Hallo,
al redelijk rondgelezen op UB maar nog niet echt een antwoord gevonden: Ik heb een Speedtouch510 ethernet ADSLmodem met daarachter een D-Link DI-604 router die op de 1ste LANpoort 1 PC bedient, op de 2de LANpoort een netwerkprinter, de 3de LANpoort is nog vrij en aan de 4de hangt een kabel die met een SWEEXswitch de bovenverdieping (=tienerkamers) van internet en LAN voorziet. De laatste tijd overschrijden we regelmatig onze limiet van 10GB/maand (belachelijke limiet maar we zitten er nu eenmaal aan vast!) en nu zou ik graag willen weten waar al deze trafiek naar toe gaat, maw: welke van m'n kinderen download er veel? In m'n router kan ik enkel pakketten zien maar niet naar welk intern IP-adres ze gaan. Op het modem kan ik enkel een totaal zien, evenals met ISPmonitor dat het totaal per maand aangeeft bij m'n provider óf het lokaal verbruik op een PC. Ik heb al iets over SNMP gehoord maar geraak er niet wijs uit. Iemand een oplossing? Een tip in de goede richting is ook al welkom!
Verbruik meten achter router?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Je hebt verschillende router os'n die dit ondersteunen. Maar dan moet je weer een extra pc inzetten etc.. een andere oplossing zie ik eigenlijk niet.
Je kan bv wel een desktop pc (winxp ofzo) die toch ongeveer altijd aanstaat de routing laten overnemen met win route voor een paar weken voor een overzicht te krijgen.
Je kan bv wel een desktop pc (winxp ofzo) die toch ongeveer altijd aanstaat de routing laten overnemen met win route voor een paar weken voor een overzicht te krijgen.
- brooklyn
- Elite Poster
zet op elke PC een verbruikers meter

PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Nee, de bedoeling is juist dat ik het centraal kan bijhouden en niet telkens alle PC's moet opstarten en dan alles optellen. Dan kan ik zowel de eerste van de maand om middernacht opstaan, m'n teller in de speedtouch noteren en elke dag gaan uitrekenen hoeveel er al verbruikt is (beetje extreem gesteld, ik weet het wel...)
-
- Premium Member
- Bedankt: 1 keer
Dan moet je gaan loggen, maar dat is niet zo evident. SNMP gaat u niet helpen, want daarmee kan je niet bijhouden welke pc het verkeer veroorzaakt. Je kan daarmee alleen zien hoeveel verkeer er op een bepaald moment is bijvoorbeeld (mrtg). Wat je nodig hebt is bvb een hub (bij gebrek aan port spanning/mirror op de speedtouch en unmanaged switches) en een pc die altijd aanstaat. Dan kan je met een tool zoals ntop (ook beschikbaar voor Windows) alles loggen wat er gedownload wordt. Een switch kan je daarvoor niet gebruiken. Lan poort van de speedtouch naar de hub, ntop pc naar de hub en dan de rest van de pc's aansluiten via de hubs.
Ik dacht niet dat netflow bestaat op die speedtouch reeksen? In dat geval zou je namelijk geen hub nodig hebben.
Ik dacht niet dat netflow bestaat op die speedtouch reeksen? In dat geval zou je namelijk geen hub nodig hebben.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 5 keer
Wat ook een mogelijkheid is, is een pc of embedded pc (Soekris, PC engines) gebruiken als router met m0n0wall als software op deze router.
Bij mij staat mijn PC engines WRAP met m0n0wall (verbruikt veel minder dan een gewone pc) achter mijn Speedtouch 510v4 en ik kan perfect zien hoeveel elke computer gebruikt heeft. Met de nieuwe m0n0wall van vandaag zou je zelf een limiet per gebruiker kunnen instellen denk ik (zelf nog niet geinstalleerd).
Als je interesse hebt in een PC Engines WRAP en als het niet dringend is, kan ik er wel één aan een interessante prijs krijgen.
Bij mij staat mijn PC engines WRAP met m0n0wall (verbruikt veel minder dan een gewone pc) achter mijn Speedtouch 510v4 en ik kan perfect zien hoeveel elke computer gebruikt heeft. Met de nieuwe m0n0wall van vandaag zou je zelf een limiet per gebruiker kunnen instellen denk ik (zelf nog niet geinstalleerd).
Als je interesse hebt in een PC Engines WRAP en als het niet dringend is, kan ik er wel één aan een interessante prijs krijgen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 46 keer
Daar ben ik wel altijd in geïnteresseerdZMD schreef: Als je interesse hebt in een PC Engines WRAP en als het niet dringend is, kan ik er wel één aan een interessante prijs krijgen.

Als ik het goed begrijp heb ik een verkeerde router en switch gekozen als basismateriaal. Ze doen hun werk maar geven geen extra's (goedkoop is duurkoop!!) Als ik echt wil loggen moet ik m'n DI-604 vervangen door zo'n WRAP-board (moederbord specifiek voor routerfuncties?) of een gewone PC die gebruikt wordt als router. Uit nieuwsgierigheid: wat is voor jou "een interessante prijs"? Anders wordt m'n netwerk wel heel duur.
Bedankt voor de uitleg in elk geval.
Bedankt voor de uitleg in elk geval.