Rekeningrijden... yes but, no but, yes but, no but,...

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef: 1 maand geleden Ik vind het grappig hoe jullie hier allemaal systemen uitdenken, maar al eens nagedacht hoe dat in de praktijk moet werken?
Bijvoorbeeld:

Bakje in wagen (differentieel tarief) of forfait vast dagtarief - altijd nadeliger dan differentieel tarief - indien geen bakje. Dat laatste voor buitenlandse wagens, maar gerust ook voor binnenlandse wagens die geen bakje willen. Niemand "moet" een bakje nemen, het doel is immers niet om u overal te volgen, het doel is de files te verminderen voor iedereen.

Forfait dagtarief (zonder bakje) is te betalen op voorhand nav vrijwillige eigen registratie. Kan ook aan kiosken bij tankstations in de buurt van de landsgrenzen. Kan ook via app.

Enforcement = vaste controleposten (ANPR cameras) op alle plaatsen waar structurele files staan, en daarnaast dagelijks wisselende mobiele ANPR controleposten die op alle openbare wegen kunnen staan, geen enkele weg is veilig.

Geen bakje en niet geregistreerd maar toch gefilmd = vast dagtarief x 2 indien binnen 72 uur alsnog online, via app of aan kiosk betaald.
=> je kan in die 72 uur niet opvragen of je gefilmd bent, je wordt ook niet geinformeerd dat je gefilmd bent. Je kan enkel zelf het initiatief nemen om je in regel te stellen. Dit om te vermijden dat mensen zouden checken of ze gefilmd zijn en enkel zouden betalen indien ze een positief antwoord krijgen.
Indien niet binnen 72 uur alsnog betaald = per post naar de eigenaar van de nummerplaat, vast dagtarief x 5 + administratiekosten. Vanaf dat moment kan je wel opvragen waar je gefilmd bent en wanneer, en kan je eventueel ook betwisten.

Gevallen van "overmacht" kunnen altijd ingeroepen worden en zullen individueel worden beoordeeld nav het geleverde bewijs. Bijvoorbeeld: iemand rijdt zelf naar het ziekenhuis zonder registratie, wordt dringend opgenomen voor bepaalde dagen en is niet in staat om tijdig te betalen, in zo'n geval kan men afzien van de sanctie voor niet-tijdige betaling of eventueel zelfs van enige betaling, naargelang de omstandigheden.

Je kan dit echt heel eenvoudig uitwerken en binnen 1 jaar volledig implementeren, met daarna nog een overgangsperiode waarin het vast dagtarief gereduceerd blijft, om voldoende tijd te geven om een bakje te installeren aan wie dat wil. De technologie is volledig voorhanden. Er zullen enkele infrastructuurwerken nodig zijn uiteraard, maar die zijn niets vergeleken met de kosten van de andere voorstellen om files weg werken, die telkens miljarden zouden kosten en geen jaren maar decennia zouden duren.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9520
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 759 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik denk dat de discussie over rekeningrijden een stuk makkelijker zou worden, als we ervoor zorgen dat de break-even qua prijs (in vgl met de huidige belasting) ergens op 25000-30000km of meer wordt gezet, en niet (wat nu het geval voor velen zou zijn) op 4000-5000km.

Ik ben in se niet tegen het principe, *wel* tegen het feit dat het zoveel duurder zou zijn dan het huidige systeem.
Gebruikersavatar
cadsite
userbase crew
userbase crew
Berichten: 6860
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer
Bedankt: 713 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Ik rij zo’n 5000 met mijn wagen en betaal €130 wegentaks.
Mijn break-even zou dus op 1300 km liggen, niet op 4a 5000 km.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3591
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 329 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik rij 30.000 km en betaal nul wegentaks.
Zelfs chatgpt krijgt mijn break even niet uitgerekend. :angel:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16287
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer
Recent bedankt: 8 keer

wimvg schreef: 1 maand geleden Rekening rijden komt er zowiezo.
Dat denk ik niet. Het is wél een goed idee en het zal wél een gedeeltelijke oplossing zijn voor files, maar geen enkele regering of politieke partij durft het aan het in te voeren.
Ik zie 2 manieren waarop het wel kan.
- divide et impera: als een regering een bepaalde groep kan stigmatiseren en zo het alsnog ingevoerd krijgt. Denk aan "ja maar de Walen gebruiken onze wegen gratis" of "de buitenlanders gebruiken onze wegen gratis" of "het is een oplossing voor firmawagens". Dat laatste zal moeilijker en moeilijker worden als zondebok, aangezien er telkens meer en meer werknemers dat voordeel krijgen.
- vandaag stemmen en over 5-6 jaar invoeren: de regering die de beslissing neemt, zal de weerslag niet of minder kennen en de regering waaronder het ingevoerd wordt, kan de schuld op de vorige steken of een fait-accompli creëeren. Voorbeelden te over: sale&lease-back Verhofstadt (wat ons ondertussen al miljarden gekost heeft), CAP-uitbreiding, ANPR, ...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1996
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 8 keer

ITnetadmin schreef: 1 maand geleden Ik denk dat de discussie over rekeningrijden een stuk makkelijker zou worden, als we ervoor zorgen dat de break-even qua prijs (in vgl met de huidige belasting) ergens op 25000-30000km of meer wordt gezet, en niet (wat nu het geval voor velen zou zijn) op 4000-5000km.
Dat is een utopie om 2 redenen:
1, de Belg rijdt gemiddeld 14.000km/jaar. Dat wil dus zeggen dat een meerderheid van de Belgen minder gaat betalen wat een groot gat slaat in de overheidsinkomsten.
2, als het financieel effect te klein is zal het ook het gedrag niet bijsturen en dus geen gevolg hebben voor de congestie.
Gebruikersavatar
cadsite
userbase crew
userbase crew
Berichten: 6860
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer
Bedankt: 713 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Inderdaad.
Er zijn maar 2 zaken die echt effect kunnen hebben:
1: een echt goed en betaalbaar OV
2: rijden onbetaalbaar maken voor een grotere groep

je mag 3 keer raden wat onze competente overheid als enige oplossing ziet.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12363
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

DarkV schreef: 1 maand geleden Problemen lossen zich vanzelf op... iemand die geen zin heeft in de file te staan die neemt wel het OV, en iemand die graag in de file staat blijft gewoon aanschuiven tot hij ook in de eerste categorie valt (om uiteindelijk te merken dat in de file staan toch nog beter is dan het OV en de cirkel is rond).

Je kan natuurlijk als overheid ook denken dat je het zelf kan oplossen door allerlei taksen te heffen maar dat is een utopie... uiteindelijk wordt niemand daar beter van en bedrijven zoeken andere plaatsen op waar er minder inmenging is van de overheid. Gaat de overheid me trouwens garanties geven dat ik dan tegen 120 km/u naar m'n werk kan rijden als ik betaal... of stopt het verhaal bij het betalen ?
Zo werkt het volgens specialisten ook met de staatsschuld, dat lost zich ook vanzelf op net zoals de schuld er vanzelf is gekomen :lol:

Ik ga niet meer werken, mijn rekening zal zich vanzelf vullen want ze raakt ook vanzelf leeg.

Mensen reageren sneller als je aan de portefeuille komt, anders blijven er inderdaad een deel gewoon in de file staan. Quod erat demonstrandum.

Er is geen garantie op resultaat maar er is wel een garantie mogelijk op het feit dat bij welke verandering ook er een aantal zal staan zeuren... en uiteindelijk gewoon betalen.

