Sleepvermogen Passat Variant 2015

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 4 keer

Die "1" en de mini is vooral voor de badge en de MEGA korting die Deloitte krijgt omdat ze systematisch het verkoopcijfer opkrikken.
In een kale 116 of 114 zal je heus niet blij worden.

Bij ons heeft een jonge kerel (2-3 jaar in de firma) ook een Mercedes C genomen.
Ik dacht toen:Woot!?
Blijkt dat hij €200 per maand moet opleggen om er mee te kunnen rondrijden, zwaar boven budget dus,
en dat hij aan Mercedes gevraagd heeft om allerlei standaard opties eruit te halen, om de prijs toch maar te drukken.
Finaal rijft hij dus met een tractor, maar iedereen ziet wel dat hij met een C-klasse rijdt. Zijn collega's met +/- dezelfde ervaring enzo hebben een Peugeot 2008 full option. Buitenkant "maar" een Peugeot, vanbinnen full.

Ik vind het een dwaas, maar als ie daar gelukkig van wordt, wie ben ik om hem tegen te houden :).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Kenw00t schreef:Het was algemeen en zeker niet persoonlijk bedoeld hoor. :-)
Weet ik wel, ook zo niet opgevat, wees gerust ;) Ik kijk er niet echt naar, al moet ik toegeven dat ik eerder de nijging heb wat bij te betalen voor de V60 dan voor de V40 te gaan die dan (mss) binnen mijn categorie valt. Ik zie het dan wel.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik weiger principieel om bij te betalen voor een firmawagen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 109 keer

Joe de Mannen schreef:Ik weiger principieel om bij te betalen voor een firmawagen.
J.
Je moet op zijn minst toch betalen voor de privé kilometers. Ik heb een V60 met allerlei opties en betaal 6 euro bovenop het privé gebruik.

Sent from my device using Tapatalk
Internet via Mobile Vikings
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Het zal afhangen van het bedrag bij mij, dat zie ik dan wel :)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat is belasting, maar ik betaal niet bij voor enige optie, puzzelen tot het in het budget past of tot het budget rond de auto past :)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Voor opties betaal ik ook niet bij. Het systeem bij ons is met categorieën. Je kiest een wagen van je categorie, niks aan de hand. Kies je er een boven je categorie (ja mag 1 categorie hoger gaan) betaal je bij (maandelijks). Het bedrag is me niet echt duidelijk, maar als het bedrag meevalt heb ik dat voor extra comfort wel over. Het is voor een aantal jaren.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Dat zien bedrijven graag, dat jij maar goed puzzelt, zij krijgen dat een wagen met meer uitgeruste opties, die na de leasing hen meer opbrengt voor hetzelfde leasebedrag. En zij hebben daarvoor geen moeite moeten doen :-)

En je zal wel betalen voor extra opties door middel van uw VAA. Die wordt berekend zonder korting en MET opties.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

Dafke schreef:zij krijgen dat een wagen met meer uitgeruste opties, die na de leasing hen meer opbrengt voor hetzelfde leasebedrag.
Die wagen heeft hun toch ook meer gekost tijdens de aankoop, dus dat is toch maar normaal?

Ik begrijp die negativiteit niet rond "zelf opties bijbetalen". Je kan dan toch zelf ook 3 a 4 jaar van die opties genieten? En bij afloop van het contract kan je eventueel ook zelf de wagen aankopen, dan heb je ook die opties erbij...
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Kenw00t schreef:Verder ben ik trouwens van mening dat je bij elk merk en model zeker 5000 a 10000 euro (catalogusprijs) extra mag voorzien aan opties als je comfort wil.
Dat "bij elk merk en model" is toch wel heel kort door de bocht hoor!

Alhoewel dat voor de Duitse premium merken zeker zo is (je kan gemakkelijk de basisprijs bijna verdubbelen met de opties), is dat zeker niet het geval bij bijvoorbeeld Franse wagens. Daar heb je meestal maar een handvol opties, en al zeker niet voor de bedragen die jij hier vernoemt.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Edward Valckx schreef:
Dafke schreef:zij krijgen dat een wagen met meer uitgeruste opties, die na de leasing hen meer opbrengt voor hetzelfde leasebedrag.
Die wagen heeft hun toch ook meer gekost tijdens de aankoop, dus dat is toch maar normaal?

