Printer delen over netwerk (Win2k-WinXp)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Giljom
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 2 keer

Ik heb een vaste PC met een aangesloten Printer, en werk mer mijn Laptop draadloze via een router, hoe kan ik nu de standaard printer gebruiken vanaf mij laptop, of gaat dat niet en moet ik een extra printer aan mijn laptop aansluiten, graag hulp
Modbreak:
The Oddity
Titel aangepast.
Ik weet minder als u, maar wil bijleren, bedankt
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Beide pc's in netwerk zetten, rechtsmuisklik op je printer en dan klikken op "delen". Vul even de correcte waarden in en kan je als je netwerk in orde is gewoon op je laptop de printer installeren als "netwerkprinter".

Indien je niet kan zoeken naar de printer, deel je de printer en doe je op je laptop = start=>run=>\\ip-adres-vaste-pc en dan op ok (bv : \\192.168.0.1)

Dan krijg je een overzicht van al je gedeelde mappen op de vaste pc.

Grtz Siske

PS: Dit is heel simpel en beknopt uitgelegd natuurlijk. En ik hoop dat je geen Windows XP Home Edition gebruikt, want da's ambetant.
Giljom
Plus Member
Plus Member

ik gebruik XP home maar waarom krijg ik hem niet geinstalleerd op die laptop, dringen hulp, liefs via msn of skype
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Sorry, maar we geven geen bijstand via msn of skype.

Cheers
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Giljom,

Een forum dient om het hier op te lossen.. geen support via skype of msn.. dan hebben de andere users er niks aan.

Doe ook eens een search op dit onderwerp, er staat hier al zo'n gelijkaardige thread.

Schakel de firewalls op beide pc's uit. Eveneens de router-firewall.
Kijk of je de printer ziet staan. Indien ja: ok. Anders probleem met netwerk of printer niet gedeeld zoals Siske al gepost heeft.

Indien je printer ziet staan, doe dan op de laptop: printer toevoegen: netwerk printer,selecteer de printer, ok, ok.. en tzou in orde moeten zijn.
I love it when a plan comes together!
Giljom
Plus Member
Plus Member

Ik zie op mijn PC de printer staan en druk op delen, dan ga ik naar mijn laptop en printer toevoegen, dan neem ik netwerk printer, dan volgende en dan krijg ik in XP drie mogelijkheden , printer zoeken verbinding maken en dan vraagt hij een naam of URL,als ik volgende druk krijg ik een scherm Microsoft windows netwerken en Werkgroep, dan geef ik bij printer naam in canonI55 dan krijg ik de boodschap, kan geen verbinding maken met printer of wel printernaam niet juist, hoe kom ik daar uit
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

tip eens op de laptop in start/run dit:

\\192.168.0.1 waarbij 192.168.0.1 het ip van de vaste pc, zie je daar dan de printer staan?
zo ja, rechtsklik er eens op en selecteer "verbinding maken".
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Giljom
Plus Member
Plus Member

dit type ik in bij start \\192.168.0.1 dan enter, en dan de boodschap windows kan het bestand niet vinden
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

tip eens op de vaste pc in een command prompt

Code: Selecteer alles

ipconfig
en probeer met dit IP

Afbeelding
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Die 192.168.0.1 moet je veranderen door het ip-adres van die computer.
Giljom
Plus Member
Plus Member

als ik het ip adres ingeef van de computer gebeurd er niets, ik begrijp het niet, ik werk met win 2000 Pro
Ik krijg dan een flits en het is weg, waar kan ik nog mijn ip adres zien
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

start/run/cmd
en dan daar "ipconfig" intippen
dan krijg je iets zoals dit:
Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.150
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.138
dan moet je "start/run/ \\10.0.0.150" doen op de laptop omdat dit het ip va n de vaste pc is

Afbeelding
Giljom
Plus Member
Plus Member

Als ik dit doe \\192.168.1.100 dat is bv het ip adres van de vaste computer, dan zoekt hij even en krijg de boodschap , kan het netwerk pad niet vinden
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

staat er op de vaste pc een firewall? zet deze dan uit
(ook de firewall van win XP uitzetten moest dit van toepassing zijn)

voeg ook eens de gebruikersnaam die je op de laptop gebruikt op de vaste pc toe, met exact passwd, en probeer dan nog eens

