WAN-protocol

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
wboelen
Starter
Starter

Ik bezoek deze site af en toe, vooral om te lezen welke snode plannen belgacom weer eens bedacht heeft :) Maar er is 1 ding dat ik toch graag opgehelderd zou zien: welk WAN-protocol gebruikt belgacom nu? Als ik op dit forum rondkijk spreekt iedereen over PPPoE, maar op mijn modems heb ik tot nu toe (de 4 jaar dat ik adsl heb) altijd ATM ingesteld.

Code: Selecteer alles

VPI / VCI 	8 / 35
Connection Type 	PPPoA
Encapsulation 	VC/MUX
Maar eigenlijk zou het dus deze moeten zijn?

Code: Selecteer alles

VPI / VCI  	  8 / 35
Connection Type 	PPPoE
Encapsulation 	LLC  
Service Name ????
Bij de laatste, service name, heb ik daarbij ook geen idee wat ik moet invullen ;)
Is virtual circuit multiplexing de juiste instelling? Ik heb geen idee wat met LLC bedoeld wordt, het enige waar ik aan kan denken is LLC in de data link layer van het OSI-model, waar de multiplexing gebeurt :)
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Bij mijn weten werken beide nog bij Belgacom .. hoewel belgacom meestal PPPoE aanraaad ..

Op de meeste wan routers die je aan adslmodem in bridgde hangt , kan je al niet verder van PPPoE gebruiken ..

Nadeel van PPPoE is dat er iets meer overhead is , maar wel meer controle .. omdat PPPoE een overhead van 8 bytes introduceert, moeten de maximaal te verzenden en te ontvangen pakketgroottes worden aangepast naar 1492 . ( MTU )

Voordeel van PPPoA minder overhead , dus zou theorie 'iets' sneller moeten zijn ..maar minder controle over .. vroeg dit eens aan een adsl technieker en die zei dat PPPoA sessies soms blijven vasthangen , zodat je na 2 x niet meer in kan loggen .. waarschijnlijk is dat een van de reden dat ze PPPoE aanraden ..

Hoewel de zogenaamde paddestoel modems en eicon usb modems van vroeger nog steeds via PPoA werken ( en VCMUX ipv LLC )

Heb zelf al beide gebruikt .. merk nie echt veel verschil ..
wboelen
Starter
Starter

Bedankt :)

Nu vraag ik me alleen af hoe ik met succes een PPPoE-verbinding kan opzetten; het is me nog niet gelukt en vermoedelijk komt dat omdat ik niet weet wat bij Service Name in te vullen. Iemand een idee?

Wouter
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

wboelen schreef:Bedankt :)

Nu vraag ik me alleen af hoe ik met succes een PPPoE-verbinding kan opzetten; het is me nog niet gelukt en vermoedelijk komt dat omdat ik niet weet wat bij Service Name in te vullen. Iemand een idee?

Wouter
volgens mij is zoals in de oude alcatel modems(eerste op de markt bij belgacom),je vult zelf maar een naam in,maakt niet uit.
(je kan meerdere profielen aanmaken niet?,kon bij alcatel ook)
wboelen
Starter
Starter

Heb de "oplossing" gevonden. Ik had de hele tijd niets of skynet ingevuld. En om een of andere reden duurde het dan een tijdje (2 minuten ofzo) voor DHCP in gang schoot en ik een ip en een default gateway-ip toegewezen kreeg :) Heb het nu op modem staan en het draait perfect.

Zou nu toch willen weten waar de service name voor dient :) Het heeft igg niets met profielen te maken hoor.
(btw: heb zo'n belkin modem/ap/mini-router/switch/...-ding, modelnr F5D7633-4)

edit: heb eens in de handleiding aan het zoeken geweest, en daarin staat niets over service name, de duivelse textbox staat zelfs niet in de screendumps :D

En mss ook voor de duidelijkheid (de mierenneukers hadden dat uit de 1e post kunnen afleiden ;)): bij PPPoA werd er niet om een service name gevraagd.
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Service name laat ik altijd leeg , ik heb ooit eens de naam van de BAS ingevuld en dat werkte ook .. maar het is NIET noodzakelijk .

in mijn geval was dat BAS-KORTRIJK---blalblaa of mpl.scarlet..Bla ofzoeits ..
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

Kitt schreef:Service name laat ik altijd leeg , ik heb ooit eens de naam van de BAS ingevuld en dat werkte ook .. maar het is NIET noodzakelijk .

in mijn geval was dat BAS-KORTRIJK---blalblaa of mpl.scarlet..Bla ofzoeits ..
IDD(dat zei ik toch al)
wboelen
Starter
Starter

Leeg werkt het ook niet fatsoenlijk hier :P
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”