Ik heb een probleem met de dvd drive van mijn laptop, als ik er een cd insteek dan maakt die lawaai en het is net alsof die wil opstarten (dus toeren maken) maar die stopt telkens en dan begint die opnieuw, ik kan ook geen gegevens lezen.
Kan ik dit testen met een of andere cd of zou de lens vuil zijn ?
laptop dvd drive
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
De cd die ik daarstraks had geprobeerd die heeft perfect gewerkt op de windows computer (desktop), maar ik heb al ondervonden dat andere cd's ook niet meer werken op de laptop.meon schreef:Klinkt eerder als een onleesbare/cd of dvd dan kapotte drive ...
- ikkejonge
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
Heb dit ook gehad met mijn laptopdrive.
Is zo een slot die zelf cd/dvd's slikt. eerst moeite om te lezen en kan nu zelfs niet meer branden.
Ik denk dat het vuil is, of gewoon de drive die naar de knoppen is.
Is zo een slot die zelf cd/dvd's slikt. eerst moeite om te lezen en kan nu zelfs niet meer branden.
Just enjoy life and don't whine about it.
- AnD
- Elite Poster
Tja, de laptop van mij is ook niet meer van de jongsteikkejonge schreef:Heb dit ook gehad met mijn laptopdrive.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
makkelijk te vervangen dus. Past iedere normale notebookdrive in, als je kan leven met een ietwat "uit de toon vallende" front.
En ga er maar gewoon van uit dat de laser of de laser callibration naar z'n grootje is, want da's exact het gedrag dat je dan krijgt.
Zuiver maken ? Je zou echt de _allereerste_ persoon zijn die ik ken die met een cleaningcd zijn drive terug tot werken heeft gebracht.
En ga er maar gewoon van uit dat de laser of de laser callibration naar z'n grootje is, want da's exact het gedrag dat je dan krijgt.
Zuiver maken ? Je zou echt de _allereerste_ persoon zijn die ik ken die met een cleaningcd zijn drive terug tot werken heeft gebracht.
- AnD
- Elite Poster
Ik heb eens wat opzoekingswerk gedaan, als ik de drive van mij bekijk dan zie ik dat de connector in het midden staat en bij de meeste drives die ik tegen kom staat het opzij (van achter) ? Weet je ook welke prijs/kwalitiet goed zijn, ik wil er ook niet te veel geld aan geven want ik gebruik een cd/dvd niet dagelijks op de laptop ?kaween schreef:makkelijk te vervangen dus. Past iedere normale notebookdrive in, als je kan leven met een ietwat "uit de toon vallende" front.
- metal
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik ben ook al effe op zoek op nen nieuwe dvd speler voor mijne laptop omdak 20 keer men dvd erin en uiruit moet halen voor da hem pas begint te lezen. En ik denk dak mij binnekort deze http://www.tones.be/shop_product.php?idx=104652 is ga bestellen. Moet ook nog navragen of hij bij mij erin past zenne. En 75 euro is nog nie zo gek veel he.
- AnD
- Elite Poster
Ik heb die ook zien staan , maar op het internet dan vind je die bij Nederlandse winkels veel goedkoper. Het probleem is dat ik niet weet of die bij mij werkt, zoals zo vele omdat mijn aansluiting zich meer in het midden bevind. :smetal schreef:Ik ben ook al effe op zoek op nen nieuwe dvd speler voor mijne laptop omdak 20 keer men dvd erin en uiruit moet halen voor da hem pas begint te lezen. En ik denk dak mij binnekort deze http://www.tones.be/shop_product.php?idx=104652 is ga bestellen. Moet ook nog navragen of hij bij mij erin past zenne. En 75 euro is nog nie zo gek veel he.
- AnD
- Elite Poster
Ik heb net de dvd drive uit de laptop gehaald en de drive eens gedemonteerd.
Er zit dus toch een klein printplaatje op de dvd connector, ik heb foto's gemaakt zodat de geinteresseerden het kunnen zien.
Iets meer foto's: http://andlinux.an.funpic.org/sdw-431s/
Er zit dus toch een klein printplaatje op de dvd connector, ik heb foto's gemaakt zodat de geinteresseerden het kunnen zien.
Iets meer foto's: http://andlinux.an.funpic.org/sdw-431s/
- Bijlagen
-
- sdw-431s_4.JPG
- (375.68 KiB) 21 keer gedownload
-
- sdw-431s_8.JPG
- (365.95 KiB) 28 keer gedownload
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
.... notebook opticals zijn standaard. Alle drives hebben dezelfde, gestandariseerde aansluitingen, boorgaten en schroef-fittings. Ze zijn genormeerd, net zoals gewone opticals voor je gewone pc. Ik vervang ze quasi dagelijks. Is niks aan als je een beetje handig bent en een paar basic rules in het oog houden kan.
