Vista activation spaghetti...

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
DiViNO
Plus Member
Plus Member

Ik heb toch een aantal vraagtekens bij het Vista Activation gebeuren, die ik niet direct ergens terugvind dus stel ik ze maar eens hier :)

Vraag 1:
- Ik heb een MAK key gekregen, kan ik hiermee enkel de VL (volume license) versies mee activeren of kan ik hiermee ook een MSDN Vista Business (dus niet de Business VL versie!) installeren?

Vraag 2:
- Is het mogelijk om met een MAK een Ultimate versie te installeren?

Vraag 3:
- Ik ben een propere persoon en formatteer 3 à 4 keer per jaar (niks van hardware changes) kan ik Vista Business herinstalleren zonder dat er een activatie count bij de MAK key komt?

Vraag 4:
- Ik heb een retail key gekregen. Ik heb nu een ongeregistreerde/ongeactiveerde engelse Vista Ultimate draaien (trial). Ik activeer deze versie met mijn retail key. Ik formatteer mijn computer want ik heb de NL Vista gekregen. Ik installeer de NL Vista Ultimate, telt de retail key er een count bij? (count-1) ? Ik heb niks van hardware veranderd.

Vraag 5:
- Ik doe stevige hardware changes (overschreid de zgn 25 punten hardware count) en moet dus blijkbaar opnieuw activeren (count - 1). Ben ik niet mee akkoord, plaats mijn oude hardware terug. Moet ik terug activeren (count - 1) ?

Vraag 6:
- Activeren van een VL versie enkel via KMS key of ook via MAK en/of Retail key?

Vraag 7:
- Kan ik via de retail key ook Vista op mijn 2de pc installeren?
- Kan ik via de MAK key ook Vista op mijn 2de pc installeren?
- Ik veronderstel dat dit dan count - 1 is, als het gaat?

Vraag 8:
- De VL versies zijn enkel nog maar in het EN (ik laat de andere talen er even buiten denk dat dit Japans en Duits is maar weet het niet, ik installeer in ieder geval nooit zo'n versie...) gaan deze nog in het NL komen of zegt Microsoft hier gewoon "Laat de Business maar EN gebruiken". Indien NL nog gaat komen heeft iemand hier een idee van wanneer juist?

Zo wat weten jullie hierover, eerst moeten deze vragen opgehelderd zijn voor ik Vista installeer. :)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Wat is een MAK key?
Enfin, Volume licenses kunnen enkel uitgedeeld worden door de Volume License Activation, een service voor Windows Server.
Met een VLA kan je géén Ultimate activeren.

En de rest ... euhm...
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Vraag 7 : Enkel als je 2x hetzelfde moederbord hebt, dacht'k.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 768 keer
Recent bedankt: 5 keer
Te Koop forum

Dat zijn wel mooie specifieke vragen, misschien toch gewoon het beste eens bellen naar MS?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Siglo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

selder schreef:Dat zijn wel mooie specifieke vragen, misschien toch gewoon het beste eens bellen naar MS?
En hen ook dadelijk eens bedanken voor de onvoorstelbare knoeiboel die ze ervan hebben gemaakt, en of ze gewoon voor hun plezier administrators pesten met dat soort uitvindingen? De crack zal weer eenvoudiger zijn dan een legitieme activatie...
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

Wat met de mensen die geen internet hebben??
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
DiViNO
Plus Member
Plus Member

MAK is een Multiple Activation Key, die volgens de documentatie enkel werkt met Vista Business. Een MAK kan je volgens mij ook gebruiken over meerdere machines, achterliggend bij de MAK is een Activation Pool gehost bij Microsoft. Deze pool heeft een initiele waarde die gezet wordt adhv de grootte van uw business. Elke keer een activatie gebeurd gaat er 1 af van de pool totdat deze depleted is, dan dien je een belletje te doen naar Microsoft op je pool terug bij te vullen wat volgens mij harde cash gaat kosten.
De retail key is ook met een pool maar deze staat keihard op 10, 10 keer activeren en uwe Vista is theoretisch onbruikbaar. De retail key is volgens mij ook niet bruikbaar op een andere machine als er al een activatie gedaan is met een andere machine. Maar ook dit vind ik nergens terug in de documentatie.

De vraag is en blijft wanneer dient activatie te gebeuren in mijn vragen.
brooklyn schreef:Wat met de mensen die geen internet hebben??
Hiervoor heeft Microsoft het telefonisch activeren ingevoerd. Hoe dit dan weer werkt weet ik totaal niet.

