Fritzbox 6670: minder codecs en OVH werkt niet meer

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben even losgegaan in de tests. Heb een andere fritzbox (FB2) achter de Fritzbox 6670 Cable gehangen. FB2 krijgt zijn extern ip via WAN poort van de Fritzbox 6670 Cable. De OVH telefonie gedeactiveerd op de 6670 cable, en geactiveerd op de FB2 (want OVH laat maar 1 verbinding toe).

Als de telenet lijn (via bridge telenet modem > Fritzbox Cable) actief is op de 6670 Cable werkt uiteraard FB2 met telefonie prima (ging ook prima als 6670 Cable zelf de telefonie verzorgt via externe modem)... En als ik dan overschakel naar de 'interne' cable verbinding, dus de orange/hey abo, ... dan werkt VOIP via FB2 nog steeds!! Alle telefoonnummers werken, voicemail via fritzbox is te horen als je de vaste nummers belt enzovoort.

Conclusie is dus: niks aan de hand met de orange/hey lijn (er worden geen poorten geblokkeerd), maar de fritzbox 6670 Cable is problematisch voor telefonie over een eigen Cable verbinding. Dat zou te maken kunnen hebben met het feit dat deze Cable fritzbox veel door providers gebruikt wordt en dat VOIP dus om commerciële redenen beperkt wordt. Ik moet dus contact zoeken met AVM Fritzbox hierover. Dit is echt heel serieus want AVM blokkeert hier dus het vrije gebruik van internet! Ik ga er van uit dat dit een vergetelheid is, dat men vergat de VOIP-block weg te halen in vrij gekochte Fritzbox Cable's?

@philippe Hoe kan dit issue het beste bij AVM komen? Liefst niet zomaar via de helpdesk want die gaan dit ingewikkelde probleem niet snappen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3729 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider

• vraag aan @FRITZ!webcare om deze topic te escaleren binnen AVM
  • ik zal mijn contacten bij AVM ook verwijzen naar deze topic
Ik heb de topic nog niet helemaal doorgenomen, en begrijp niet altijd wat welke opstelling werkt / niet werkt

zoals:
- FB2 krijgt zijn extern ip via WAN poort van de Fritzbox 6670 Cable
De Fritzbox 6670 Cable - via coax aangesloten- heeft geen "WAN" poort, de LAN1 poort (2.5G) is dan gewoon een interne LAN poort
FB2 kan dus geen "extern IP" krijgen?

-En als ik dan overschakel naar de 'interne' cable verbinding, dus de orange/hey abo, ... dan werkt VOIP via FB2 nog steeds
wat bedoel je hiermee?

Ik zal de post eens goed doornemen, na het Pinksterweekend :wink:
Het zou misschien helpen om een overzicht tabel te maken met welke opstellingen er werken/niet werken en met welke provider?

PS
Heb je al eens gespeeld met de verschillende opties bij Telefonie > Eigen telefoonnummers > Instellingen voor de aansluiting
screenshot_801.png
Last but not least
- is de Fritz!Box 6670 een Duits OEM model die je 2de-hands aangekocht hebt? Of een officiëel retail toestel?
- Heb je er de laatste Firmware (8.03) op staan? Of de BETA versie (8.10) ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Dank je wel om @FRITZ!webcare erbij te halen, Philippe!

Ik licht even toe:
- ik heb al 25 jaar VOIP via fritzbox en is echt geperfectioneerd. Recentste gebruik was via FB 7690 met VDSL Edpnet. Toen werkte OVH perfect.
- ik ben overgestapt naar Hey en heb meteen een FB6670 Cable geprovisioneerd. Er was eerst wat gerommel met 2dehands toestellen uit Duitsland, maar uiteindelijk heb ik een 6670 op Amazon volledig nieuw gekocht, dus vrij van enige provider. Die kan ik ook zelf updaten en zit nu op 8.03
- VOIP OVH werkt sindsdien niet meer: er is niks te horen als je een nummer draait. Enkele nummers waaronder 080022800 werken gek genoeg wel (je hoort de andere partij). De registratie op de 6670 is ok (groene bol). Als ik naar mijn eigen vast nr bel via gsm, dan zie je dat het Fritz antwoordapparaat de telefoon opneemt, maar je hoort enkel stilte.
- Ik heb intussen jouw suggestie (instellingen voor de aansluiting, portforwarding etc) ook getest: geen verschil.
- Als test heb ik gisteren mijn FB7690 (FB2) achter de FB6670 Cable gehangen via LAN1, met als doel die enkel te gebruiken voor telefonie. De OVH registratie op de 6670 uitgezet, en ingeschakeld op de 7690, softphone afgesteld op de 7690 die dus nu alleen telefonie verzorgt. 7690 krijgt via dubbele NAT zijn internet van de 6670 Cable (adres type 192.168.2.x).
- Eigenlijke test: Hey internet geactiveerd op de 6670Cable (dus via de eigen coax aansluiting) > telefonie werkt plots (via de achterliggende 7690). Terwijl het dus niet werkte als ik de telefonie laat afwikkelen door de 6670 zelf.

