Overstappen van klassieke telefonie naar voip

Heb je vragen of opmerkingen op een van onze Tutorials of Reviews, post ze hier!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 387 keer
Recent bedankt: 3 keer

En ik neem tv internet en telefoon al dan niet in combinatie bij de goedkoopste (prijs/kwaliteit)
Waarom zou je niet eens verder kijken dan je neus lang is ?

Een beetje hoger geef je aan dat de kwaliteit van voip niet zo goed is, maar telenet is ook voip :roll:

Jij gaat nooit op verlof ???
Via voip vanuit de vakantiebestemming gratis naar huis bellen/opgebeld worden brengt op 3 weken al veel op hoor.

Tja voip is voor velen nog altijd iets zoals alternatieve providers van internet: wat de boer niet kent vreet ie niet :bang:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 625 keer

Klopt, voor jan modaal die een shake heeft is het helemaal niet interessant om over te stappen naar VOIP.. Voor all de rest is het significant goedkoper ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

duizend schreef:Waarom zou je niet eens verder kijken dan je neus lang is ?
Omdat ik tevreden ben van m'n andere producten... da's m'n punt net. Ik neem beslissingen niet louter op basis van prijs, maar prijs, kwaliteit en noden.
duizend schreef:Een beetje hoger geef je aan dat de kwaliteit van voip niet zo goed is, maar telenet is ook voip :roll:
Als je dergelijke dingen schrijft besef je duidelijk niet de technische implementatie van VoIP (Telenet heeft een eigen gecontroleerd netwerk met QoS, terwijl dit bij algemene VoIP over internet helemaal niet het geval is).
duizend schreef:Jij gaat nooit op verlof ??? Via voip vanuit de vakantiebestemming gratis naar huis bellen/opgebeld worden brengt op 3 weken al veel op hoor.
Ja, pas nog gaan skieen in Oostenrijk... vrienden bellen gewoon gratis naar het hotel via Freephone Europe :lol:
duizend schreef:Tja voip is voor velen nog altijd iets zoals alternatieve providers van internet: wat de boer niet kent vreet ie niet :bang:
Ik ken VoIP... maar blijkbaar begrijp je niet dat er mensen zijn met andere noden... zoals ik al zei voor mij is de winst beperkt, voor andere (zoals jij) is het misschien wel verantwoord. De juiste tool voor de juiste job dus (maar je staart je blind op jou eigen situatie).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1061 keer
Bedankt: 3919 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Ik vindt dit nogal een zinloze discussie.
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of de voor- en nadelen van VOIP overwegen t.o.v de besparingen.
Dit hangt af van de persoonlijke omstandigheden, noden en voorkeuren ...

Ik denk dat r2504 een zéér geïnformeerd gebruiker is, en zelf zijn keuze gemaakt heeft, die wij moeten respecteren !
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 387 keer
Recent bedankt: 3 keer

ja man, het ging niet over tevreden, het ging over goedkoper of niet.
Ik was ook tevreden van mijn belgacom telefoonabbo en zeeeer tevreden van mijn telenet internet in het verre verleden.
Van wat ik nu heb ben ik ook zeer tevreden, ik ben eigenlijk nog nooit ontevreden geweest.
Maar alles werd wel jaarlijks goedkoper en meer en sneller ...

Het gaat er gewoon om als je denkt om naar voip over te stappen omdat het goedkoper is, je je niet blind mag staren op het houden van je huidige providers voor de rest.
Dan loopt de vergelijking mank.
Waarom dacht je anders dat de shake maar 5 euro meer kost dan het internet alleen :roll:

Dus je hebt alleen vrienden met telenet abbo ?
En zelf bel je niet (ah nee want dat kost geld) of heeft dat hotel ook Freephone Europe na 16:00 :angel:

Voor jou is de winst inderdaad beperkt omdat je, je koppig vasthoud aan je dure telenet shake.