Of je een notebook optical neemt van Nec, Sony, Liteon, Pioneer, Philips, .... maakt niets uit. Electrisch is de basisconnector van een Atapi laptop optical altijd dezelfde en staat ook altijd op exact dezelfde plaats. De enige dingen die verschillen zijn :
1) sommige notebook firma's gebruiken inderdaad een soort adapterprintplaatje om de drive mechanisch te laten passen op hun mainboard-design, maar die printplaatjes zijn "transferable". Hetzelfde is geldig voor de adapters/montagehaakjes/montageslides die van notebook tot notebook compleet verschillend zijn, maar gewoon zijn te recupereren op een nieuwe optical.
2) de front bezels. Altijd een probleem, en -nooit- identiek over de verschillende merken heen. Een DVDfront van een NEC past niet op een Sony of weet ik veel, omdat dingen als knoppen, emergency ejects en leds totaal -niet- gestandariseerd zijn in design. Dus in het ergste geval heb je een ander merk van optical, en dus een niet-passende bezel die niet mooi zal staan op je notebook.
3) en dit kan erger zijn : SOMMIGE notebooks zijn bios-locked. Oudere Tohsiba's bijvoorbeeld "weten" dat ze een DVD optical van merk XYZ horen te zien, en alle andere drives worden genegeerd. Een ander probleem : net zoals gewone Atapi's zijn ook notebookdrives intern voorzien van een master/slave logic, maar deze is normaal NIET "daar" als een jumper maar als een electrische oplossing (lees : in de firmware). Als je de pech hebt dat je notebook's IDE-interface hardware locked is om een "slave" te zien, en je nieuw gekochte optical standaard op "master" wordt uitgevoerd, kan dit een zwaar probleem worden als je geen getweakte firmware voor je optical kan vastkrijgen. Dit soort situaties kom ik dagelijks wel tegen, vooral op nieuwere generatie Asus notebooks. Andere merken zijn daar veel vriendelijker in, en algemene vuistregel : hoe goedkoper de notebook, hoe kleiner de kans is dat het -mis- loopt.
Of je een notebook optical neemt van Nec, Sony, Liteon, Pioneer, Philips, .... maakt niets uit. Electrisch is de basisconnector van een Atapi laptop optical altijd dezelfde en staat ook altijd op exact dezelfde plaats. De enige dingen die verschillen zijn :
1) sommige notebook firma's gebruiken inderdaad een soort adapterprintplaatje om de drive mechanisch te laten passen op hun mainboard-design, maar die printplaatjes zijn "transferable". Hetzelfde is geldig voor de adapters/montagehaakjes/montageslides die van notebook tot notebook compleet verschillend zijn, maar gewoon zijn te recupereren op een nieuwe optical.
2) de front bezels. Altijd een probleem, en -nooit- identiek over de verschillende merken heen. Een DVDfront van een NEC past niet op een Sony of weet ik veel, omdat dingen als knoppen, emergency ejects en leds totaal -niet- gestandariseerd zijn in design. Dus in het ergste geval heb je een ander merk van optical, en dus een niet-passende bezel die niet mooi zal staan op je notebook.
3) en dit kan erger zijn : SOMMIGE notebooks zijn bios-locked. Oudere Tohsiba's bijvoorbeeld "weten" dat ze een DVD optical van merk XYZ horen te zien, en alle andere drives worden genegeerd. Een ander probleem : net zoals gewone Atapi's zijn ook notebookdrives intern voorzien van een master/slave logic, maar deze is normaal NIET "daar" als een jumper maar als een electrische oplossing (lees : in de firmware). Als je de pech hebt dat je notebook's IDE-interface hardware locked is om een "slave" te zien, en je nieuw gekochte optical standaard op "master" wordt uitgevoerd, kan dit een zwaar probleem worden als je geen getweakte firmware voor je optical kan vastkrijgen. Dit soort situaties kom ik dagelijks wel tegen, vooral op nieuwere generatie Asus notebooks. Andere merken zijn daar veel vriendelijker in, en algemene vuistregel : hoe goedkoper de notebook, hoe kleiner de kans is dat het -mis- loopt.
- AnD
- Elite Poster
Ik heb een nieuwe drive besteld van hetzelfde merk en heel in het kort zal deze geleverd worden dus ik hoop dat ik niet veel problemen zal ondervinden. Maar wat jij hierboven hebt geschreven, heb ik dus ook al op vele websites gezien... fingers crossed 

- AnD
- Elite Poster
De drive is vandaag aangekomen en ik heb die er dus ook maar meteen in gestoken. Het front komt niet zo mooi uit, maar daar hebben sommige me voor gewaarschuwd. Ik heb net een dvd geprobeerd en het werkt. Allen het ledje op de laptop werkt niet meer als de drive aan het werken is, maar op de drive zelf staat er ook eentje en dat knippert wel. 
Het voornaamste is dat ik weer verder kan

Het voornaamste is dat ik weer verder kan