beste manier bekabeling voor adsl

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
rds
Plus Member
Plus Member

Ik heb hier en op google al een search gedaan maar tegenstrijdige of onvoldoende antwoorden gevonden.

- Wat is het verschil tussen een gewone splitter en een full rate splitter? Bij de gewone moet je aan elk contact 1 plaatsen, bij een full rate maar 1 keer helemaal in het begin waar de belgacom kabel binnenkomt. Maar als ik nu een 'gewone' splitter helemaal in het begin plaats is dat toch hetzelfde? Of is een full rate technisch beter (en vandaar duurder)?

- De modem plaats je best zo dicht mogelijk waar de belgacom lijn binnen komt en dan kan je de meters van de modem naar waar je pc staat overbruggen met UTP kabel. Toch moet ik 3 meter telefoonkabel trekken naar de modem omdat ik de modem zomaar niet aan de muur kan plakken en ergens in een kast wil zetten. Plaats ik dan best de splitter vlak voor de modem of helemaal in het begin van de draad.

- Op de site van scarlet lees ik dat ongebruikte contactdozen ook een splitter moeten krijgen. Waarom in godsnaam? Kabels waar niks aan hangt beïnvloeden toch niet de kwaliteit van je signaal? De elektronen verplaatsen zich hier niet door. Ik heb 2 kabels aangesloten waar niks aan hangt. Die werden vroeger gebruikt maar laat ik liggen misschien heb ik ze in die ruimte later nog eens nodig. Kan ik ze dan beter afkoppelen?

- Hier en daar lees je dat voor ADSL een splitter eigenlijk niet nodig is als je geen enkele telefoon hebt. Het is de telefoon die alle bandbreedte gebruikt (hoge + lage tonen) hoewel hij maar 1 van de 2 nodig heeft. Daardoor stoort hij de ADSL. Klopt dit?

- Mag ik dan stellen dat in een opstelling zonder splitters (en een lijn met actief ADSL signaal) telefoon alleen perfect zou werken en andersom ADSLmodem zonder dat er telefoons zijn ook perfect werkt? Dus als je geen splitters hebt en zowel ADSL als telefoons zal je altijd goed kunnen surfen tot wanneer iemand de telefoon oppakt en begint te bellen dan krijg je ineens storingen?

- De meeste tekeningen die je op sites van providers ziet gaan uit van een seriële verbinding van telefoons. Ik heb thuis echter alles parallel aangesloten. Ik tak dus eigenlijk de draad van belgacom telkens af naar elk toestel. Is hier iets mis mee (buiten dat ik meer meters kabel in totaal zal nodig hebben) Zie bijgevoegde foto. Zou ik in mijn opstelling de splitter voor de modem net zo goed kunnen weglaten?

Afbeelding
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Ik heb thuis echter alles parallel aangesloten. Ik tak dus eigenlijk de draad van belgacom telkens af naar elk toestel.
Uw tekening is fout!

Je moet op elke tf doos waar een telefoon staat een spitter plaatsen.
En de RC combinatie (weerstand en condensator) verwijderen.
Als je er zelf niet aan uit kunt, vraag je best een technieker.

Zie voor te beginnen eens hier.

In deze thread vind je meer uitleg over het filter ADSL1000 en tekening.

Hoop dat dit je verder helpt.

Erratum: Je stelt je vraag op verschillen plaatsen, dat is minder plezant eh...
:roll:
killer
Pro Member
Pro Member

meeste mensen hebben een verkeerd idee over een "splitter".

waar je telefoon binnenkomt is er dus ADSL signaal en telefoonsignaal.

een splitter werkt eigenlijk zo:

Code: Selecteer alles

----telefoonsignaal + ADSL-signaal ------->[splitter]--> Enkel telefoonsignaal
                                                |--> telefoonsignaal + ADSL-signaal
Dus als je geen telefoontoestellen op je lijn hebt heeft het geen nut om splitters te plaatsen.
Ook is het enkel nodig om op plaatsen waar je een telefoon hebt staan een splitter voor de telefoon te plaatsen. (Zonder splitter hoor je geruis, wat dus eigenlijk het hoogfrequente ADSL signaal is).
Ook voor een fax dien je een splitter te plaatsen (Als je dit niet doet zal je geen faxen ontvangen omdat je fax niets kan opmaken van het signaal als er ruis bijkomt van je ADSL signaal)

Het verschil tussen een fullrate splitter en een "gewone" splitter is vooral de kwaliteit. Een fullratesplitter zorgt voor veel minder kwaliteitsverlies van je ADSL signaal.

Telefoon en ADSL werken perfect samen zonder enige splitters, je gaat enkel ruis op je telefoontoestel hebben.

In jouw opstelling heb je in principe maar 1 splitter nodig, als je met gewone splitters werkt moet je er enkel 1 voor je telefoon plaatsen.
Doch indien mogelijk zou ik een fullrate splitter plaatsen waar je lijn binnenkomt.

Dat je wat kabel trekt en dan je modem plaatst is helemaal geen probleem overigens. Waarom iedereen hier telkens beweert dat je modem zo dicht mogelijk bij de binnenkomende lijn moet staan is me ook een raadsel. Als je correcte binnenbekabeling hebt maakt het allemaal niet zo heel veel uit.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”