Nu ergens op dit forum dacht ik toch gelezen te hebben dat dat telenet internet van jou ook een tijd niet te fameus gewerkt heeft :lol:
Maar ja tevreden zijn is iets raars hé
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

duizend schreef:ja man, het ging niet over tevreden, het ging over goedkoper of niet.
Misschien dat jij beslissingen neemt puur op basis van prijs... ik niet zoals eerder aangegeven.
duizend schreef:Het gaat er gewoon om als je denkt om naar voip over te stappen omdat het goedkoper is, je je niet blind mag staren op het houden van je huidige providers voor de rest.
Nogmaals, ik zie niet in waarom ik van TV provider zou moeten veranderen omdat ik plots VoIP wil ? Wil ik daar dezelfde ervaring bekomen als nu moet ik eigenlijk naar sat overstappen en een zeer dure installatie aanschaffen... en dat omdat ik enkele euro's ga besparen op telefonie.
duizend schreef:Waarom dacht je anders dat de shake maar 5 euro meer kost dan het internet alleen :roll:
Natuurlijk is dat om meer producten te verkopen per klant, en het heeft tevens het voordeel dat het weinig zin heeft om één product elders te nemen. Op zich laat het me koud... het enige wat telt is dat de combinatie mij een telefoonaanbod geeft dat aan mijn noden voldoet voor amper 5 euro per maand.
duizend schreef:En zelf bel je niet (ah nee want dat kost geld) of heeft dat hotel ook Freephone Europe na 16:00 :angel:
Tijdens m'n verlof heb ik echt geen behoefte om met thuis te bellen... een mailtje dat alles prima is is meer dan voldoende. Trouwens ik bel gratis met de GSM van het werk (da's dus ook één van de vele factoren).
duizend schreef:Voor jou is de winst inderdaad beperkt omdat je, je koppig vasthoud aan je dure telenet shake.
Ik ga toch ook geen andere auto kopen omdat de radio erin te duur is bij dat merk :bang:
duizend schreef:Nu ergens op dit forum dacht ik toch gelezen te hebben dat dat telenet internet van jou ook een tijd niet te fameus gewerkt heeft
Ik heb inderdaad problemen gehad met Telenet... net zoals iedere VoIP gebruiker al wel eens problemen zal gehad hebben veronderstel ik. Zolang deze opgelost worden (al kon de manier waarop inderdaad beter) kan ik daarmee leven.
philippe_d schreef:Ik vindt dit nogal een zinloze discussie.
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of de voor- en nadelen van VOIP overwegen t.o.v de besparingen.
Voila... voor mij persoonlijk is het op basis van m'n huidige behoeftes niet intressant.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1732 keer
Bedankt: 1674 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider
Te Koop forum

Ik wou dus gewoon een opvolging doen van mijn tutorial :$.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 36 keer

Eerst en vooral hartelijk dank voor deze manual, dit heeft mijn zoektoch voor de overzet naar WeePee zeker vergemakkelijkt.

Misschien nog een woordje over de dag van overdracht vermits ik hier zelf niet onmiddellijk iets van terug vond:
Voor mij was het vandaag 'de dag'.
Vanmorgen vroeg naar mijn telefoonnummer gebeld vanop de gsm. De lijn kwam binnen maar niet via WeePee. Om 10:30 uur nog eens herhaald vanop een vaste telefoonlijn, maar idem. Deze middag ingelogd op weepee's klantenlogin en mijn telefoonnummer stond "pending". Even een mailtje verzonden naar WeePee om te vragen of dit normaal was, en een kwartier later reeds het antwoord:
"Het nummer 0XXXXXXXX werd vanochtend overgedragen.
De status van het nummer komt pas op ported na portatie én na de eerste inkomende oproep.
Wat bij deze dmv. testcall van ons gebeurd is."
Conclusie: Er dient wel degelijk een inkomende call te gebeuren om het nummer te porten, als dit niet lukt kan WeePee het nodige snel bewerkstelligen.

O ja, en dan nog even over Belgacom: Vorige week een telefoontje gekregen om mijn abonnement bij hen te verlengen ???? toen ik zei dat dit over ging naar WeePee zeiden ze dat ik geen aangetekend schrijven verstuurd had. Ik verzekerde hen dat WeePee het nodige gedaan had, waarop de dame zei "dat ze me dan niet langer ging lastig vallen". Eergisteren de factuur van Belgacom: Betaling tot 31/3? Ik belde hun call center waar ze bevestigden dat het contract eind februari eindigt, en het teveel aangerekende maandbedrag zou gecrediteerd worden.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik heb een kleine update tussengevoegd.

