factor voor zijn rekening neemt, zal enkel Electrabel je weten te vertellen. Feit is wel dat niet iedereen zijn factuur met 28% zal stijgen.
ooh. shiny.
droopy
Pro Member
Pro Member

[quote="r2504"]

Voor alle duidelijkheid, de referentie is NIET het vorige maandelijkse bedrag, maar het totale factuurbedrag / 12.

quote]

Velen denken dat ze gewoon hun faktuurbedrag moeten delen door 12 en zo op hun maandelijke voorschotten komen. Dat is dus niet zo. Ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Er zijn verschillende faktoren die een forfait bepalen.

1. Eerst en vooral wordt het afgelopen jaar vergeleken met een standaard jaar. Dit doet men via slp's of om het gemakkelijk uit te leggen graaddagen. Een dag als vandaag heeft vb een waarde van 90 terwijl het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar 75 is. Dit wil dan zeggen dat het warmer is dan normaal. Zo gaat men uw verbruik gaan vergelijken met een gemiddeld jaar. Als de graaddagen lager liggen dan normaal dan zal men uw forfait met meer verhogen want als er een normaal jaar volgt dan zou u een grote opleg hebben op het einde van het jaar.

2. De prijs verandert elke maand. Als je de gemiddelde prijs neemt van de afgelopen 12 maanden en die is elke maand gestegen dan zal die iets lager liggen dan de prijs van de laatste maand. Als je dan de gemiddelde prijs zal nemen van de komende 12 maanden zal die boven de prijs van de laatste maand liggen. Dus een prijsstijging voel je niet direct in het jaar van de prijsstijging maar ook nog het jaar erna.

3. Door de vele wanbetalers stijgt de prijs constant van de netbeheerders. Deze prijs zorgt ook voor een verhoging van de faktuur.

4. vele andere kleinere faktoren.

Als je dit samentelt dan klopt je 28% niet en stel je het veel te simplistisch voor.

En voor al die klagen dat ze geld moeten terug krijgen zonder intrest... als je moet bijbetalen ga je ook geen intrest betalen.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Ze werken al zolang met Kerncentrales die al jaren afgeschreven zijn , de grootste kost zijn ze wel al kwijt hoor.
Coop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Het is voor mij moeilijk te begrijpen waarom mensen bij belgacom of telenet te veel blijven betalen, maar ik heb het nog moeilijker met mensen die bij electrabel blijven, electrabel is nog erger als telenet en belgacom tezamen !

En

Mensen, kijk eens naar ecopower, veel goedkoper en een nobel streven, enkel groene energie.
Met bij electrabel te blijven maak je de Fransen enkel rijker en deze investeren weer in steenkoolcentrales.
Ecopower investeert in Vlaanderen!

Mijn vader bespaart 250€/jaar uit door over te stappen van electrabel naar ecopower.

Welke reden hebben jullie om niet over te stappen ?
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Coop schreef:...

Mijn vader bespaart 250€/jaar uit door over te stappen van electrabel naar ecopower.

Welke reden hebben jullie om niet over te stappen ?
als je er werkt, krijg je 30% korting op de factuur (wat volkomen normaal is). Misschien verzacht dit de nucleaire pil :twisted:
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Sommige mensen hebben het beter bij Electrabel.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Lord Utopia schreef:Sommige mensen hebben het beter bij Electrabel.
inderdaad!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cloink schreef:Die 28% is een gevolg van de stijgende energieprijs én een stijging van je eigen verbruik. Hoeveel % welke factor voor zijn rekening neemt, zal enkel Electrabel je weten te vertellen.
Geef mij één reden waarom mijn verbruik zal stijgen ? Oh wacht, Electrabel heeft een glazen bol en ondanks de opwarming van de aarde weet men dat de komende winter enorm koud zal zijn ? Trouwens, als ik meer zal verbruiken lijkt mij dit voor iedereen zo... of ga ik enkel en alléén een strenge winter hebben ?
droopy schreef:Eerst en vooral wordt het afgelopen jaar vergeleken met een standaard jaar. Dit doet men via slp's of om het gemakkelijk uit te leggen graaddagen.
Je kan de mensen niet wijsmaken dat de aarde opwarmt, en tegelijk dat het kouder wordt zodat je volgend jaar waarschijnlijk meer gaat verbruiken... da's pure nonsens. De afgelopen jaren bewijzen trouwens dat niet iedere zomer/winter even warm/koud is, laat staan dat Electrabel dit kan voorspellen voor de komende zomer/winter.
droopy schreef:De prijs verandert elke maand. Als je de gemiddelde prijs neemt van de afgelopen 12 maanden en die is elke maand gestegen dan zal die iets lager liggen dan de prijs van de laatste maand.
Dat is spijtig genoeg de enige constante (alhoewel, met de reeds afgeschreven kerncentrales zou je anders verwachten) en daar kan men dan eventueel een percentage voor voorzien... maar geen 28%.
droopy schreef:Door de vele wanbetalers stijgt de prijs constant van de netbeheerders. Deze prijs zorgt ook voor een verhoging van de faktuur.
Nogmaals... geen 28%. Trouwens door al je punten op te sommen tracht je enkel te bewijzen dat mijn factuur inderdaad 28% duurder zal worden... wel dan is het hoog tijd om Electrabel vaarwel te zeggen.