Afbeelding
Giljom
Plus Member
Plus Member

de fireall van de vaste computer heb ik al uitgezet maar geen resultaat, op de nieuwe laptop staat anti trust en daar weet ik niet hoe ik hem moet uitzetten
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

giljom schreef:Ik zie op mijn PC de printer staan en druk op delen, dan ga ik naar mijn laptop en printer toevoegen, dan neem ik netwerk printer, dan volgende en dan krijg ik in XP drie mogelijkheden , printer zoeken verbinding maken en dan vraagt hij een naam of URL,als ik volgende druk krijg ik een scherm Microsoft windows netwerken en Werkgroep, dan geef ik bij printer naam in canonI55 dan krijg ik de boodschap, kan geen verbinding maken met printer of wel printernaam niet juist, hoe kom ik daar uit
Aangezien beide pc's winxp hebben moet je zeker het volgende doen:

1. De "werkgroep" moet voor beide pc's indentiek zijn.
(Mijn computer=>eigenschappen=>computernaam)

2. De ip-adressen moeten in dezelfde range zitten.
(ipconfig, eerste 3 digits moeten gelijk zijn bv:)
Vaste pc = 192.168.0.100
Laptop = 192.168.0.xxx

3. Je moet een user creëeren met een wachtwoord op beide computers. XP laat geen remote connects toe met een leeg wachtwoord.
Dus op beide pc's moet je een user maken (giljom bvb) mét hetzelfde wachtwoord.

MVG,

Siske
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Giljom,

Je doet eerst wat Siske zegt, checkt dat allemaal, is zeer mooie uitleg, zijn nog mogelijkheden met guest accounts, maar dat laten we terzijde.
Er zit wel een Win2000Pro machine tussen, zegt Giljom, ma dat is quasi identiek aan WinXp.

Nu, om je printer te delen ga in configscherm-> printers > rmb op je printer -> delen!

Kijk daarna via Verkenner -> Netwerkomgeving, of je beide pc's in dezelfde werkgroup ziet staan? Indien je op de pc klikt waar de printer is aangsloten, dan zou je die printer daar tussen moeten zien staan.
Indien dit het geval is.

Dan ga je naar de laptop, kies je printer toevoegen, netwerkprinter, kies printer zoeken. vervolgens OK en dat zou het moeten doen.
Indien dat niet gaat, installeer dan gewoon met bhv de cd vanje printer de drivers op de laptop, zeg em dat de printer op lpt1 zit, zal fouten geven... negeren. Indien voltooid, ga je via configscherm-> printers -> eigenschappen printer, de poort wijzigen naar het netwerkadres.. wijst zichzelf normaal uit.
Giljom
Plus Member
Plus Member

Op mijn pc heb ik ip 192.168.1.100 en op mijn laptop heb ik 192.168.1.101
Op mijn computer naam vaste pc in profiel staat pcxx\jan , en op mijn laptop heb ik gezet bij beschrijving van de computer ingevuld pcxx\jan en daar onder staat " volledige computer naam :Jan en daar onder werkgroup, hopelijk weet u nu wat meer
Giljom
Plus Member
Plus Member

Nog steeds niet opgelost

kan iemand mij helpen stap voor stap ik werk met een vaste pc met win 2000 pro en een draadloze router op mijn laptop met XP nu wil ik de de zelfde printer gebruiken voor de pc en voor de laptop maar draadloos ik wil die delen maar kom er niet uit, die krijgen geen verbinding met elkaar denk ik, ik kan wel met de 2 computers gelijk op internet gaan maar geen mappen en printer delen , Heel graag hulp
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

SeNsEi Ze0n schreef: voeg ook eens de gebruikersnaam die je op de laptop gebruikt op de
vaste pc toe, met exact passwd, en probeer dan nog eens
is dit gebeurt?

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Me dunkt heb ik dat nu al 4x gepost.....

Zorg dat geen firewall uw netwerk blokkeert.
Zorg dat beide pc's een vast ip adres hebben.

