Telenet .... eigenlijk best wel duur.

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

raf1 schreef:Als je het op elektrisch niveau bekijkt zijn storingen op het verouderde coaxnetwerk bijna onvermijdelijk: duizenden (brakke) digibox-tuners en analoge tv-toestellen stemmen af op dezelfde frequentieband op dezelfde fysieke coaxkabel zonder fysieke isolatie. Alles welbeschouwd is dat bijna prehistorische technologie.
Laten we ook niet overdrijven. De NIU is erop voorzien om geen storingen vanuit de interne toestellen door te geven naar de externe coax kabel. Enkel de speciale modem uitgang van de NIU laat verkeer in de andere richting toe.
Laatst gewijzigd door Edward Valckx 08 jun 2012, 10:41, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Alsof ieder analoog tv-toestel achter zo'n hypermoderne NIU hangt. En dan nog is zo'n NIU geen absoluut wondermiddel tegen storingen.
Maar soit, het is inderdaad gissen naar de mogelijke oorzaken van de storingen.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Bij mensen die geen NIU hebben, staat er normaal gezien buiten nog steeds een filter die storingen moet blokkeren (deze wordt weggehaald als men digitale TV installeert, en dan neemt de NIU die taak over).

Verder is het vreemd dat je eerst over "prehistorische technologie" spreekt, en daarna over "hypermodern", terwijl het over hetzelfde gaat.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Je moet mijn woorden niet verdraaien hé.
Ik sprak over bijna prehistorisch en ik verwees daarbij naar de coaxtopologie: meerdere gebruikers op één fysieke koperader. En ja, ik geef toe dat de laatste generatie NIU's hypermodern zijn, maar wel nog steeds een lapmiddel aangezien er nog steeds heel wat storingen zijn op het Telenet-coaxnetwerk.
Laatst gewijzigd door raf1 08 jun 2012, 10:55, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Edward Valckx schreef:Bij mensen die geen NIU hebben, staat er normaal gezien buiten nog steeds een filter die storingen moet blokkeren (deze wordt weggehaald als men digitale TV installeert, en dan neemt de NIU die taak over).
Als ik het mij goed herinner zijn deze filters geplaatst op het ogenblik dat ze het coax netwerk bi-directioneel gemaakt hebben (Vroeger was het ganse netwerk opgezet op signalen in één richting te transporteren).
Volgens mij is de voornaamste functie van deze filters om te vermijden dat oude/brakke binnenbekabelingen / installaties het digitale upload kanaal zou gaan storen.
Heeft weinig te maken met het analoge tv signaal denk ik.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Dat heb ik ook niet gezegd hé?

Ik bedoelde dat er in princiepe altijd ergens iets is om storingen van de gebruikers naar het netwerk toe te filteren. Ofwel op straat, ofwel via de NIU in huis.

En heel lang geleden toen de filters er nog niet waren, hielden de versterkers op straat dit tegen.

Ik schreef dit omdat raf1 beweerde dat de toestellen thuis de oorzaak zouden zijn van onvermijdelijke storingen op het coax netwerk.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

We kennen Raf al langer als Telenet haatzaaier, alleen doet hij dat iets geraffineerder... :banana:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Schiet maar op de boodschapper. De storingen op het coaxnetwerk zijn realiteit. Overal in Vlaanderen zelfs. Vraag maar eens rond in je kennissenkring wanneer ze de laatste keer blokjes hebben gehad op hun Telenet digitale tv.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ja... maar wanneer je naar TN belt en naar een technieker vraagt wordt dit opgelost, dat dit heel wat mensen afschrikt omdat TN eerst dreigt met "50€ kosten" is dan weer een andere zaak. Ik heb nog nooit iemand hoeven overzetten naar xDSl omdat zijn coax brak was, omgekeerd kan ik ze niet op 2 handen meer tellen.(en ik ben voor alle duidelijkheid geen TNfanboy)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Vooral ADSL-klanten zeker?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

VDSL2 is nochtans dezelfde oude brakke koperdraad in de grond hoor !
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Met dat verschil dat de koperdraad véél korter is en VDSL2-technologie de mankementen van ADSL oplost.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Met dat verschil dat jij het dramatiseert (en ik persoonlijk vind dat er meer problemen niet opgelost worden bij xdsl dan bij Coax)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

raf1 schreef:Schiet maar op de boodschapper. De storingen op het coaxnetwerk zijn realiteit. Overal in Vlaanderen zelfs. Vraag maar eens rond in je kennissenkring wanneer ze de laatste keer blokjes hebben gehad op hun Telenet digitale tv.
Je moest eens weten in wat een slechte staat het coax netwerk in sommige woningen is. Gelukkig dat daar nog een splitter/filter tussen zit.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

mailracer schreef:Je moest eens weten in wat een slechte staat het coax netwerk in sommige woningen is. Gelukkig dat daar nog een splitter/filter tussen zit.
En hoe telefoonlijntjes letterlijk aan elkaar geknoopt zijn !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

