Zonne-energie (PV) in de energiemix.

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 36 keer

heist_175 schreef: 08 dec 2022, 13:47 Het hangt er maar vanaf: tot op vandaag heb ik in de maand december 54% van ons elektriciteitsverbruik van de PV's gehaald.
Meer is beter, maar alles meer dan 0 is een stap in de goede richting :).
Dat lijkt me toch heel straf en quasi onmogelijk. Hoe heb je dat gemeten? Of bedoelde je zelfverbruik ipv zelfvoorziening?
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik haal maar 78,6% (op 365 dagen), de rest moest ik inkopen.
Tegelijk ook 3000kWh verkocht aan het net.

Enkele dagen geleden nog een mooie 11kWh aan opbrengst gescoord en dat midden in december :).
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je kan dat verbeteren hé heist.
Kost wel "iets". :wink:

Je weet wel: de picea van HPS. 8)

Een uitgave van ruim €100.000 en je zit aan 100%.

Geen kerncentrales nodig.
Geen aardgascentrales nodig.
Geen windmolens nodig.

100% groene waterstof als langdurige opslag van zonne-energie.
Peanuts natuurlijk, zo investeren in 100% hernieuwbaar. :-)

Misschien heeft er al iemand een goedkoper "100% hernieuwbaar" alternatief voor thuis gevonden?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 590 keer
Bedankt: 717 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Wat kies je, 22% van een factuur betalen of 100%, een moeilijke he :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Owh, toch een antwoord.

Maar geen antwoord op "100% hernieuwbaar". :wink:

Facturen moet je trouwens sowieso voor 100% betalen (tenzij je een creditnota hebt). :-)

't Zou wel schoon zijn anders: een picea voor "slechts" €22.000.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Akkoord als ik een factuur 100% moet betalen maar het bedrag maar 22% is van wat jij 100% moet betalen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Hoe weet jij wat ik verbruik? :-)
Juist.
Niet.

Maar ik weet wel dat "100% hernieuwbaar" buiten jouw budget valt....
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 320 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bababa schreef: 08 dec 2022, 14:35 Dat lijkt me toch heel straf en quasi onmogelijk. Hoe heb je dat gemeten? Of bedoelde je zelfverbruik ipv zelfvoorziening?
Wanneer je (veel) meer zelf produceert dan je zelf nodig hebt is dat niet zo moeilijk hoor.
Dan kan je makkelijker in je eigen productie voorzien en zelfs de overschot nog exporteren (om met de opbrengst de tekorten op de echt donkere dagen te financieren).

Mijn PV-installatie produceert nu op jaarbasis bv. bijna het dubbele van wat ik zelf nodig heb. Naast het financieren van de tekorten in december en januari blijft er dan zelfs nog extra winst over.
Zelfverbruik van de eigen productie is niet belangrijk. Wel de zelfvoorziening.
Een hoog zelfverbruik halen is het gemakkelijkste wat er is: gewoon meer verbruiken dan je produceert.
Ik heb bv. een zelfvoorziening van 85% (gemeten over de laatste 365 dagen waarbij 50% rechtstreeks uit PV en 35% uit accu ) maar "slechts" een direct verbruik - gemeten over de eigen productie - van 25%. Het zijn de eerste cijfers die er echt toe doen. Niet het laatste.
Dat geeft alleen maar aan dat er veel meer productie is dan er direct kan verbruikt worden.

Door de wisselwerking tussen volume-injectie (export tegen betaling*), grote productie tov onmiddellijk verbruik (de goedkoopste kWh is deze die je niet nodig hebt en/of niet moet inkopen) en zeer laag volume inkoop is er op jaarbasis ook geen factuur te betalen. Integendeel, de factuur gaat in omgekeerde richting. Van leverancier naar prosument. Zelfs zonder rekening te houden met de extra terugbetalingen van verwarmings- en energiepremies.
In de feiten komt het er dus op neer, in mijn geval - een ander zijn rekening kan ik niet maken, dat voor iedere kWh die ik in december en januari van het net moet afnemen (om bv. elektrisch mee te verwarmen) "slechts 16,51 c€ netto zou moeten betalen (lees bij de jaarafrekening minder winst). Diegene die - zonder kennis ter zake - dus wel graag de rekening van anderen maken en beweren, zonder de feiten te kennen, dat men zich dan blauw zou betalen kletsen maar wat uit hun nek. Meten = weten en gokken is meestal vergissen.

