Verbindingsproblemen ADSL

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
mappy
Starter
Starter

Nadat ik een aansluiting bij Belgacom/Skynet had genomen werd mijn ADSL-verbinding frequent verbroken (melding ADSL connection lost). Om een uurtje te surfen moest ik soms 20 keer reconnecten. Een vriend maakte mij er attent op dat de relative capacity occupation van mijn ADSL met 100% wel erg hoog lag.

Een telefoontje met Belgacom bracht het volgende op:
- een doormeting van de lijn bracht aan het licht dat die relative capacity occupation inderdaad veel te hoog was
- de (erg behulpzame) medewerker meldde mij dat hij de lijn daarom gereset had en dat de problemen daarmee opgelost zouden zijn.

Nu merk ik dat mijn connectiesnelheid gedaald is naar 3360 kbps (voorheen 4640 kbps). De synchronisatieproblemen zijn nu verminderd, de snelheid echter ook. Mijn buurman heeft nog nooit problemen gehad met de synchronisatie en verbindt altijd aan 4640 kbps.

Om alle mogelijk foutbronnen uit te sluiten heb ik de 2 splitters (op ieder contact zit een splitter) al vervangen en de modem van mijn buurman gebruikt. Dit echter zonder verbetering van de toestand.

Mijn modem geeft momenteel de volgende waarden:
Downstream:
- Channel bitrate interleaved: 3360 kbit/s
- Relative capacity occupation: 71%
- Noise margin: 12.0 dB
- Output power: 20 dBm
- Attenuation: 42.0 dB
Upstream:
- Channel bitrate interleaved: 512 kbit/s
- Relative capacity occupation: 69%
- Noise margin: 14.0 dB
- Output power: 12 dBm
- Attenuation: 22.0 dB
Counters and defects:
Near end FEC-I: 848
Near end CRC-I: 21
Near end HEC-I: 15

Zijn bovenstaande waarden normaal te noemen? (bijv. relative capacity occupation van 71%). :???:
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Die waarden zijn ok, hoger kan je de snelheid zo niet zetten zonder problemen te krijgen.
Als je je modem eens aansluit waar de Belgacom-lijn binnenkomt met de rest van je binneninstallatie er af kan je meer zien.
Als het dan veel beter is is je binneninstallatie van slechte kwaliteit.
Je kan dan Belgacom wel laten komen maar de reparatie is op jou kosten.

Als er een fout zit bij Belgacom is de reparatie op hun kosten.
mappy
Starter
Starter

Bedankt Vieten,

ik heb de installatie ook al aangesloten op het punt waar de kabel binnenkomt. Dit geeft geen verschil.
Ik had gehoord dat de relative capacity occupation beter onder de 40% zou zitten. Is dit een fabeltje?
killer
Pro Member
Pro Member

de relatieve capaciteit geeft een indicatie van de maximale snelheid waarop je modem zal kunnen synchroniseren, dus hoe lager het percentage, hoe beter eigenlijk. Maar je moet hier ook rekening houden met het profiel waarop je gesynchroniseerd bent.
hoy69
Pro Member
Pro Member

als uw buur zonder problemen op 4.6mbit synct en jij niet moet je je telefoonlijn maar eens laten uitmeten. dit kan de oorzaak zijn .
killer
Pro Member
Pro Member

aan het uitmeten van je telefoonlijn heb je in principe niets, aangezien je telefoonlijn perfect in orde kan zijn, maar dat je toch een flink pak verlies hebt. Dit verlies kan eigenlijk enkel opgespoord worden door een technieker, zijnde in de binneninstallatie, kabel naar je huis, kabel naar de kast vlakbij je huis, DSLAM in de centrale, ... natuurlijk is het wel best om er eerst zelf achter te proberen te komen of de fout niet in je binneninstallatie zit, want dan draai je natuurlijk zelf op voor de kosten. Als het in je binneninstallatie zit kan je de fout natuurlijk ook zelf oplossen.
mappy
Starter
Starter

bedankt voor de tips.