Een mens zou voor minder op cracks overschakelen...dat werkt tenminste :(
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Als ik dat zo lees dan doe je niet meer met je pc wat je wil... zeker als je hardware veranderd etc. MS heeft je computer in z'n macht ;)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 308 keer
Bedankt: 637 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

AnD schreef:Als ik dat zo lees dan doe je niet meer met je pc wat je wil... zeker als je hardware veranderd etc. MS heeft je computer in z'n macht ;)
Dat was al zo met XP.

MS maakt het de eerlijke betalende klant zo lastig dat het niet anders kan of mensen gaan cracks gebruiken. Zelfs na de officiele aanschaf van de software blijft het activeren en heractiveren een grotere moeite dan een crack :evil:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Kwabber
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 3 keer

Ge kun ook gewoon een legale RC1 key gebruiken bij het activeren (ze geven ze nog altijd gratis weg). Uwen Vista blijft dan wel maar geldig tot 1/6/2007 :P

BTW, Vista heeft hier welgeteld 5 dagen opgestaan. Het is gewoonweg 1 grote knoeiboel.
DiViNO
Plus Member
Plus Member

Even aan een aantal mensen raad gevraagd en ik zal de antwoorden hier even posten.
DiViNO schreef:
Vraag 1:
- Ik heb een MAK key gekregen, kan ik hiermee enkel de VL (volume license) versies mee activeren of kan ik hiermee ook een MSDN Vista Business (dus niet de Business VL versie!) installeren?
Met een MAK key kan je enkel de Business en Enterprise versie activeren. VL versie is een versie met enkel Vista Business en Enterprise op.

Vraag 2:
- Is het mogelijk om met een MAK een Ultimate versie te installeren?
Nee, MAK is enkel mogelijk voor Business of Enterprise

Vraag 3:
- Ik ben een propere persoon en formatteer 3 à 4 keer per jaar (niks van hardware changes) kan ik Vista Business herinstalleren zonder dat er een activatie count bij de MAK key komt?
Onduidelijkheid hier, sommige zeggen activatie is nodig andere niet. Kom hier op terug later...

Vraag 4:
- Ik heb een retail key gekregen. Ik heb nu een ongeregistreerde/ongeactiveerde engelse Vista Ultimate draaien (trial). Ik activeer deze versie met mijn retail key. Ik formatteer mijn computer want ik heb de NL Vista gekregen. Ik installeer de NL Vista Ultimate, telt de retail key er een count bij? (count-1) ? Ik heb niks van hardware veranderd.
Zie bovenstaande, heeft iets te maken met formateren. Windows Vista gaat overigens gebruik maken van Language packs die je gewoon kan installeren over eender welke Vista om hem zo te localizeren, hiervoor heb je dus geen format nodig.

Vraag 5:
- Ik doe stevige hardware changes (overschreid de zgn 25 punten hardware count) en moet dus blijkbaar opnieuw activeren (count - 1). Ben ik niet mee akkoord, plaats mijn oude hardware terug. Moet ik terug activeren (count - 1) ?
Goede vraag, niemand heeft zich dit afgevraagd en zelfs mensen die dicht bij MS staan weten het antwoord niet op deze vraag.

Vraag 6:
- Activeren van een VL versie enkel via KMS key of ook via MAK en/of Retail key?
Enkel MAK en KMS

Vraag 7:
- Kan ik via de retail key ook Vista op mijn 2de pc installeren?
Onduidelijkheid, vele zeggen retail key werkt maar op één computer en dit is de computer waar Vista op geïnstalleerd is
- Kan ik via de MAK key ook Vista op mijn 2de pc installeren?
Ja
- Ik veronderstel dat dit dan count - 1 is, als het gaat?
Ja

Vraag 8:
- De VL versies zijn enkel nog maar in het EN (ik laat de andere talen er even buiten denk dat dit Japans en Duits is maar weet het niet, ik installeer in ieder geval nooit zo'n versie...) gaan deze nog in het NL komen of zegt Microsoft hier gewoon "Laat de Business maar EN gebruiken". Indien NL nog gaat komen heeft iemand hier een idee van wanneer juist?
Binnekort komen de language packs, waarschijnlijk iets voor of na de COTS
Als er bij het formatteren van een computer, zonder hardware changes te doen, een activatie nodig is dan mogen ze mijn part Vista ergens steken waar de zon niet schijnt...
Ooit al een leslokaal ingericht met Vista? Als de cursus voorbij is zou ik graag cleane Vista installaties hebben -> Format dus...en als die telt als een activatie count...mja :roll:
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Je kan ook gewoon een image maken na activatie en die image terug zetten.
Afbeelding
DiViNO
Plus Member
Plus Member

