Hallo,
Nadat ik jullie forum en website ontdekte en verschillende threads gelezen had, dacht ik de internet- en telefoniesituatie bij mijn thuis eens na te kijken.
Blijkbaar hebben we een Belgacom (/skynet) ADSL GO abonnement voor internet.
Voor telefonie hebben ze thuis een abonnement bij Euphony. (Zo gratis bellen na 17u enzo.. ik weet niet juist welk type abonnement het is.)
Nu vermoed ik dat Belgacom ons al geruime tijd teveel laat betalen voor diensten die we niet nodig hebben of gebruiken. Zo betalen we een paar euro per maand voor een aantal comfortdiensten. Echter wanneer ik online via e-services dit nakijk beschikken we niet over comfortdiensten tenzij gratis diensten van Belgacom.
Verder betalen we ook nog een aantal euro voor het huren van een vast telefoontoestel dat we niet meer gebruiken. Dus dat moeten we dringend binnendoen.
Tenslotte staat er op de rekening ook nog een abonnement voor telefonie, meer bepaald de classic line van Belgacom. (zo'n 17 euro per maand). Nu denk ik dat dit totaal overbodig is aangezien we een abonnement bij Euphony voor telefonie hebben?! Uit alle berichten op dit forum heb ik begrepen dat je enkel over een 'Optie Discovery Line' van Belgacom moet beschikken om ADSL via de telefoonlijn te kunnen binnenkrijgen. Klopt dit of hebben we die classic line dan toch nodig om via Euphony te kunnen bellen? Nee toch hè ...?
Volgens mij kunnen we ook nog grondig besparen op ons ADSL abonnement door over te stappen naar EDPnet. Ik heb alles eens bekeken en blijkbaar bieden die het meest voor de laagste prijs. Ik heb het dan over EDPnet ADSL Max 6 Dyn. Nu is dat thuis niet zo simpel aan te brengen. Met Belgacom zijn ze uiteraard vertrouwd, zoiets nieuw is altijd wat moeilijk om mijn ouders te overtuigen. Dus had ik graag wat gehoord over EDPnet of dit wel een goede optie zou zijn voor ons en of we niet meer problemen en miserie gaan krijgen door over te schakelen op zo'n minder bekende provider. Is het stabiel en zo, wat als er problemen zijn? Ik heb thuis al gezegd dat EDPnet eigenlijk gewoon de infrastructuur huurt van Belgacom dus dat het internet eigenlijk gewoon hetzelfde blijft en dat ze niks te vrezen hebben, maar ja zelf ken ik er eigenlijk niet genoeg van. Dus klopt dit wel?
Alvast bedankt voor alle reacties hierop en bruikbare tips.
Met vriendelijke groeten,
Popol
Belgacom / Skynet internet Euphony telefonie
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 15155
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Euhm heb je niet gewoon happy time van BGC voor je telefonie? Dat zit in die 17 euro inbegrepen en geeft gratis bellen naar nationale vaste lijnen na 17u.
Lijkt me sterk dat je euphonie zou hebben daarvoor en nog steeds een klassiek abo betaalt want dit klassiek abo bevat reeds gratis bellen na 17u en zo.
Edpnet (30 € voor 20 gieg) huurt het netwerk van scarlet, niet van BGC. We horen nogal veel snelheidsproblemen met edpnet de laatste tijd. Maar langs de andere kant ook veel mensen die heel tevreden zijn. Hangt beetje af van de centrale waarop je zit, vrees ik (capaciteitsproblemen).
Dommel huurt wel zijn boeltje bij BGC, hun prijzen liggen rond 35 € per maand maar daarvoor heb je wel 100 gieg traffiek. Beter voor de grootgebruikers.
Dxadsl is de goedkoopste (+/- 25 € voor 40 gieg traffiek) maar huurt ook van scarlet. We hebben minder ervaring met hen hier op userbase.
Die huurtelefoon alleszins binnendoen. Die comfortdiensten, welk bedrag en welke beschrijving is dit? Als het bijvoorbeeld 2,5 € is dan kan het de weergave oproeper zijn (voor je elefoon). Als het 5 € is, kan het bijvoorbeeld de "plus" optie van BGC zijn (hogere upload en hoger downloadvolume).
Ik hoop dat dit al een beetje helpt. Kan je ons ook zeggen in welke zone je woont (telefoonzone: 02 bijvoorbeeld indien Brussel).