Update 14/04/2012: momenteel gebruik ik www.internetcalls.com als betamax provider. Het principe is 100 % hetzelfde, alleen is deze nog goedkoper (2 cent per minuut naar GSM's en 4 maanden freedays naar Belgische nummers). Mijn vrouw klaagt nu wel af en toe van een beetje gekraak bij de persoon die gebeld wordt op een GSM, maar wij bellen nooit veel en lang naar GSM's.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 328 keer
Bedankt: 60 keer

Gebruiken hier ook internetcalls (was op dat moment het voordeligste) zonder enige problemen maar naar GSM gaat het via jumblo dus kan over de ervaring die jij hebt niks zeggen.
Heppie NY!
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Specifieke reden waarom je jumblo gebruikt naar gsm's als deze duurder zijn?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 691 keer
Bedankt: 158 keer
Provider

Ik ben een maand geleden ook overgestapt naar internetcalls, maar heb geen verschil in kwaliteit ervaren tov andere betamax-klonen.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

@Goztow: toen was jumblo goedkoper, blijkbaar hebben ze de bedragen aangepast.
Heppie NY!
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 74 keer

Allereerst bedankt voor de super goede tutorial!

Ik heb mezelf een Siemens Gigaset C610 IP aangekocht via Weepee, en nu is er ook een nummeroverdracht aangevraagd van Telenet naar Weepee.
Als 2de account heb ik Internetcalls genomen.

Maar nu zit ik met het probleem dat ik geen kiestoon hoor, zowel bij IC als Weepee, maar wel via de fix line van Telenet.
Als ik bel met IC en/of Weepee, komen mijn calls wel aan, maar ik hoor niets, en de bestemmeling ook niet.

Weet iemand hier een quick fix / instelling voor dit euvel?
iPhone 17 Pro Max - Telenet mobile + Digi 30GB
ISP: Telenet Business KLIK - 1Gbps + Starlink as backup
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Toevallig een "nieuwe" modem/router/wifi die je krijgt bij Fibernet?
Indien dit het geval is, best even contact opnemen met telenet (Charlotte op twitter).

Zoals je hier: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=28609#p367396 kan lezen, is dit probleem niet individueel.
Het goede nieuws: men kan het oplossen (maar wat ze precies veranderd hebben, is mij nooit meegedeeld geweest).
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

svenska schreef:Maar nu zit ik met het probleem dat ik geen kiestoon hoor, zowel bij IC als Weepee, maar wel via de fix line van Telenet. Als ik bel met IC en/of Weepee, komen mijn calls wel aan, maar ik hoor niets, en de bestemmeling ook niet.
Telenet heeft ons een tijdje geleden al laten weten dat de VoIp problemen die bestonden met de home gateway (wireless modem) opgelost zouden zijn.
Het hierboven gemeld probleem heeft te maken met port forwarding (RTP poorten).
  • - probeer met de UPnP settings te spelen (op je telefoon en op je Telenet modem).
    - zet je Siemens IP telefoon in DMZ.
    - als niets helpt, bel de Helpdesk (zoals 2Flip ook aanraadt).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 74 keer

Het is inderdaad duidelijk dat het aan Telenet ligt, want als ik mijn DIR-655 in 3G mode zet op een Mobile Viking kaart, dan kan ik wel perfect bellen...
Ik speel er de komende dagen nog wel wat mee! :-)
iPhone 17 Pro Max - Telenet mobile + Digi 30GB
ISP: Telenet Business KLIK - 1Gbps + Starlink as backup
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

xenne schreef:misschien interessant om te vermelden dat een WeePee nummer maar overdraagbaar is na een termijn van 12 maanden. indien het nummer toch binnen die termijn wordt overgedragen moet er 350 euro betaald worden aan WeePee. al is het twijfelachtig of iemand dat van plan zou zijn... in dit concept blijven we hier wel afhankelijk van de betamax clonen, in hoeverre die altijd gaan blijven bestaan is maar de vraag
vraag mij af wie er zich nog mee bezig houdt een post van 13 nov 2011 negatief te gaan beoordelen :roll: ondertussen is bovenstaande niet meer correct op moment van posting wel.... :cop:
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
castro
Starter
Starter

Alvast bedankt aan iedereen voor al de info die er is! Ik heb al enorm wat bijgeleerd hier.
Wij gebruik thuis al jaren voip (betamax alternatieven) via de pc, en nu wou ik ook dit via de thuistelefoon doen, en Telenet telefonie wegdoen.

Nu, ik wou dit eerst testen dus ik heb nog niets via WeePee besteld (is wel de bedoeling naar de toekomst toe), maar als ik het goed heb begrepen, ben ik niet verplicht om dit te doen, om eerst te testen of ik mijn uitgaande oproepen kan instellen.

