Matt555 schreef: 04 maa 2024, 19:17
Trump mag wel degelijk deelnemen aan voorverkiezingen in Colorado
Welja, dat is natuurlijk wat de implicatie is in de praktijk. Maar dat is niet wat SCOTUS letterlijk beslist heeft: wel dat de staten (zoals Colorado) niet bevoegd zijn om het 14de Amendement in te roepen om iemand van een kiesbiljet af te houden. Enkel het Congres heeft die bevoegdheid.
Wat in de praktijk dan idd betekent dat ze:
* Een andere geldige reden moeten inroepen om Trump niet op het kiesbiljet te zetten (daarvoor is het wel te laat natuurlijk, en wellicht bestaat er ook geen geldige reden)
* Trump op het kiesbiljet moeten zetten
In mijn post van enkele weken geleden inzake was ik ook niet zeker in welke mate de staten bevoegd waren om dit te doen:
CCatalyst schreef: 09 feb 2024, 18:51
Hier heb je dan die twee staten die zelf ff gaan beslissen, overduidelijk om politieke redenen, dat hij wel aangezet heeft tot insurrection, hoewel het dus nog maar de vraag is in welke mate ze daar bevoegd voor zijn, (...) SCOTUS lijkt iig niet van plan om de verkiezingen van 2024 te gaan beslissen, zoals je zegt ook indachtig met wat er zou kunnen gebeuren als ze dat wel doen. Het lijkt dan ook vrij waarschijnlijk dat ze Trump gaan volgen en gaan oordelen dat de verwijdering van de ballot niet conform die amendement van de Grondwet gebeurde (met welke motivering dat ook zal zijn (...)
Eerlijk gezegd denk ik dat Colorado wel goed genoeg wist dat hun argumentatie met haken en ogen aaneen ging, ze hebben dat ook wel gemerkt tijdens de zitting van het SCOTUS, maar ze hoopten het gewoon over Super Tuesday te kunnen tillen, wat hen dus niet gelukt is. Ik vraag me wel af of ze kiesbiljetten met Trump al gedrukt hadden "just in case" ze zouden verliezen, of dat ze vannacht nog in allerijl bezig zijn met nieuwe biljetten af te drukken

want voor zover ik weet is het wel nog op papier allemaal.
Ik vind het wel leuk om al die
shenanigans en rechtzaken te zien, het toont hoeveel er op het spel staalt en
hoe belangrijk een stem is in de VS. Ik mis dat wel bij ons, hier moeten onze politici echt zo weinig moeite doen, en ze worden toch verkozen (je kan zelfs nu al zeggen wie in onze volgende regering zal zitten, net zoals in Afrika of Latijns-Amerika), onze stemmen zijn (bijna) niets waard en onze politici handelen daar ook naar. Bovendien, en hier kan ik eigenlijk echt helemaal niet bij, moeten onze politici zelfs geen fondsen werven want wij worden
verplicht om te doneren aan de campagnes van onze politici (ook VB/PVDA) via belastingen, terwijl dat in de VS gewoon een persoonlijke keuze is, zoals het ook hoort te zijn. Je kan het je niet inbeelden dat je verplicht zou moeten doneren aan Trump, maar bij ons zou het wel het geval geweest zijn!