Wil je ook je TV-abo onder de loep nemen? Indien wel, dan kunnen packs soms goedkoper uitkomen.
Lijkt me sterk dat je euphonie zou hebben daarvoor en nog steeds een klassiek abo betaalt want dit klassiek abo bevat reeds gratis bellen na 17u en zo.
Edpnet (30 € voor 20 gieg) huurt het netwerk van scarlet, niet van BGC. We horen nogal veel snelheidsproblemen met edpnet de laatste tijd. Maar langs de andere kant ook veel mensen die heel tevreden zijn. Hangt beetje af van de centrale waarop je zit, vrees ik (capaciteitsproblemen).
Dommel huurt wel zijn boeltje bij BGC, hun prijzen liggen rond 35 € per maand maar daarvoor heb je wel 100 gieg traffiek. Beter voor de grootgebruikers.
Dxadsl is de goedkoopste (+/- 25 € voor 40 gieg traffiek) maar huurt ook van scarlet. We hebben minder ervaring met hen hier op userbase.
Die huurtelefoon alleszins binnendoen. Die comfortdiensten, welk bedrag en welke beschrijving is dit? Als het bijvoorbeeld 2,5 € is dan kan het de weergave oproeper zijn (voor je elefoon). Als het 5 € is, kan het bijvoorbeeld de "plus" optie van BGC zijn (hogere upload en hoger downloadvolume).
Ik hoop dat dit al een beetje helpt. Kan je ons ook zeggen in welke zone je woont (telefoonzone: 02 bijvoorbeeld indien Brussel).
Wil je ook je TV-abo onder de loep nemen? Indien wel, dan kunnen packs soms goedkoper uitkomen.
-
- Premium Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 19:56
- Twitter: ttown2
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 22 keer
voor je adsl raad ik je aan om nog eens rond te kijken op dit forum,
voor de telefonie is het duidelijk bij belgacom: je betaalt een classic line+je telefoonminuten, die telefoonminuten kan je ook elders opnemen waar ze minder kosten. Men kan ook een discovery line nemen maar daar betaal je per minuut 15 cent ook via een andere provider, dit is denk ik in jullie situatie niet de beste oplossing.
EDIT: te laat
voor de telefonie is het duidelijk bij belgacom: je betaalt een classic line+je telefoonminuten, die telefoonminuten kan je ook elders opnemen waar ze minder kosten. Men kan ook een discovery line nemen maar daar betaal je per minuut 15 cent ook via een andere provider, dit is denk ik in jullie situatie niet de beste oplossing.
EDIT: te laat
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 15155
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Nja, discovery lijn is eerder voor indien je naar voip (telefoon via Internet) overschakelt. Maar dat zal wel een te drastische wijziging zijn voor je ouders
. Wat heb je nu van router btw? De philips van BGC met rood kapje?

Beste,
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Het volgende staat op onze Belgacom factuur (zonder BTW):
Telefoonlijn Classic 14,4628
Comfortdiensten 2,0661
Telefoon U89 MIP standaard 2,2727
ADSL Go 34,5041
We hebben wel degelijk een abonnement bij Euphony. Nu was ik er van uit gegaan dat als je een abonnement bij Euphony hebt, je geen abonnement (zoals de classic telefoonlijn) bij Belgacom meer moest betalen. Gelijk ik het nu versta heeft dit eigenlijk alleen betrekking op de tarieven dan. Je betaalt dus blijkbaar een telefoonabonnement bij Belgacom en voor de eigenlijke gesprekken betaal je een ander (lager) tarief aan Euphony... ?
En dus als ik de classic line bij belgacom zou opheffen en discovery line zou nemen dan zouden die tarieven van Euphony misschien niet meer van toepassing zijn en de 0.15 cent van Belgacom per gesprek moeten betalen.
VOIP heb ik mijn ouders al eens mee laten kennismaken via skype enzo, maar dat was niet meteen een groot succes. Vooral ook omdat ze een draagbare telefoon gewoon zijn.
Die telefoon gaan we binnen doen, ik zal er wel wat achter zitten dat dat gebeurt. Maar die comfortdiensten begrijp ik nog altijd niet. Als ik bij de e-services van Belgacom inlog en naar 'Telefonie' ga zie ik een titeltje 'Slimme diensten'. Hieronder staat " 'PhoneMail' --> gratis abonnenment " en " 'Op deze lijn zijn de volgende gratis slimme diensten standaard geactiveerd' --> 1919 (Van wie kwam de laatste gemiste oproep?) Bel gratis 1919 / 1920 (Eén enkel nummer voor het beheer van alle actieve diensten op uw lijn!) / Belgacom Ring Back (Automatisch terugbellen als de lijn bezet is!) / Gesprek met Drie (Praat met z'n drieën op dezelfde lijn.) "
Dus vier standaard gratis slimme diensten die op deze lijn zijn geactiveerd en een 'PhoneMail' gratis abonnement... en toch betalen we voor comfortdiensten.