Vervolgens ga je via start > configuratie scherm > printers > rechtermuisklik op jouw printer > delen > deel uw printer. Dit op de pc waar je printer is aangesloten.

Kijk nu zowel op de laptop als op de vaste pc, in verkenner -> netwerk omgeving of beide pc's zichtbaar zijn, en of je de printer ziet staan indien je op de vaste pc klikt.

Indien neen: dan is het delen mislukt, of slecht netwerk config.
Indien ja:
Ga naar de laptop, 2 mogelijkheden:
1. Ga naar start > configscherm > printers > printer toevoegen > netwerkprinter, kies voor url opgeven en geef \\ipadres(of)dnsnaam_van_vaste_pc\Printer op. Makkelijker is te laten zoeken op naam, dan heeft hij direct de juiste naam van de printer.

Indien wizard doorlopen is, dan is het in orde.
Indien dit niet werk, heb je tweede mogelijkheid:
2. Installeer de printerdriver van je printer manueel op de laptop, installeer die zoals hij op lpt1 zou zitten. Negeer foutboodschappen ivm: "printer niet gevonden", "printer niet aangesloten". Wanneer geinstalleerd, ga dan via start > confischerm > printers > eigenschappen van de printer > een wijzig hier de poort: lpt1 -> in het netwerkadres, kan je opzoeken...

Kijk ook eens in deze topic

Het zou handig zijn, als je komt zeggen dat het nog altijd niet werk, dat je voldoende feedback geeft, dus wat je exact geprobeerd hebt etc etc.

Bij beschrijvingen moet je niks invullen.

Op deze site kan je een paar handige pages lezen over het sharen van een netwerk, drives, printers, etc etc. zie How to Set Up a Small Network with Windows XP Home Edition (PART 1) -> (PART 8 )
Gast

Kan niet van de een naar de andere, ik werk op de vaste pc met win 2000 Pro en op de laptop met win XP, draadloos met Linksys router, kan met alle twee op internet, maar niet van de een naar de ander.
De vaste pc naam is BV pcxx en de naam van de werkgroep is workgroup, de naam op de laptop is BV pcxxlap en de werkgroup is ook workgroup, wat doe ik fout, als ik het ip ingeef van de laptop op de vaste pc krijg ik antwoord, als ik het ip ingeef van de vaste computer op de laptop , krijg ik time out, dus volgens mij loopt er wat fout .
Heel graag hulp
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Guest,

de meeste info die je in je laatste post geeft.. heb je al gegeven in hogere posts, maw: we zijn niks wijzer:

wat bedoel je exact met:
Kan niet van de een naar de andere
Aan je post te zien ivm reply van de ene pc naar de andere wel en omgekeerd niet, zit er gewoon ergens een firewall tussen die de verbinding blokeert of slechts gedeeltelijk toelaat. Vermoedelijk op de vaste pc. Inbound wordt geblocked, outbound niet...

Je moet het probleem op de vaste pc, zoeken in verband met een firewall brengen.

Heb je trouwens al 2 exact dezelfde users met administrator rechten aangemaakt op beide pc's? En log je daarmee in om je netwerk te testen?
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Guest ??,

Volgens mij staat op je de WinXP firewall aan. Ga naar START=> INSTELLINGEN => Netwerkverbindingen. Daar klik je met de rechtermuisknop op "LAN-verbinding". Daar kies je "geavanceerd" ... kijk eens of je "Firewall voor Internet verbindingen" niet is aangevinkt. Zo ja, vink deze af. Zo niet .. heb je dan geen softwarematige firewall geïnstalleerd staan.

BTW, meer kunnen we hier ook niet doen hé.

Grtz Siske
Sandman
Pro Member
Pro Member

Met Xp is er ook de ingebouwde netwerkwizard. Gebruik anders deze, en laat deze een diskette maken om de andere pc bij in het netwerk te zetten? ik zit hier persoonlijk vaak met verschillende pc's in mijn netwerk, en soms wilt er eentje niet graag in worden opgenomen om een of andere reden. met dat disketje dan weer wel...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”