Welk merk CD-r(w) raad jij aan?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Net 3 cd-r'tjes kapot geschreven hebbende ben ik eens benieuwd welke merken/type cd-r's jullie aanraden.
  • LifeTec (48x) @16x = 50% FAIL
  • LifeTec (48x) @8x = OK
  • Platinum (40x) @16x = 100% FAIL
  • Platinum (40x) @8x = OK
  • Platinum (12x) @16x = OK
  • Emtec/Basf (40x) @16x = OK
  • Imation (geen vermelding snelheid) @ 16x = 50% FAIL
  • FujiFilm (40x) @ 16x = OK
  • Kruitvat (geen vermelding snelheid) @ 16x = 80% OK
Even zeggen dat ik een 16/10/40 brander heb van Sony met Burnproof en 2 MB buffer.
Ik heb ook nog links en rechts wat andere merken eens geprobeerd, maar niets genoeg om iets deftigs te kunnen zeggen.

Emtec zijn volgens mijn ervaring de beste (en ook volgens PC Active en Test Aankoop), maar zijn ook ongeveer de duurste. Welke merken zijn niet duur en toch goed volgens jullie?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ik koop mijn CD's altijd in de carrefour als ze zo eens een actie doen 2 spindles kopen en 1 gratis (en dan direct 300 CD's kopen ;)). Deze zijn van het merk silver circle multispeed (een juiste aanduiding staat er niet op). Nu voor de moment heb ik hier een spindle van Verbatim Datalife 48x 700MB. Ik vind ze beide even goed.

Ik heb wel een tijd geleden veel CD's kapot geschreven van die Silver Circles, maar dat lag waarschijnlijk aan mijn brander (Plextor 16/10/40A). Ooit eens een accidentje mee gehad en zelf gerepareerd. Maar nu met mijn nieuwe (LiteOn 52/24/52) heb ik er nog geen enkele kapot. Ook niet bij het overburnen.

Je moet er gewoon wat geluk bij hebben.

Cheers
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Ik heb een Plextor 16/10/40A.

Vroeger gebruikte ik enkel Philips cdtjes (HEEL goed). Nooit cdjtes kapot gehad omdat ze slecht waren.

Nu gebruik ik zoals sub silver circle... Ook geen klagen van, schrijf nooit (wel bijna nooit, maar dan is het mijn eigen fout) cdtjes kapot.

En die van het kruidvat schrijf ik ook nooit kapot...

greetz,

Nob
grote smurf
Starter
Starter

Het verschil zit vooral denk ik in de " bewaartijd " van goedkope cd 's ,ik heb er al verschillende die na een jaar reeds foutmeldingen geven en onleesbaar zijn.bij de gekende merkcd's geen problemen. :-D
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Daar heeft grote smurf wel gelijk in... Ik heb al ondervonden dat na 1 à 1.5 jaar de bovenste laag begint los te komen bij sommige CD's van die Silver Circles. Ook soms eens een CRC-fout (hopelijk ben ik just, dat van die cyclische redundantie). Maar dat lag aan mijn brander die de CD's ndk hielp. Nu met die nieuwe geen enkel prob meer.

Cheers
Afbeelding
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Gebruik al verschillende keren TDK d-view cd - recordable 700 mb.
& BASF- by emtec CD-R recordable 650 MB/74 MIN.
De Philips CD-R80 Silverspeed 32X vind ik goed, heb er ene gebruikt om een Back-up van alle belangrijke doc. op te slaan.
Gebruik dit toch te weinig om een juist oordeel te geven.
Nob schreef:En die van het kruidvat schrijf ik ook nooit kapot...
Effe Off topic,.... Zolang je de lont niet aansteekt :???: (te verlokkend om geen antwoordje op te geven! )
Afbeelding
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

van @ritas ben ik redelijk tevreden (vroeger veel gebruikt)
nu gebruik ik meestal sony cd's en TDK's, meestal @16x
writer is plextor 40*12*40
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik gebruik gewoon alles wat ik in mijn handen krijg 8)
Philips, DataTrack, FujiFilm, Sony, Bos, Excel, Mmore, Memorex, Maxwell... you name it, I've used it... en de enige keren dat ik echt regelmatig onderleggers gebrand heb, was toen mijn Philips CD-writer er de geest aan gaf... dus : voor mij geen verschil tussen allemaal die merken.
If you can't beat them, confuse them.
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Eén merk voor mij, Platinum 48 of 52X.
Ik heb er reeds zo'n kleine duizend volgeschreven en ik moet nog steeds de eerste tegenkomen die slecht is.
(Writer is Plexwriter Premium)