Hoeveel bedragen de synchronisatiesnelheid en de relative capacity occupation bij jullie?
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 263 keer
Bedankt: 104 keer
Provider

killer schreef:aan het uitmeten van je telefoonlijn heb je in principe niets, aangezien je telefoonlijn perfect in orde kan zijn, maar dat je toch een flink pak verlies hebt. Dit verlies kan eigenlijk enkel opgespoord worden door een technieker, zijnde in de binneninstallatie, kabel naar je huis, kabel naar de kast vlakbij je huis, DSLAM in de centrale, ... natuurlijk is het wel best om er eerst zelf achter te proberen te komen of de fout niet in je binneninstallatie zit, want dan draai je natuurlijk zelf op voor de kosten. Als het in je binneninstallatie zit kan je de fout natuurlijk ook zelf oplossen.
een lijntest is een meting op je (adsl)lijn zo zien ze de verschillende parameters v/d lijn en adhv die parameters kunnen ze de oorzaak van de problemen detecteren, tot zelfs zien of er een kortsluiting is op je binnen installatie (tekst van een Bc medewerker op het BC forum)

Een lijntest zelf heeft geen invloed op de lijn
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
mappy
Starter
Starter

Belgacom meldt me dat de relative capacity occupation normaal onder de 70% moet liggen.

Ze fluctueert nu tussen de 71% en de 79%.
Standaard zetten ze daarom de snelheid terug van 4,6 Mbit/s naar 3,3 Mbit/s. Dan vallen de synchronisatieproblemen weg (ten koste van de downloadsnelheid).

Hoeveel bedraagt de relative capacity occupation bij jullie?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

mappy schreef:Hoeveel bedraagt de relative capacity occupation bij jullie?
Waarbij je bedoelt bij een 4.6Mbs Skynet profiel.

Het probleem is altijd dat dit een momentopname is.

Het kan zijn dat een buur die toevallig veel overspraak naar jouw aderpaar heeft met een USB kwal af en toe eens z'n mail checked en daardoor kortstondig jouw s/n naar beneden haalt en daardoor de "relative capacity occupation" boven de 70% doet komen.

Daar is goed me te leven. Vervelender is wanneer dit meestal het geval is.

In iedergeval is duidelijk dat bij veel oude klanten de verbindingskwaliteit af neemt doordat er veel nieuwe ADSL klanten bij komen.
Hierdoor neemt de ruis toe op bestaande verbindingen.
mappy
Starter
Starter

Belgacom technieker heeft de lijn thuis gemeten en kwam tot dezelfde relative capacity occupation van 73% (bij 3,3 Mbps).

Oorzaak van de slechte lijnkwaliteit ligt tussen de aansluiting en de Belgacom centrale (bijv. kabel geraakt door wegenwerken).

De oorzaak opsporen en verhelpen zou te veel kosten voor Belgacom. Ze zouden binnenkort (termijn onbekend) overschakelen naar glasvezeldraad.

Er zit dus niets anders op dan te wachten op de overschakeling naar de glasvezeldraad volgens de technicus en te leven met de verbindingssnelheid (3,3 Mbps en de relative capacity occupation van 73% met af en toe een synchronisatie-uitval).
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

73% is nog goed genoeg hoor.
Allicht wordt bedoelt dat de bestaande kabel te vol zit om je op een ander koperpaar te zetten en dat ze geen nieuwe leggen omdat er binnenkort vdsl komt in je buurt. Als die kabel beschadigd was zou hij wel gerepareerd worden omdat door waterinsijpeling het steeds erger wordt.
hoy69
Pro Member
Pro Member

zolang ge onder de 85% staat ist goe, hoger ist al kantje boordje.
mijn eigen lijn staat in de 90% die hersyncen neem ik er maar dan mij.
ik zit dan ook 6km van de dslam
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”