Ik begrijp die negativiteit niet rond "zelf opties bijbetalen". Je kan dan toch zelf ook 3 a 4 jaar van die opties genieten? En bij afloop van het contract kan je eventueel ook zelf de wagen aankopen, dan heb je ook die opties erbij...
Negativiteit ? ik doe het niet omdat dat het mij niet waard is. een optie volle pot betalen om er 4 jaar van te genieten en ze dan kwijt te zijn ? want zo is het bij ons geregeld.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Joe de Mannen schreef:Dat is belasting, maar ik betaal niet bij voor enige optie, puzzelen tot het in het budget past of tot het budget rond de auto past :)
J.
Waarom niet gewoon een auto kiezen met de opties die je zeker wilt en dan zien of die binnen je budget valt of je de extra paar tientjes per maand voor over hebt?
Hier wordt er ook 36 euro per maand over budget betaalt aan opties. Alleen zou je dat extra bij een andere auto al aan VAA kwijt geweest zijn (diegene tweede op de lijst).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bij ons moet je dus de opties die niet in je budget passen voor levering volledig betalen, niet wat het extra aan leasing kost per maand.
Daar bedank ik voor. Maar ik krijg het er meestal wel in hoor.

J.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Vreemde regeling en geen idee hoe ze dat kunnen verantwoorden?
Of worden deze effectief aangekocht?
Laatst gewijzigd door axs 23 feb 2015, 16:25, in totaal 1 gewijzigd.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Dat cash betalen door de werknemer van de opties bij levering, wordt gedaan om een verhoging van het voordeel in natura te vermijden. Geen idee hoe ze het regelen, maar die opties komen dan niet bij de catalogus prijs.

Dat wordt wel meer gedaan tegenwoordig.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:een optie volle pot betalen om er 4 jaar van te genieten en ze dan kwijt te zijn ?
Dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf uitmaken. Ze kunnen U moeilijk de Xenon lampen cadeau doen op het einde van het contract hé :-)

Trouwens, als je een privé wagen tweedehands verkoopt, krijg je toch ook niet voor alle opties een meerprijs...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

dat klopt maar dan heb je het zelf in de hand. Als je nu je leaseauto wil kopen moet je opbieden tegen mensen die er WEL voor bijbetalen, terwijl jij ze al betaald hebt. Daarom is het bij ons nog minder interessant om je eigen leasewagen te kopen.

J.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Kenw00t schreef:
Verder ben ik trouwens van mening dat je bij elk merk en model zeker 5000 a 10000 euro (catalogusprijs) extra mag voorzien aan opties als je comfort wil
:eek:

Wat voor comfort mag dat dan zijn?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

decat schreef:
Kenw00t schreef:
Verder ben ik trouwens van mening dat je bij elk merk en model zeker 5000 a 10000 euro (catalogusprijs) extra mag voorzien aan opties als je comfort wil

Dat hangt er puur vanaf wat iemand onder comfort ziet. Is het enkel airco dan is 5000-10000 euro zwaar overdreven. Maar als je deftige navigatie (1.5-3k), verwarmde zetels (200-400 euro), ACC (800-1500), lane assist (600-1000) , achteruitrijcamera's (en andere) (1k), automatische versnellingsbak (ook makkelijk +2/3k), keyless entry, sport/comfortzetels (bij sommige merken zijn de basiszetels bagger),...

Zo kom je snel aan 10k. Als je een uitrustingsniveau hoger neemt kan dat een stuk minder zijn (veel dingen zijn standaard dan), maar dan zou je eigenlijk vanaf het basismodel moeten rekenen, en dan kom je ook aan dergelijke bedragen.

Op een andere noot, fleetkorting op de nieuwe Passat is hier ongeveer een 18%. Vind ik toch wel wat voor een vrij nieuw model.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

autosalon actie ?

Bij mij was het zo dat een Passat Comfortline binnen budget uiteindelijk beter kon uitgerust worden dan een Highline. Dus een 'hoger' uitrustingsniveau is niet altijd goedkoper.