TN is broadcast... of iets dus populair is of niet doet helemaal niet ter zake.
karp_p
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

[quote="r2504"][quote="karp_p"]In Lokeren centrum(bij mijnen thuis) zie je het verschil op de kwaliteit van de TV heel goed. Als er iets op TV1 is dat heel populair is begint het geluid te haperen, beeld gaat wel goed verder.[/quote]

Ik veronderstel dan dat je over BGC TV spreekt ?[/quote]

Neen Telenet TV! En geen rommel kabels maar allemaal nieuw!
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Provider

Zoals reeds gezegd door anderen, populair of niet kan er niets mee te maken hebben. Google eens op "broadcast"... :-D
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Neen Telenet TV! En geen rommel kabels maar allemaal nieuw!
Mijn kabels waren ook nieuw tot we problemen hadden met prime. Signaal viel gewoon weg. Oplossing was nieuwe certified kabel instaleren.
Voordien had ik die witte vanuit den brico in de buizen steken. Nu is alles zoals het hoort.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Deze discussie is een beetje off-topic geworden, maar nu we het toch over de storingen hebben ..

Wat betreft Telenet:
  • Blijkbaar is het coax DTV signaal zéér gevoelig, vooral als je naar HD gaat. Sommige kijkers hebben perfect beeld op SD, maar zien de blokjes pas bij (snel bewegende) HD beelden. Zoals de vorige poster schreef: de bestaande coaxen in de binnenbekabeling (vanaf de NUI) vervangen door de "perfecte" coax biedt veelal een oplossing.
  • Zoals reeds gezegd door anderen, dat het signaal verslechtert tijdens "populaire" programma"s is totaal onmogelijk. Of je gebuur nu naar één kijkt, of vtm, of gelijk welk andere kanaal, kan onmogelijk invloed hebben op de kwalitiet van jouw DTV signaal.
  • Aan de andere kant kunnen we niet ontkennen dat sommige users vaststellen dat ze meer last hebben van blokjes tijdens de drukke uren. Ik kan mij hierbij 2 redenen bedenken:
    1. het groot aantal TV's dat ingeschakeld wordt tijdens de drukke uren, kan - zoals hierboven reeds beschreven - storingen veroorzaken op de coax. Niet iedereen gebruikt moderne apparatuur: slechte filters, slechte tuners, slechte coax versterkers, splitters waarmee sateliet en kabel gecombineerd worden, enz ... je zou eens moeten weten wat mensen allemaal aansluiten op die coax ... Hoe meer van die toestellen aangaan, hoe groter de kans dat dit storingen veroorzaakt op de coax.
    2. vergroot internet traffiek kan misschien ook overspraak veroorzaken op naburige TV kanalen ? Het is wel zo dat het DTV signaal niet via IP getransporteerd wordt, maar de TV kanalen, en de kanalen waarop internet gemoduleerd worden, liggen wel "naast" mekaar.
Wat betreft Belgacom TV
  • Ik ben het eens met raf1 dat Belgacom TV heel waarschijnklijk minder gevoelig is.
  • hier zal er ook geen enkel verschil zijn bij populaire programma's. Het omgekeerde is misschien wel waar: als iedere gebruiker op één bepaalde ROP naar een verschillend programma zou kijken, dan moet die ROP honderden streams verwerken. Als de meesten naar dezelfde (beperkt aantal) programma's krijgt, dan is er zeker geen probleem.
  • Het grootste probleem bij VDSL2 is overspraak. Hoe meer modems er aan liggen (en hoe grotere syncs) hoe meer overspraak en hoe lagere SNR, dus minder stabiele syn. Dit heeft wel niets te maken met het aantal TV kijkers, of drukke TV periodes, maar met het aantal ingeschakelde modems ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Zou er geen storing kunnen optreden als iemand van hun lijn aftapt? Dat freeloaden gebeurt nog steeds heb ik gemerkt.
mattionline
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 10 keer

Sinds kort hebben ze hier volgens mij een nieuwe versterker/filter op de trunk geïnstalleerd aangezien het signaal veel sterker door komt.
Nu heb ik op één HD een signaalsterkte van 1.7 dBmV terwijl deze waarde vroeger varieerde tussen de -2 en de -1 dBmv.
Op Njam die op de MUX met de hoogste frequentie zit heb ik nog steeds -1.7 dBmV wat beter is dan de -4.5 dBmV van voordien.

Heb ook geen last meer van het probleem met blokvorming 's avonds. Niet dat het zo frequent voorkwam maar toch genoeg om er zich aan te ergeren.
De nieuwe digicorder zal er misschien ook wel voor iets tussenzitten maar die betere signaalsterkte heb ik pas vandaag opgemerkt.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”