Enkel ter info: ik ben op dit spoor gekomen omdat ik tijdelijk een Telenet abo (via de promo) naast mijn hey abo heb. Ik heb een Telenet bridge modem gekregen, en die geeft nu internet via LAN1 aan de FB6670 Cable, die dus zijn eigen kabelmodem even niet gebruikt. De FB6670 krijgt dus wel een extern ip van telenet binnen. Toen merkte ik ook dat VOIP opnieuw werkte in de 6670 Cable. Ik dacht eerst dat Hey/orange iets blokkeerde, maar dat klopt dus niet, zoals blijkt uit de test hierboven.
FRITZ!webcare
Verified Account
Verified Account
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

@liegebeestig Wij willen je graag helpen dit probleem op te lossen. Als je de tweede FRITZ!Box als Mesh repeater inrichten en ook telefonie geactiveerd hebt, dan moet je de tweede FRITZ!Box via de LAN poort met de eerste FRITZ!Box verbinden en niet via de WAN poort.
Wij kunnen hier nog geen hyperlinks versturen, maar ga naar onze website en dan naar Service > Knowledge Base. Kies voor de 7690 die met de eerste FRITZ!Box verbonden is en zoek naar FRITZ!Box als repeater inrichten en werk alle stappen uit de handleiding af.

Mocht je nog vragen hebben, dan deel ons je mailadres mee, zodat we dit alles via de support kunnen afhandelen.

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt. Zit intussen bij de juiste mensen bij AVM.
novie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 15 keer
Provider
Te Koop forum

Is dat probleem ondertussen opgelost?
Ik had vergelijkbare problemen met mijn Fritz!box 6670 en uiteindelijk het ding 4 dagen voor het verstrijken van de retourtermijn geretourneerd aan Amazon en een 6690 in de plaats gehaald die wel rechtstreeks uit de box werkte zonder problemen.
Geen goede reclame voor AVM helaas.
FRITZ!webcare
Verified Account
Verified Account

@novie Jammer dat je een probleem hebt gehad met de FRITZ!Box 6670 Cable en het wel goed werkt met de FRITZ!Box 6690 Cable. Heb je dan ook contact met de support van AVM opgenomen? Zij hadden je zeker wel kunnen helpen.

Je FRITZ! Supportteam
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

novie schreef:Is dat probleem ondertussen opgelost?
Ik had vergelijkbare problemen met mijn Fritz!box 6670 en uiteindelijk het ding 4 dagen voor het verstrijken van de retourtermijn geretourneerd aan Amazon en een 6690 in de plaats gehaald die wel rechtstreeks uit de box werkte zonder problemen.
Geen goede reclame voor AVM helaas.
Nee niet opgelost maar wel direct meergelegd bij technische man in Nederland die ook op de userbase meeting was.

Dus cable directe verbinding op de 6690 werkte wel voor VOIP? Ik had de indruk dat 6670 recenter is. Klopt dat?
FRITZ!webcare
Verified Account
Verified Account

Beste, de FRITZ!Box 6670 Cable is de actuele router met Wi-Fi 7.
De FRITZ!Box 6690 Cable werkt wel voor VOIP. Problemen zijn ons niet bekend.

Je FRITZ! Supportteam
novie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 15 keer
Provider
Te Koop forum

FRITZ!webcare schreef: 2 dagen geleden @novie Jammer dat je een probleem hebt gehad met de FRITZ!Box 6670 Cable en het wel goed werkt met de FRITZ!Box 6690 Cable. Heb je dan ook contact met de support van AVM opgenomen? Zij hadden je zeker wel kunnen helpen.

Je FRITZ! Supportteam
Ik heb zeker contact gehad met de Support van AVM, het probleem geraakte echter niet opgelost, gezien ik op een gegeven moment slechts 4 dagen over had van de retour termijn heb ik het toestel geretourneerd naar Amazon.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

novie schreef:
FRITZ!webcare schreef: 2 dagen geleden @novie Jammer dat je een probleem hebt gehad met de FRITZ!Box 6670 Cable en het wel goed werkt met de FRITZ!Box 6690 Cable. Heb je dan ook contact met de support van AVM opgenomen? Zij hadden je zeker wel kunnen helpen.

Je FRITZ! Supportteam
Ik heb zeker contact gehad met de Support van AVM, het probleem geraakte echter niet opgelost, gezien ik op een gegeven moment slechts 4 dagen over had van de retour termijn heb ik het toestel geretourneerd naar Amazon.
Wat was er precies fout ivm VOIP welke provider enz?
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”