Ik heb geen idee of je voor Electrabel werkt of niet, maar hun verhaaltje gaat er bij jou blijkbaar in als zoete broodjes. Reeds meerdere jaren tracht Electrabel mijn maandelijks voorschot met meer dan 20% te verhogen waar duidelijk is gebleken dat dit niet nodig was. Ik kan dus alléén concluderen dat men graag met klanten hun centen "speelt".
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

r2504 schreef:Geef mij één reden waarom mijn verbruik zal stijgen ?
Geen idee, Electrabel maakt deze inschatting (en zal inderdaad eerder "afronden" naar boven). Je kan hiertegen steeds "in beroep" gaan en de maandelijkse aflossing opnieuw laten dalen.
r2504 schreef:Trouwens, als ik meer zal verbruiken lijkt mij dit voor iedereen zo... of ga ik enkel en alléén een strenge winter hebben ?
Neen, maar dit is niet gelijk aan een stijging van de energieprijs, zoals je titel een beetje doet vermoeden... Toch wel misleidend.
r2504 schreef:dan is het hoog tijd om Electrabel vaarwel te zeggen.
Een juiste beslissing, al zal die voor aardgas niet meteen veel geld in het laatje brengen.
r2504 schreef:Ik kan dus alléén concluderen dat men graag met klanten hun centen "speelt".
Dat spreekt voor zich. Het is maar aan de consument om zich hiertegen te verzetten. Al word je dat spelletje natuurlijk algauw beu...
ooh. shiny.
droopy
Pro Member
Pro Member

U hoeft niet vijandig te reageren op mijn post ik geef u enkel antwoorden op uw vragen.Van mijn part kies je wie je wil het maakt mijn rekening niet. Ik werk niet voor electrabel maar ik weet wel perfect hoe de energiefakturatie in elkaar zit.

Iedereen die zijn faktuur krijgt denkt altijd dat hij minder verbruikt heeft dan vorig jaar. Het is inderdaad minder koud geweest maar men vergeet ook blijkbaar dat het lang koud geweest is en men laat de verwarming heeft afgelegd en die vroeg terug heeft opgezet.

hier vind je de graaddagen terug http://www.gasinfo.be/index.cfm?PageID=15529#G

Het maakt trouwens ook een verschil wanneer in het jaar je de afrekening hebt (of meteropname).

De prijs bestaat uit veel onderdelen. De energieprijs is daar een onderdeel van en dat is het enige wat de leveranciers vrij kunnen bepalen. Er zitten veel taksen en bijdragen in en natuurlijk de kostprijs voor de dnb voor de distributie en transport. Kerncentrales zijn daar dus een klein deeltje van.

Het probleem van prijs is gewoon dat België een klein land is en we veel energie moeten invoeren dus aankopen. Door de kleine hoeveelheden (op wereldschaal gezien) kunnen we nooit een goeie prijs hebben.

Iedereen stond luid te roepen dat de liberalisering ging zorgen dat de prijs ging dalen. Dit kon gewoon niet. Electrabel deed alles en dat het niet altijd gesmeerd liep dat zal wel dat is bij elk bedrijf van die omvang maar hoeveel maal per jaar zit je lang zonder elektriciteit? In Amerika is het normaal dat je soms dagen zonder zit. Nu hebben ze alles versnipperd en met elk klein bedrijf alles van infrastructuur en personeel hebben dus meer kosten dus hogere prijs.