* Uiteraard alleen maar mogelijk voor prosumenten met een digitale meter.
Laatst gewijzigd door ivob 08 dec 2022, 19:17, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ordon schreef: 08 dec 2022, 14:58 Hoe weet jij wat ik verbruik? :-)
Juist.
Niet.

Maar ik weet wel dat "100% hernieuwbaar" buiten jouw budget valt....
En jij weet wat mijn budget is, juist, niet :lol:
Mijn verbruik valt trouwens zeer goed mee met een nieuwbouw rijhuis.

Trouwens zelfs als men "maar" 78% zelf produceert kan men nog altijd voor de rest kiezen voor groene energie, zo kom je ook aan 100%.

Jij mag van mij gerust wachten tot men SMR's heeft die jij kan betalen en plaatsen... zonder dat uw resterende haar en tanden uitvalt. Toegegeven, jij krijgt er nog een pakje jodiumpillen bij :beerchug:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Jep.

Dat staat in een ander topic: Goede offerte ZP/batterij? van 9 september 2022.
Een topic door jou opgestart.

Totaal geen sprake van "100% hernieuwbaar". :-)
Zelfs over een thuisbatterij twijfelde je.
Laat staan een picea van ruim €100.000 (zonder zonnepanelen of extra opslag).
Dizzy schreef: 09 sep 2022, 14:10 De batterij is een optie waar ik sowieso over twijfelde, de techniek evolueert hier nog sterk en je kan dat nadien nog bijplaatsen.

"Put your money where your mouth is."

Placht men in het Engels wel eens te zeggen. :wink:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 336 keer

Zijn energetische behoefte wordt in de winter enkel afgedekt door houtblokken in de stoof.
Neem dat weg en hij betaalt zich blauw aan elektriciteit om te verwarmen.
Of hij ziet blauw van de kou :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tja met zo'n redeneringen kan ik geloven dat men in de problemen komt.

Ik vraag in die topic gewoon naar reacties inzake een offerte. Er staat niets over een budget, ik vraag of dat aanbod tegen die prijs redelijk is.

De reactie over de batterij klopt ook gewoon al is die knoop ondertussen ook doorgehakt door een EV. Geld is het probleem niet. Zoals ivob al aanhaalde is de markt momenteel booming en dus ben je best kritisch tegenover offertes. Het is niet omdat je geld hebt dat je ermee moet smijten, zo krijg je trouwens nooit geld bijeen :)

En ik betaal me ook niet blauw om te verwarmen want mijn nieuwbouw is goed geïsoleerd. Ik heb mijn geld eerst in een degelijke woning gestoken op een gunstige ligging, nu ga ik verder en zorg ik voor een PV-installatie/batterij en rij ik weldra met een gloednieuwe EV. Oh ja, de laadpaal komt er ook maar op kosten van de werkgever.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Al jaren ben je bezig over "100% hernieuwbaar" zonder enig zonnepaneel op je dak. :lol: :lol:

Doe zo rustig verder zou ik zeggen. :wink:
Een lichtend voorbeeld.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Hoeveel tijd ben jij al bezig over kernenergie en nog geen centrale in je tuin zelfs geen mini SMR'tje :)

Trouwens uw bewering is weldra achterhaald, alweer eentje.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb uiteraard geen exclusieven betreffende energieopwekking.

Een gezonde mix is altijd beter natuurlijk. :-)

Dan kan je makkelijk de voor- en nadelen bekijken en bespreken. 8)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 08 dec 2022, 18:15
Ik vraag in die topic gewoon naar reacties inzake een offerte. Er staat niets over een budget, ik vraag of dat aanbod tegen die prijs redelijk is.

