Wireless linksys modem houdt speed en connectie niet

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gast

Onlangs heb ik zo een wireless linksys modem gekocht uit de bgc teleboetiek. Aangezien ik zelf bij belgacom werk op de it helpdesk ben ik niet zomaar de eerste de beste domme klojo die niks van pc's kent, dus ook geen domme antwoorden geven :-)

Ik heb hem verbonden op mijn lan modem, alcatel speed touch home.

De waarden van de modem staan standaard, eraan prutsen helpt niks aan probleem, ik heb de laatste firmware geupdate van de linksys 1.45 (voor Europa) en de laatste nieuwe drivers voor de usb adapter.

Raar probleem is dat het signaal meestal op een streepje van volle ontvangst staat, maar de snelheid laat te wensen over soms. Soms kan ik voor een paar seconden niet surfen en gaat de snelheid drastisch omlaag. Daarna is alles weer ok, herzetten van de modem/usb adapter helpt niet echt wat. (max snelheid is 290k/s maar zit ook op 4.7km van de modem pstn geen isdn)

Iemand met zelfde modem die ook deze ervaringen heeft en eventueel een oplossing weet. In theorie moet er iets bestaan zoals channel bundling, waardoor je steeds max snelheid haalt, nu haal ik op meerdere servers tegelijk tesamen +- 290k/s, als ik op een andere server enkel zit, haal ik minder, nochtans kan die server pakken meer aan, op zelfde moment met telenet (wat ik ook nog tijdelijk heb). Maar kan niet vinden waar je eventueel die channel bundling met die wireless modem moet aanleggen, ook niet in de manual.

GRaag een eventuele hint of oplossing, thanks a lot :-)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ik heb eigenlijk nog een vraagje. Je zegt dat je zo een linksys modem gekocht hebt. Maar die linksys is tocg gewoon een router of ben ik mis. Dus je hebt nog altijd je STH nodig om op internet te kunnen. Dit even ter zijde.

Als je snelheid zo drastisch daalt, verzwakt dan je wireless signaal of niet? Misschien is er ergens in de buurt een stoorzender die de kwaliteit van je verbinding tussen je AP en USB-adapter kan verstoren. Dat is het eerste waar ik aan denk.

Als je alleen met je STH werkt, zonder je linksys, heb je dan problemen? Enige verzwakking van je snelheid? Je hebt zo een STH, je kan dus zelf je lijn uitmeten. Een handleiding staat hier. Hiermee kan je misschien al een en ander uitschakelen.

Als het niet aan beide bovenstaande dingen ligt, dan zou er toch ergens een instelling verkeerd moeten staan. Ik heb zelf zo geen linksys, dus ik kan je er moeilijk bij helpen.

Cheers
Afbeelding
Gast

Alvast bedankt voor de tips.

Die linksys is idd een router only en ik heb nog altijd die ethernet lan alcatel modem nodig om te kunnen connecteren op het net, had eerst die siemens in test, maar dat ging helemaal niet. Supersucky speed.

De linksys staat atm omdat het niet anders kan naast de boxen van de stereo, er zitten 3 muren en een plafond tussen en nog een koper plaat van de schouw ertussen.

Het signaal blijft volgens de driver constant als de snelheid daalt, volgens de driver is het altijd very good :-)

Ik zal de lijn es uitmeten, zoals de manual toont. Hopelijk is mijn lijntje niet het probleem :-)

Ik post het vanavond hier.

Greetz
Sub Zero
Administrator
Administrator

Als er 3 muren en een koperen plaat tussen zitten, dan zou ik wel eens durven gaan voor de storing van het signaal en dat de drivers dit niet goed weergeven. Je hebt geluk dat het geen aluminium plaat is, anders was het helemaal niks.

Wat ik niet begijp is waarom je ATM gekozen hebt. Je hebt een Speedtouch home, dus moet je PPPoE kiezen en niet PPPoA. PPPoA is voor USB-modems. Maar je hebt een Speedtouch Home.

Volgens mij heeft het eerder te maken met die PPPoA. Kijk dit even na wil je.

Cheers
Afbeelding
Gast

Return to Normal mode by typing <NORMAL>

>golden operational data
Unknown golden command.
Type 'help golden' for more information.
>golden operational_data

Operational data report : near end (Downstream
----------------------------------------------
Attainable line rate : 3536 kbit/sec
Attainable Atm rate : 3136 kbit/sec
Used line rate : 3520 kbit/sec
Fast used Atm rate : 3136 kbit/sec
Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 100
Noise Margin : 6 dB
Line attenuation : 46 dB
Output Power : 19 dBm

Operational data report : far end (Upstream)
--------------------------------------------
No data available.
Type 'help golden' for more information.
>

Voila, hier de data, hmmz, aan de hand van de uitleg bij de link lijkt me de rel. capacity occupation niet zo best, moest rond de 40 zijn niet?