De mindere inkomsten door de transitie naar EV zal sowieso gecompenseerd moeten worden, rekeningrijden kan daar inderdaad in passen voor een deel. Het is meestal niet zo zwart/wit maar eerder een combinatie van factoren. Als iedereen gewoon betaalt zal er ook niet minder file zijn. Dat zal echter niet gebeuren want het budget is niet oneindig en de wagens zijn al flink duurder. Duurder vervoer zorgt dat men naar alternatieven kijkt, noodgedwongen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 6450
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Dizzy schreef: 1 maand geleden Als iedereen gewoon betaalt zal er ook niet minder file zijn. Dat zal echter niet gebeuren want het budget is niet oneindig
OK.. Wat gaan zij die het niet meer kunnen betalen dan doen?
1. openbaar vervoer? Mogelijk niet doenbaar wegens geen aanbod op benodigde route of te lang onderweg?
2. verhuizen? Wat met afstand werk partner?
3. wat met mensen die niet anders kunnen dan op die plaatsen op dat tijdstip te rijden omdat dat nu eenmaal hun werk is? (OK, dat betaald het bedrijf, dat het op zijn beurt doorrekent aan de klant zoals dat nu al voor vrachtwagens gedaan wordt).
4.....?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Dizzy schreef: 1 maand geleden Leer eens lachen met jezelf, veel zaken zijn totaal niet verkeerd bedoeld. Ik lach graag en maak dus grappen, bij de meeste mensen werkt dat ontwapenend maar anderen zien ook in de grappen een probleem, ieder zijn talent.
Het lijkt niet echt op lachen wat je doet, eerder op zaken verdraaien om dan met je eigen verdraaiing te lachen, het is een stroman tactiek.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Er is bovendien nog een ander punt. Mensen hebben vaak meerder wagens en dat komt vaker voor als men de middelen heeft om ze te betalen of als je er eentje via de werkgever krijgt. Die wagens worden ook meer gebruikt omdat ze deels gesubsidieerd zijn tot de brandstof/elektriciteit toe. Vroeger reed ik overal met de fiets naartoe want we hadden maar 1 wagen en die diende voor noodzakelijke verplaatsingen. Nu zie ik hier dagelijks iedereen 20 keer de wijk in en uitrijden, vaak tot bij de bakker en slager,... 12 minuten verder te voet.
Kijk, dat is ook weer zo'n truc, spreken over verkeer binnen de stad, en dan doen alsof dat iets te maken heeft met de files op de autosnelweg.
Zelf ga ik ook regelmatig te voet voor kleinere verplaatsingen, dat heeft niets te maken met langere afstanden die gewoon onpraktisch zijn om met de fiets te doen.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Enkel het nadeel (belasting/kost) beschouwen zonder het voordeel (minder congestie) is niet eerlijk en bevestigt bias.
Het voordeel wordt compleet te niet gedaan als jij doordat je naar je werk gaat een pak belastingen extra moet betalen.
We betalen al via de brandstof een pak belastingen, via de verkeersbelasting, via algemene belastingen, je blijft er maar belastingen aan toevoegen, en nu ga je dus mensen straffen omdat ze een job hebben aanvaard die wat verder van hun deur ligt.
En dat terwijl je ze tot op de dag van vandaag verplicht om, als ze geen werk vinden in de directe omgeving tot 60 kilometer ver te rijden.
Dus enerzijds gedrag verplichten, en het dan anderzijds bestraffen, dat is echt wel heel hypocriet.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Ik woon zelf ver van mijn werk en ben ongeveer 3u onderweg per dag. De kosten zijn dus ook voor mij.
Dan moet je echt wel gek zijn om voor zo'n voorstel te pleiten.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Toch zou ik het aangenaam vinden als ik ook eens kan rijden op een autostrade ipv aanschuiven. Vroeger reed ik graag maar nu heb ik er een degout van door de vele files en ook het agressief rijgedrag. Anderzijds heb ik in veel meer dichtbevolkte streken al gezien dat het ook anders kan als men maar wil veranderen van gewoontes. Soit, de speling is zo goed als op en er zal toch iets moeten gebeuren.
Ja, die files zijn heel vervelend, maar ik heb het er niet voor over om te betalen om ze te verminderen, want verdwijnen gaan die toch niet.
En andere landen, ja, daar is het dikwijls beter, maar ja, daar voert men doordacht beleid.
Hier legt men eerst wegen aan, puur met aandacht voor de auto, daarna krijg je lintbebouwing met huizen vlak naast die wegen.
Zoveel jaar later denkt er dan iemand aan dat er toch wel heel weinig plaats is voor de fietsers, maar ja, ondertussen staan die huizen daar, en onteigeningen zijn heel duur...
En dan hebben ze nog niet aan de voetgangers gedacht.
En al die lintbebouwing zorgt gewoon voor extra verkeer, ook weer een gevolg van decennialang wanbeleid.
Want als mensen net buiten de stad gaan wonen, omdat het daar rustig is, dan krijg je automatisch files wanneer de mensen naar hun werk vertrekken.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Het doen alsof mensen ontzegd worden om op de baan te gaan is misleidend. Iedereen kan met rekeningrijden nog altijd op de baan maar je zal de gevolgen zelf deels dragen naargelang de keuze van het moment.
Daar zit hem juist de misleiding. Het is niet de werknemer die beslist wanneer de werkuren beginnen en eindigen.
De werknemer ondergaat dat.
Dizzy schreef: 1 maand geleden ik heb ook nog altijd geen constructief alternatief gezien waardoor we wel veel minder wagens op de baan krijgen.
E-commerce beperken zou al veel helpen, maar dat is de heilige koe.

Toegevoegd na 7 minuten 40 seconden:
DarkV schreef: 1 maand geleden Problemen lossen zich vanzelf op... iemand die geen zin heeft in de file te staan die neemt wel het OV, en iemand die graag in de file staat blijft gewoon aanschuiven tot hij ook in de eerste categorie valt (om uiteindelijk te merken dat in de file staan toch nog beter is dan het OV en de cirkel is rond).
Dat is inderdaad het eerste punt: zorg ervoor dat dat OV iets voorstelt.
Er wordt vaak vergeleken met andere landen, maar die andere landen hebben van in het begin een goede ruimtelijke ordening gehad, waardoor ze minder files gecreëerd hebben.
Ze hebben ook geïnvesteerd in goede fietspaden (opnieuw ruimtelijke ordening dus), en een goed OV.
Hier doen ze alles half en half, en schuiven dan de schuld op de burger, en als 'oplossing' moet er maar meer betaald worden.
DarkV schreef: 1 maand geleden Je kan natuurlijk als overheid ook denken dat je het zelf kan oplossen door allerlei taksen te heffen maar dat is een utopie... uiteindelijk wordt niemand daar beter van en bedrijven zoeken andere plaatsen op waar er minder inmenging is van de overheid. Gaat de overheid me trouwens garanties geven dat ik dan tegen 120 km/u naar m'n werk kan rijden als ik betaal... of stopt het verhaal bij het betalen ?
Ja, dat is ook een groot punt.
Er is geen enkele garantie dat de files gaan verdwijnen als je moet betalen.
Stel dat iemand 60km van zijn werk woont, dan krijgt hij bij invoering daar snel een torenhoge taks bovenop.
Die persoon zal misschien zoeken naar ander werk, dichter bij huis, maar hij zal niet zelf zomaar zijn job opzeggen, want dan heeft hij zelfs geen recht op werkloosheidsvergoeding.
En als die werkgever tevreden is van die werknemer, kan het zijn dat hij hem een opslag geeft die de taks grotendeels compenseert.
Wat heb je dan gewonnen?
Je hebt een systeem geïntroduceerd dat geld gekost heeft (voor de 'bakjes' in de auto's), en dus betaald wordt door de belastingbetaler.
Bedrijven hebben extra betaald om werknemers toch maar in dienst te houden, waardoor hun winst vermindert en/of hun producten duurder worden.
En de werknemers blijven in de file staan, en betalen extra belastingen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16287
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer
Recent bedankt: 8 keer