In verband met ADSL, we gebruiken veel en vaak het internet maar niet in de zin van veel gigabytes downloaden. We blijven dan ook ruim onder de downloadlimiet van 12 GB (ADSL Go). Maar een abonnement van 1GB of 5GB daar komen we nu ook weer niet mee toe. Dus leek mij dat van EDPnet ideaal, minder betalen en meer snelheid en grotere limiet krijgen. Aan Dommel light had ik dan ook gedacht (15GB), eigenlijk dezelfde prijs als EDPnet, maar ze geven lagere snelheden (nu ja dat is wel afhankelijk van afstand tot centrales enzo heb ik begrepen, dus ik weet niet in hoeverre die snelheden een verschil maken).
Van dxADSL had ik nog niet gehoord. Ik heb het even opgezocht en die bieden dus blijkbaar met het Home Abonnement nog meer voor een lager prijs dan?! 25 euro voor 40GB 6Mbps en 640kbps. Weet er iemand hoeveel pc's je er maximaal mee mag aansluiten? Bij EDPnet was dat onbeperkt.
Met ons huidig ADSL Go abonnement mag je maar 1 computer aansluiten, nu via de router hangen er hier eigenlijk bij momenten 3 à 4 pc's/laptops op onze internetaansluiting. Ik weet eigenlijk niet zo goed of dit mag het internet delen via een router, daarom dacht ik als we overstappen naar zo een provider die een onbeperkt aantal toelaat dan zitten we op dat gebied toch ook weer safe.
We wonen in Limburg, Hasselt. Zone 011.
We hebben een D-Link ADSL router type DI-504T. (In verband met dit heb ik een off-topic vraagje: deze router is enkel voor bedraad netwerk, nu zouden we graag ook met de laptops draadloos werken. We kunnen dus daar een accesspoint op aansluiten of een nieuwe router die bedraad en draadloos kan. Aangezien beide bijna even duur zijn, dacht ik gewoon een nieuwe router te kopen, maar nu beginnen die verkopers ons vanalles aan te smeren van de nieuwe N-technologie ipv G en dergelijke. Bovendien zouden we een supersterke nodig hebben om het signaal tot op de zolder te krijgen (eigenlijk de tweede verdieping van het huis) aangezien zo'n signaal enkel in de breedte zou gaan en amper in hoogte verspreid. Ik kan echter een draadloze ad hoc verbinding tot stand krijgen tussen een laptop op het gelijkvloers en een laptop op de zolder... dus moet het toch ook lukken om het signaal van een router tot boven te krijgen of mag ik dat niet vergelijken een zender van een laptop en een router.)
Tenslotte zal ik me ook eens bevragen over ons tv-abonnement, dat weet ik nu niet. In ieder geval denk ik dat ze hier voorlopig nog tevreden zijn met gewoon wat er standaard op de kabel zit en dus niet uitkijken naar digitale televisie van een of andere provider.
Nogmaals bedankt voor al jullie hulp en raad.
Groeten,
Popol
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Het volgende staat op onze Belgacom factuur (zonder BTW):
Telefoonlijn Classic 14,4628
Comfortdiensten 2,0661
Telefoon U89 MIP standaard 2,2727
ADSL Go 34,5041
We hebben wel degelijk een abonnement bij Euphony. Nu was ik er van uit gegaan dat als je een abonnement bij Euphony hebt, je geen abonnement (zoals de classic telefoonlijn) bij Belgacom meer moest betalen. Gelijk ik het nu versta heeft dit eigenlijk alleen betrekking op de tarieven dan. Je betaalt dus blijkbaar een telefoonabonnement bij Belgacom en voor de eigenlijke gesprekken betaal je een ander (lager) tarief aan Euphony... ?
En dus als ik de classic line bij belgacom zou opheffen en discovery line zou nemen dan zouden die tarieven van Euphony misschien niet meer van toepassing zijn en de 0.15 cent van Belgacom per gesprek moeten betalen.
