Proxima ADSL PRI Pots Ethernet Modem + ftp server

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
PB325BP
Starter
Starter

hey , ik heb een Proxima ADSL PRI Pots Ethernet Modem , en k probeer nen ftp server op te zette , in de manual vind ik hier niks van terug en voor zover ik weet moet ik geen poorten forwarde , maar zou het iets te make hebben met dmz , maar of die setting nu enable of disable , maakt niks uit , en voor de rest kan k ni veel veranderen , kan er iemand me verder helpen

alvast bedankt
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik heb even naar de handleiding gezocht, maar niet gevonden, enkel firmware-upgrades op de site van Bausch.
Ik vind het raar dat ze het een modem noemen terwijl het aardig wat router-trekjes vertroont (bewijze de dhcp-server en de nat-functie).

Als er een firewall actief is zal je dus poort 20 en 21 open moeten zetten. Een firewall gaat er namelijk normaal van uit dat alles dicht moet, en je dan 1 voor 1 dingen gaat doorlaten. Ergens zal je dus die poorten moeten toelaten, maar waar, dat kan ik je niet zeggen ;-)
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

DMZ instellen is nogal overdreven indien je enkel een ftp server wil draaien.

Je kan altijd dit eens nalezen.
Indien je een ftp wil opzetten achter een NAT router ga je als volgt te werk:

@FTP SERVER (ftp instellen achter NAT router)
- je geeft de ftp server een poort (standaard 21)
- stel je ftp server in in PASSIVE mode (niet active) en wijst een poortrange toe die voor deze pasv mode mogen gebruikt worden.

@ROUTER (ftp openbaar maken voor internet, verkeer doorverwijzen)
Als nu iemand op jouw ip poort 21 aanspreekt dan zal die natuurlijk poort 21 van de router aanspreken, maar daar staat geen ftp server op.
Alle Soho routers ondersteunen port forwarding, wat eigenlijk wil zeggen, doorverwijzen van aanvraagen op een bepaalde poort naar een pc achter de router.
Wat wij dus hier moeten doen is indien er een aanvraag is op poort 21 die aanvraag doorsturen naar poort 21 van de PC waarop de FTP server draait. Stel dat deze pc ipnummer 192.168.1.3 heeft, dan moet je dus in je router instellen dat alle verkeer dan op poort 21 van de router aankomt wordt doorgestuurd naar poort 21 van 192.168.1.3 (TCP zou voldoende moeten zijn, UDP is niet nodig).
Hetzelfde doe je voor de portrange van de passive mode.
Normaal gezien eens je dat gedaan hebt moet alles werken, (poort 20 mappen is niet nodig dacht ik bij de meeste NAT routers), let wel op de dat clients (de mensen die je ftp willen gebruiken) hun ftp client ook op PASV mode zetten :)

Voor een gedetailleerd overzicht voor het verschil tussen passive en active ftp kan je hier terecht.

Bovenstaande beschrijving werkt toch voor mij, misschien doe ik een paar dingen teveel of te weinig, maar het werkt meestal wel :)
NuKeM
PB325BP
Starter
Starter

bedankt , maar tss de settings staat er niets ivm port mapping , k heb een paar screenshot's gemaakt met de settings die ik heb , sorry voor de last maar hier ken k ni veel van ...

bedankt

http://users.skynet.be/bk258854/settings.gif
http://users.skynet.be/bk258854/settings2.gif
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

Mmm, inderdaad, geen port forwarding te bespeuren, dan is DMZ denk ik de enige uitweg...
Gewoon een DMZ opzetten voor het ip waarop de ftp server staat, normaal zou dat dan moeten werken.

Kan je btw niet telnetten naar die modem/router ofzo?
NuKeM
PB325BP
Starter
Starter

heb ik al geprobeert , wil dus niet lukken , zou het kunnen dat er een hard- of software fout in de modem is ?
btw telenet gaat maar daar heb ik niet meer opties ofzo mee

bedankt
PB325BP
Starter
Starter

k heb ne mail gestuurd naar bausch
Met de modem versie ga je helaas geen port forwarding kunnen doen, dit kan je enkel met de Router versie.
Het zal dus niet mogelijk zijn om een FTP server te gebruiken.
Maar ze willen de modem omruilen tegen een ander model waarmee het wel mogelijk is port forwarding te doen :-) :-)

probleem opgelost dus ,

Bedankt voor de hulp allemaal
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”