Het is geen kwestie van "taksen heffen", maar wel "anders taksen heffen".
Je zou perfect een systeem kunnen uitwerken dat globaal kostenneutraal is, maar wel incentives heeft om sturend te werken naar tijd & locatie.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Dizzy schreef: 1 maand geleden Als iedereen gewoon betaalt zal er ook niet minder file zijn. Dat zal echter niet gebeuren want het budget is niet oneindig en de wagens zijn al flink duurder. Duurder vervoer zorgt dat men naar alternatieven kijkt, noodgedwongen.
Vind je dat niet enorm asociaal?
Wat je daar zegt is van "we gaan de prijs zodanig verhogen dat ik nog kan rijden en een ander zijn auto moet wegdoen."
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 6450
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Sturend... De hele bouwsector.. 's morgens naar de werf, 's avonds terug.. Sturend=??? Vroeger/later beginnen en stoppen? Nee, kosten doorrekenen en in de file blijven staan. Kantoren? Vroeger/later beginnen en stoppen? Nee, doorrekenen aan de klant.
Welke fractie van de chauffeurs heeft de keuze zijn uren aan te passen aan de files (alsof je zonder rekeningrijden niet probeert om niet/minder in de file te staan).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

on4bam schreef: 1 maand geleden OK.. Wat gaan zij die het niet meer kunnen betalen dan doen?...

2. verhuizen? Wat met afstand werk partner?
En mensen die de extra taksen niet kunnen betalen, zullen waarschijnlijk ook niet de centen hebben om eens snel eventjes te verhuizen, laat staan als het een gekocht huis is, of als de huur van de plaats waar men naartoe verhuist significant hoger is dan die waar men nu woont.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 6450
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

BTW, zelf ga ik er wss geen last van hebben, in de week wordt er zo goed als niet gereden (tenzij vel te koud, te nat of te zwaar/veel te vervoeren) en in het weekend kiezen we sowieso voor rustige streken.
Tijdens mijn actieve periode waren we de files ook voor maar in kleine firma's gaat dat wss gemakkelijker dan in grote. Gewoon bij de klant zeggen dat je een half uur vroeger komt (waarna die dan vreemd opkijkt als je ook vroeg vertrekt ;-) )
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12363
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

on4bam schreef: 1 maand geleden
Dizzy schreef: 1 maand geleden Als iedereen gewoon betaalt zal er ook niet minder file zijn. Dat zal echter niet gebeuren want het budget is niet oneindig
OK.. Wat gaan zij die het niet meer kunnen betalen dan doen?
1. openbaar vervoer? Mogelijk niet doenbaar wegens geen aanbod op benodigde route of te lang onderweg?
2. verhuizen? Wat met afstand werk partner?
3. wat met mensen die niet anders kunnen dan op die plaatsen op dat tijdstip te rijden omdat dat nu eenmaal hun werk is? (OK, dat betaald het bedrijf, dat het op zijn beurt doorrekent aan de klant zoals dat nu al voor vrachtwagens gedaan wordt).
4.....?
@on4bam Ik weet niet wat mensen gaan kiezen uit de alternatieven als het budget op is maar er moet wel gekozen worden. Kiezen is verliezen.
Waarschijnlijk zal het een combinatie van alle opties zijn. Er bestaat geen maatregel die voor iedereen goed is. De overheid zou ook iedereen een wagen kunnen sponsoren maar dan geraken we niet meer van onze oprit :)

@boulder files in de stad of op de autostrade zijn even vervelend. Beide kan je enkel oplossen door minder wagens. Hoe je dat doet is hier het onderwerp, voor mij is rekeningrijden een tool die mensen aanzet om meer na te denken over welke vervoersmiddelen ze gebruiken. Ben vandaag met de fiets naar station, dat is 8km enkel, voor velen is dat blijkbaar te ver voor anderen is de parking onder GSP te klein.

Het zou de bedoeling zijn dat de werkgever kan bijdragen aan de kost voor woon/werkverkeer. De files zijn echter niet enkel woon/werkverkeer. Het is net het doel om onnodige verplaatsingen te verminderen waardoor w/wverkeer ook vlotter kan.

Ik lees vooral veel excuses om uit te stellen en eigenlijk niets te doen omdat het niet voor iedereen kan. Dat zal nooit het geval zijn. Het is de gebruikelijke tactiek van conservatieven om niet te moeten veranderen. Mensen kunnen zich aanpassen en wie dat het best kan zal daar de voordelen van plukken, wie liever aan de kant staat te zagen en klagen zal meer redenen krijgen om te blijven zagen.

Ik ben niet gek omdat ik zelf ook de nadelen zal ondervinden, ik weeg ze af tov de voordelen. Ik ben niet enkel voor zaken waar ik zelf ontvanger van ben. Ik ben bvb ook voor kindergeld en ik heb er geen.

Problemen pak je aan door er iets aan te doen, niet door erover te zeuren en dan de boel gewoon te laten zoals het is. Files zullen inderdaad blijven als we niet tot minder wagens komen.

Over de lintbebouwing heb je gelijk, een ander voorbeeld van niet ingrijpen en mensen maar laten doordoen met verkeerde keuzes.

Werknemers kunnen kiezen voor werkgevers die ofwel dichterbij liggen of die ww-verkeer vergoeden. Kiezen ze anderen dan zijn de gevolgen voor hen. Niemand is verplicht ergens te werken, je weegt voor en nadelen af. Ik onderga niet, ik kies en zaag niet over de nadelen van mijn eigen keuzes.

E-commerce beperken is uw voorstel? Acht je dat echt realistisch en voldoende om de files te beperken of is het eerder omdat je zelf niet veel gebruik maakt van e-commerce?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 6450
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Dizzy schreef: 1 maand geleden Kiezen is verliezen.
Voila, nu zijn we er. Zoals met alle maatregelen zal het gewoon duurder worden waardoor dezelfden weer het hardst getroffen worden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

on4bam schreef: 1 maand geleden (alsof je zonder rekeningrijden niet probeert om niet/minder in de file te staan).
Inderdaad, mensen hebben altijd geprobeerd die files te vermijden.
Toen de files nog niet zo uitgebreid waren, en er nog een duidelijke ochtend- en avondspits was, gingen de mensen altijd maar vroeger vertrekken naar Brussel.
Er was dus wel degelijk gedrag om de files te vermijden.
Het verkeer is echter altijd maar drukker geworden, waardoor er nu quasi heel de dag file staat.
Maar wat mij opvalt is hoe men het op de gewone werknemer gemunt heeft.
Het lijkt erop dat die gewone werknemer van de baan geduwd moet worden, zodat er plaats vrijkomt voor nog meer pakjes van de e-commerce die via vrachtwagens en bestelwagens vervoerd moeten worden, want de e-commerce is het heilige huisje waar niet aan geraakt mag worden.
Dus wordt er maar geschoten op Els, die met haar auto naar de bakkerij rijdt om boterkoeken te halen, of Jan, die met zijn auto naar zijn werk rijdt.
Als we die maar genoeg stigmatiseren, krijgen we het er wel door, denken ze...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6934
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