Ik zit eigenlijk al vast bij het begin;
Ik heb de Gigaset Siemens C610 IP gekocht, alles mooi verbonden, lichtje brandt, firewall uitgezet op de pc, ... Maar ik kan niet verbinden met de telefoon via de pc.
Ik krijg de melding (die je krijgt als je op een willekeurige PC naar de website gaat) dat hij niet verbonden is, of dat hij geblokkeerd is via de firewall.

Nogmaals bedankt voor de hulp!
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Noot toegevoegd ivm freevoipdeal wat tegenwoordig wel de beste bang voor deb uck lijkt te zijn :).
bcoz
Starter
Starter

Hallo,

Een vraag als ik 3 vaste ip telefoons installeer met het zelfde tel nummer moet er daarvoor een soort van centrale staan of kan ik gewoon die ip telefoons rechtstreeks op het netwerk plaatsen? En alle 3 laten inloggen op dezelfde tel lijn?

Thanks voor de info

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dat hangt van je VoIP provider af.
bcoz
Starter
Starter

r2504 schreef:Dat hangt van je VoIP provider af.
Hoe kan ik dit terugvinden?
Ik dacht bij weepee te gaan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Als je voor WeePee kiest:
  1. Bestel (on-line) één "forwarding account", en porteer je telefoonnummer naar deze account.
  2. Bestel per toestel een aparte SIP account, aan laat hierop je toestellen registreren
  3. Stel, via de WeePee klantentool, een oproepdoorschakeling in naar jouw 3 VoIP accounts (nummers scheiden met komma). Op die manier komen al jouw binnenkomende oproepen op jouw 3 VoIP toestellen.
  4. Stuur een mail naar [email protected] en vraag dat ze jouw 3 VoIP accounts "screenen" met jouw telefoonnummer. Op die manier zorg je ervoor dat jouw telefoonnummer meegestuurd wordt met uitgaande oproepen.
  5. Stuur een mail naar [email protected] en vraag dat ze jouw 4 accounts samenvoegen in een "PRO account". Op die manier zorg je ervoor dat alle belkrediet samengevoegd wordt (je hoeft dan de individuele accounts niet op te laden).
Maar zoals de vorige poster schreef: het hangt van je provider af.

Bij TigerVoip bijvoorbeeld krijg je een virtuele PBX en kan je een en ander op die manier instellen.

Je kan ook werken met een eigen PBX.
Met een FritzBox bijvoorbeeld, kan je tot 6 VoIP toestellen aansluiten op je netwerk, en deze laten registreren op de FritzBox (SIP server). De FritzBox logt dan in op de VoIP provider, en jouw VoIP telefoons kunnen uitbellen met hetzelfde telefoonnummer ...
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Hoi Philippe, werkt dit ook voor 2 verschillende locaties?
Heppie NY!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het WeePee verhaal werkt inderdaad ook op verschillende locaties.

Van zodra je met PBX'en start komt er natuurlijk wat meer bij kijken (onder andere firewall ed.)
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Is het op dat vlak dan anders dan wanneer je 1 fritzbox met 1 inkomend weepee nummer gebruikt op 1 locatie?
Heppie NY!
diepvries
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Oké, ik ben overtuigd van het VOIP verhaal.

Momenteel heb ik Proximus thuis (TV + Internet + Telefoon), ik betaal ongeveer € 65 per maand.
Binnen een 3 tal maanden verhuizen wij naar onze nieuwe woning, het Proximus abo zou ik dan opzeggen.

Op het nieuw adres zou ik een Telenet verbinding nemen (Basic internet + TV) à € 52.65 per maand.
Voor de telefonie zou ik een nieuw nummer aanvragen want ons huidig nummer is toch slechts bij een handvol mensen gekend.
Bovendien verhuizen wij ook naar een andere provincie, ik las dat het soms problemen kan geven?

Als ik het goed begrijp zijn dit mijn te ondernemen stappen:

> Een account aanmaken bij WeePee en het starterspack aankopen. (wij gebruiken slechts 1 telefoon)
https://shop.weepee.io/product/weepee-s ... e-edition/

> Een nieuw nummer aanvragen bij WeePee à € 18 (gaat van mijn € 25 euro belkrediet uit het startpakket)
Moet dit nieuw nummer dan nog ingesteld worden op de gigaset of gaat dat automatisch via weepee?

Op dit moment kan ik al gebeld worden op een vaste lijn nummer? (056/... of 09/...)

