Heeft niets met "geluk" te maken maar met goede afspraken kunnen maken.CCatalyst schreef: 09 maa 2024, 14:17 Die keuze heeft in de praktijk dus wel meer gevolgen. Kies je een tweepersoonskamer, dan ben je bij sommige artsen niet meer welkom (gezien ze u wel moeten behandelen, zal men de zorg uitbesteden aan een assistent, die misschien in zijn derde jaar zit, of misschien in zijne eerste). Misschien had je geluk dat deze arts niet zo was. De volgende keer heb je dat geluk misschien niet.
Er is niets "vaag" aan afhoudingen op je brutoloon.CCatalyst schreef: 09 maa 2024, 16:02 Nee hoor, dat is ze niet. De verplichte ziekteverzering is zeker betalend. Als je werkt heb je in de regel het "privilege" dat het automatisch van je loon afgehouden wordt, wat op erg vage manieren gebeurt zodat je niet doorhebt hoeveel er van je per maand afgetroggeld wordt; sommigen geloven dan zelfs dat het "gratis" is. Als het om een of andere reden niet afgehouden wordt, vind je hier de bedragen van hoeveel je mag dokken voor de verplichte ziekteverzekering. Zoals je ziet kan dat gaan tot 3538.32 EUR per jaar. "Gratis" zegt ie dan.
Blijkbaar geven ze nog niet genoeg uit want, als goed Belgen die nogal goedgelovig zijn en graag betalen, gaan ze ook nog eens een deel van hun loon doorstorten aan dure hospitalisatieverzekeringen.De verplichte ziekteverzekering is pok-ke-duur voor wie werkt. De meeste werkende mensen geven per jaar lang geen 3538.32 EUR aan gezondheidskosten uit, en zouden dus in totaal veel minder betalen als ze niet in de verplichte ziekteverzekering zouden zitten en gewoon de volle pot zouden betalen voor de prestaties. Je moet immers al meer dan 100 keer per jaar naar de huisarts gaan om meer dan 3500 EUR uit te geven zonder terugbetaling.
Inderdaad, door zelf keuzes te maken kan je dat helemaal keren:Noot opnieuw dat deze aanvullende verzekeringen er hier allemaal niet toe doen. We hebben het over ziekteopname, medische kosten. Dit is verplichte verzekering. Je kan bij de meeste ziekenfondsen NAAST de verplichte verzekering EN de aanvullende verzekering ook nog inschrijven op een hospitalisatieverzekering, maar dat laatste is facultatief.
Ik snap deze replieken niet. Quote letterlijk "verplichte ziekteverzekering" maar denkt vervolgens dat het over "hospitalisatieverzekeringen" gaat (die overigens wel kunnen tussenkomen bij HA in bv de nazorg van een ziekenhuisopname). Maakt discussieren moeilijk.ivob schreef: 10 maa 2024, 08:32 Ook de eerste keer dat ik hoor dat hospitalisatieverzekeringen tussenkomen in het remgeld van de huisartsen.![]()
Je zal dan ook heel veel bijbetalen en je zal op wachtrijen terechtkomen. Kijk dan eens hoeveel je op een lifetime bijgedragen hebt...Goztow schreef: 10 maa 2024, 08:39 Persoonlijk betaal ik met plezier belastingen voor die verplichte ziekteverzekering. De dag dat ik ze nodig zou hebben zal die heel snel zichzelf terugbetalen.
Het is hier gezondheidszorg vanuit het vergelijkend oogpunt met de VS. Als sommigen niet meteen mee zijn met hoe onze gezondheidszorg werkt, of het verschil niet kennen tussen de verschillende types van verzekeringen die er zijn, als er zelfs iemand is die beweert dat de verplichte verzekering "gratis" is, dan moet een en ander eens uitgelegd worden, anders kan je niet echt vergelijken, maar het onderwerp blijft de vergelijking met de VS. Afgesplitste topic sterven vaak een snelle dood gezien de materie in de context van een specifieke topic besproken wordt.Matt555 schreef: 10 maa 2024, 10:56 Wordt het nog niet tijd om dit topic af te splitsen in een Riziv topic ...???
Ik zal niet heel veel bijbetalen. Als ik kies voor een geconventionneerde arts ambulant of voor een tweepersoonskamer in het ziekenhuis dan betaal ik enkel het remgeld. Dit remgeld is beperkt per jaar door de maximumfactuur (MAF). Als ik kies voor een niet geconventionneerde arts of voor éénpersoonskamer dan betaal ik inderdaad wel supplementen. Daarvoor heb ik een hospitalisatieverzekering afgesloten die die eventuele meerkost dekt. Maar dat is niet verplicht.CCatalyst schreef: 10 maa 2024, 12:38 Je zal dan ook heel veel bijbetalen en je zal op wachtrijen terechtkomen. Kijk dan eens hoeveel je op een lifetime bijgedragen hebt...
Nee dat doet men doorgaans niet.CCatalyst schreef: 10 maa 2024, 12:38 Je zal dan ook heel veel bijbetalen en je zal op wachtrijen terechtkomen. Kijk dan eens hoeveel je op een lifetime bijgedragen hebt...