vroeger/later werken allemaal goed en wel, maar moet ik mijn privéplanning aanpassen zodat anderen op 'gewone uren' kunnen gaan werken ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Dizzy schreef: 1 maand geleden @on4bam Ik weet niet wat mensen gaan kiezen uit de alternatieven als het budget op is maar er moet wel gekozen worden. Kiezen is verliezen.
Waarschijnlijk zal het een combinatie van alle opties zijn. Er bestaat geen maatregel die voor iedereen goed is. De overheid zou ook iedereen een wagen kunnen sponsoren maar dan geraken we niet meer van onze oprit :)
Dus het meest asociale systeem: we maken het zo duur dat de minst begoeden moeten afhaken, zodat wij verder kunnen rijden.
Ik hoop dan dat ze het tarief net hoog genoeg leggen dat jij ook uit de boot valt.
Dizzy schreef: 1 maand geleden @boulder files in de stad of op de autostrade zijn even vervelend.
Maar men misbruikt het ene als argument voor het andere.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Beide kan je enkel oplossen door minder wagens.
Het aantal wagens is het probleem niet, ik kan maar met één wagen tegelijk rijden, misschien ben jij een goochelaar die er twee tegelijk kan besturen?
Dizzy schreef: 1 maand geleden Hoe je dat doet is hier het onderwerp, voor mij is rekeningrijden een tool die mensen aanzet om meer na te denken over welke vervoersmiddelen ze gebruiken.
Net voor de langste files (naar Antwerpen, naar Brussel, richting Gent) lost dat nadenken niets op, want die mensen moeten gewoon naar hun werk.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Ben vandaag met de fiets naar station, dat is 8km enkel, voor velen is dat blijkbaar te ver voor anderen is de parking onder GSP te klein.
Je weet goed genoeg dat er veel redenen zijn om niet het openbaar vervoer te kiezen.
Je fiets blijft dan achter in Gent, waar je aankomt moet je dan ook alweer een fiets hebben staan, of een ander vervoersmiddel, of je moet nog eens een bus nemen.
Je hebt de kosten van de parking in GSP, je hebt dan nog de kost van de trein zelf, je bent lang op weg, als je met de fiets gaat is het al moeilijker om er voor veel jobs presentabel uit te zien, of om gerief mee te nemen.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Het zou de bedoeling zijn dat de werkgever kan bijdragen aan de kost voor woon/werkverkeer. De files zijn echter niet enkel woon/werkverkeer. Het is net het doel om onnodige verplaatsingen te verminderen waardoor w/wverkeer ook vlotter kan.
De enige 'onnodige' verplaatsing die ik al gehoord heb van jou, dat zijn de soort verplaatsingen op 2 straten van je deur.
Dan moet je de autostrade niet nemen, dus die files gaan daarmee niet verminderen.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Ik lees vooral veel excuses om uit te stellen en eigenlijk niets te doen omdat het niet voor iedereen kan.
Ik lees vooral veel excuses om voor de zoveelste keer de belastingen te verhogen voor zij die werken en ondernemen.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Dat zal nooit het geval zijn. Het is de gebruikelijke tactiek van conservatieven om niet te moeten veranderen. Mensen kunnen zich aanpassen en wie dat het best kan zal daar de voordelen van plukken, wie liever aan de kant staat te zagen en klagen zal meer redenen krijgen om te blijven zagen.

Dat is altijd uw verhaal om ondoordachte en ontwrichtende maatregelen in te voeren.
Een verandering moet ook een verbetering zijn, anders ben je bezig zoals Trump. Die doet ook veel 'veranderingen'.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Ik ben niet gek omdat ik zelf ook de nadelen zal ondervinden, ik weeg ze af tov de voordelen. Ik ben niet enkel voor zaken waar ik zelf ontvanger van ben. Ik ben bvb ook voor kindergeld en ik heb er geen.
Het verschil is dat je hier mensen uit het verkeer bant, dat je hen uitsluit van het verkeer terwijl je bij het kindergeld door je bijdrage juist anderen de mogelijkheid geeft om de kost van kinderen betaalbaar te houden.
Het is solidariteit tegenover egoïsme.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Problemen pak je aan door er iets aan te doen, niet door erover te zeuren en dan de boel gewoon te laten zoals het is.
Trump zegt dat ook met zijn tarieven. Hij pakt het aan...
Het is niet omdat je iets aanpakt dat je aanpak de juiste is.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Files zullen inderdaad blijven als we niet tot minder wagens komen.
Een wagen die op een oprit staat zorgt niet voor file, dus neen, het aantal wagens is niet het probleem.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Over de lintbebouwing heb je gelijk, een ander voorbeeld van niet ingrijpen en mensen maar laten doordoen met verkeerde keuzes.
Het is wel de politiek die dat verknoeid heeft.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Werknemers kunnen kiezen voor werkgevers die ofwel dichterbij liggen of die ww-verkeer vergoeden.
Dat is weer een schijnkeuze.
Er zijn knelpuntberoepen waarbij werkgevers nauwelijks kandidaten vinden, dan zullen die werkgevers noodgedwongen moeten het loon verhogen om toch maar mensen te vinden.
Dus meer kosten voor de werkgever, een duurder product voor de consument en de file blijft dezelfde.
En er zijn werknemers die moeilijk een job vinden in hun streek, en dus verder moeten rijden.
Die zullen het voelen in hun portemonnee, maar omdat ze geen alternatief hebben, zullen ze blijven rijden.
Dus ook geen effect op de file, wel een verarming van die burger.
Jouw aanpak werkt voor geen meter.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Kiezen ze anderen dan zijn de gevolgen voor hen. Niemand is verplicht ergens te werken, je weegt voor en nadelen af.
Dat is zever. Je bent wel verplicht om werk te zoeken, en niet iedereen heeft de luxe om tussen heel veel jobs te kiezen.
Dizzy schreef: 1 maand geleden E-commerce beperken is uw voorstel? Acht je dat echt realistisch en voldoende om de files te beperken of is het eerder omdat je zelf niet veel gebruik maakt van e-commerce?
En waarom is dat niet realistisch?
Omdat het niet in uw kraam past?
Ik maak af en toe wel eens gebruik van e-commerce, ja.
Maar ik denk dat als je daarin ingrijpt, de burger wel degelijk een alternatief heeft.
Voordat e-commerce bestond had je ook fysieke winkels en kon je dingen kopen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3591
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 329 keer
Recent bedankt: 2 keer

on4bam schreef: 1 maand geleden Voila, nu zijn we er. Zoals met alle maatregelen zal het gewoon duurder worden waardoor dezelfden weer het hardst getroffen worden.
Inderdaad, het enige dat je kan/kon doen is een EV kopen en geen taksen meer betalen totdat je onvermijdelijk teruggepakt wordt via het rekeningrijden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12363
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

De inkomsten uit de fossiele brandstoffen moeten vervangen worden. Dat zal niet gebeuren door een beperkte groep meer te laten betalen. Dus ja, de meerderheid zal betalen.

Sommigen zien er nu al een complot in van e-commerce 😊 Merk op dat die gewone werknemer vaak mede oorzaak is van de files en dat ze dat vaak doen met een gesubsidieerde wagen, 1 wagen per persoon meestal. Logische dat we files hebben, je krijgt subsidie om files te vormen. Enkel in België.