De reactie over de batterij klopt ook…
Ge moet het maar kunnen u zelf zo constant tegen spreken.
Je ligt al jaren te roeptoeteren dat “we” moeten omschakelen naar lokale HE productie en opslag.

En tegelijk wacht je zelf tot de laatste moment af om om te schakelen, je twijfelt zelfs nu nog over een batterij “omdat de techniek nog steeds evolueert”

En dan maar schermen dat de omschakeling naar lokale HE en opslag tegengewerkt wordt… terwijl je zelf JAREN lang niets gedaan hebt “omdat de techniek nog evolueert”
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zoals ik al zei heb ik wel degelijk al maatregelen genomen om mijn energiefactuur te beperken zoals de bouw van een nieuwe woning die veel beter geïsoleerd is. Ik heet een nieuwe woning bouwen geen kleine ingreep.

De overheid heeft lang twijfel gezaaid over hun plannen met energie en de tellers/afrekening. De markt voor zonnepanelen heeft daar hard onder geleden en talrijke topics zijn hierover verschenen. Ook zijn de omstandigheden inzake energieprijzen door externe factoren enorm gewijzigd wat de rendabiliteit van batterijen heeft verhoogd. Dat deze batterijen nog evolueren is juist. Bovendien heb ik maar recent bevestiging gekregen dat ik over een EV kan beschikken. Mijn situatie is dus veranderd en daarom denk ik dat naast zonnepanelen nu ook een batterij goed is voor mijn situatie. De batterij zal minder renderen dan de panelen maar als geheel zal de installatie beter mijn behoeften voldoen. Ik pas me dus gewoon aan aan de omstandigheden.

Ik hou u niet tegen om iets anders te doen en te blijven vertrouwen op de Engies van deze wereld. Als jij 100% van uw huidige factuur wil blijven betalen, fine. Ik kies iets anders en handel ernaar.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dat is net het punt Dizzy.
Jij schakelt pas over op HE binnenkort.
Omdat het binnenkort pas min of meer rendabel wordt.

Maar he roeptoetert in elk topic dat MEN moet inzetten op HE en lokale opslag.
Terwijl je zelf maar afwacht en afwacht.
Hypocriet wat slogans lullen noemt men dat.

HE lost het probleem niet op Dizzy.
De groenen moeten dat nu ook schoorvoetend toegeven.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het grote voordeel van HE is dat je er tenminste zelf voor kan kiezen en zelf grotendeels een invloed kan uitoefenen op de prijs van je huishoudelijke energie (en mobiliteit).
Kernenergie is nooit een eigen keuze. Je moet gewoon afwachten wat anderen gaan beslissen (of net niet). en welke prijzen ze daar eenzijdig voor gaan aanrekenen.
Kernenergie is geen persoonlijke keuze. Dat is gewoon ondergaan wat een ander wel of niet zal doen en welke prijs hij ervoor zal aanrekenen. In het verleden, het heden en de toekomst.

Ik wacht nog altijd vol ongeduld op de eerste welke in het kernenergie topic met trots kan aankondigen zelf voor nucleaire energie gekozen te hebben en zijn mini kerncentrale met de nodige vergunningen opent in zijntuin. Of minder drastisch in groepsverband als een samenwerkend verband tussen particulieren. Tot op heden: zero, nada, niente.
Het tegendeel bij HE is waar. Al jaaaaaaaaaaaaaaaren.

Iedereen kan het licht van de zon hardnekkig blijven ontkennen en in de eigen sprookjes blijven geloven. Maar de feiten zijn wat ze zijn =>
Geen enkele eindgebruiker kan vrij kiezen voor nucelair.
Iedereen heeft de kans om vrij te kiezen voor HE: individueel, in groepsverband of voor beiden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Stop toch met alles op een hoop te gooien.
Mij en al de rest van de normale bevolking interesseert het geen bal van waar de elektriciteit komt.
Maar we moeten van fossiele energie af.
En ja dat is ook houtekestook.