VOIP heb ik mijn ouders al eens mee laten kennismaken via skype enzo, maar dat was niet meteen een groot succes. Vooral ook omdat ze een draagbare telefoon gewoon zijn.
Die telefoon gaan we binnen doen, ik zal er wel wat achter zitten dat dat gebeurt. Maar die comfortdiensten begrijp ik nog altijd niet. Als ik bij de e-services van Belgacom inlog en naar 'Telefonie' ga zie ik een titeltje 'Slimme diensten'. Hieronder staat " 'PhoneMail' --> gratis abonnenment " en " 'Op deze lijn zijn de volgende gratis slimme diensten standaard geactiveerd' --> 1919 (Van wie kwam de laatste gemiste oproep?) Bel gratis 1919 / 1920 (Eén enkel nummer voor het beheer van alle actieve diensten op uw lijn!) / Belgacom Ring Back (Automatisch terugbellen als de lijn bezet is!) / Gesprek met Drie (Praat met z'n drieën op dezelfde lijn.) "
Dus vier standaard gratis slimme diensten die op deze lijn zijn geactiveerd en een 'PhoneMail' gratis abonnement... en toch betalen we voor comfortdiensten.
In verband met ADSL, we gebruiken veel en vaak het internet maar niet in de zin van veel gigabytes downloaden. We blijven dan ook ruim onder de downloadlimiet van 12 GB (ADSL Go). Maar een abonnement van 1GB of 5GB daar komen we nu ook weer niet mee toe. Dus leek mij dat van EDPnet ideaal, minder betalen en meer snelheid en grotere limiet krijgen. Aan Dommel light had ik dan ook gedacht (15GB), eigenlijk dezelfde prijs als EDPnet, maar ze geven lagere snelheden (nu ja dat is wel afhankelijk van afstand tot centrales enzo heb ik begrepen, dus ik weet niet in hoeverre die snelheden een verschil maken).
Van dxADSL had ik nog niet gehoord. Ik heb het even opgezocht en die bieden dus blijkbaar met het Home Abonnement nog meer voor een lager prijs dan?! 25 euro voor 40GB 6Mbps en 640kbps. Weet er iemand hoeveel pc's je er maximaal mee mag aansluiten? Bij EDPnet was dat onbeperkt.
Met ons huidig ADSL Go abonnement mag je maar 1 computer aansluiten, nu via de router hangen er hier eigenlijk bij momenten 3 à 4 pc's/laptops op onze internetaansluiting. Ik weet eigenlijk niet zo goed of dit mag het internet delen via een router, daarom dacht ik als we overstappen naar zo een provider die een onbeperkt aantal toelaat dan zitten we op dat gebied toch ook weer safe.
We wonen in Limburg, Hasselt. Zone 011.
We hebben een D-Link ADSL router type DI-504T. (In verband met dit heb ik een off-topic vraagje: deze router is enkel voor bedraad netwerk, nu zouden we graag ook met de laptops draadloos werken. We kunnen dus daar een accesspoint op aansluiten of een nieuwe router die bedraad en draadloos kan. Aangezien beide bijna even duur zijn, dacht ik gewoon een nieuwe router te kopen, maar nu beginnen die verkopers ons vanalles aan te smeren van de nieuwe N-technologie ipv G en dergelijke. Bovendien zouden we een supersterke nodig hebben om het signaal tot op de zolder te krijgen (eigenlijk de tweede verdieping van het huis) aangezien zo'n signaal enkel in de breedte zou gaan en amper in hoogte verspreid. Ik kan echter een draadloze ad hoc verbinding tot stand krijgen tussen een laptop op het gelijkvloers en een laptop op de zolder... dus moet het toch ook lukken om het signaal van een router tot boven te krijgen of mag ik dat niet vergelijken een zender van een laptop en een router.)
Tenslotte zal ik me ook eens bevragen over ons tv-abonnement, dat weet ik nu niet. In ieder geval denk ik dat ze hier voorlopig nog tevreden zijn met gewoon wat er standaard op de kabel zit en dus niet uitkijken naar digitale televisie van een of andere provider.
Nogmaals bedankt voor al jullie hulp en raad.
Groeten,
Popol
-
- Pro Member
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 14 okt 2004, 17:52
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 41 keer
En dus als ik de classic line bij belgacom zou opheffen en discovery line zou nemen dan zouden die tarieven van Euphony misschien niet meer van toepassing zijn en de 0.15 cent van Belgacom per gesprek moeten betalen.