Het maakt voor een file niet uit of je om boterkoeken erin staat of voor je werk, teveel wagens = file. Uit metingen blijkt dat er wel degelijk mensen in files staan die er eigenlijk niet moesten zijn.

Ik zal ook betalen in zo’n systeem maar ik vermijd al lang de drukke plaatsen en momenten. Dat is ook wat men wil bekomen. Ik heb me al aangepast. Ik heb me altijd met OV verplaatst en had tot vorige jaar één eigen wagen die mijn partner vooral gebruikte. Nu hebben we die weggedaan en hebben we een gesubsidieerde, ik ga zoals de voorbije 30 jaar nog altijd met fiets en OV.

Dat heeft inderdaad nadelen maar ook veel voordelen. Gezondheid is onbetaalbaar en ik ontstress al fietsend door oa een natuurdomein. P-Betalen moet enkel voor wagen, niet voor de fiets, opnieuw een voordeel. In Brussel neem ik de metro of ga ik te voet.

Ik heb het geluk er altijd presentabel uit te zien, heel fit door oa dat fietsen. Gerief steekt in mijn fietstas.

Het klopt dat het asociaal kan zijn maar om alternatieven te financieren is ook geld nodig en waar gaat dat anders vandaan komen? Ik sta open voor suggesties.

Het klopt niet dat files enkel op autostrades bestaan, zelfs in de randgemeente waar ik woon is het geregeld prijs. Dat is dus door mensen die voor 1,5km in hun wagen stappen om dan achter elkaar aan te schuiven terwijl ik voorbij wandel.

Men negeert ook het feit dat minder wagens net de werkenden zonder alternatief ten goede komt. Zij zullen veel minder tijd verliezen.

Minder files = verbetering, dat heeft niets met de oranje clown te maken. Een slechte situatie behouden is geen verbetering, toch wordt er alles uit de kast gehaald om niet te moeten veranderen.

Ik ban niemand uit het verkeer want ik beslis niets. Mensen kiezen zelf of ze betalen of voor een alternatief gaan. Mobiliteit heeft een prijs en de gebruiker betaalt, niets bijzonders. Met rekeningrijden kan je alternatieven financieren voor zij die minder bemiddeld zijn.

Ik ben egoïst omdat ik inzie dat ik ook zal moeten betalen als ik kies om gebruik te maken van publieke infrastructuur?
Ik lees veel over deze aanpak maar zie amper een alternatief of was het punt dat we het teveel aan wagens gewoon op de oprit moeten laten staan. Is dat niet een erg duur en vooral onrealistisch alternatief?

Net zoals bij lintbebouwing is het een gedeelde verantwoordelijkheid. De overheid verplicht u niet om in rijen te wonen of om massaal op dezelfde plaats en moment rond te toeren. Men wil tegelijk dat de overheid alles regelt, liefst perfect maar daar geen belastingen voor vraagt, erg realistisch.

“Mijn aanpak”, die dus niet eens van mij komt ,is geen oplossing maar elk jaar met meer stilstaan is dat blijkbaar wel 😊

Je bent niet verplicht werk te zoeken. Je kan je werk opzeggen en iets anders gaan doen. De gevolgen zijn uiteraard voor u. Er is veel vraag naar werknemers en zelfs knelpuntberoepen vertelt men.

E-commerce wordt enkel belangrijker als je eens rondkijkt. Dat gaat niet zomaar verdwijnen. Het is dus onrealistisch om te doen alsof je dat zomaar kan inperken. Overal verschijnen en distributiecentra, dat is niet om af te bouwen he. Dat is om aan de vraag te voldoen.

Ik gebruik weinig e-commerce maar ik kan me wel inbeelden dat anderen dat wel doen. Bekijk hoeveel er hier over gesproken wordt, bekijk de afhaalplaatsen die barsten van de pakjes. Dat is booming en de tijd kent maar één richting, tijdreizen is nog altijd niet uitgevonden.

Fysieke winkel hebben het steeds moeilijker oa omdat men niet meer naar die winkel moet rijden… want je staat vaak in de file. Zelf ben ik ook voorstander van in eigen streek te kopen in een winkel, zelfs bij hogere prijs maar ik besef wel dat ik een minderheid ben die afneemt. Veel succes met dat omkeren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef: 1 maand geleden echt goed en betaalbaar OV
Je spreekt hier over een investering van miljarden die decennia zou duren, met enorme wegeniswerken ook die tot grote ergernis gaan leiden. Het zal dus decennia erger worden, voor het beter wordt. Zelfs als men het beslist, dan nog kan een politicus er nooit zelf nog de vruchten van plukken. Dus waarom zou men dit doen, het is electoraal even weinig interessant als rekeningrijden.

De aankomende liberalisering van het spoorvervoer zal het aanbod op het spoor verbeteren en vooral minder afhankelijk van vakbondsgrillen maken. Maatschappijen kunnen dan een aanbod uitwerken gericht op de nood en vraag van de reizigers, niet ifv wat politici en burgemeesters willen. Maar het zal wel nog steeds op dezelfde infrastructuur zijn, die op zich ook tekortkomingen vormt.

Dus ja, logisch ergens dat men dit niet als oplossing ziet, want het is ook geen oplossing voor het fileprobleem van nu, enkel een oplossing voor het fileprobleem van binnen 20-30 jaar, en wie weet of er dan nog zelfs files gaan staan?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12363
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Dat kan je ook zeggen over iets als pakweg kerncentrales :)

De liberalisering is niet altijd een oplossing bewijzen een aantal voorbeelden al, vaak wil men zelfs terug. Het zal zeker het aanbod niet verbeteren want enkel waar rendabel zal prive willen deelnemen. Daarnaast zal het duurder worden want naast de kosten moet er ook winst zijn.

Ik denk dat eerder zelfrijdende taxi's een deel van de oplossing kunnen zijn. Nu heeft iedereen een eigen wagen die meer stilstaat ook buiten de files. Dat systeem is efficiënter en men heeft minder wagens nodig. Voor grotere afstanden kan men werken met sneltreinen die Europees werken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Niet akkoord dat liberalisering niet werkt, ik verwijs naar Japan, UK, maar ook Duitsland en Zweden. Allen hebben verschillende modellen, de ene al beter dan de andere, maar geen enkele wilt terug naar "vroeger" aka de situatie die wij nog hebben. Het internationaal spoorvervoer is al geliberaliseerd, zoniet hadden wij geen Eurostar, NS, DB, TGV, maar ook EuroSleeper of Arriva, allemaal zaken waar ik weinig klachten over hoor. De liberalisering zou de beste boost zijn voor de NMBS om te moderniseren, vergelijk met wat je vroeger moest betalen bij Belgacom/De Post en wat je er toen maar dikwijls voor kreeg. Bovendien wordt de liberalisering van het binnenlandse spoorvervoer opgelegd door de EU, dus discussieren is zinloos. Bovendien ook off-topic.

