Telefoonkabel zelf vervangen?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
deleenheir
Starter
Starter

Situatie:

Ik heb een appartement gekocht op de 16de verdieping.

Enkele dagen geleden kwam er een instalateur langs van belgacom (belgië) om telefoon en adsl aan te sluiten. Na 3 uur rondlopen in huis vertelde die persoon me dat er een storing zat op de steigingskabel van de telefoonlijn. De telefoonkabel loopt langs interne bedrading via een schacht naar de kelder => 16 verdiepingen naar beneden.

Dus die draad zou ergens een storing geven.

Ik informeerde wat de kostprijs was om deze te vervangen:

39€ verrplaatsingskosten.
2,5€ per meter (+/- 50 m = 125€ )
13€ per kwartier werkuren !! ! !

nu is me dat net iets te duur. Dus ga ik proberen die kabel zelf te vervangen.

Ziet iemand hier problemen in waar ik voor zou moeten opletten?
Het gaat om een 2 aderrige telefoonkabel.

Is dit echt echt op eigen kosten? Belgacom zegt namelijk dat ik de eigenaar ben van de kabel die in de kelder vertrekt tot aan m'n appartement.

Ik vroeg me trouwens af of dat dat een probleem is om een kabel 50m lang los naar beneden te laten hangen? Is er geen gevaar dat die kabel het onder z'n eigen gewicht gaat begeven?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Lijkt me toch eerder werk voor professionals.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Inderdaad Crapiecorn dat heb je kort en bondig gezegd.
Anderzijds is het wel veel geld, om iemand aan Belgacom ADSL te helpen !
Was dat niet gratis installatie, indien men Belgacom TV er bij neemt :???:
Blue-Sky schreef:Activatie van de dienst Belgacom TV: 59 EUR

Volledige installatie door een Belgacom technieker op 1 TV: 129 EUR
Volledige installatie door een Belgacom technieker op 2 TV's: 149 EUR.
Dus voor € 129 zou je moeten gesteld zijn, voor 1 TV door een technieker van Belgacom !

Ofwel is al TV verdeling in de Blok waar je woont, door een andere provider?
Link Belgacom TV zie -> in de link klik je aan, Installatie door Belgacom installateur
Kies een installatie methode
Installatie door Belgacom installateur
Een waarborg voor een kwaliteitsvolle installatie en, meer bepaald, voor het feit dat alles in het werk zal worden gesteld om de installatie perfect in uw interieur te integreren.
De installatie omvat de levering van de hardware, de bekabeling, de eigenlijke installatie en de configuratie van de decoder en van één computer.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

is er geen 'gebouwverantwoordelijke' ? ik zou die mens eens aanspreken om te weten of ieder inderdaad verantwoordelijk is voor z'n eigen kabel tot boven. Misschien dat er met de gemeenschappelijke kosten nog ietste regelen valt...

J.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Belgacom staat enkel in voor de bekabeling tot aan het gebouw zelf, niet voor bekabeling in een gebouw. Dat is heel normaal ja.

Ik betwijfel echter dat je verantwoordelijk bent voor die kabel. Normaal gezien hoort dat bij de gemeenschappelijke delen van het gebouw. Zeker bij zo'n groot appartement, is dat dus ten laste van diegene die het gemeenschappelijk deel beheert.
Bergie
Plus Member
Plus Member

Wat me heel vreemd lijkt in deze situatie is dat Belgacom blijkbaar aanbiedt om - tegen betaling - die kabel te vervangen...

De vraag die moet gesteld worden is : wie heeft die kabel daar oorspronkelijk geïnstalleerd ?
Indien dit een kabel van Belgacom is, behoort het oplossen van een defect tot het normale onderhoud en dient gratis te gebeuren.
Indien dit géén kabel van Belgacom is, heeft Belgacom daar niks mee te maken en hoeft dus geen enkele reparatie of vervanging uit te voeren.
In dat geval moet de verantwoordelijke van de bewonersgemeenschap contact opnemen met de firma die de kabel gelegd heeft.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Bergie schreef:Wat me heel vreemd lijkt in deze situatie is dat Belgacom blijkbaar aanbiedt om - tegen betaling - die kabel te vervangen...

De vraag die moet gesteld worden is : wie heeft die kabel daar oorspronkelijk geïnstalleerd ?
Indien dit een kabel van Belgacom is, behoort het oplossen van een defect tot het normale onderhoud en dient gratis te gebeuren.
Indien dit géén kabel van Belgacom is, heeft Belgacom daar niks mee te maken en hoeft dus geen enkele reparatie of vervanging uit te voeren.
In dat geval moet de verantwoordelijke van de bewonersgemeenschap contact opnemen met de firma die de kabel gelegd heeft.
Belgacom is maar verantwoordelijk tot de invoerdoos, dus meestal ergens in de kelder (op een binnenkabel is slechts garantie tot kort na de installatie).
Dus : volgens mij biedt Belgacom dat niet echt aan, echter als je het als klant wil doen ze het wel, op jou kosten, en doe die uren maar *2 want alleen is daar geen beginnen aan.
Als het dan nog door een liftschacht is moet er een hoogtewerker aan te pas komen dus... probeer maar de huurbaas verantwoordelijk te stellen voor die defecte kabel.
StB
Plus Member
Plus Member

Het is niet omdat een bedrijf (belgacom hier dus) ooit (misschien toen ook tegen betaling) die binnenkabels geïnstalleerd heeft in dat gebouw dat het bedrijf altijd verantwoordelijk blijft voor die kabels.

Met die redenering kan je evengoed de fabrikant van de kabel verantwoordelijk stellen ...

Als je makkelijk aan die koker geraakt waar de kabels lopen kan je de nieuwe misschien vastmaken aan de oude en deze zo naar beneden doortrekken. Tenzij ze vastgemaakt zijn :-)
Bergie
Plus Member
Plus Member

StB schreef:
Het is niet omdat een bedrijf (belgacom hier dus) ooit (misschien toen ook tegen betaling) die binnenkabels geïnstalleerd heeft in dat gebouw dat het bedrijf altijd verantwoordelijk blijft voor die kabels.

Met die redenering kan je evengoed de fabrikant van de kabel verantwoordelijk stellen ...
Ik had me niet echt duidelijk uitgedrukt...
Wat ik bedoelde was de vraag of deze kabel deel uitmaakt van het Belgacom telefoonnetwerk of niet. ( ik weet zelf niet hoe dat in mekaar zit met appartementsgebouwen )
Maar aangezien verschillende mensen hier melden dat Belgacom slechts tot en met de gemeenschappelijke invoerdoos installeert, en dus geen individuele bekabeling voor elk appartement, moeten we ervan uitgaan dat de bewuste kabel hier niks met Belgacom te maken heeft, maar deel uitmaakt van de infrastructuur van het gebouw zelf.
En in dat geval is het aan de bewonersgemeenschap van voor de reparatie te zorgen.
Joris84
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

In appartement behoort stijgleiding tot gemeenschappelijke delen. Deze moet je normaal niet zelf betalen maar moet door huisbaas of gebouwverantwoordelijke voorzien worden. Wat ik me wel afvraag, hebben de vorige bewoners geen telefoon van belgacom en/of adsl gehad?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”