Hey iedereen,
Draco888 heeft me verteld dat ik de bandbreedte van Dommel kan verdelen.
Ik heb nl 3 PC's thuis. Als ik iets groter download, gebruikt het al snel al de beschikbare bandbreedte, zodat het 'gewoon' surfen traag gaat.
Hoe kan ik er voor zorgen dat de snelheid van het 'gewoon' surfen altijd gegarandeerd is, maar dat het downloaden van iets groter dan trager gaat?
Alvast bedankt
Dommel ADSL bandbreedte verdelen
- Robbe
- El Robre
- Twitter: infocaris
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Dat klinkt als een werkje voor een "Bandwidth Broker".
Weet wel niet of ge zoiets in open source kunt vinden, op SF.net is er alvast ééntje maar die heeft wel nog geen dowlnoadbaar pakket ter beschikking.
edit : Internet Access Managment (linux)
Weet wel niet of ge zoiets in open source kunt vinden, op SF.net is er alvast ééntje maar die heeft wel nog geen dowlnoadbaar pakket ter beschikking.
edit : Internet Access Managment (linux)
Laatst gewijzigd door Robbe 02 mei 2007, 12:03, in totaal 1 gewijzigd.
Code: Selecteer alles
filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Op de downloadende client-pc iets als NetLimiter installeren (trial beschikbaar) en dan het bewuste programma af laten knijpen op bvb de helft van je beschikbare bandbreedte?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Als het over één pc gaat, dan zou ik ook iets opteren als NetLimiter.
Betreft het een volledig netwerk (waar je de bandbreedte per pc kunt instellen, inclusief limieten en smalband voor die individuele pc's) zal je eerder op zoek moeten gaan naar een Linux oplossing.
Zoiets is perfect mogelijk, maar het vergt wat kennis van netwerken, TCP/IP en uiteraard gewoon Linux
Betreft het een volledig netwerk (waar je de bandbreedte per pc kunt instellen, inclusief limieten en smalband voor die individuele pc's) zal je eerder op zoek moeten gaan naar een Linux oplossing.
Zoiets is perfect mogelijk, maar het vergt wat kennis van netwerken, TCP/IP en uiteraard gewoon Linux

- Braindamage
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 14 keer
Als je router de QoS service heeft dan kan je hiermee inderdaad zorgen dat het gewone internetverkeer voorrang heeft op het downloadverkeer. Dit kan door de HTML poorten die door internetexplorer gebruikt worden (80 en8080) een hoge prioriteit te geven.Kanter schreef:Bedankt voor de antwoorden iedereen.
En het gaat via een router naar 3 verschillende PC's die op Windows draaien, geen Linux.
Er werd mij gezegd dat het via QoS zou gedaan kunnen worden.
Iemand daar ervaringen mee?
Of als er maar op één pc veel gedownload wordt, dan kan je de IP nummers van de andere pc's een hogere prioriteit geven.
Je kan QoS dus gebruiken op basis van poorten of IP nummers.
Ikzelf gebruik QoS om ervoor te zorgen dat mijn VOIP gesprekken geen hinder ondervinden van het downloadwerk van de pc.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
HTML poorten?
Met QoS kan je wel iets doen, op voorwaarde dat het om verschillende toepassingen/systemen gaat.
Wanneer je download via HTTP kan er geen verschil gemaakt worden tussen gewoon verkeer en downloads.
Je zou bvb kunnen QoS toepassen per pc (per MAC adres) of per toepassing (FTP).
Maar binnen één toepassing kan je voor zover ik weet geen onderscheid maken.

Met QoS kan je wel iets doen, op voorwaarde dat het om verschillende toepassingen/systemen gaat.
Wanneer je download via HTTP kan er geen verschil gemaakt worden tussen gewoon verkeer en downloads.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1081 keer
- Bedankt: 681 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Je kan wel werken met een systeem waarbij je via QoS een hoge prio geeft aan traffic op poorten 80/443, zolang de transfer lager dan 1mb blijft. Ga je daarover kan je een lagere prio geven.TomG schreef:HTML poorten?![]()
Perfect mogelijk met bvb tomato

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Braindamage
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 14 keer
ik veronderstel dat de grote downloads niet via de HTTP poorten gaan maar gebeuren via P2P programma's of Usenet Leechers