Je hebt wel gelijk dat files uiteindelijk "vanzelf" weer gaan verdwijnen door nieuwe maatschappelijke of technologie evoluties, zoals bijvoorbeeld zelfrijdende wagens of taxi's waar dan automatisch een tarief op geheven kan worden dat een vorm van differentieel rekeningrijden weerspiegelt. Dat op zich is een reden te meer om niet te beginnen over plannen die decennia zouden duren, zoals grote infrastructuurwerken voor OV, want wie weet of OV dan nog nodig zou zijn om files te verminderen. Bovendien gaan er altijd mensen zijn die gaan blijven beweren dat het OV "geen alternatief" vormt, ook al is het dat wel. Ze bedoelen dan "geen alternatief voor het comfort van een eigen wagen" denk ik. We zitten momenteel helaas wel in een maatschappelijke fase van weinig innovatie, hoe sneller we daar weer uit raken hoe beter. Eenmaal we eruit zijn kan het snel gaan.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12363
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Heb andere ervaringen zowel met UK als TGV. Soit, is andere discussie.

Er is NU nood aan mobiliteit en we staan NU in de file er is dus wel degelijk ook NU nood aan OV. Toekomstige tech kan inderdaad helpen maar daar zijn we nog niet dus gewoon wachten is geen optie. Je geeft zelf aan dat het traag gaat. Misschien zou het sneller gaan mocht er geen oranje clown de wereldhandel in de war sturen :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

NU kan niet. De enige oplossing die relatief snel geimplementeerd kan worden, als in enkele jaren, is rekeningrijden.

Alle andere redelijke voorstellen in deze topic, zonder uitzondering, zouden decennia duren om te implementeren en een probleem op te lossen dat tegen dan misschien niet meer bestaat, en miljarden kosten zonder duidelijke opbrengst daartegenover.
Gebruikersavatar
cadsite
userbase crew
userbase crew
Berichten: 6860
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer
Bedankt: 713 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Relatief snel is enkel te doen als een vlakke km-taks. Anders krijg je een verschuiving van autostrade naar lokale wegen. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Of (veel) hogere brandstofprijzen, maar wat dan met EV?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12363
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

De vervanging begint steeds meer vorm te krijgen hoorde ik vanochtend nog op de radio. Een systeem enkel voor ICE zal dus niet werken. Het is logisch dat EV's ook betalen vermits ze evenzeer de weg gebruiken en file veroorzaken.

Ik dacht dat BDW sprak over Antwerpen en Brussel. In beperkte gebieden is dat misschien wel makkelijker in te voeren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16287
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer
Recent bedankt: 8 keer

cadsite schreef: 1 maand geleden Anders krijg je een verschuiving van autostrade naar lokale wegen.
Lokale wegen, met de grootste overlast (vervuiling, geluid én ongevallen) moet altijd "duur" zijn, zodat verkeer zich concentreert op de assen.
Gebruikersavatar
cadsite
userbase crew
userbase crew
Berichten: 6860
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer
Bedankt: 713 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

OK, maar dan zijn we weer aan het praktische.
De enige manier om dat te monitoren is door elk voertuig uit te rusten met een live-tracker of door elke hoek van de straat te voorzien van ANPR camera's.
Vandaar, ik zie de platte km-tax er aankomen.

(oh, of wacht, telkens met je smartphone inchecken in je voertuig :twisted: :twisted: )
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef: 1 maand geleden De enige manier om dat te monitoren is door elk voertuig uit te rusten met een live-tracker of door elke hoek van de straat te voorzien van ANPR camera's.
Maar neen, waarom altijd zo invasief?

Hou het als een OPTIE om dat te doen. Een optie die in de regel ook goedkoper zal zijn.
Andere optie => vast dagtarief betalen. Dat is de dure optie, maar zonder tracking.

ANPR camera's op wegen met gekende structurele files, wegen met gekende overlast, en daarnaast ook op dagelijks wisselende locaties die niet bekendgemaakt worden.
Niet betaald, geen bakje, wel gefilmd => veel duurder tarief.
Gebruikersavatar
cadsite
userbase crew
userbase crew
Berichten: 6860
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer
Bedankt: 713 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

het enige wat je doet is files continu verleggen en mensen kloten. Dat zou inderdaad ook nog een realistisch scenario kunnen zijn. :lol:
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 776
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Ondoordachte maatregelen die alles alleen maar erger maken? Komt helemaal in orde. Is iets waarin onze politici gespecialiseerd zijn ...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1996
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 8 keer

Als het aan onze politici ligt komt het er niet, wees gerust.

Maar dat is nu net de reden van mijn originele post bovenaan. Wetenschap, studies en buitenlands succesvolle voorbeelden ten spijt hebben onze politici niet de moed om zoiets in te voeren.
Pijnlijk want er was ooit overeenstemming (ruime meerderheid voor) maar dat is in de aanloop van vorige, vorige verkiezingen gekelderd door Bart De Wever die tijdens de campagne koudwatervrees kreeg (terwijl onwetende Weyts het nog aan het verdedigen was).

Het is telkens weer hetzelfde fenomeen. We zijn een conservatief land geworden, bang van iedere verandering. Maar met die nuance dat we in een constante veranderingen leven die ons van buitenaf opgedrongen worden. We ondergaan die gedwee maar dingen die we zelf kunnen beslissen om ze te verbeteren, dat lukt gewoon niet meer.
Ik zie 2 oorzaken voor die conservatieve reflex:
1, de vergrijzing begint meer en meer door te wegen in de publieke opinie en de politiek
2, we hebben het veel te goed op allerlei vlak en zijn bang om te verliezen wat we hebben.
Laatst gewijzigd door R2D2 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

R2D2 schreef: 1 maand geleden Ik zie 2 oorzaken voor die conservatieve reflex:
Ja, maar dat is nog niet the bigger picture. Die is: democratie werd particratie => heeft geleid tot de creatie van het fenomeen van de carrièrepoliticus => men moest voortaan voortdurend populariteit nastreven bij gebrek aan alternatieve loopbaan.

Daarin kan je dan inderdaad de vergrijzing kaderen en het feit dat sommigen het "te goed" hebben, en men onder meer inderdaad bang is om veranderingen door te voeren omdat men anders vreest niet herverkozen te raken en men geen alternatief heeft klaarstaan.

Had deze attitude honderd jaar geleden al bestaan, dan hadden we geen Haven van Antwerpen of Zeebrugge gehad, hadden we geen Zaventem gehad, hadden we geen wereldexpo gehad met Atomium etc, was er van de EU wellicht geen sprake geweest, etc. Al die zaken lagen indertijd evenmin populair nav even sterke conservatieve reflexen. Men heeft ze toch doorgeduwd, soms heeft men daar electoraal dan ook een prijs voor betaald - men aanvaardde dat, en ging terug naar hun andere loopbaan - maar later werden er dan wel straten, pleinen en sluizen vernoemd naar zij die de prijs ervoor betaald hebben. Vandaag noemen we ze staatsmannen.

