Snelheidsprobleem...

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Mattikana
Starter
Starter

'k Ben al jaren klant van Skynet en heb onlangs m'n abonnement naar ADSL Plus uitgebreid. Nochtans heb ik eigenlijk nooit meer dan 300kB/sec gehaald ('k lag er dan ook niet voor wakker).

Twee jaar geleden had ik constant last van disconnects en is er een technieker langsgeweest die dan uiteindelijk de oorzaak gevonden had: een verroeste telefoondoos :?. Enfin, probleem opgelost, ik heb sindsdien nooit meer last gehad van disconnects.

Onlangs heb ik dus eens gebeld naar de helpdesk en die gast zei dat ik niet ver van de centrale zat (2863m), maar dat de andere gemeten waarden niet slechter konden zijn dan ze al waren :twisted:... :roll:
Er is nochtans niets mis met mijn binneninstallatie, er is maar 1 aansluitpunt, en als is aangesloten zoals het moet zijn. Met de splitter is ook niks mis (geen storingen tijdens het bellen) en er zijn ook geen overdreven lange kabels:
van telefoondoos tot modem -> 1m
van modem to router -> ook 1m
van router tot de 4 PC's -> 3 x 2m ; 1 x 25m

modem: SpeedTouch 510 Ethernet met 4.3.2.6.0 firmware
router: SMC 7004VBRv2EU

speedtest adslbox.be:
Your current download speed:
2099kbit/s or 262kbyte/s
Your current upload speed:
316kbit/s or 40kbyte/s

info van de modem:
Modulation: G.DMT Annex A [POTS Overlay Mode]
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 512 / 2.464
Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,0 / 19,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 18,0 / 39,0
SN Margin (Up/Down) [dB]: 6,0 / 7,0
Vendor ID (Local/Remote): ALCB / ALCB
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 270 / 7
FEC Errors (Up/Down): 2 / 0
CRC Errors (Up/Down): 5 / 353
HEC Errors (Up/Down): 5 / 212

'k Heb geen verstand van al die waarden... maar volgens mij ligt het probleem tussen de centrale en mijn aansluitpunt inplaats van aan mijn binneninstallatie. Iemand een gedacht?
Laatst gewijzigd door Mattikana 04 sep 2006, 17:59, in totaal 1 gewijzigd.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 263 keer
Bedankt: 104 keer
Provider

Mattikana schreef: info van de modem:
Modulation: G.DMT Annex A [POTS Overlay Mode]
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 512 / 2.464
Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,0 / 19,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 18,0 / 39,0
SN Margin (Up/Down) [dB]: 6,0 / 7,0
Vendor ID (Local/Remote): ALCB / ALCB
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 270 / 7
FEC Errors (Up/Down): 2 / 0
CRC Errors (Up/Down): 5 / 353
HEC Errors (Up/Down): 5 / 212

'k Heb geen verstand van al die waarden... maar volgens mij ligt het probleem tussen de centrale en mijn aansluitpunt inplaats van aan mijn binneninstallatie. Iemand een gedacht?
Normaal dat je disconnects hebt (uw SNR Noise margin is maar 6db/7db) veel te laag!
SNR = absolute minimum is 6db anders synct je lijn op een lager profiel, wat mij veronsteld dat je maar op 3.3Mbits stond en nu synct op 2.464
uw Line attenuation zeer slecht, teveel verschil 18/39 = mogelijk te wijten aan een slechte binnenbekabeling of ergens een rotte plek in de kabel tussen jou en de centrale (laat je lijn es uitmeten)
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Mattikana
Starter
Starter

patje schreef:Normaal dat je disconnects hebt (uw SNR Noise margin is maar 6db/7db) veel te laag!
Ik zei toch dat ik al 2 jaar geen last heb disconnects meer heb sinds die telefoondoos vervangen is. Die gast van de helpdesk zei dat ik een goeie modem heb omdat ie het signaal toch goed kan vasthouden met zulke slechte waarden...
patje schreef:SNR = absolute minimum is 6db anders synct je lijn op een lager profiel, wat mij veronsteld dat je maar op 3.3Mbits stond en nu synct op 2.464
uw Line attenuation zeer slecht, teveel verschil 18/39 = mogelijk te wijten aan een slechte binnenbekabeling of ergens een rotte plek in de kabel tussen jou en de centrale (laat je lijn es uitmeten)
Ik heb genoeg dingen hier nagekeken en hier is niets mis... moet buiten ergens zijn. 'k Zal morgen m'n geburen eens vragen om ook een speedtest enzo te doen (ze hebben ook Skynet). Wie weet...
StB
Plus Member
Plus Member

Ik zou beginnen met eens een andere modem te lenen en de lijnkwaliteit daarmee vergelijken.

Een adsl modem kan door een defect in de modem werken aan een lagere snelheid en slechte lijnkwaliteit.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”