Voeding kapot ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Hallo,

Sinds gisteren wil mijn PC'tje (gebaseerd op een Antec Sonata II)p niet meer opstarten. Wanneer ik op de startknop duw, gebeurt er absoluut niets. Ik heb het vermoeden dat de voeding het begeven heeft, maar zou eerst zekerheid willen vooraleer ik me in de onkosten gooi (misschien ligt het wel gewoon aan de startknop). Ik heb helaas geen extra voeding liggen, maar beschik wel over een multimeter. Is er een manier om na te gaan of het 100% zeker aan de voeding ligt ?

Alvast bedankt !

Uzzi
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Geen kabeltje los gekomen ? Al getest met een andere voeding ?
Peterken
Premium Member
Premium Member

Ken, hij schreef ' Ik heb helaas geen extra voeding liggen...' :wink:

Zit er op het moederbord geen LED waardoor je kan zien of er daar spanning op staat?
Je zal dat wel kunnen uitmeten maar dan moet je weten hoe hé en een voeding wordt tegenwoordig aangestuurd door de powerknop - via moederbord- dus om die uit te meten kan je ook niet gewoon op de connector van de voeding meten tenzij aan de kant waar de kabels de connector ingaan.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Als je denk dat het aan de startknop ligt kan je proberen hotstarten : met een platte schroevendraaien contact maken tussen 2 bootpinnetjes.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Als algemene info : als je twijfelt aan je voeding en gewoon de voeding wil starten om de spanningen statisch te checken : om een ATX voeding te starten zonder aangesloten te staan op een mainboard volstaat het pin 13 (de "groene" kabel) kort te sluiten naar een massalijn (om het even welke zwarte kabel). Tenzij je een duurdere voeding hebt met load-sense (die voedingen vertikken het gewoon op te starten indien er geen correcte belasting aan hangt) krijg je op die manier iedere ATX voeding gestart zonder enig verder risico.

Opmerking daarnaast : voor mij *nooit* meer een Antec voeding. Alle voedingen kunnen stuk gaan, maar de verschillende rare toestanden die ik specifiek met Antec al heb voorgehad de laatste jaren (voeding tussen 350 en 550 Watt) zijn doodgewoon griezelig. Al verschillende klanten gehad met situaties als "pc loopt vast bij aansluiten externe hdd", of "unpowered devices op usb veroorzaken usb2.0 transfer failure" of mijn favoriet "geen enkele DVDbrander kan nog DVD's branden, maar wel lezen" : enkel op Antec, en dat op verschillende merken moederborden. Als je die voedingen gewoon checkte vond je niets mis met ze, en de foutmeldingen die je kreeg deden aan allerlei mogelijke fouten denken, maar zeker niet aan een funky voeding : bij vervangen van de voeding een domme lowcost rotzooi testvoeding verdwenen die problemen dan als bij toverslag.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Gewoon even om te melden dat het inderdaad aan de voeding lag. Er zit sinds ongeveern een uurtje een Coolermaster iGREEN Power 500 Watt in en de PC loopt weer als een zonnetje.

Nu de nieuwe voeding erinzit, zie ik dat er inderdaad een groen lampje in de PC zit dat aangeeft of het moederbord spanning heeft. Het feit dat ik dat met de oude voeding niet gezien heb, is voor mij nog maar eens het bewijs dat de oude voeding defect was.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 1 keer

Soms kan het ook gebeuren dat zo'n voeding in beveiliging gaat. Dan moet je eventjes de stroom eraf halen om deze terug te kunnen gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”