Ik moet er wel bijzeggen dat er weinige zijn die 52X halen, meestal wordt de speed naar 40X getrottled door de burner.
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

ik heb ook op alle merken al geschreven. Acer, Mr. platinum, Sirius, maar het meeste schrijf ik op Platinum. nog nooit problemen mee gehad, ik heb ne 4/4/20 sony schrijver zonder burnproof :-s en ne rapperen schrijver in min laptop en da gaat allemaal goe. Als ik een cd kapot schrijf zal et mij eigen schuld zijn :(

Greetz
Gimic
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik merk ook een groot verschil tussen de cases waar de cd in steekt. CD's die in een jewel case steken heb ik omzeggens geen problemen. Slim cases begint twijfelachtig te worden, spindels van 25 nog meer, 50 nog meer en bulkverpakking van 100 (enkel cds met shrinkwrap rond) is al helemaal een ramp. Zegt de verpakking dan iets over de kwaliteit of speelt hier iets anders een rol (druk die op een cd wordt uitgeoefend of zo).
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Meon, ja, heb ik ook ondervonden.

Tot voor kort kocht ik allemaal CDs in Jewel case. Met mijn oude 16x12x32 Plextor geen enkel probleem 16X werd altijd gehaald met Platinums 48X.
Met mijn nieuwe writer Plextor Premium en 48X CDs Platinum in Jewel case haalde ik tussen 52X en 40X speed.

Nu ben ik bezig aan een spindel van 50 stuks Platinum 52X en ik haal maar speeds van om en bij de 40X (verschillende keren zelfs maar 32X).
Ik heb nog een onbegonnen Spindel van 100 stuks Platinum 52X staan, ik ga nu deze eerst eens testen.
(druk die op een cd wordt uitgeoefend of zo).
Meon, ik denk eerder dat het iets met de vervaardiging van de CD zelf te maken heeft, instelling van de productiemachine, begin of einde van een reeks, kwaliteit van de grondstof van de laag waarop gebrand wordt.... en zo.

In ieder geval laat ik iets weten hoe de CDs uit de 100stuks spindel zich gedragen.

Tussen haakjes, ik heb hier nog een paar honderd lege Jewel cases liggen.
Indien er iemand geintresseerd is mag hij er omkomen. (Je moet ze wel allemaal in één keer meenemen :wink: )
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik gebruik dus altijd Silver Circle al een jaar of iets langer denk ik. Nog nooit burn probs mee gehad. Bij oude zelfgeschreven cd's heb ik nog geen problemen gehad om ze te lezen.

Véél hangt volgens mij af van hoe je je cd's bewaard, ze bewaren in zo'n spindel allemaal bovenelkaar is volgens mij niet ideaal... ik bewaar de mijne steeds in een zo'n 'map' van Case Logic en daar blijven die goed zitten. Heb hier ondertussen wel zo'n paar mappen staan, vind dat ook iets handiger om ze te catalogeren. Tevens als je een cd'tje nodig hebt, makkelijker om ui te halen dan de 47ste cd uit je spindel te halen :).

Ik schrijf meestal met een aopen 8x (ja tis nog nen oude, maar voldoende voor mij :))

Wat betreft die cases, nah, die slimcases moet ik zeker al niet hebben, ik kweet niet hoe het komt, maar heb ze nooit goed gevonden. Die jewel cases nemen gewoon véél te veel plaats in.. vandaar altijd spindels kopen en bewaren in mappen.

Ik denk niet dat de kwaliteit te zien heeft met de verpakking, toch niet bij spindels, slim/jewel cases. Wat die cd's in zo'n wrap betreft.. heb ik mijn bedenkingen bij.. zo zou ik er nooit kopen.. (intuitief :))
I love it when a plan comes together!
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Die jewel cases nemen gewoon véél te veel plaats in
Yep, Oddity dat is ook de reden waarom iemand die ze wil de mijne mag hebben :-)
Ik ben overgeschakeld op plastic sleeves en van die classeerbakjes waarin men vroeger steekkaarten opborg. Netjes genummerd met de index uit de database.

Meon, ik heb juist een viertal CDs gebrand afkomstig van die 100stuks spindel, writespeed 2 maal 52X en 2 maal 40X.
Dus deze spindel schijnt beter te zijn dan dan de vorige 50stuks spindel. Ik denk dat de kwaliteit afhangt van het lot waaruit de CDs voortkomen.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ja, Mahi, dat vind ik ook een goed opberg systeem, je ziet dat nogal eens in een winkel die cd's verkoopt ook..

zo'n schuif of bak, waar vakjes in zijn, waar van die sleeves in hangen..;dat lijkt mij ook goed. Ma ik heb voor mappen gekozen.. is ongeveer hetzelfde :). Enkel kan ik mijn mappen meenemen en die boxjes met sleeves moeilijker =)

Das handiger als ge soms op verplaatsting gaat spelen met cd's :)
I love it when a plan comes together!
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”