Dat kan enkel met kernenergie.
HE ligt plat in de winter, in de nacht en op windstille dagen.

En stop met uw huizeke met zonnepanelen en een dikke houtstoof als voorbeeld te gebruiken. Op grote schaal (industrie) werkt dit niet, er is niet genoeg HE in de winter. Ook uw geliefde ecopower heeft niet genoeg eigen productie in de winter en moet dan kWh bijkopen.

Anderzijds is kernbrandstof niet op de vrije markt te koop.
Anderzijds is er een wet op de kernuitstap.

Dat is de enige reden waarom er geen mini kerncentrales zijn.
De technologie is er, duikboten en vliegdekschepen zijn het bewijs.
heist_175
Moderator
Moderator

Opmerkelijk.
Mijn auto rijdt niet op zonnestroom en niet op kernenergie.
En toch kan ie rijden. Zouden we misschien vandaag iets importeren naar België dat we hier niet hebben?

En als dat het geval is, zouden we dan in de maanden met minder eigen HE-productie ook iets kunnen importeren (H & NH4 + interconnects)?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Ik zie één vaststelling en twee vragen. :-)

Ge kunt altijd paarden importeren hé heist.

Wel opletten met "hernieuwbare" paarden.
De Belgische Groenen hun "hernieuwbare" paard is immers door zijn poten gezakt met zeven Belgische kernreactoren op de rug. :lol: :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

duizend schreef: 10 dec 2022, 09:23 Dat is net het punt Dizzy.
Jij schakelt pas over op HE binnenkort.
Omdat het binnenkort pas min of meer rendabel wordt.

Maar he roeptoetert in elk topic dat MEN moet inzetten op HE en lokale opslag.
Terwijl je zelf maar afwacht en afwacht.
Hypocriet wat slogans lullen noemt men dat.

HE lost het probleem niet op Dizzy.
De groenen moeten dat nu ook schoorvoetend toegeven.
Neen, HE is al langer rendabel. Heel wat mensen hebben al langer hun installatie afbetaald en maken nu winst. Ik sluit me daar bij aan nadat ik mijn budget eerst aan een moderne woning heb gegeven die energiezuinig is gebouwd. Mensen die vroeger begonnen zijn hebben geen slechte zaak gedaan maar je kan niet alles tegelijk.

Kernenergie lost ook niets op, dat zien we nu steeds duidelijker. Frankrijk moet zelfs importeren en ook hier en elders vallen kerncentrales uit. Merk op dat veel centrales al op vergevorderde leeftijd zitten en dat er dus steeds meer moeten sluiten terwijl bouwen heel traag gaat. Bovendien is het probleem dringend en zijn nieuwe centrales iets van decennia en kosten ze enorm veel geld. Zoals de uitbater in Nederland aangeeft worden ze bovendien minder rendabel door de toename van HE.

Kernenergie is ook geen oplossing globaal want we zijn toch niet zo happy met de Iraanse centrales :lol:

HE is de logische volgende stap op gebied van energie en dat is NIET omdat ik dat denk of zeg maar gewoon omdat men mondiaal met deze overstap bezig is. De natuurkracht gebruiken is veel logischer in een wereld waarin steeds meer mensen inzien dan het geen zin heeft onze eigen leefwereld te ondergraven.

Men zal de evolutie van zelf energie opwekken ook niet meer kunnen keren. Mensen die zelf energie opwekken en daardoor hun kosten voor energie in eigen handen nemen en ook aanzienlijk minder betalen zullen niet zomaar weer bij een producent aansluiten als deze meer kost. Dit maakt dat bepaalde energie te duur wordt, vormen die constant moeten draaien om rendabel te zijn, vormen die onvoldoende flexibel zijn en vormen die voor duizenden jaren aan kosten opleveren die we gewoon doorschuiven naar onze kinderen. Ik ben bereid kernenergie te behouden om deze overgangsfase te ondersteunen maar wel in een uitdovingsscenario. HE is de richting die de wereld gekozen heeft en ook de logische richting.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Modbreak:
niet op de mand spelen
@Dizzy
Aangezien het topic Kerncentrales in de energiemix een week gesloten werd door @Goztow, ga je nu hier je gal wat komen spuwen? :bang: :bang:

Het is erg duidelijk wat de wereld recent op COP27 in Egypte niet gekozen heeft.
Voluit voor "hernieuwbaren" zat er immers niet in.
Fossiele brandstoffen blijven op plaats één.
De ene logica is dus duidelijk de andere niet.