> Als ik nu ook wil uitbellen maak ik een account aan bij een betamax naar keuze (of meerdere)
> De Betamax providers stel ik in via de configuratiepagina van mijn telefoon
> Ik koop belkrediet aan bij de betamax providers en als die op is herlaad ik? (wij bellen echt niet vaak, worden vaker gebelt)

Wat is dan eigenlijk nog het verschil met OVH Provider? Is die niet nog goedkoper?
https://www.ovhtelecom.fr/telephonie/of ... ip_ovh.xml
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Beide zijn goede alternatieven. Ovh is momenteel iets goedkoper naar vaste lijnen, vroeger was het omgekeerd.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 48 keer
Provider
Te Koop forum

Je kan eventueel nu reeds je huidige nr laten porteren naar Weepee of OVH. (je Proximus abo zal dan automatisch worden aangepast naar internet + tv) Verhuis je nadien van zone, zou je dit nr kunnen meenemen... (denk niet dat daar echt problemen mee te verwachten zijn)

Weepee is eenmalig 18 EUR voor je nr. Daarnaast nog gesprekskosten (via Weepee zelf of via Betamax of andere provider)
OVH is 1,2 EUR per maand. Voor dat bedrag kan je gratis bellen naar alle vaste lijnen (ook buitenland), 24h per dag, 7 dagen op 7.
indien gesprek langer dan 60min, dan worden die extra minuten betalend. Naar gsm is sowieso betalend.

Hier tevreden OVH gebruiker, tot op heden nog geen problemen ondervonden.
Bij OVH kan je ATA-adapter (om analoge telefoon aan te sluiten) of VOIP-telefoon huren. Je dient hiervoor enkel een waarborg te betalen (geen maandelijkse huurgelden) en toestel wordt reeds geconfigureerd geleverd) wanneer je toestel terugstuurt, dan wordt de waarborg terugbetaald. (heb je dan ook onbeperkt garantie op volgens mij, maar zelf nog niet nodig gehad)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 362 keer
Bedankt: 282 keer

via OVH naar mobiele nrs bellen kost ca 3 cent/minuut, wat beter is dan bij Weepee...
Scarlet TV/Cherry/internet pack, Tempo Easy, Netflix, Astra1&2 FTA
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 88 keer
Provider

Best gewoon een account nemen bij ovh, daar krijg je een did nummer.

weepee heb je niet nodig, 18 euro uitgespaard

mvg,
diepvries
Plus Member
Plus Member

Ik twijfelde nog over OVH omdat het een Frans bedrijf is en mijn Frans is nu niet meteen fantastisch te noemen.
Is deze tutorial nog up-to-date? https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=35&t=34042

Als ik die heb doorlopen krijg ik een telefoontoestel opgestuurd die al volledig klaar is voor gebruik, dus verbinden met internet en bellen?
Als ik dan verhuis naar het nieuwe adres neem ik gewoon dat toestel mee en steek ik die daar in de router?
Moet ik problemen verwachten met SIP poorten die geblokkeerd worden door Proximus (nu) en Telenet (nieuw adres)?

Wat is een did nummer? Is dat mijn huidig 09 nummer?

Ik betaal dan 1.2 euro per maand aan OVH en daarvoor bel ik in principe gratis naar alle vaste nummers? (wij bellen nooit langer dan 1 uur)
Als ik dan toch zou bellen naar een GSM krijg ik op het einde van de maand de factuur toegestuurd of hoe moet ik dan precies betalen?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2039 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je plan kunnen trekken in het Frans is een must bij OVH.
Bij de bestelling moet je een nummer nemen in de telefoonzone waar je de telefoonlijn gaat gebruiken. Kwestie van in orde te zijn met de wetgeving rond noodoproepen naar 100/112/101.
diepvries
Plus Member
Plus Member

Wel ja, dat Frans zal wel lukken hoor.

Ik ga dus gaan voor OVH, veel goedkoper (en gemakkelijker) gaat het volgens mij niet worden.
Bij problemen zeg ik de boel op en plaats ik mijn nummer bij weepee.

Ik heb nu al facturen van ons nieuw adres en ga daar dan ook het nummer voor aanvragen.
Zo blijft alles hier ook netjes werken en zeg ik de volledige boel op als we verhuizen.