En hoe meer de overheid zich moeit in de zaak hoe slechter het zal worden. Ze hebben het weekendtarief opgedrongen en de prijs is gestegen.
margaaas
Plus Member
Plus Member

Men voorziet die stijging van 28% voor 2009.
De voorschotten die nu moeten betaald worden zijn toch voor 2008 tot de datum van uw afrekening,
(domme vraag ? ) waarom moeten ze deze voorschotten dan nu met 28% verhogen ? ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

droopy schreef:U hoeft niet vijandig te reageren op mijn post ik geef u enkel antwoorden op uw vragen.
De bedoeling was zeker niet vijandelijk... maar gezien je met hetzelfde verhaaltje afkomt als Electrabel doet dat wel even de wenkbrauwen fronsen daar al ieder jaar bewezen is dat hun verhaaltje niet klopt.
droopy schreef:Iedereen die zijn faktuur krijgt denkt altijd dat hij minder verbruikt heeft dan vorig jaar.
Ik kijk nochtans naar de statistieken die Electrabel bij op het factuur zet, en die zijn niet uitgedrukt in euro's waar wel degelijk in effectief verbruik. Louter op basis van die grafieken kan ik reeds zien dat hun verhaaltje nonsens is.
droopy schreef:Het maakt trouwens ook een verschil wanneer in het jaar je de afrekening hebt (of meteropname).
Dat moet je mij toch eens verklaren... 365 opeenvolgende dagen hebben volgens mij maar één zomer en één winter. Wanneer de periode dus start kan absoluut geen invloed hebben.
droopy schreef:De prijs bestaat uit veel onderdelen. De energieprijs is daar een onderdeel van en dat is het enige wat de leveranciers vrij kunnen bepalen.
Wat ook de samenstelling is... het feit dat Electrabel mijn voorschot verhoogt met 28% geeft aan dat men verwacht dat de globale prijs gaat stijgen met 28%... zoniet besteelt men de klanten nog eens extra via te hoge voorschotten.
droopy schreef:En hoe meer de overheid zich moeit in de zaak hoe slechter het zal worden. Ze hebben het weekendtarief opgedrongen en de prijs is gestegen.
Het probleem is dat de overheid half werk doet... als je wil reguleren moet je dat goed doen (de OPTA in Nederland bewijst duidelijk dat dit kan voor telecom). In Belgie vraagt men gewoon 250.000.000 euro zonder enige voorwaarden en dat is gewoon naief !
droopy
Pro Member
Pro Member

Het verhaaltje waar u het over heeft is nochtans hoe de tussentijdse fakturen worden berekend.

28% is niet een stijging voor volgend jaar. Zoals ik al uitgelegd heb is een prijsstijging voelbaar tot het jaar erna. Dus ook de prijsstijging van vorig jaar zit in deze 28%. En natuurlijk de komende stijgingen.

Ik ga het zo eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen waarom een opnamedatum van belang is. Neem nu dat u normaal gezien uw faktuur krijgt in februari. Dit is de zwaarste wintermaand in slp gewichten dus normaal gezien de koudste van het jaar. U krijgt dit jaar uw afrekening op 1 feb dus gaat men gaan kijken wanneer u uw volgende afrekening zal krijgen. Dit zal niet na 365 dagen zijn maar men rekent dat dit in feb '09 zal zijn dus neemt men het einde van feb '09. Dit wil zeggen dat men uw forfait gaat berekenen op 13 maanden. In die 13 maanden zit 2x feb die het zwaarste meetelt. Uw forfait zal dus sterk stijgen. Als u uw afrekening eind feb 09 ontvangt zal dit volledig kloppen, krijgt u deze echter begin feb 09 dan zal er een teruggave zijn. Pas dit nu toe op vb de maand juli als afrekenmaand dan zit er daar veel minder verschil op want dit is een zomermaand.

Dus uw conclusie zou kunnen zijn: "zo laat mogelijk mijn meterstanden doorgeven" maar dat klopt ook niet want dan loopt u het risico dat men deze gaat schatten en u nog meer problemen heeft.