Kan ik hier wat aan doen en zou dit probleem kunnen zijn?
Sub Zero
Administrator
Administrator

Die noise margin van 6db duidt er op dat je ver van de centrale zit. Dit is echt het minimum. Volgens je line attenuation zit je op 4-5 km van de centrale. Dit is al de limiet voor de 3.3Mbit. Kan je modem synchroniseren aan 3.3Mbit? Als hij dit doet, dan zal er niet echt veel overschot zijn en kan dit misschien een synchloss veroorzaken. Je modem is dan niet meer verbonden met het internet en dat kan misschien de oorzaak zijn dat je dan een paar seconden niet kan surfen (het is maar een veronderstelling). Normaal moet je dan een time-out krijgen, maar misschien zit die linksys router er daar voor iets tussen.

Je kan misschien best eens aan de storingen vragen of ze je lijn uitmeten. Vraag aan die mensen ook meteen de afstand tussen jou en de centrale, zo weet kan je vergelijken met de resultaten van jouw test.

Cheers
Afbeelding
Gast

de modem synchroniseert wel bij 3.3mbit, probleem van verschil in speed doet zich ook voor met mijn laptop, rechtstreeks aangesloten op de modem via lan cable, nu eens 176k/s, dan 280k/S, echt heel wisselvallig, volgens metingen zit ik op 4.7km van de centrale.

Ik kan niet zien of er sync loss is als ik even niet meer kan surfen, aangezien die modem helemaal beneden staat en ik op de eerste verdieping zit van het huis.
Sub Zero
Administrator
Administrator

Dan zal het je lijn zijn. Er is voor jou maar 1 oplossing. Je lijn laten terugschakelen naar 1.1Mbit, anders ga je nooit een stabiele lijn hebben. Je hebt al een geluk dat je een speedtouch home hebt, moest dit een USB-modem geweest zijn, dan kon je het wel schudden. Niets aan te doen.

Cheers
Afbeelding
Gast

Mja, dat is wel rot.

Speciaal die wireless gekocht omdat ze zeiden dat het aan de binnenbekabeling in het huis lag, dat zeiden die adsl techniekers tenminste.

Toen kon ik idd wel surfen tegen hogere snelheid dan 1.1mbps, maar blijkbaar is de lijn toch niet helemaal goed.

Tja, zal wachten worden dan tot er overal glasvezel ligt zekerst ? :p

Alvast bedankt voor je hulp
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

Anonymous schreef:Mja, dat is wel rot.

Speciaal die wireless gekocht omdat ze zeiden dat het aan de binnenbekabeling in het huis lag, dat zeiden die adsl techniekers tenminste.

Toen kon ik idd wel surfen tegen hogere snelheid dan 1.1mbps, maar blijkbaar is de lijn toch niet helemaal goed.

Tja, zal wachten worden dan tot er overal glasvezel ligt zekerst ? :p

Alvast bedankt voor je hulp
Sluit niet uit dat aan de binnenbekabeling niet kan liggen hé :)
Probeer eens alles (telefoon etc) uit te trekken en dan in de kelder ofzo waar de belgacom lijn het huis binnen komt de modem aan te sluiten en de lijntest nogmaals te doen. Als dat hetzelfde resultaat geeft is de kans erg groot dat het dus niet je binnenhuisbekabeling is.
NuKeM
Gast

Dat heb ik net gedaan, lijntest blijft zelfde waardes geven.

Rechstreeks gemeten waar lijn huis binnekomt, ik denk dat ik gewoon pech zal hebben, mja ongeloofelijk rot :(

Kwil geen sluikreclame maken, maar heb een jaar telenet gehad, nooit geen probs, heb adsl omdat het maar 10euro de maand is als ge bij bgc zelf werkt, maar heb het mij al serieus beklaagd!

Want 100k/s vind ik persoonlijk toch wat traag!
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

Ik denk dat je dan beter eens een BGC technieker kan laten langskomen.
Het is nogal moeilijk voor ons om uit een (soms wat cryptische en verwarrende) tekst het probleem en een oplossing ervoor te vinden. Daarom dat het misschien in jouw geval (aangezien wij geen oplossing weten en jij ook niet), dat iemand eens ter plaatste komt kijken zodat die misschien wel een beter beeld van de situatie kan krijgen + ook wat meer tools en access heeft tot de nodige dingen om uw probleem tot op de bodem uit te spitten :)
NuKeM
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”