Pagina 2 van 10

Re: De lijn

Geplaatst: 12 dec 2023, 17:31
door CCatalyst
R2D2 schreef: 12 dec 2023, 08:40 Akkoord dat Londen en Tokyo voorbeelden zijn van goed openbaar vervoer, maar die zijn helemaal niet geprivatiseerd.
Londen: Transport for London is een overheidsorganisatie (Greater London Authority, valt onder de burgemeester). Er zijn daaronder wel enkele private onderaannemers maar de basis is dus publiek/overheid.
Het klopt dat London een specifiek privatiseringsstelsel heeft, dat overigens ook in de rest van de UK geldt, met concessies. Maar enkele onderaannemers? Bussen worden volledig door private consessiehouders gerund. De London Overground (+/- vergelijkbaar met de S-treinen van de NMBS) worden volledig door private concessiehouders gerund. Treinen worden zowel door private concessiehouders gerund (de meerderheid) en ook enkele door TfL zelf (die ook concessies uitbaat). Telkens zo'n concessie verleend wordt moet er een openbare aanbesteding gebeuren.

Markant: een van de vele operatoren die bussen uitbaten in London is RATP. U kent de naam misschien, het is de Parijse publieke monopolist van openbaar vervoer. In Parijs verzet ze zich met hand en tand tegen privatisering. In London daarentegen dingt ze gewoon mee voor de lucratieve privatiseringscontracten. Of hoe privatisering zelfs voor overheidsmonopolisten perfect ok is, zolang ze maar zelf niet geprivatiseerd worden.

Bovendien wordt TfL zelf ook niet gesponsord door de overheid zoals we bij ons zien. Directe funding van de centrale overheid is door Theresa May gestopt in 2018, als je niet in groot-London woont betaal je er niet voor. De London councils zelf en de Greater London Authority sponsoren nog steeds 278 miljoen GBP, een lachertje vergeleken met wat de operatoren bj ons krijgen. De overgrote inkomsten, 5.24 miljard GBP, komen gewoon, zoals het moet, van fares en abonnementen. Daarnaast ook nog een miljard reclameinkomsten en andere. Bij De Lijn daarentegen komt slechts 13% van de inkomsten uit tickets en abo's, reclame is onbekend, de overheid moet de rest maar bijpassen...
R2D2 schreef: 12 dec 2023, 08:40Tokyo: vergelijkbaar met Londen.
Dat klopt niet, in Tokyo is het nog sterker geprivatiseerd dan in London. Er is een kleine monorail en een kleine tramlijn die gerund worden door de overheid gelet op het feit dat ze compleet verlieslatend zijn, maar de rest, bussen, treinen, metro, allemaal privaat. Wat vergelijkbaar is met London is dat er ook een overkoepelende overheidsinstantie is die de fares zet en de tariefstructuur integreert, een concept/idee waar ik volledig akkoord mee ga. Het is wel straf dat zoiets wel lukt met al die private operatoren, maar dan niet in Belgie waar de overheid alle operatoren bezit!
R2D2 schreef: 12 dec 2023, 08:40Andere voorbeelden van goed en geroemd/beroemd openbaar vervoer: Zwitserland. De legendarisch stipte spoorwegen (SBB) zijn federaal en dus 100% overheid.
Akkoord, inderdaad een zeldzaam voorbeeld van hoe het wel kan voor een publieke operator. Let wel, de SBB krijgt meer dan 8 miljard EUR dotatie (de NMBS meer dan 3 miljard) en dan nog zijn de fares er behoorlijk duurder dan bij ons, ik zou zelfs zeggen duurder dan London of Tokyo (vergeleken op afstand althans). Anderzijds is de SBB wel transparant over hoe ze haar overheidsgeld gebruikt, geen shenanigans zoals Prodata of tien versies van aankondigingsborden waarvan geen enkele gewerkt heeft. Als je zoveel geld erin pompt, en tegelijk goed en transparant bestuur hebt, dan krijg je idd een goede publieke operator.

