Vaganzza schreef:Ik dacht dat die reeks fiscaal zeer aantrekkelijk is als bedrijfswagen. Dat is de reden, net zoals de mini's die zijn ook fiscaal zeer gunstig voor bedrijven.
Fiscale aftrekbaarheid kan je zelf berekenen aan de hand van de CO2-uitstoot:
http://www.westlease.be/nl/fleetmanager ... agens.aspx
Voorbeeldje: die nieuwe 116d ED stoot 89gr CO2 uit per KM.
Er zijn er weinig die dat kunnen nadoen in die categorie (alhoewel ik niemand toewens om daarmee te moeten rondbollen). Een ander voordeel van de lage CO2-uitstoot is een lagere maandelijkse CO2-bijdrage. Elke euro die je daarmee uitspaart kan je in je leasingbedrag dan weer spenderen aan opties.
Edit: doorstreept wat Andro555 hieronder kon weerleggen.
Een ander extreem voorbeeld: BMW 220d Coupé: sportautomaat met 190PK en uitstoot van
99g/km. De concurrentie heeft nog een lange weg te gaan om zoiets bij te benen...
Joe de Mannen schreef:Bij ons moet je dus de opties die niet in je budget passen voor levering volledig betalen, niet wat het extra aan leasing kost per maand.
Ha, dat is idd bitter. Niet vergeten dat er nog eens 21% BTW bijkomt op zo'n aanbetaling. Wat ook veel voorkomt is dat ze het verschil wel maandelijks van je loon houden, maar dan wel de eerste 2 jaar van de leasingtermijn in plaats van de volle 4 jaar. Op die manier voorkomen ze dat ze met een duurdere wagen opgescheept zitten als je vroegtijdig vertrekt. Men heeft immers de zekerheid niet dat een collega die wagen wil overnemen als er zelf nog een deel af te betalen valt. Maar de paranoïde bedrijven presenteren je de volledige rekening idd op voorhand...
Edward Valckx schreef:Kenw00t schreef:Verder ben ik trouwens van mening dat je bij elk merk en model zeker 5000 a 10000 euro (catalogusprijs) extra mag voorzien aan opties als je comfort wil.
Dat "bij elk merk en model" is toch wel heel kort door de bocht hoor!
Alhoewel dat voor de Duitse premium merken zeker zo is (je kan gemakkelijk de basisprijs bijna verdubbelen met de opties), is dat zeker niet het geval bij bijvoorbeeld Franse wagens. Daar heb je meestal maar een handvol opties, en al zeker niet voor de bedragen die jij hier vernoemt.
Comfort heeft bij iedereen een andere definitie. De Franse merken vallen allemaal af omdat ze er niet in slagen om ofwel een goede automaat te leveren, ofwel bieden ze geen ACC aan. En als er toevallig wel een modelleke tussenzit dat het kan, dan valt de CO2-uitstoot tegen. Als je daardoor dan in een categorie valt met een slechtere fiscale aftrekbaarheid, word je eigenlijk gestraft om voor achtergestelde technologie te kiezen.
decat schreef:Kenw00t schreef:
Verder ben ik trouwens van mening dat je bij elk merk en model zeker 5000 a 10000 euro (catalogusprijs) extra mag voorzien aan opties als je comfort wil
Wat voor comfort mag dat dan zijn?
AndRo555 heeft het antwoord gegeven. Let trouwens vooral op mijn vermelding van "catalogusprijs". Op het einde van de rit zijn de bedragen dus een stuk lager.