Als je overschakeld naar een discoveryline dan betaal je 0,15 cent per minuut extra. Ook als je verder via Euphony belt.
Als je overschakeld naar een discoveryline dan betaal je 0,15 cent per minuut extra. Ook als je verder via Euphony belt.
- xenne
- Elite Poster
- Berichten: 5332
- Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
- Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
- Bedankt: 141 keer
je kan perfect VOIP gebruiken met bestaande analoge telefoontoestellen, ook draagbare. dan heb je wel een modem nodig waar je rechtstreeks telefoontoestellen kan op aansluiten. maar ik weet niet of dit echt aan te raden is gezien je daar nog ouders rondlopen hebtPopol schreef: VOIP heb ik mijn ouders al eens mee laten kennismaken via skype enzo, maar dat was niet meteen een groot succes. Vooral ook omdat ze een draagbare telefoon gewoon zijn.
voor je internet zou ik dxADSL aanraden, zeer goeie service. tot nu toe weinig of geen klachten over snelheid
ivm comfortdiensten ik denk dat je weergave oproepnummer hebt? wel raar dat je dat niet kan zien via e-services? bel hen eens op (080020800) voor info
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 15155
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Je kan altijd meerdere computers aansluiten. Bij BGC betekent di dat ze slechts support geven voor één computer. Maar ook dat weten ze eigenlijk niet
. Dus dat zegt niks, is puur marketingterm. Het enige wat kan beperken met hoeveel je kan aansluiten is je uploadsnelheid en die is ruim voldoende voor 4 computers bij iedereen. Als je bij de ene veel down- of upload zal je het echter wel voelen op de andere pc's natuurlijk.
De 2 € lijkt me gewoon weergave oproeper, das best wel handig
.
Voor voip: kijk hier eens. Enkel uitgaande natuurlijk, dus vervelend, maar je leert dan wel iets bij
.

De 2 € lijkt me gewoon weergave oproeper, das best wel handig

Voor voip: kijk hier eens. Enkel uitgaande natuurlijk, dus vervelend, maar je leert dan wel iets bij

beste
die 2 euro voor comfortdiensten zijn de doorschakelingsmogelijkheden.
Dit is gewoon een oude benaming voor een oude dienst. Weergave oproep is nog appart.
Nu wordt dit niet meer commercieel aangeboden aangezien in de betalende slimme diensten alle diensten zoals CLIP en CNIP en comfortdiensten inbegrepen zijn.
Je situatie zoals ze nu is om te bellen is verouderd, dat bellen na 17 uur heb je ook gratis bij BGC zelf.
Je ADSL signaal moet je zelf best bekijken wat je zelf goed vind. Als je toch opteert voor BGC kan je I-talk gebruiken daar krijg je nu gratis de philips modem router bij en alle slimme diensten zijn inbegrepen. Hiervoor betaal je 15 euro BTW incl en alle vaste gesprekken zijn inbegrepen. Dit verbruikt geen volume van je ADSL.
Dit is ook VOIP bellen maar met klassieke toestellen en gewoon in te pluggen in je router.
Indien 2 toestellen aangesloten kan je met 1 I-talk nummer 2 oproepen voeren dwz 1 inkomen en 1 uitgaand.
Hopelijk ben je wat wijzer.
die 2 euro voor comfortdiensten zijn de doorschakelingsmogelijkheden.
Dit is gewoon een oude benaming voor een oude dienst. Weergave oproep is nog appart.
Nu wordt dit niet meer commercieel aangeboden aangezien in de betalende slimme diensten alle diensten zoals CLIP en CNIP en comfortdiensten inbegrepen zijn.
Je situatie zoals ze nu is om te bellen is verouderd, dat bellen na 17 uur heb je ook gratis bij BGC zelf.
Je ADSL signaal moet je zelf best bekijken wat je zelf goed vind. Als je toch opteert voor BGC kan je I-talk gebruiken daar krijg je nu gratis de philips modem router bij en alle slimme diensten zijn inbegrepen. Hiervoor betaal je 15 euro BTW incl en alle vaste gesprekken zijn inbegrepen. Dit verbruikt geen volume van je ADSL.
Dit is ook VOIP bellen maar met klassieke toestellen en gewoon in te pluggen in je router.
Indien 2 toestellen aangesloten kan je met 1 I-talk nummer 2 oproepen voeren dwz 1 inkomen en 1 uitgaand.
Hopelijk ben je wat wijzer.