Dus vindt u de forfaits tehoog vraag dan of een verlaging mogelijk is. Leveranciers zijn niet verplicht dit te doen maar de meeste doen het wel.
Coop
Premium Member
Premium Member

droopy schreef: Iedereen stond luid te roepen dat de liberalisering ging zorgen dat de prijs ging dalen. Dit kon gewoon niet. Electrabel deed alles en dat het niet altijd gesmeerd liep dat zal wel dat is bij elk bedrijf van die omvang maar hoeveel maal per jaar zit je lang zonder elektriciteit? In Amerika is het normaal dat je soms dagen zonder zit. Nu hebben ze alles versnipperd en met elk klein bedrijf alles van infrastructuur en personeel hebben dus meer kosten dus hogere prijs.
mogen wij weten voor wie je werkt ?
Jouw uitleg is net dezelfde als bollegijs die het opneemt voor Belgacom.

Je weet toch dat Electrabel woekerwinsten maakt vana fonze rug enja de prijs veel te hoog is ? en ook dat ze smerige spelletjes speelde met de concurrentie buiten te werken, mijn 2de filmpje toont dat aan.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer

Coop schreef:
droopy schreef: Iedereen stond luid te roepen dat de liberalisering ging zorgen dat de prijs ging dalen. Dit kon gewoon niet. Electrabel deed alles en dat het niet altijd gesmeerd liep dat zal wel dat is bij elk bedrijf van die omvang maar hoeveel maal per jaar zit je lang zonder elektriciteit? In Amerika is het normaal dat je soms dagen zonder zit. Nu hebben ze alles versnipperd en met elk klein bedrijf alles van infrastructuur en personeel hebben dus meer kosten dus hogere prijs.
mogen wij weten voor wie je werkt ?
Jouw uitleg is net dezelfde als bollegijs die het opneemt voor Belgacom.

Je weet toch dat Electrabel woekerwinsten maakt vana fonze rug enja de prijs veel te hoog is ? en ook dat ze smerige spelletjes speelde met de concurrentie buiten te werken, mijn 2de filmpje toont dat aan.
Ik ben aandachtig naar de filmpjes van electrabel aan het kijken :)
droopy
Pro Member
Pro Member

ik werk voor eandis dus mij maakt het echt niet uit welke leverancier je kiest maar 'k heb wel een goed zicht op de energiemarkt en hoe die in elkaar zit.
Coop
Premium Member
Premium Member

droopy schreef:ik werk voor eandis dus mij maakt het echt niet uit welke leverancier je kiest maar 'k heb wel een goed zicht op de energiemarkt en hoe die in elkaar zit.
En welke is het duurste ? eandis, electrabel of ecopower ?
droopy
Pro Member
Pro Member

Coop schreef:En welke is het duurste ? eandis, electrabel of ecopower ?
Eandis is enkel sociale leverancier dus daar kan je niet zelf voor kiezen en wij hanteren de gemiddelde prijs van alle leveranciers.

Wie de goedkoopste of duurste is zou ik niet weten. Zoals ik zei hangt het af van persoon tot persoon en wat je nodig hebt.
Coop
Premium Member
Premium Member

droopy schreef:
Iedereen stond luid te roepen dat de liberalisering ging zorgen dat de prijs ging dalen. Dit kon gewoon niet. Electrabel deed alles en dat het niet altijd gesmeerd liep dat zal wel dat is bij elk bedrijf van die omvang maar hoeveel maal per jaar zit je lang zonder elektriciteit? In Amerika is het normaal dat je soms dagen zonder zit. Nu hebben ze alles versnipperd en met elk klein bedrijf alles van infrastructuur en personeel hebben dus meer kosten dus hogere prijs.

En hoe meer de overheid zich moeit in de zaak hoe slechter het zal worden. Ze hebben het weekendtarief opgedrongen en de prijs is gestegen.
En jij vind electrabel een bedrijf dat moeite doet voor de prijs te doen zakken ?

Heb je mijn 2de filmpje bekeken ?

Electrabel haalt zijn trukkendoos boven om zoveel mogelijk ons Belgen te pluimen. wij zijn de melkkoeien van Suez
Politici omkopen, windmolenpark aan de kust tegenwerken, concurrentie buitenwerken met steekpenningen enz...
Ze doen er idd alles aan om ons zoveel mogelijk in ons zakken te zitten.

En als jij kijk hebt op wat de gemiddelde prijs is van de leveranciers zou je ook wel gezien hebben dat electrabel de duurste is als je niet voor hun werkt en ecopower voor bijna iedereen een goedkopere oplossing is dan electrabel.