J.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

AndRo555 schreef:
decat schreef:
Kenw00t schreef:

Dat hangt er puur vanaf wat iemand onder comfort ziet. Is het enkel airco dan is 5000-10000 euro zwaar overdreven. Maar als je deftige navigatie (1.5-3k), verwarmde zetels (200-400 euro), ACC (800-1500), lane assist (600-1000) , achteruitrijcamera's (en andere) (1k), automatische versnellingsbak (ook makkelijk +2/3k), keyless entry, sport/comfortzetels (bij sommige merken zijn de basiszetels bagger),...

Zo kom je snel aan 10k. Als je een uitrustingsniveau hoger neemt kan dat een stuk minder zijn (veel dingen zijn standaard dan), maar dan zou je eigenlijk vanaf het basismodel moeten rekenen, en dan kom je ook aan dergelijke bedragen.

Op een andere noot, fleetkorting op de nieuwe Passat is hier ongeveer een 18%. Vind ik toch wel wat voor een vrij nieuw model.
Daarvoor zijn er dus packs.. Veel goedkoper voor een hele resem opties. Bv. een comfortpack :-) ipv 10k nog 4k ofzo
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Vaganzza schreef:Ik dacht dat die reeks fiscaal zeer aantrekkelijk is als bedrijfswagen. Dat is de reden, net zoals de mini's die zijn ook fiscaal zeer gunstig voor bedrijven.
Fiscale aftrekbaarheid kan je zelf berekenen aan de hand van de CO2-uitstoot: http://www.westlease.be/nl/fleetmanager ... agens.aspx
Voorbeeldje: die nieuwe 116d ED stoot 89gr CO2 uit per KM. Er zijn er weinig die dat kunnen nadoen in die categorie (alhoewel ik niemand toewens om daarmee te moeten rondbollen). Een ander voordeel van de lage CO2-uitstoot is een lagere maandelijkse CO2-bijdrage. Elke euro die je daarmee uitspaart kan je in je leasingbedrag dan weer spenderen aan opties.

Edit: doorstreept wat Andro555 hieronder kon weerleggen.

Een ander extreem voorbeeld: BMW 220d Coupé: sportautomaat met 190PK en uitstoot van 99g/km. De concurrentie heeft nog een lange weg te gaan om zoiets bij te benen...
Joe de Mannen schreef:Bij ons moet je dus de opties die niet in je budget passen voor levering volledig betalen, niet wat het extra aan leasing kost per maand.
Ha, dat is idd bitter. Niet vergeten dat er nog eens 21% BTW bijkomt op zo'n aanbetaling. Wat ook veel voorkomt is dat ze het verschil wel maandelijks van je loon houden, maar dan wel de eerste 2 jaar van de leasingtermijn in plaats van de volle 4 jaar. Op die manier voorkomen ze dat ze met een duurdere wagen opgescheept zitten als je vroegtijdig vertrekt. Men heeft immers de zekerheid niet dat een collega die wagen wil overnemen als er zelf nog een deel af te betalen valt. Maar de paranoïde bedrijven presenteren je de volledige rekening idd op voorhand...
Edward Valckx schreef:
Kenw00t schreef:Verder ben ik trouwens van mening dat je bij elk merk en model zeker 5000 a 10000 euro (catalogusprijs) extra mag voorzien aan opties als je comfort wil.
Dat "bij elk merk en model" is toch wel heel kort door de bocht hoor!

Alhoewel dat voor de Duitse premium merken zeker zo is (je kan gemakkelijk de basisprijs bijna verdubbelen met de opties), is dat zeker niet het geval bij bijvoorbeeld Franse wagens. Daar heb je meestal maar een handvol opties, en al zeker niet voor de bedragen die jij hier vernoemt.
Comfort heeft bij iedereen een andere definitie. De Franse merken vallen allemaal af omdat ze er niet in slagen om ofwel een goede automaat te leveren, ofwel bieden ze geen ACC aan. En als er toevallig wel een modelleke tussenzit dat het kan, dan valt de CO2-uitstoot tegen. Als je daardoor dan in een categorie valt met een slechtere fiscale aftrekbaarheid, word je eigenlijk gestraft om voor achtergestelde technologie te kiezen.
decat schreef:
Kenw00t schreef:

AndRo555 heeft het antwoord gegeven. Let trouwens vooral op mijn vermelding van "catalogusprijs". Op het einde van de rit zijn de bedragen dus een stuk lager.
Laatst gewijzigd door Kenw00t 26 feb 2015, 12:41, in totaal 1 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Kenw00t schreef: Voorbeeldje: die nieuwe 116d ED stoot 89gr CO2 uit per KM. Er zijn er weinig die dat kunnen nadoen in die categorie (alhoewel ik niemand toewens om daarmee te moeten rondbollen). Een ander voordeel van de lage CO2-uitstoot is een lagere maandelijkse CO2-bijdrage. Elke euro die je daarmee uitspaart kan je in je leasingbedrag dan weer spenderen aan opties.