In tegenstelling denk ik niet dat we binnen 100 jaar nog enige herinnering aan Ben Weyts in het straatbeeld gaan zien, dood en snel vergeten, good riddance.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Dizzy schreef: 1 maand geleden De inkomsten uit de fossiele brandstoffen moeten vervangen worden. Dat zal niet gebeuren door een beperkte groep meer te laten betalen. Dus ja, de meerderheid zal betalen.
Of anders gezegd: wie met fossiele brandstoffen rijdt, betaalt 2 keer: 1 keer via de brandstof en een tweede keer via rekeningrijden.
Mooie "vervanging".
Dizzy schreef: 1 maand geleden Sommigen zien er nu al een complot in van e-commerce 😊 Merk op dat die gewone werknemer vaak mede oorzaak is van de files en dat ze dat vaak doen met een gesubsidieerde wagen, 1 wagen per persoon meestal. Logische dat we files hebben, je krijgt subsidie om files te vormen. Enkel in België.
Ja, en als mensen geen firmawagen hebben, dan gaan ze te voet, zeker?
Jij probeert altijd met fabeltjes argumenten te winnen, en achteraf zeg je dan dat het humor was.
Feit is dat je een wagen nodig hebt in dit land, als je op OV aangewezen bent, ben je pas echt een sukkelaar.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Het maakt voor een file niet uit of je om boterkoeken erin staat of voor je werk, teveel wagens = file.
Het maakt wel uit, want je boterkoeken koop je in de stads- of dorpskern en daar heb je vaak een gemakkelijk alternatief (te voet of met de fiets), je werk daar ga je naartoe om geld te verdienen, en dan pas komt de autostrade in the picture.
Het ene heeft dus niets met het andere te maken.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Uit metingen blijkt dat er wel degelijk mensen in files staan die er eigenlijk niet moesten zijn.
Hoeveel?
Bron?
Dizzy schreef: 1 maand geleden Ik zal ook betalen in zo’n systeem maar ik vermijd al lang de drukke plaatsen en momenten. Dat is ook wat men wil bekomen.
Dus je zult naar je werk rijden om 3 uur 's nachts omdat het dan niet druk is?
Het is weer zo'n sprookje waar je zelf in gelooft, en de rest van de wereld niet.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Ik heb me al aangepast. Ik heb me altijd met OV verplaatst en had tot vorige jaar één eigen wagen die mijn partner vooral gebruikte. Nu hebben we die weggedaan en hebben we een gesubsidieerde, ik ga zoals de voorbije 30 jaar nog altijd met fiets en OV.
Vreemd, want je beweerde dat je het ging voelen, dus blijkbaar is het in werkelijkheid toch weer een verhaal van "ik laat de anderen dokken, want ik heb er zelf geen last van."
Puur egoïsme dus.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Ik heb het geluk er altijd presentabel uit te zien, heel fit door oa dat fietsen. Gerief steekt in mijn fietstas.
Ja, want als het regent dan valt die niet op jou, en je kleren blijven ook heel droog.
Nog sprookjes?
Dizzy schreef: 1 maand geleden Het klopt dat het asociaal kan zijn maar om alternatieven te financieren is ook geld nodig en waar gaat dat anders vandaan komen? Ik sta open voor suggesties.
Dus uw plan is de prijs zo op te drijven dat mensen uit het verkeer geduwd worden?
Ik hoop dat je daar dan zelf ook het slachtoffer van bent.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Het klopt niet dat files enkel op autostrades bestaan, zelfs in de randgemeente waar ik woon is het geregeld prijs. Dat is dus door mensen die voor 1,5km in hun wagen stappen om dan achter elkaar aan te schuiven terwijl ik voorbij wandel.
Dat was het punt niet.
Het punt was dat het stigmatiseren van mensen die in de dorpskern hun auto gebruiken valsspelen is, omdat het niets te maken heeft met de files die er staan op de autostrade.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Men negeert ook het feit dat minder wagens net de werkenden zonder alternatief ten goede komt. Zij zullen veel minder tijd verliezen.
Zij worden financieel gestraft omdat ze werk hebben aanvaard!
Dizzy schreef: 1 maand geleden Minder files = verbetering, dat heeft niets met de oranje clown te maken. Een slechte situatie behouden is geen verbetering, toch wordt er alles uit de kast gehaald om niet te moeten veranderen.
Welke garantie is er van die minder files?
De enige garantie die jij biedt is dat er veel extra moet betaald worden.
De rest zijn praatjes.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Ik ban niemand uit het verkeer want ik beslis niets. Mensen kiezen zelf of ze betalen of voor een alternatief gaan.
Als je iets substantieel duurder maakt, dan is dat wel degelijk jouw plan om ze te bannen.
Anders zou je geen enkel effect hebben.
Je doet ook alsof er zoveel alternatieven zijn.
Niet iedereen heeft werk dat vlak aan het station ligt, niet iedereen werkt in een grote stad.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Mobiliteit heeft een prijs en de gebruiker betaalt, niets bijzonders. Met rekeningrijden kan je alternatieven financieren voor zij die minder bemiddeld zijn.
Mooie praatjes die verhullen dat je mensen in de miserie duwt.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Ik ben egoïst omdat ik inzie dat ik ook zal moeten betalen als ik kies om gebruik te maken van publieke infrastructuur?
Je bent egoïst omdat je anderen uit het verkeer wilt duwen door de prijs op te drijven.
En je hebt net daarboven gezegd dat je er weinig last van zult hebben, vermits je OV en fiets gebruikt.
Dus je spreekt jezelf weer tegen.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Ik lees veel over deze aanpak maar zie amper een alternatief of was het punt dat we het teveel aan wagens gewoon op de oprit moeten laten staan. Is dat niet een erg duur en vooral onrealistisch alternatief?
Weer 'humor' zeker?
Punt was dat het niet het aantal auto's is die het probleem vormt, maar het aantal gelijktijdige verplaatsingen in gelijke richting.
Een auto die op de oprit staat vormt geen probleem.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Net zoals bij lintbebouwing is het een gedeelde verantwoordelijkheid.
Neen, dit is 100% de schuld van de Overheid.
Het is de Overheid die de bouwregels moet bepalen en handhaven.
Dizzy schreef: 1 maand geleden De overheid verplicht u niet om in rijen te wonen of om massaal op dezelfde plaats en moment rond te toeren.
De mensen toeren niet rond, ze rijden naar hun werk, en de Overheid centraliseert zelf alles in Brussel!
Dizzy schreef: 1 maand geleden Je bent niet verplicht werk te zoeken.
Ja, je kunt ook op straat slapen en van aalmoezen leven.
Heb je nog zo van die 'humor'?
Dizzy schreef: 1 maand geleden Je kan je werk opzeggen en iets anders gaan doen. De gevolgen zijn uiteraard voor u. Er is veel vraag naar werknemers en zelfs knelpuntberoepen vertelt men.
Ja, knelpuntberoepen, maar die vragen meestal wel specifieke opleidingen.
Wil men nu net de werkloosheid beperkt hebben tot 2 jaar, dus iedereen die een opleiding van 2 jaar of langer volgt en werkloos is, zal zonder uitkering komen te vallen.
Dizzy schreef: 1 maand geleden E-commerce wordt enkel belangrijker als je eens rondkijkt. Dat gaat niet zomaar verdwijnen. Het is dus onrealistisch om te doen alsof je dat zomaar kan inperken.
Dat kun je net zo goed van het autoverkeer zeggen.
Het is dus gewoon een kwestie van onwil.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Fysieke winkel hebben het steeds moeilijker oa omdat men niet meer naar die winkel moet rijden… want je staat vaak in de file. Zelf ben ik ook voorstander van in eigen streek te kopen in een winkel, zelfs bij hogere prijs maar ik besef wel dat ik een minderheid ben die afneemt. Veel succes met dat omkeren.
Ja, je staat in de file, want al die pakjes van de e-commerce moeten geleverd worden...