Het kan er bij mij niet in dat mensen het opnemen voor electrabel, en er nog eens niet voor werken.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 1 keer

droopy schreef:ik werk voor eandis dus mij maakt het echt niet uit welke leverancier je kiest maar 'k heb wel een goed zicht op de energiemarkt en hoe die in elkaar zit.
En onrechtstreeks werk je ook voor Electrabel aangezien zij aandeelhouder zijn van Eandis.
droopy schreef:Iedereen stond luid te roepen dat de liberalisering ging zorgen dat de prijs ging dalen. Dit kon gewoon niet. Electrabel deed alles en dat het niet altijd gesmeerd liep dat zal wel dat is bij elk bedrijf van die omvang maar hoeveel maal per jaar zit je lang zonder elektriciteit? In Amerika is het normaal dat je soms dagen zonder zit. Nu hebben ze alles versnipperd en met elk klein bedrijf alles van infrastructuur en personeel hebben dus meer kosten dus hogere prijs.
Klopt niet hé. Voor de liberalisering waren er enorm veel onderaannemers die zorgden voor de goede werken van het electriciteitsnet. Er was een gezonde concurrentie waardoor de prijzen relatief laag waren. Toen er sprake kwam van liberalisering van de producenten heeft men bij Suez beslist om de markt van aanleg en onderhoud kapot te maken door Fabricom GTI spotgoedkoop taken te laten doen (kwaliteit was er ook naar). Zo zijn héél veel aannemers uit de markt gestapt en worden tegenwoordig een groot deel van deze taken gedaan door Fabricom GTI aan een veel hogere prijs dan vroeger. Da's dus 3 x winst voor Suez: aanleg van het net, beheer van het net en productie op het net.
droopy
Pro Member
Pro Member

lithion schreef:En onrechtstreeks werk je ook voor Electrabel aangezien zij aandeelhouder zijn van Eandis.
tja ze hebben nog een minderheidsaandeel wat binnenkort helemaal zal verdwijnen.

Wat je aanhaalt van Fabricom zal wel correct zijn maar er zijn zeker nog veel onderaannemers. Mijn argument was de energieprijs. Deze heeft niets met onderaannemers te maken. De distributie en transportkosten hebben te maken met netten en onderhoud.
Coop
Premium Member
Premium Member

lithion schreef: Toen er sprake kwam van liberalisering van de producenten heeft men bij Suez beslist om de markt van aanleg en onderhoud kapot te maken door Fabricom GTI spotgoedkoop taken te laten doen (kwaliteit was er ook naar). Zo zijn héél veel aannemers uit de markt gestapt en worden tegenwoordig een groot deel van deze taken gedaan door Fabricom GTI aan een veel hogere prijs dan vroeger. Da's dus 3 x winst voor Suez: aanleg van het net, beheer van het net en productie op het net.
Dat wist ik niet, wat een smerig bedrijf zeg.
En wij Belgen laten ons altijd maar langs alle kanten naaien.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

droopy, wat doe je juist bij Eandis? Op welke dienst werk je? Ook al zijn we het niet volledig eens, ik apprecieer je inbreng.
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

Dfrog schreef:als je er werkt, krijg je 30% korting op de factuur (wat volkomen normaal is). Misschien verzacht dit de nucleaire pil :twisted:
Ronduit schandalig :!:
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

sail0rbe schreef:
Dfrog schreef:als je er werkt, krijg je 30% korting op de factuur (wat volkomen normaal is). Misschien verzacht dit de nucleaire pil :twisted:
Ronduit schandalig :!:
Nee? Je mag je werknemers toch korting geven op je eigen product?
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

Lord Utopia schreef:Nee? Je mag je werknemers toch korting geven op je eigen product?
als ik me niet vergis, dan is die 30% het maximum dat een bedrijf kan geven zonder dat de werknemer hierop belast wordt. Ik ben ook wel pro :wink:
droopy
Pro Member
Pro Member

Ja wij hebben 30% korting op E en G waar anderen bij brantano dan weer voor een bedrag schoenen kunnen kopen, of telenet medewerkers digitale tv aan een voordelige prijs krijgen, nmbs medewerkers gratis treinreizen hebben,...

En denk niet dat we daardoor niet willen dat de prijs zakt want onze eindfaktuur is wel minder maar prijsstijgen zijn er ook voor ons.

Mij hoor je niet klagen met de voordelen die we hebben maar iedereen kan solliciteren hé we zoeken nog altijd 350 medewerkers maar laat het weten als je binnen geraakt dan krijg ik ook nog een voordeel :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”