Ik heb een paar vragen over ADSL.
De belgacom lijn komt binnen in een aftakdoos en gaat verder naar een telefoon.
Nu wilde ik aftakken van deze aftakdoos en een FTP kabel leggen naar mijn pc +een telefoon.
Deze afstand is ongeveer 10 m.
Van de FTP moet ik normaal de twee blauwe draden gebruiken dacht ik.
En waar moeten de splitters dan op.
Goeie tips zijn steeds welkom.
Adsl
- Robbe
- El Robre
- Twitter: infocaris
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Splitters steek je tussen je telefoonlijn en elk toestel dat op die lijn hangt.
Je hebt 2 vormen van splitters, die dat je ertussen steekt, of die dat je ervoor steekt.
Je FTP kabel, is waarschijnlijk een UTP kabel, ook wel een netwerkkabel genoemd.
Zie je op die "aftakdoos" een RJ45 opening die niet bezet is ? Je kan die daar altijd aan toevoegen.
Maar dat is enkel als je in de ruimte waar je internet wilt hebben geen telefoonlijn ingang hebt, want anders is de kans vrij groot dat je enkel een splitter en een telefoon daarachter moet insteken om te kunnen surfen en bellen.
Je hebt 2 vormen van splitters, die dat je ertussen steekt, of die dat je ervoor steekt.
Je FTP kabel, is waarschijnlijk een UTP kabel, ook wel een netwerkkabel genoemd.
Zie je op die "aftakdoos" een RJ45 opening die niet bezet is ? Je kan die daar altijd aan toevoegen.
Maar dat is enkel als je in de ruimte waar je internet wilt hebben geen telefoonlijn ingang hebt, want anders is de kans vrij groot dat je enkel een splitter en een telefoon daarachter moet insteken om te kunnen surfen en bellen.
Code: Selecteer alles
filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 18 keer
De aftakdoos is enkel een aftakking van de belgacomlijn die binnenkomt van de straat.Na de aftakking loopt deze door ùet een telefoonkabel naar het telefoontoestel.
Kan je op 10 meter kabel verlies van snelheid hebben?
Na 10 meter, waarschijnlijk niet veel verzwakking.
Je kunt deze thread eens bekijken
Let echter op dozen waar geen stekker inzit, dat het ADSL signaal niet gedempt is door het RC lid.
(rc lid = 'n condensator in serie met een weerstand)
Je kunt deze thread eens bekijken
Let echter op dozen waar geen stekker inzit, dat het ADSL signaal niet gedempt is door het RC lid.
(rc lid = 'n condensator in serie met een weerstand)
- Robbe
- El Robre
- Twitter: infocaris
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Als ik het dus goed begrijp heb je thuis aDSL of ga je dat toch krijgen.Waterboy schreef:De aftakdoos is enkel een aftakking van de belgacomlijn die binnenkomt van de straat.Na de aftakking loopt deze door ùet een telefoonkabel naar het telefoontoestel.
En wil je internet vanop een andere locatie gebruiken dan die waar de standaard installatie is gebeurd ?
Wil je dan je modem verplaatsen of wil je op 2 locaties in je huis op internet kunnen ?
Bij het verplaatsen van de modem sluit je die aan in de andere ruimte en verbind je die dan weer met je pc.
Bij het op 2 locaties internet hebben werk je best met netwerk kabels, wifi of een netwerk over het electriciteitsnetwerk.
Code: Selecteer alles
filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 18 keer
Donderdag komt normaal Belgacom te lijn in dienst nemen.Normaal gezien is dat enkel in de centrale connectie maken.
De bedoeling is op een andere plaats internet en de telefoon te gebruiken. Kabels moet ik dan zelf trekken.Wat eigenlijk mijn vraag is:
-moet op die aftakdoos een splitter?
-Is het beter de modem bij te aftakdoos te zetten,en via FTP naar de pc te gaan,en een aparte kabel te trekken voor de tweede telefoon.
-Er zijn modems met een netwerkverbinding,kan je die gewoon aansluiten op een router voor kabelinternet en zo van de router naar de pc te gaan.
Vele vragen,mss domme vragen,maar ik ken het principe van ADSL niet.
De bedoeling is op een andere plaats internet en de telefoon te gebruiken. Kabels moet ik dan zelf trekken.Wat eigenlijk mijn vraag is:
-moet op die aftakdoos een splitter?
-Is het beter de modem bij te aftakdoos te zetten,en via FTP naar de pc te gaan,en een aparte kabel te trekken voor de tweede telefoon.
-Er zijn modems met een netwerkverbinding,kan je die gewoon aansluiten op een router voor kabelinternet en zo van de router naar de pc te gaan.
Vele vragen,mss domme vragen,maar ik ken het principe van ADSL niet.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dit is inderdaad de beste oplossing... en laat achteraf ook toe over te schakelen naar een andere techniek zonder dat je overal in je huis nieuwe kabels moet trekken. Het is trouwens vandaag de dag ook te gek nog normale telefoonkabels te trekken... gebruik gewoon steeds UTP en dan kan je ze gebruiken voor wat je ook wil. (ook telefonie dus)Waterboy schreef:-Is het beter de modem bij te aftakdoos te zetten,en via FTP naar de pc te gaan,en een aparte kabel te trekken voor de tweede telefoon.
Ofwel heeft je modem (router) op je WAN verbinding een telefoonaansluiting (voor ADSL of VDSL), ofwel heb je op de WAN verbinding een ethernet aansluiting (kan je aan een kabelmodem, of achter een andere ADSL modem hangen).Waterboy schreef:-Er zijn modems met een netwerkverbinding,kan je die gewoon aansluiten op een router voor kabelinternet en zo van de router naar de pc te gaan.