Toegevoegd na 4 minuten 12 seconden:
Dizzy schreef: 1 maand geleden Ik denk dat eerder zelfrijdende taxi's een deel van de oplossing kunnen zijn.
:???:
Dus als iedereen een bordje TAXI op zijn auto kleeft is er plots geen probleem meer?
Ik zie niet waarom er minder verkeer zou zijn omdat we met taxi's rijden in plaats van met de eigen auto.
Dat is dus weer het volgende sprookje.
Dizzy schreef: 1 maand geleden Nu heeft iedereen een eigen wagen die meer stilstaat ook buiten de files. Dat systeem is efficiënter en men heeft minder wagens nodig. Voor grotere afstanden kan men werken met sneltreinen die Europees werken.
Het probleem is heel vaak niet de tijd die de trein nodig heeft.
Het probleem is dat je dan nog niet op je bestemming bent.
En vaak heb je geen trein in de kleinere plaatsen.
Dus je moet eerst al de auto nemen om naar het station te rijden, of een fiets gebruiken.
Dan de trein nemen.
Dan ben je niet ter plaatse, daar heb je dan weer een bus nodig.
En dan moet je nog een stuk te voet.
En dan mag je niet de nood hebben om materiaal te vervoeren.

Toegevoegd na 15 minuten 2 seconden:
CCatalyst schreef: 1 maand geleden Niet akkoord dat liberalisering niet werkt, ik verwijs naar Japan, UK, maar ook Duitsland en Zweden. Allen hebben verschillende modellen, de ene al beter dan de andere, maar geen enkele wilt terug naar "vroeger" aka de situatie die wij nog hebben.
Het probleem is voor een groot deel dat wij incompetente politici hebben die decennialang aan lintbebouwing gedaan hebben.
Dat maakt het heel moeilijk om een efficiënt OV uit te bouwen, die andere landen werden beter bestuurd.

Ook het probleem dat in België heel dat spoorwegverkeer over Brussel gaat, en dat één grote bottleneck is, zal niet opgelost worden door meer concurrentie.
Ik ben niet tegen liberalisering, maar ik denk niet dat het veel zal oplossen in ons geval.
CCatalyst schreef: 1 maand geleden Je hebt wel gelijk dat files uiteindelijk "vanzelf" weer gaan verdwijnen door nieuwe maatschappelijke of technologie evoluties, zoals bijvoorbeeld zelfrijdende wagens of taxi's waar dan automatisch een tarief op geheven kan worden dat een vorm van differentieel rekeningrijden weerspiegelt.
Ik zie daar geen voordeel in voor de files.
Alle problemen zullen blijven bestaan in dat scenario.
Als een auto van A naar B rijdt maakt het niet uit of daar nu "TAXI" opstaat of niet, hij veroorzaakt net zo goed een file als een andere wagen.
CCatalyst schreef: 1 maand geleden Bovendien gaan er altijd mensen zijn die gaan blijven beweren dat het OV "geen alternatief" vormt, ook al is het dat wel.
Dat hangt enorm af van uw persoonlijke situatie.
Waar woon je, heb je een eigen station in dat dorp/die stad?
Waar moet je naartoe? Ligt dat ver van een station?
Op welk uur moet je er zijn?
Als jij flexibele werkuren hebt, en je woont bijv. in Gent, en je moet geen materiaal meenemen voor je werk, en je moet in Brussel zijn op wandelafstand van het station dan kan het OV een alternatief zijn.
Als je in een industriezone werkt van een kleinere stad of dorp, en je woont zelf in een kleinere stad of dorp wordt het een heel ander verhaal.
Je hebt dan geen station in je eigen dorp of stad, en moet je al verplaatsen met de wagen of met de fiets naar dat station.
Dan moet je de trein nemen, en eens ter plaatse misschien nog een bus, en dan nog een stuk wandelen.
En als je dan veel materiaal moet meenemen voor je werk kun je het dus ook al vergeten, want dat ga je niet meenemen op de trein.

Feit is dat als het OV werkelijk zo goed zou zijn dat veel mensen het als een alternatief zouden zien, waarom nemen mensen het dan niet spontaan?
Als een product of dienst goed is, dan wordt die spontaan gebruikt, dan moet je geen extra belastingen op alternatieven gaan heffen om het verkocht te krijgen.
Ik neem zelden de bus, maar als ik hem neem, dan zit die vol met nieuwkomers.
Mensen die waarschijnlijk (nog) niet de middelen hebben om een wagen te kopen, of (nog) geen rijbewijs hebben.
Kortom, wie het OV neemt, doet dat vaak omdat hij niet anders kan.
CCatalyst schreef: 1 maand geleden Ze bedoelen dan "geen alternatief voor het comfort van een eigen wagen" denk ik.
Als je 3 uur onderweg bent terwijl het met de waen de helft is, dan is dat inderdaad geen alternatief.
Met het OV moet je ook overal marges meerekenen.

Toegevoegd na 3 minuten 29 seconden:
heist_175 schreef: 1 maand geleden
cadsite schreef: 1 maand geleden Anders krijg je een verschuiving van autostrade naar lokale wegen.
Lokale wegen, met de grootste overlast (vervuiling, geluid én ongevallen) moet altijd "duur" zijn, zodat verkeer zich concentreert op de assen.
Dus van het moment dat je je motor start, betaal je je blauw.
Je hebt nochtans geen enkele mogelijkheid om die lokale wegen te vermijden, want je huis of appartement staat niet te midden van de autostrade.
Ik denk dat ik al een kilometer of 5 op baan ben tegen dat ik uit het dorp ben.
Dan kan ik de autostrade nemen, en word ik met jouw systeem dus iets minder uitgeperst.

Toegevoegd na 18 minuten 56 seconden:
R2D2 schreef: 1 maand geleden Maar dat is nu net de reden van mijn originele post bovenaan. Wetenschap, studies en buitenlands succesvolle voorbeelden ten spijt hebben onze politici niet de moed om zoiets in te voeren.
Kun je die buitenlandse voorbeelden met België vergelijken?
Ik zou denken van niet, want andere landen hebben decennia vóór ons ruimtelijke ordening ingevoerd, en zich daaraan gehouden.
Dat betekent dat men daar veel minder files krijgt als gevolg van die slechte ruimtelijke ordening.
En het betekent ook dat een OV veel efficiënter kan zijn dan hier.
R2D2 schreef: 1 maand geleden Het is telkens weer hetzelfde fenomeen. We zijn een conservatief land geworden, bang van iedere verandering.
Dan is mijn vraag: hoeveel van de voorstanders hier zouden met de aangekondigde tarieven beslissen om van job te veranderen, of van auto naar een ander vervoersmiddel over te schakelen?
We weten dat al Dizzy een heel grote voorstander is, maar we weten ook dat hij nu al OV en fiets gebruikt, dus dit zal hem weinig raken.
Het is o zo gemakkelijk van conservatisme te spreken, en zich voor te doen als bereid tot verandering, wanneer men weet dat die verandering maar weinig impact zal hebben op de eigen situatie.
Het zou immers kunnen dat de meeste voorstanders denken dat ze zich die extra kost wel kunnen permitteren, en dus niets hoeven te veranderen.
Dat is dan wel heel gemakkelijk zichzelf als progressief voor te doen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 957
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

cadsite schreef:het enige wat je doet is files continu verleggen en mensen kloten. Dat zou inderdaad ook nog een realistisch scenario kunnen zijn. :lol:
En wat is uw oplossing?
Gebruikersavatar
cadsite
userbase crew
userbase crew
Berichten: 6860
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer
Bedankt: 713 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Geen idee.
Maar het grote voordeel is dat ik het niet voor het zeggen heb en dat ik ook niet die pretentie heb.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 957
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Maar elke andere oplossing lach je gewoon weg.

Dan lijkt het een zinloze discussie.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”