Of je een router kan gebruiken zonder een nieuwe modem te kopen, hangt af van welke Belgacom modem je NU hebt. Later meer daarover.
Linksys is een merk van netwerk devices, maar die naam gaat waarschijnlijk eruit : ze zijn al een tijdje geleden opgekocht door Cisco, en het laatst wat ik gehoord heb is dat Cisco nu toch wel van de naam Linksys afwil.
De WRT54 is een specifiek model van router, die op korte tijd heel populair werd mede dank zijn de mogelijkheid om speciaal gefabriceerde software (firmware, bekijk het maar als "de windows in je router") te draaien waarmee je als klant allerlei grappige, nuttige en ook minder nuttige dingen kon doen met je router die -normaal- niet mogelijk zijn.
Dit toestel heeft echter geen ingebouwde adsl-functionaliteit, en kan je enkel gebruiken (zonder een extra modem te kopen) indien je huidige modem van het Ethernet type is (dus GEEN USB modem !!!).
Maar.
Als jij zegt dat je er niet zo heel veel van af weet, en feitelijk enkel een goed werkende router zoekt, raad ik je (met heel veel pijn in het hart) aan om bij BGC binnen te springen. Ten eerste omdat die jongens heel regelmatig promoties doen op dit soort toestellen, maar ook omdat je indien je minder sterk bent op de technische kant van de zaak, geen -enkel- support krijgt van de BGC helplijn als er iets niet correct werkt en ze horen dat je een niet-BGC toestel gebruikt.
Indien je geen beschikking hebt over een "slim neefje/handige buur" en je gewoon een werkende oplossing zoekt, is het materiaal dat BGC je voorstellen kan mogelijk de meest interessante oplossing. (ik knots net nog niet met mijn hoofd tegen de muur want ik geloof niet dat ik dit net getypt heb en als "Holle" dit leest kan zijn geluk niet op)
De BGC modem-routers hebben maar 1 echt groot nadeel, en dat is dat de firewall in die dingen echt rotslecht is; gewoon uitschakelen die handel.
PS : indien je echter GEEN USB modem hebt maar een Ethernet Thomson modem (die je per netwerkaansluiting aansluit), heb je feitelijk zelfs geen router nodig : de Thomson 510's hebben een DHCP ingebouwd, het enige wat ze niet hebben is een multiport switch. Of in het Nederlands : als je een Thomson 5xx series hebt die je over ethernet aansluit, kan je een doodgewone goedkope switch kopen (20 euro of zo) want de intelligentie om een "router" te zijn zit al in die modems, enkel de aansluitingen zitten er niet op, wat je oplossen kan met een switch.