Ook Nederland volgt jouw logica niet.
Zoals te lezen in dit bericht.

En de vele andere voorbeelden in dit topic.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1471 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider
Te Koop forum

Ook deze gaat een weekje op rust, aangezien de kerndiscussie hier overgenomen wordt.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

De hele maand december was er weeral eentje waar het zonnetje totaal niks voorstelde op het vlak van elektriciteitsopwekking in België.

Dan mag men in België nog miljoenen thuisbatterijen installeren: ze geraken NOOIT opgeladen met behulp van het zonnetje in de koude decembermaanden. :-)
Idem voor de elektrische wagens: met een nog grotere batterij...

In de onderstaande grafiek is de zwarte lijn de benodigde elektriciteit.
Voorlopig althans.
  • Tegen 2030 zal de benodigde elektriciteit toenemen met 50%: 150% van heden dus.
  • Tegen 2050 zal de benodigde elektriciteit verviervoudigen!! Ja, dat is liefst 400% van heden...
  • Men zal trachten de elektrificatie volop uit te rollen.
    't Ja, het zonnetje kan men daarvoor in de wintermaanden wel vergeten natuurlijk. :-)
Wat de Belgische zonnepanelen, met behulp van het zonnetje, wisten te leveren deze maand december zijn de kleine gele vlekjes...

Er is immers om en bij de zestien uur per dag geen zonlicht.
De acht uren per dag dat er wel een beetje zonlicht is, is het ook een droeve bedoening : lichte vriestemperaturen én ver daaronder.

Te weinig zonnekracht.
Heel simpel: véél te weinig zonnekracht.

Afbeelding
Bron: Energy-Charts

Ge ziet zelfs de dogmatisch antinucleairen geen vertekend beeld brengen in dit topic na de kleine kernstop (opgelegd door de crew van Userbase). :wink:
Nikske.
Nul komma nul.
Nougatbollen.

Zo slecht nieuws kunnen zelfs de dogmatisch antinucleairen niet verbloemen én zwaar vertekend aan de man/vrouw brengen. :lol: :lol:
Nochtans hun specialiteit...

Dan rest er nog één mogelijkheid: het doodzwijgen.

Afin, ja, misschien schieten ze nu een beetje wakker. :twisted:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Volgens sommige berichten zou zonne-energie momenteel "het goedkoopste zijn". :-)

Zonnekracht is nu goedkoopste energiebron uit geschiedenis
Dankzij aanhoudende technologische verbeteringen, een verbeterd ontwerp en een grootschalige productie zijn zonnepanelen ongelooflijk goedkoop geworden. Alleen al het voorbije decennium is de prijs van het product per eenheid opgewekte energie met 85 procent gedaald. Dat blijkt uit berekeningen van het International Renewable Energy Agency (Irena).

Opgemerkt wordt dat onder deze trends zonnekracht de goedkoopste energiebron uit de geschiedenis is geworden.

Verdubbeling

De analisten berekenden dat bij elke verdubbeling van het wereldwijd geïnstalleerde vermogen, de prijs van zonnepanelen met gemiddeld 20,2 procent is gedaald. In het midden van de jaren zeventig van de vorige eeuw moest voor een watt zonnekracht meer dan 100 dollar worden betaald. Zes jaar geleden was dat tarief echter tot minder dan 0,5 dollar per watt gedaald.
Bron: Business AM

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Zonne-energie: "goedkoop" maar je hebt er in de winter quasi niks aan.