Dat had je er eerst niet bijgezegd, maar dat verandert idd het verhaal wel. Evenwel toch iets om bij stil te staan: je betaalt al zoveel voor die verplichte verzekering, en nog krijg je allesbehalve voldoende dekking dat je daarnaast nog een tweede (evenzeer betalende) niet-verplichte verzekering afsluit. Voor de on-topic angle: We doen hier soms alsof het allemaal zoveel goedkoper is dan in de VS, maar reken eens hoeveel je zo uitgeeft, inclusief remgelden, bijdrages voor de verplichte verzekering, bijkomende verzekering, en het gaat toch ook snel over een flink bedrag.
71 EUR. Op een jaar tijd is het bedrag weer met bijna 20% verhoogd. Zo snel stijgt de prijs. Trouwens, je bijdragen aan de verplichte verzekering zijn op een jaar ook verhoogd, dus je betaalt meer om meer te betalen als het nodig is. Dubbele inflatie. Voor de on-topic angle: vergelijk met de VS: private verzekering betaalt ambulance (indien medisch noodzakelijk) volledig terug.Goztow schreef: 10 maa 2024, 13:09Wachtrijen vallen in België heel goed mee. Voor dringende zorg zijn die er hoegenaamd niet. De MUG / ambulance staat binnen maximum een kwartier aan mijn deur. Voor die super dienstverlening betaal ik als burger 60 € remgeld.
Als je betaalt, via welke vorm dan ook, is het niet gratis. Bovendien betaal je wel extra, en dat telkens je het nodig hebt (remgelden etc).Dizzy schreef: 10 maa 2024, 13:52 Met gratis bedoelden we uiteraard dat je niet extra betaalt bovenop je bijdragen via werk of uitkering.
De schuldenberg van dit land is dan ook veel groter dan die van Nederland. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? De volgende generaties zullen het gelag betalen.Dizzy schreef: 10 maa 2024, 13:52De kosten voor ziekteverzekering zijn hier bvb een pak lager dan in Nederland.
Let op met je ad hominems, gezien ze - zoals wel vaker - meer treffen dan enkel mij. Het is letterlijk het tweede amendement van de Grondwet waarin dit staat en dat je dus aanvalt. En ik denk idd dat de Grondwet gelijk heeft, althans op de wijze dat het daarin beschreven staat. Elke dag stromen in de VS honderden immigranten binnen die een land ontvluchten waar er geen democratie is... en toevallig of niet (spoiler: niet): ook geen vrije wapendracht.Dizzy schreef: 11 maa 2024, 10:47 van iemand die ook beweert dat de wapens in de VS goed zijn voor de democratie.![]()
Men zoekt de "free State" die in de VS onder meer gegarandeerd wordt met wapens (zie letterlijke tekst 2de Amendement). Men komt niet voor de wapens, men komt voor de free State, die onder meer op het 2de Amendment steunt. Het omgekeerde beweren is slechts een hypothese waarin je zal moeten ontkrachten dat het gebrek aan free State in de landen die die mensen ontvluchten niet onder meer ligt aan de andere wapenwetgeving. Ook vanuit Europa is de immigratiestroom richting de VS groter dan omgekeerd, gelet op het gebrek aan een free State bij ons (tenzij uit Zwitserland dan, maar dat laat ook wapens toe). Of zoals ik zei:
Kiezen deze mensen bewust voor de VS omdat ze daar wapens mogen hebben? Nee. Kiezen ze voor de VS omdat het onder meer dankzij de Grondwet, waaronder ook de vrije wapendracht, zich heeft kunnen ontwikkelen op een manier dat hun eigen land niet kon? Ja.
Dizzy schreef: 11 maa 2024, 11:35 Neen, want dan zouden in landen met minder wapens en strengere regels er volgens u dus minder free state minder migratie zijn.
Maar je hypothese klopt wel in die zin dat er idd meer migratie van ons land richting de VS is dan omgekeerd.Men zoekt de "free State" die in de VS onder meer gegarandeerd wordt met wapens (zie letterlijke tekst 2de Amendement). Men komt niet voor de wapens, men komt voor de free State, die onder meer op het 2de Amendment steunt.
Zelfde repliek, "onder meer" alsook de grotere immigratiestroom richting de VS dan omgekeerd. Dat EU "tweedekeus" is voor wie geografisch niet op het juiste continent geboren is ontken ik niet. Enfin, derde keus eigenlijk, na de VS en het VK. Nog altijd beter dan van waar ze komen, maar nog geen "free State".heist_175 schreef: 11 maa 2024, 11:36 Veel moeite kost het anders niet om uw stelling te ontkrachten: er is anders ook veel immigratie naar Europa, waar géén vrije wapendracht is.