Een ander extreem voorbeeld: BMW 220d Coupé: sportautomaat met 190PK en uitstoot van 99g/km. De concurrentie heeft nog een lange weg te gaan om zoiets bij te benen...
In de klasse van de 116d heb je nog de Skoda Octavia Greenline, 85gr/km, die zit rond dezelfde (lease)prijs (wel een stuk groter)
Volvo V40 D4 2.0 Diesel met 190pk 85gr/km... (dat is minder als die 116d ED)
Volvo V60 D4 is 99gr/km
Daarnaast haalt een Passat Variant 2.0TDI 190pk 109gr/km, wat 10gr meer is als een 220d, maar het is ook een veel grotere auto.

Skoda Superb (de nieuwe) 2.0 TDI 190pk en 105gr/km. Ook een heel pak meer wagen als een 220d.

Om dan te zeggen dat de concurrentie moet 'bijbenen'
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Da's inderdaad niet slecht, maar bij die 2-reeks gaat het over een automaat, dus graag ook daarmee vergelijken. Als je dat bij die Volvo's aanvinkt springt het direct 20gr hoger. Dus graag iets met vergelijkbaar vermogen, uitstoot, automaat, en 90% aftrekbaarheid (max 105gr dus).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Golf GTE? 204pk en 35gr/km. Automaat (DSG). Op vlak van prijs vergelijkbaar met een 220d.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Kenw00t schreef:Da's inderdaad niet slecht, maar bij die 2-reeks gaat het over een automaat, dus graag ook daarmee vergelijken. Als je dat bij die Volvo's aanvinkt springt het direct 20gr hoger. Dus graag iets met vergelijkbaar vermogen, uitstoot, automaat, en 90% aftrekbaarheid (max 105gr dus).
Ik stond er zelfs van verstomd dat de huidige automaten bij BMW en Merc zelfs MINDER (ok, maar 1gr) uitstoot laten optekenen dan de manuele.
Knap!
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Die ZF bak die in veel BMW's zit (ZF 8HP550) is ook een hoogstaand stuk engineering. Ook de DSG7 (MQ250) van VAG verbruikt meestal net wat minder als de manuele tegenhanger.
heist_175
Moderator
Moderator

Kenw00t schreef:Een ander voordeel van de lage CO2-uitstoot is een lagere maandelijkse CO2-bijdrage. Elke euro die je daarmee uitspaart kan je in je leasingbedrag dan weer spenderen aan opties.
De VAA is meer dan enkel CO2 en aangezien een automaat (véél) duurder is dan een manuele, is de VAA alsnog hoger
Passat Variant Comfortline 1.6 -> VAA €152,08 (CO2 = 107 - catalogusprijs €25'471)
Passat Variant Comfortline 1.6 DSG -> VAA €157,09 (CO2 = 104 - catalogusprijs €27'545)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

AndRo555 schreef:Golf GTE? 204pk en 35gr/km. Automaat (DSG). Op vlak van prijs vergelijkbaar met een 220d.
Dat zou het voor mij persoonlijk gemakkelijk maken, ware het niet dat diesel meestal verplicht is. :-(
AndRo555 schreef:Die ZF bak die in veel BMW's zit (ZF 8HP550) is ook een hoogstaand stuk engineering. Ook de DSG7 (MQ250) van VAG verbruikt meestal net wat minder als de manuele tegenhanger.
Klopt, maar het ligt ook aan een nieuwe motorenreeks die ze volop aan het uitrollen zijn: https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_B47