:banana:
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is dan ook een "mix" zoals de titel van de topic zegt.
Buiten Finland halen ze nergens een net dat voor 100% op Groende Zonnepower draait.
heist_175
Moderator
Moderator

Ordon schreef: 01 jan 2023, 21:21 De hele maand december was er weeral eentje waar het zonnetje totaal niks voorstelde op het vlak van elektriciteitsopwekking in België.

Dan mag men in België nog miljoenen thuisbatterijen installeren: ze geraken NOOIT opgeladen met behulp van het zonnetje in de koude decembermaanden. :-)
Pijnlijk als iemand wat komt toeteren zonder naar de feiten te kijken.

In de maand december 2022
- heb ik mijn thuisbatterij zeker 3 keer stampvol geladen
- hebben mijn PV's 120kWh opgeleverd
Met een maandverbruik van +/- 400kWh is dat toch ruim 25%, en dat in de slechtste maand van het jaar.

Dat is ver van de cijfers vanaf maart tot en met oktober, maar ook ver van "helemaal niets" of "nooit opgeladen".
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Wat jij doet met je zonnepanelen en thuisbatterij, boeit me eerlijk gezegd niks. :-)

Indien ik naar de cijfers van Fluvius kijk, loopt het helemaal niet van een leien dakje met die zonnepanelen en thuisbatterijen in België.
Integendeel.
  • Op veertig jaar tijd: slechts 4095,8 MW geïnstalleerd aan zonnepanelen met een capaciteitsfactor van 9%. (Volgens de laatste cijfers Fluvius)
    Dat is 4095,8 MW x 0,09 = 368,6 MW.
    Veel minder dan wat de de kleinste kernreactor van België bijdraagt op een jaar.
    Zo'n kernreactor valt natuurlijk niet alle nachten compleet stil zoals zonnepanelen.
    Noch is er sprake van een zomer-winter effect.
  • Thuisbatterijen verschijnen pas véél later ten tonele.
    Intussen zijn er slechts 35850 thuisbatterijen geïnstalleerd volgens de laatste gegevens van Fluvius.
    't Ja, niet eens de moeite om in aanmerking te nemen...
Ruim veertig jaar geleden toeterden die van Agalev al "dat het anders moest".
Welgeteld 4 (vier!) decentrale productie-installaties waren er in België voor de wet op de kernuitstap (2003).
En dan zetten ze maar in op aardgas...
Ook een dikke FAIL intussen. :lol:

Ja, daar gaat dat prutspartijtje mee aan de slag... :lol:
En blijkt vooral goed in het verkopen van lucht.
Héél véél lucht.
Gebakken lucht.

2025 nadert met rasse schreden.
En Tinne Van der Straten trekt de nucleaire boots aan. 8)
Afin, ze probeert dat toch...

Het is niet zo dat het geïnstalleerd vermogen aan zonnepanelen een mooie, constante opgaande trend laat zien. :wink:
Nope.

Afbeelding
Bron: Fluvius Open Data

Afbeelding
Bron: Fluvius Open Data
Laatst gewijzigd door Ordon 03 jan 2023, 10:37, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 03 jan 2023, 09:22 Dat is ver van de cijfers vanaf maart tot en met oktober, maar ook ver van "helemaal niets" of "nooit opgeladen".
Yep idem.
Jaar beëindigd met een restcapaciteit van 70% in de accu.
In december alleen via eigen PV 48,14% van het eigen verbruik opgewekt. En dat voor de kortste en somberste maand van het jaar. Slechts twee maanden per jaar geen 100% eilandwerking. De overige 10 maanden na eigen verbruik zelfs nog overproductie om diegenen die zitten te wachten op hun eerste nieuwe kerncentrale "tijdelijk" wat uit de nood te helpen.
:beerchug:

Tot spijt van wie het benijdt:
VRM jaaroverzicht 2022.jpg
Of voor 2022 via PV en thuisaccu reeds een autarkie van 86,77%
Het lijkt me niet zo moeilijk om volgens plan de 100% te bereiken voor de eerste nieuwe kerncentrale in België haar eerste kWh uur op het net zet. :angel:

