Cisco VoIP vraagje

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik ben ons nieuw netwerk aan het ontwerpen, en wil ook VoIP gaan gebruiken.

Ik wil gebruik maken van de ingebouwde switch in de telefoon (bvb 7911G) om de pc aan te sluiten, hierdoor heb ik minder switch-poorten nodig. Maar dan heb ik volgens mij een vlan trunk nodig omdat voice verkeer op een ander vlan zit dan data verkeer. Kan ik de poort naar de switch als vlan trunk configureren? Ik heb tot nu toe mijn antwoord nog niet gevonden op de Cisco website (ben naarstig aan't zoeken :-D ).
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

trobbelke schreef:Ik ben ons nieuw netwerk aan het ontwerpen, en wil ook VoIP gaan gebruiken.

Ik wil gebruik maken van de ingebouwde switch in de telefoon (bvb 7911G) om de pc aan te sluiten, hierdoor heb ik minder switch-poorten nodig. Maar dan heb ik volgens mij een vlan trunk nodig omdat voice verkeer op een ander vlan zit dan data verkeer. Kan ik de poort naar de switch als vlan trunk configureren? Ik heb tot nu toe mijn antwoord nog niet gevonden op de Cisco website (ben naarstig aan't zoeken :-D ).
Ja dat is mogelijk, er zijn 2 mogelijkheden, trunk en een voice vlan, waarvan de laatste de voorkeur geniet, sommige cisco switches hebben het heel zwaar met trunks op heel veel poorten.

Configuring Voice VLAN
en
http://www.voip-info.org/wiki/view/QoS+Cisco
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

ik was net dat hoofdstuk aan het lezen. Dus, liever geen trunk (maar het kan wel?) maar een voice-vlan, waarbij het data-verkeer en het voice verkeer in een vlan naar de phone gaan? Kan ik dit samen met vmps gebruiken?
Aangezien ik ook PoE wil gebruiken, zullen de IP phones aangesloten worden via een 3560 of hoger...
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”