Vista heeft een zogenaamde out-of-tolerance, wanneer je die Ghost image of whatever op een andere pc installeert zal Vista out-of-tolerance gaan en dien je binnen de 30 dagen opnieuw te activeren. Ghost image zal wel geen activatie nodig hebben als je op dezelfde computer installeert. Maar dat weet ik nog niet zeker.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb gisteren een mailtje gekregen van MS ivm een Vista Licensing seminarie ... ik zal er vanavond proberen aan te denken om eens op te zoeken wanneer dat juist is en voor wie dat toegankelijk is ...
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
DiViNO
Plus Member
Plus Member

Zou leuk zijn, wil wel eens een paar van die vragen stellen daar eens zien of ze 't zelf weten. :)
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb het ff opgezocht en de event is op uitnodiging en gestuurd naar Microsoft Partners ...

Moest je via een bedrijf toch ginder binnen geraken; hier is de info:
Dear customer,

You might have visit us at one of the biggest days in the history of Microsoft. On the 9th of November you might have witnessed the joint launch of Windows Vista, the 2007 Office System and Exchange at Heyzel, Brussels. These products help to simplify the challenges of today’s workplace, empowering your people to make the greatest possible contribution to your company’s success.

These new developments and product launches might have an impact on your purchasing strategy. It is our job as a trusted advisor to inform you what this might implicate for your organization and your current Microsoft Licensing program.

Therefore we would like to invite you for a free seminar were the Microsoft product managers will give a presentation about Windows Vista Business Value and the 2007 Microsoft Office System. Furthermore, we from Software Spectrum will explain to you the licensing changes and inform you on how to select, buy and manage these products within your current Microsoft licenses.

Date:
Thursday 18th of January 2007

80 Bd. A. Reyers LN
1030 Bruxelles

Time:
14:00 – 17:00

Agenda
13:45 - 14:00 Register
14:00 - 14:15 Welcome by Serge Wyns, Insight Software Spectrum
14:15 – 15:00 Jurgen Van Duvel, Microsoft: Windows Vista Business Value
15:00 – 15:45 Ann Van Belle, Microsoft: 2007 Microsoft Office System
15:45 – 16:00 Break
16:00 – 17:00 Patrick Viaene, Microsoft: Licensing Changes
17:00 Closure & Drinks

We are looking forward to welcome you!

Register here for this FREE seminar
Click here to download the route description to the Diamant Conference & Business Centre

Kind Regards,

Software Spectrum Belgium (now an Insight company)
Tel: 02 400 52 60
www.softwarespectrum.be / www.insight.com
[email protected]
De 'Register here' link ga ik niet pasten want die linkt naar mijn partner ID ;)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
DiViNO
Plus Member
Plus Member

Ok bedankt, wij zijn ook MS Partner dus die mail moet ook ergens rondzwerven. Maandag is inschrijven :)

Bedankt voor de tip!
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 390 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Kwabber schreef:BTW, Vista heeft hier welgeteld 5 dagen opgestaan. Het is gewoonweg 1 grote knoeiboel.
Heb je Vista RTM versie geïnstalleerd? Da's 'release to manufacturing'?
dus hetgeen in de winkels gaat liggen. (begin november 2006 was dit beschikbaar)
dus geen beta RC1 of RC2 hé

ewel, die draait perfect bij mij op laptop & desktop.

Je kan er alle versies selecteren...home/premium/ultimate/business...

Dus eventjes nadenken, voordat je ongenuanceerde commentaar geeft en gans de vista 'afschiet'
Kwabber
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 3 keer

satsurfer schreef:Heb je Vista RTM versie geïnstalleerd? Da's 'release to manufacturing'?
dus hetgeen in de winkels gaat liggen. (begin november 2006 was dit beschikbaar)
dus geen beta RC1 of RC2 hé

ewel, die draait perfect bij mij op laptop & desktop.

Je kan er alle versies selecteren...home/premium/ultimate/business...

Dus eventjes nadenken, voordat je ongenuanceerde commentaar geeft en gans de vista 'afschiet'
Ja
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”