zoek userbase advies ivm een goede router (routernoob)

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Weslee
Starter Plus
Starter Plus

ik heb nog nooit een router gehad dus ik ben nen totalen newbie op dit vlak en weet niet waar ik moet beginnen zoeken

ik heb dus een pc boven staan die verbonden is met het internet
nu hebben we beneden ook een pc staan die NIET verbonden is met het internet

nu wil ik ervoor zorgen dat de 2 pc's tegelijkertijd online kunnen gaan

kan iemand me een niet al te dure goede kwaliteitsrouter aanbevelen?

PS: is een router installeren/placeren moeilijk :help:
toettoet
Plus Member
Plus Member

om op uw vragen te beantwoorden:
een router installeren/plaatsen is niet moeilijk zolang ge na inloggegevens direct online zijt, gebeurt dat niet begint de miserie van troubleshouting.

ik heb hier een wrt54gl linksys router (wireless+ wired) met een custom firmware (dd-wrt v23rc2) op en het draait als een zonnetje. router kostte 67€ ongeveer dacht ik.

router configureren is niet echt moeilijk
meestal is da connecten naar 192.168.1.1 in loggen met gegevens die in de quick start zit (admin/admin of niks/admin of root/admin enz...)
en dan wa opties veranderen
als ge beslist om uw modem(toch een ethernet modem?) te houden laat ge die gewoon blijven verbinding maken, de router zet ge op automatic/dhcp
en normaal hebt ge verbinding, is dat niet zo voorbeeld in bepaalde applicaties, kijk dan in de opties van die applicaties of ze een bepaalde poort nodig hebben om op het net te geraken en dan moet je die port forwarden,
dit kan je gemakkelijk doen in de router z'n firewall, weet je het niet hoe het moet? kijk dan op www.portforward.com
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
Bedankt: 678 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Moet dit ding ADSL aankunnen of niet? ook een belangrijke zaak.

Zoals toettoet zei: met linksys wrt54g(l) kan je niet mis ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
toettoet
Plus Member
Plus Member

wel opletten welke generatie wrt54g het is :)
de laatste 2 versies zijn niet zo goed en sindsdien is er de wrt54gl die eigenlijk hetzelfde is als de wrt54g v2
Weslee
Starter Plus
Starter Plus

ja ik heb een ADSL verbinding (belgacom)

eneuh den uitleg begint een beetke ingewikkeld te worden :-D

welke generatie router? oh oh getting confused here :lol:

zeg aub de exacte productnaam van de router die ik moet nemen plz

linksys wrt54g (wat een naam wat moet dat voorstellen das chinees voor mij lol)
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Of je een router kan gebruiken zonder een nieuwe modem te kopen, hangt af van welke Belgacom modem je NU hebt. Later meer daarover.

Linksys is een merk van netwerk devices, maar die naam gaat waarschijnlijk eruit : ze zijn al een tijdje geleden opgekocht door Cisco, en het laatst wat ik gehoord heb is dat Cisco nu toch wel van de naam Linksys afwil.

De WRT54 is een specifiek model van router, die op korte tijd heel populair werd mede dank zijn de mogelijkheid om speciaal gefabriceerde software (firmware, bekijk het maar als "de windows in je router") te draaien waarmee je als klant allerlei grappige, nuttige en ook minder nuttige dingen kon doen met je router die -normaal- niet mogelijk zijn.

Dit toestel heeft echter geen ingebouwde adsl-functionaliteit, en kan je enkel gebruiken (zonder een extra modem te kopen) indien je huidige modem van het Ethernet type is (dus GEEN USB modem !!!).

Maar.

Als jij zegt dat je er niet zo heel veel van af weet, en feitelijk enkel een goed werkende router zoekt, raad ik je (met heel veel pijn in het hart) aan om bij BGC binnen te springen. Ten eerste omdat die jongens heel regelmatig promoties doen op dit soort toestellen, maar ook omdat je indien je minder sterk bent op de technische kant van de zaak, geen -enkel- support krijgt van de BGC helplijn als er iets niet correct werkt en ze horen dat je een niet-BGC toestel gebruikt.

Indien je geen beschikking hebt over een "slim neefje/handige buur" en je gewoon een werkende oplossing zoekt, is het materiaal dat BGC je voorstellen kan mogelijk de meest interessante oplossing. (ik knots net nog niet met mijn hoofd tegen de muur want ik geloof niet dat ik dit net getypt heb en als "Holle" dit leest kan zijn geluk niet op) :roll:

De BGC modem-routers hebben maar 1 echt groot nadeel, en dat is dat de firewall in die dingen echt rotslecht is; gewoon uitschakelen die handel.

PS : indien je echter GEEN USB modem hebt maar een Ethernet Thomson modem (die je per netwerkaansluiting aansluit), heb je feitelijk zelfs geen router nodig : de Thomson 510's hebben een DHCP ingebouwd, het enige wat ze niet hebben is een multiport switch. Of in het Nederlands : als je een Thomson 5xx series hebt die je over ethernet aansluit, kan je een doodgewone goedkope switch kopen (20 euro of zo) want de intelligentie om een "router" te zijn zit al in die modems, enkel de aansluitingen zitten er niet op, wat je oplossen kan met een switch.
Laatst gewijzigd door kaween 02 okt 2007, 19:57, in totaal 1 gewijzigd.
toettoet
Plus Member
Plus Member

linksys wrt54gl op linksys site

kost tussen de 53 en 69€ naar gelang waar ge hem koopt

waarom ik het had over die verschillende generaties, wel linksys hun producten zijn out of the box niet zo goed, en vooral dan met p2p (bittorrent, emule en dergelijke) en weinig opties om iets te veranderen.
maar met de wrt54gl en oude generaties wrt54g (die zijn wel niet meer te kopen denkek in de winkel van de oude generatie, maar is gelijk aan de l-variant) kan je gemakkelijk een custom firmware erop zetten
hier zijn er redelijk wat varianten met als 3 bekendste: dd-wrt(gebruik ik), tomato en hyperwrt
functie van die custom firmware is:
zorgen dat ge echt het onderste uit de pan kunt halen
en ge maakt eigenlijk van een vrij goedkope router een dure router door al de functies die in de custom firmware zitten. nu goed ik gebruik ook niet alle functies. maar ook zonder aan al die functies te komen is het aan te raden en dan zeker als ge veel gebruik maakt van p2p-netwerken.

meeste p2p-netwerken zorgen namelijk voor veel connecties en de originele firmware van linksys kan daar niet zo goed mee overweg en z'n stack loopt dan over waardoor er packets verloren gaan tijdens dat de die die erin zitten timeouten. redelijk beu zo kunde wel een tijdje van het internet afgegooid worden, had dit in het begin dan ook met de wrt300N, ge waart nog geen minuut aant downloaden en baf ge vloog er minimum 5 minuten af. niet echt ideaal :p
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”