Pijnlijk idd, zeer pijnlijk voor wie thuis nog steeds zit te wachten op ononderbroken goedkope energie voor meer dan 80% uit kernenergie.
Laat hierna de zwartgallige groene reacties van jaloezie maar weer de vrije loop. :-D
Laatst gewijzigd door ivob 03 jan 2023, 10:30, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Veel helpt jullie "successtory" niet aan het nakende probleem van de bevoorradingszekerheid. :wink:

Er wordt gekeken naar andere oplossingen dan zonnepanelen voor de winters na de geplande kernuitstap.
't Ja, nu moeten ze Engie alsnog zo ver krijgen om nog verder te doen met Belgische kernreactoren.

Feitelijk niet moeilijk hé.

Reeds duizenden jaren hebben de voorstanders van zonne-energie de tijd gehad om zich "voor te bereiden"...
't Lukt niet. :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Ordon 03 jan 2023, 10:30, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De theorie van Pavlov gaat nog steeds onverminderd op. :bdaysmile:
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Levert die theorie ook elektriciteit in het groene gedachtegoed van oud militanten van het voormalige Agalev? :lol:

Het zou zomaar kunnen natuurlijk. :wink:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 03 jan 2023, 10:19 In december alleen via eigen PV 48,14% van het eigen verbruik opgewekt. En dat voor de kortste en somberste maand van het jaar. Slechts twee maanden per jaar geen 100% eilandwerking.
Ik vul even aan wat ivob “gemakshalve” vergeet.

In december alleen via eigen PV 48,14% van het eigen verbruik opgewekt. En dit door de warmtepomp uit te schakelen en te verwarmen met houblokken in de houtstoof. Anders is mijn verbruik te hoog
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Pavlov: double hit. :angel:
Sol Invictus!
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef: 03 jan 2023, 10:11 Indien ik naar de cijfers van Fluvius kijk, loopt het helemaal niet van een leien dakje met die zonnepanelen en thuisbatterijen in België.
Beheert Fluvius niet slechts een deel van België?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Zou het in Wallonië en in Brussel beter zijn dan in Vlaanderen volgens jouw cijfers?
Of twijfel je ook aan bovenstaande grafiek waarin de bijdrage van de zonnepanelen in de maand december, over heel België, geheel niks voorstelt? :wink:

Maar aangezien je met cijfers van Fluvius graag Vlaanderen had zie staan in plaats van België: dat klopt. :-)
Een bank vooruit voor jou.

Maar daarmee brengen zonnepanelen in december niet meer op natuurlijk.
Noch leveren ze 's nachts plots wel elektriciteit.

Helaas ben je zelden tot nooit even nauwgezet om zelf feiten weer te geven betreffende zonnepanelen, windmolens en andere energievormen.
Of zelfs maar een beetje kritisch voor de dogmatisch antinucleairen. :lol:
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef: 03 jan 2023, 14:08 Maar aangezien je met cijfers van Fluvius graag Vlaanderen had zie staan in plaats van België: dat klopt. :-)
Een bank vooruit voor jou.
en een kus van de juffrouw? :roll:
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

ondertussen nieuws van toch zoal een 2 maand oud: Vlaanderen verplicht installatie PV-panelen voor grootste verbruikers
Vlaanderen, is dat de N-VA? De roeptoeteraars die vinden dat er kerncentrales moeten bijkomen, maar in plaats daarvan verplichten om meer PV te installeren? (Ze hebben indertijd tijd zat gehad toen ze in de federale regering zaten om het niet alleen bij woorden, maar ook tot daden te brengen, maar weerom, alleen maar wind - oeps, fout discussieonderwerp :-D )
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tot alles in staat maar voor niks bekwaam, het zou inderdaad de leuze van Vlaanderen kunnen zijn. Ben benieuwd of dit het verzonnen verhaal van Vlaanderen haalt maar waarschijnlijk is er geen budget meer over om van onderwijs en andere overbodige spielerei over te hevelen :)
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”