Ik had de eerste generatie philipsmodem van BGC, de CPWBS514 of iets in die trant. Het wireless gedeelte begon steeds meer te flippen, uitvallen, of sterk vertraagde speeds, zelfs op kleine afstand van de router. Ok, geen probleem, toestel is in garantie.
Ik bel naar de Belgacom-winkel waar ik hem gekocht heb, leg alles uit. Zij zeggen, meneer we hebben hier niet genoeg technische expertise, bel eens naar 0800/22700, storingen. Ik zeg dan al, ja maar ik heb geen problemen met mijn internetconnectie (de pc met lan-kabel verbonden ondervindt geen problemen) en ik zit bij edpnet, dus zowieso gaan die mij niet willen helpen.
Na veel gezaag toch naar storingen gebeld (ik ben geduldig en het is een gratis nummer). Na 20 minuten wachten, zeggen ze, ah het is met internet te maken, u moet de 080022312 bellen. Hopla, weer 10 minuten naar het muziekje luisteren. Daar idd het verhaal, u bent bij edpnet, dan mogen wij u niet helpen. Ik vriendelijk uitgelegd dat ik door de BGC-winkel ben doorverwezen en dat het probleem niks te zien heeft met mijn connectie met het net, dat het een puur hardwareprobleem is. Hij volhouden dat BGC door mijn verhuis van provider mij niks van support schuldig is, ook al heb ik het toestel bij hen gekocht en het kasticket nog heb, maw, hij wou zeggen dat ik naar mijn garantie mocht fluiten.
Laatste opmerking van hem, bel uw nieuwe provider maar voor support (alsof er een support van routers door isp's bestaat).
Bon, geduld toch al wat op, alles losgekoppeld, in de auto en naar de winkel. Daar 10 minuten mogen overtuigen dat het toestel zijn werk niet meer doet (weer de vraag gekregen of ik storingen had gebeld, dan maar ja geantwoord en gezegd dat storingen zei dat het toestel idd kapot diende te zijn). Volgende vijf minuten de verkoopster moeten duidelijk maken dat ik niet geinteresseerd was dat ze mijn router gingen herstellen en dus twee weken zonder router zou zitten (nooit gedacht dat een router herstellen goedkoper zou zijn dan gewoon een nieuw meegeven). Uiteindelijk krijg ik een nieuw toestel mee, de SNA6500. Ik was al wat moe en niet meer op de verpakking gelet.
Thuis aangekomen, alles geinstalleerd, probleem. De modem synchroniseert niet, geheel binnenbekabeling getest, en dacht dan, tja, kan maar die nieuwe modem zijn. Ondertussen was de winkel al toe, dus nachtje zonder internet.
De volgende morgen, naar de winkel, gezegd dat het nieuwe toestel niet wou synchroniseren. Rare blik in hun ogen, en wat bleek na een grondiger kijk, ze hadden mij een modem voor een isdn-lijn meegegeven ipv een modem voor een pstn-lijn. Ik moet toegeven dat ik niet verwachtte dat ze daarin een fout gingen maken bij het vervangen en had de verpakking niet van al te dichtbij bekeken.
Uiteindelijk alles goed opgelost en staat nu een 2e nieuwe router in mijn huiskamer, de SNA6600.
Opmerking van mijn ma, "dat blauw kapjen is lelijker dan da grijs van vroeger".

Het ergste vond ik gewoon dat ze bleven hameren om storingen te bellen voor iets dat puur een hardwareprobleem was.