dab is in opmars

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
dcc

de dab toestellen onderandere de evoke-1 zijn verkrijgbaar in de fnac.
en zelf heb ik me gewaagt in een DAB toestel. en kwam in de conclusie dat het wel meschien duur blijkt voor velen .de prijs die ik aan besteede was 8.000 bfr. maar was wel zijn geld waard vond ik. je kan de 10 vrt zenders ontvangen die nu uizenden op dab. zijn onderandere (donabits en 927 live en onderandere dab classic plus extra nieuws zenderplus) te ontvangen met de gelijknamige radio zenders (radio 1-2 klara en dona studio brussel rvi) te ontvangen en ik luister er zelfs er graag naar en is simpel op te starten zo een toestel zenders worden op voorhand in gescand in het dab toestel ..en de realstream kan je volgen zo als 64kbs voor rvi en 128kbs voor donna en de kwalitijds meter van 1-100% ontvangst baarheid van de zenders in uw regio..
wel jammer voor de zenders van 4fm en qmusic die tegendraads doen in het dab project maar dat zien ze niet direct zitten maar dat is nu een andere paar mouwen ik lig er verlopig niet van waker.en luister toch verder naar dab ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

dcc schreef:wel jammer voor de zenders van 4fm en qmusic die tegendraads doen in het dab project maar dat zien ze niet direct zitten
Verklaar je nader...
dcc

Voorlopig monopoliseert VRT het DAB-avontuur. De openbare omroep startte de eerste experimenten in de tweede helft van de jaren negentig en trekt sinds het najaar 2003 alle registers open om de nieuwe techniek bekend en populair te maken. De verkoop van DAB-ontvangers staat of valt uiteraard met het aanbod 'nieuwe' stations. Om identiek hetzelfde te horen als op de FM, zal de grote massa geen nieuw en duur toestel aanschaffen. De kwaliteit van het signaal mag dan wel beter zijn, als je radio luistert in de tuin, de badkamer of onder het koken, merk je het verschil toch nauwelijks.Een eerste surplus zou de komst van 4FM en Q-Music kunnen zijn. Maar zoals je eerder deze week kon lezen, staan deze landelijke commerciëlen niet van ongeduld te trappelen om mee te doen. En dat vinden we vreemd. Het lijkt op iets als - Ach, we negeren DAB, dan gaat het misschien weer weg. - De commerciële jongens zijn niet happig op een technologie die extra concurrentie kan meebrengen. Zowel 4FM als Q-Music hebben kritiek op Donna hitbits. Maar is het niet zo dat kritiek hebben of geen steun verlenen aan het DAB-project, goedkoper is dan te moeten investeren in een extra radiostation? .Uiteraard begrijpen we de denkpistes van 'onze commerciële jongens', maar bekijk het eens vanuit het standpunt van de luisteraar en van de... technicus. Digitale omroep, in gelijk welke vorm, is veel meer dan gewoon maar een digitale versie van analoge radio en biedt meer dan zomaar een programma om naar te luisteren. Zaken als datacasting, in combinatie met intelligente ontvangers, een 'terugkanaal' e.d., bieden heel veel mogelijkheden en kunnen een fantastische Alhoewel we de economische redenering van de commerciële stations prima kunnen volgen, (wat er over een x-aantal jaren mogelijk wordt, is niet direct hun probleem), is het best jammer dat Q-Music en 4FM hun deelname voorlopig herleiden tot het spuien van kritiek op het formaat van Donna hitbits. Moeten we niet heel blij zijn de openbare omroep toch iets verder kijkt en het wel als haar opdracht ziet DAB te populariseren? Het is bevreemdend en jammer dat wat nu reeds mogelijk is bij televisie, het 'interactieve tv-project waarin zowel de openbare als de commerciële tv-stations met de Vlaamse overheid samenwerken, niet kan voor de radio.
impact hebben op hoe 'omroep' er binnenOok jammer is het om te zien dat de wetgever, momenteel, nog geen enkele mogelijkheid gecreëerd heeft om nieuwe stations via DAB te laten uitzenden in Vlaanderen. Dat zelfs de indruk niet wordt gegeven dat het ooit gaat gebeuren. Zolang dit niet het geval is, dan gaan we in de onmiddellijke toekomst inderdaad een saai scenario zien voorbij komen. Een VRT die 'aan de kar trekt' en de huidige commerciële spelers die 'hun twijfels hebben over DAB' en het DAB-avontuur afremmen. Helaas is enkel in het voetbal ' aan het truitje van de andere spelers hangen', verboden enkele jaren zal uitzien.
bron:radiovisie

hoop dat dit de vragen duidelijk staan..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik ken maar al te goed de technologie achter DAB, vandaar men vraag.

Ik begrijp echter niet waar het artikel naartoe wil (al moet ik toegeven dat ik de ganse historie rond DAB niet echt meer volg... zeker niet nadat een VRT technieker me bijna 5 jaar geleden een voordracht heeft gegeven en daarna eigenlijk niet veel meer gebeurd is).

VRT heeft momenteel de DAB zender in handen (in tegenstelling tot het normale analoge uitzenden, is er slechts één DAB zender voor een gans pakket aan "radiostations"), dus hoe zou Q-Music of 4FM moeten participeren.

Het lijkt erop of het artikel de schuld van het monopolie van VRT in de schoenen van de commerciele zenders wil schuiven ? Dat deze commerciele zenders dan hun opmerking hebben over het zoveelste radiostation van VRT (nadat ze zelf met moeite een frequentie kregen) kan ik dan ook best begrijpen.

DAB is een mooie technologie... maar uitbatingstechnisch past het absoluut niet in een commerciele omgeving (zeker niet in handen van een monopolie).

:???: Wat heeft dit eigenlijk het ADSL te maken :???:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”