Klopt, staat ook zo in de post. Ze gaan niet voor de wapens, wel voor de free State (waarvan de wapens de garantie zijn). Er mogen nog zoveel shootings gebeuren: de immigratiecijfers richting de VS stijgen enkel maar verder. De prijs van het risico is dus bijlange niet hoog genoeg voor de vrijheid die men zoekt. De Amerikaanse bevolking denkt ook niet anders, getuige het feit dat er weer 4 jaar niets veranderd is, ondanks Dem president (en tijdlang ook Dem huis+senaat).Dizzy schreef: 11 maa 2024, 11:46 Ik ken er toevallig een aantal maar allemaal om financiële redenen en geen enkele om de wapens
Idd, anders gingen ze allemaal naar ginder ipv naar ons. VS eerstekeus maar is doorgaans geen optie tenzij ze een manier vinden om over de oceaan te raken. Ze proberen doorgaans dan eerst nog het VK enkele keren voor uiteindelijk voor de EU te settelen. Ook in het VK gaat het om een (andere) grotere vorm van vrijheid dan men hier vindt (oa geen ID). Wil je geen migratie, dan moet je vrijheid zoveel mogelijk beperken. Hoe meer vrijheid hoe meer je er aantrekt. Daarom ook dat de migratiestroom richting de VS bij ons groter is dan omgekeerd, ondanks al onze zogezegde voordelen.Dizzy schreef: 11 maa 2024, 11:46Dat zo'n oceaan ertussen toch wel wat hinderlijk kan zijn vergeet de theorie.
Uw addoratie voor het vrijelijk neerknallen van medeburgers is aandoenlijk.CCatalyst schreef: 11 maa 2024, 11:40Zelfde repliek, "onder meer" alsook de grotere immigratiestroom richting de VS dan omgekeerd. Dat EU "tweedekeus" is voor wie geografisch niet op het juiste continent geboren is ontken ik niet. Enfin, derde keus eigenlijk, na de VS en het VK. Nog altijd beter dan van waar ze komen, maar nog geen "free State".heist_175 schreef: 11 maa 2024, 11:36 Veel moeite kost het anders niet om uw stelling te ontkrachten: er is anders ook veel immigratie naar Europa, waar géén vrije wapendracht is.
Zijn wapens onder meer de reden dat er geen enkel land ter wereld is waar zoveel immigratie naar toe gaat? Ja. Niet voor de shootings, niet om een wapen te bezitten, wel omdat een land die haar grondwet garandeert met wapens daarmee veel meer succes geboekt heeft dan de door een dictator afgeschafte grondwet van het land van waar ze komen.
Say whatheist_175 schreef: 11 maa 2024, 12:02 Immigratie in de US is zo hoog, omdat de US immigratie nodig heeft voor hun steile groei. Immigratie gaat daar ook makkelijker dan in de EU.
Het gaat niet over H-1B's etc, het gaat over mensen die een leven in een ander land achterlaten. En tot herhalens toe: men gaat niet voor de wapens, wel voor de vrijheid die gegarandeerd wordt door wapens. Dat die vrijheid (en de garantie ervan) zoveel waard is zie je ook in de net migratie tussen de VS en de EU, waar er geen wapens mogen. De cijfers liegen niet: elk jaar kiezen veel meer mensen voor grotere vrijheid gegarandeerd door wapens, dan voor mindere vrijheid zonder wapens. Zwitserland is het enige Europese land waar er meer mensen het omgekeerde kiezen, maar Zwitserland laat ook wapens toe dus een punt kan je er niet van maken.heist_175 schreef: 11 maa 2024, 12:02Dus nee, het zijn niet de wapenwetten die maken dat er meer vraag is naar werkkrachten dan de US zelf kan voorzien, het heeft er gewoon niets mee te maken.
Voila, helemaal juist.heist_175 schreef: 11 maa 2024, 12:02Immigratie in de US is zo hoog, omdat de US immigratie nodig heeft voor hun steile groei.
Dan heb je het opnieuw over illegale immigratie. Terwijl je het daarpas over H-1B had, wat legale immigratie is, en idd omdat men mensen nodig heeft. Mensen die men kan uitpersen weliswaar, aan gelukszoekers heeft men niets. Ik vermoed dat er een en ander door elkaar geslaan wordt.heist_175 schreef: 11 maa 2024, 13:22 Toen Trump aankondigde dat hij strenger ging optreden tegen mensen die zonder (geldige) papieren in de US verbleven, kwamen de werkgevers meteen in het verweer. Omdat zij weten dat ze zonder die (illegale) immigratie hun bedrijven niet kunnen runnen en dus de economie niet kunnen laten groeien.
Vanzelfsprekend, neoliberale "marktwerking" werd bedacht door de tandem Thatcher/Reagan. En Nederland (onder Rutte) heeft zichzelf intussen gekroond tot primus-interparis op dit vlak...
Als natuurlijk het verschil tussen werken en niet werken nauwelijks impact heeft op je inkomsten is dat normaal (al speelt dat niet meteen in de US denk ik).
Indiers in de EU? Zoveel zijn er toch niet?heist_175 schreef: 11 maa 2024, 16:17 Als een Indiër mag kiezen tussen in de riolering kruipen om een verstopping te verhelpen (I kid you not), dan is werken als Uber-chauffeur in de EU een behoorlijke verbetering. Zowel qua salaris, als qua veiligheid & gezondheid, als qua kansen voor zijn/haar kroost.