Bij VW snap ik het trouwens niet helemaal. Je eerdere voorbeeld van de Passat is een mooi resultaat (109g/km voor 190PK), maar bij een 5-deurs Golf is het dan ineens 119g/km voor 150PK. #WTF
AndRo555 schreef:Skoda Superb (de nieuwe) 2.0 TDI 190pk en 105gr/km.
Waar heb jij die info al gevonden? :-) Ik vind niks...
heist_175 schreef:De VAA is meer dan enkel CO2 en aangezien een automaat (véél) duurder is dan een manuele, is de VAA alsnog hoger
Passat Variant Comfortline 1.6 -> VAA €152,08 (CO2 = 107 - catalogusprijs €25'471)
Passat Variant Comfortline 1.6 DSG -> VAA €157,09 (CO2 = 104 - catalogusprijs €27'545)
Jij haalt 2 dingen door elkaar. Een CO2-bijdrage is iets wat de werkgever moet betalen en heeft niets met VAA te maken.

Bijvoorbeeld: stel dat je van je werkgever een leasingbudget krijgt van 650 euro, exclusief BTW, exclusief brandstof, maar inclusief CO2-bijdrage. De minimum CO2-bijdrage voor dieselmotoren in 2015 ligt vast op 25,10 euro. Dan blijft er van die 650 euro nog bijna 625 over. Neem je echter een dieselmotor met een uitstoot van 120g/km, dan ligt je CO2-bijdrage ergens rond de 50 euro, en blijft er van jouw budget nog 600 euro over voor de wagen zelf. Met andere woorden: hoe beter die CO2-prestaties, hoe meer geld er over blijft om effectief in de wagen zelf te investeren.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Kenw00t schreef: Bij VW snap ik het trouwens niet helemaal. Je eerdere voorbeeld van de Passat is een mooi resultaat (109g/km voor 190PK), maar bij een 5-deurs Golf is het dan ineens 119g/km voor 150PK. #WTF
Ja het is zelfs zo dat de 190PK TDI in de Superb eigenlijk 104gr doet en de 150pk 105. Terwijl in de Passat (die ook op het MQB platform staat) het omgekeerd is. 109gr voor 190pk en 107gr voor 150pk.
Kenw00t schreef:
AndRo555 schreef:Skoda Superb (de nieuwe) 2.0 TDI 190pk en 105gr/km.
Waar heb jij die info al gevonden? :-) Ik vind niks...
http://www.autoweek.nl/nieuws/31879/off ... oda-superb
heist_175
Moderator
Moderator

Kenw00t schreef:Een CO2-bijdrage is iets wat de werkgever moet betalen (...)
Wij krijgen een leasebudget inclusief alle kosten, dus ook de brandstof en de CO2 bijdrage voor de WG.
In all-in-leasebudget is de Passat Variant DSG €33 per maand duurder dan de manuele variant én de VAA ligt ook nog eens hoger.
Je neemt dus enkel een automaat als je dat per sé wil, niet omdat het zuiniger of voordeliger is.

Ik begrijp uit uw verhaal dat het bij jullie anders geregeld is en dat het dus zal afhangen van de carpolicy of een DSG op basis van cijfermateriaal voordeliger is of niet (los van of je het "leuk/aangenamer" vindt)
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Even een vraag: hoe weet jij wat je brandstofverbruik zal zijn?
Dan is dit enkel de km's woon werk? En als je dan eens bv naar een klant moet en erna terug naar het werk, loopt het al mis?
Of nemen ze een gemiddeld bedrag? Want hoe kan je anders in een garage komen en zeggen: dit is mijn leasebedrag incl alles. Die moeten toch ook weten wat ze dan effectief mogen besteden?
heist_175
Moderator
Moderator

Wij krijgen een lijst met 1600 auto's, modellen, uitvoeringen, ... met al voorgerekend wat de all-in-leaseprijs is.
Zo heb je een duidelijke richting. Nadien vraag je per offerte een all-in-leaseprijs via de afdeling fleet.

Kilometers liggen vast, ongeacht werk of privé, dat is 35'000 per jaar en 4 jaar.
Er zijn er bij die na 1,5jaar al een nieuwe auto mogen bestellen, maar ik haal zelf met moeite 20'000km. Op de ganse vloot middelt dat uit.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Duidelijk..

maar het zal dan wel zijn: 35'000 per jaar OF 4 jaar.
heist_175
Moderator
Moderator

Het budget is berekend op 35'000km per jaar en 4 jaar, wat dus 140'000km is.
Wisselen gebeurt ofwel gebaseerd op kilometers en sowieso op 4 jaar.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”