***Edit***

Na nog wat meer opzoekwerk vind ik toch hier en daar mensen die klagen over de kwaliteit van OVH.
De kwaliteit zou toch wel goed moeten zijn om mijn vrouw te overtuigen... :bang:

Misschien kies ik toch best voor weepee, kost mij 18 euro om mijn nummer daar te parkeren.
Nadien maak ik gewoon een account aan op megavoip en zet ik wat krediet op die account voor mijn uitgaande oproepen.
Lijkt mij nog steeds vrij eenvoudig en de kost valt ook wel mee, bovendien heb ik dan ook geen abonnementskosten.
De tarieven van megavoip is nu 0.006/min voor vaste lijnen en 0.015/min voor mobiele nummers.
Als alles goed werkt zal ik mijn contactpersonen ook wel kunnen overtuigen over te schakelen zodat we allemaal gratis bellen...

Of maak ik mij nu druk om niets en neem ik best gewoon OVH? Ik ben nogal een twijfelaar... :angel:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 362 keer
Bedankt: 282 keer

voor elke klacht over OVH zijn er waarschijnlijk 5 of 10 te vinden over betamax! Kan me moeilijk voorstellen dat je vrouw gelukkig gaat zijn met "call-back" geklungel als oplossing voor betamax kwaliteitsproblemen :-D
Laatst gewijzigd door wied 04 jan 2017, 12:45, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet TV/Cherry/internet pack, Tempo Easy, Netflix, Astra1&2 FTA
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Als betamax niet meevalt kan je nog bij nomade of voiptiger gaan. Beide Belgische bedrijven, wel iets duurder. Voip biedt enorme vrijheid van aanbieders.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Simon96321 schreef:Ik ga dus gaan voor OVH, veel goedkoper (en gemakkelijker) gaat het volgens mij niet worden....
Misschien kies ik toch best voor weepee, kost mij 18 euro om mijn nummer daar te parkeren....

Of maak ik mij nu druk om niets en neem ik best gewoon OVH? Ik ben nogal een twijfelaar... :angel:
Niet twijfelen, gewoon een keuze maken, en er dan voor gaan ...
Beide zijn evenwaardig, en die 18€ is maar een klein bedrag in vergelijking met je hele verhuiskost :-) .

In beide gevallen zal je minder betalen wat je nu betaalt aan telefoonkosten ...
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 264 keer
Provider
Te Koop forum

Sinds ik G711 geforceerd heb in mijn Fritz en in het control panel van OVH heb ik nooit of te nimmer nog problemen gehad met OVH. Ik zou alvast direct opnieuw deze beslissing maken als ik ergens nog telefonie nodig heb !
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2039 keer
Recent bedankt: 7 keer

Simon96321 schreef:Na nog wat meer opzoekwerk vind ik toch hier en daar mensen die klagen over de kwaliteit van OVH.
Dat heeft volgens mij alles te maken met de G.729-audiocodec die OVH standaard gebruikt.

Als je een configuratie gebruikt waarbij je VoIP-toestel de codec G.729 ondersteunt, dan ga je bij alle ontvangen oproepen steeds telefoneren in G.729-kwaliteit en dat is behoorlijk slechte audiokwaliteit.

G.722 en G.711 bieden veel betere audiokwaliteit en OVH ondersteunt deze codecs ook volledig.
Maar om deze audiokwaliteit bij OVH te forceren moet je je VoIP-telefoon zo instellen dat je toestel geen G.729 meer ondersteunt, uitsluitend G.711 en G.722.

Als je bijvoorbeeld via een Fritz!Box telefoneert, ga je met OVH ook die slechte G.729-kwaliteit ondervinden.
Om de betere codec G.711 te forceren moet je dan de instellingen van de Fritz!Box exporteren, het geëxporteerde configuratiebestand manueel aanpassen en via het programma fritzchecksum de juiste checksum in het bestand terugzetten en het configuratiebestand opnieuw importeren in de Fritz!Box.

De manuele aanpassingen voor de Fritz!Box zijn als volgt:

Code: Selecteer alles

use_audiocodecs = yes;
        audiocodecs = "G722", "PCMA", "PCMU";
Daarna bel je steeds in G.711-kwaliteit of in de nog betere G.722-kwaliteit tussen OVH-klanten. OVH beweert wel dat er een aantal (obsure) providers bestaan die uitsluitend de G.729-codec ondersteunen en dat bepaalde oproepen dan niet zouden lukken voor wie alleen de G.711-codec accepteert.
Als iemand zo'n obscure VoIP-provider kent, mag je het me altijd laten weten want totnogtoe zijn die onvindbaar.
Plaats reactie

Terug naar “Tutorials/Reviews”