Evenwel is een belangrijk aspect daarvan ook de cultuur in Zwitserland, waar kwaliteit en stiptheid veel meer aanzien hebben dan bij ons. Vakbonden kiezen er voor overleg in plaats van altijd onmiddellijk naar stakingen te grijpen. Mocht je De Lijn/NMBS evenveel geld geven als ze in Zwitserland krijgen, dan nog zou de service wellicht zoveel slechter zijn, en zou er nog evenveel gestaakt worden, gewoon omdat het de cultuur is.

Re: De lijn

Geplaatst: 12 dec 2023, 18:17
door boonpwnz
CCatalyst schreef: 12 dec 2023, 17:31

Evenwel is een belangrijk aspect daarvan ook de cultuur in Zwitserland, waar kwaliteit en stiptheid veel meer aanzien hebben dan bij ons. Vakbonden kiezen er voor overleg in plaats van altijd onmiddellijk naar stakingen te grijpen. Mocht je De Lijn/NMBS evenveel geld geven als ze in Zwitserland krijgen, dan nog zou de service wellicht zoveel slechter zijn, en zou er nog evenveel gestaakt worden, gewoon omdat het de cultuur is.
Is dat geen algemeen Belgisch probleem dat er genoeg middelen zijn maar niet voldoende efficiëntie en effectief beleid?

Re: De lijn

Geplaatst: 12 dec 2023, 19:54
door Borromini
CCatalyst schreef: 11 dec 2023, 23:50
ITnetadmin schreef: 11 dec 2023, 21:56 Privatiseren is de boel verslechteren.
Al van het OV in Londen of Tokyo gebruik gemaakt? Zeg me nog eens dat privatiseren de boel verslechteren is. In beide gebieden - het OV reikt voorbij de grenzen van de steden - is OV een succes, een alternatief voor de wagen, en... geprivatiseerd.
Da's een manke vergelijking. Jij zwaait met TFL, maar die bedienen alleen Londen en de buitenwijken. De Lijn bedient de hele regio. TFL krijgt in verhouding ook een smak geld, en in de rest van Engeland is openbaar vervoer nog véél meer om te huilen dan hier in Vlaanderen.

Tokyo is ook een ander verhaal, wie zich daar (net zoals in Londen trouwens) een auto kan permitteren heeft in verhouding geld. In het Vlaanderen van de salariswagens en subsidies voor een elektrische wagen (5000 € om de file in stand te houden maar het openbaar vervoer moet uitgebeend worden, wie verzint het?) is dat jammer genoeg (nog) anders. Maar geen zorgen hoor, ook dat schuift... We zijn lang niet zo gelijk meer als we ooit waren. De armoede loert ondertussen overal om de hoek.

Re: De lijn

Geplaatst: 12 dec 2023, 20:06
door CCatalyst
Borromini schreef: 12 dec 2023, 19:54 Da's een manke vergelijking. Jij zwaait met TFL, maar die bedienen alleen Londen en de buitenwijken.
Hoe is dat een manke vergelijking? In Groot-London, de regio die ze bedienen, wonen meer mensen dan in gans Vlaanderen, TfL vervoert dan ook meer mensen dan De Lijn. Dus eigenlijk heb je het dan gewoon over de grotere uitgestrektheid van Vlaanderen. Maar vanuit het oogpunt van de reizigers maakt dat niet echt uit:
* Het gros van de reizigers op het OV in Vlaanderen maakt dagelijks geen verplaatsing (als in enkele rit) van een afstand die groter is dan het gebied dat TFL bedient (langst mogelijkse afstand zonder de TfL zone te verlaten = 104 km)
* Zij die dat wel doen, stappen voor het gros van hun verplaatsing op de trein en niet op de bus/tram, net als men dan in het VK op de niet-TfL trein zou stappen.
Borromini schreef: 12 dec 2023, 19:54TFL krijgt in verhouding ook een smak geld
Neen, dat krijgen ze niet, ik heb de cijfers hierboven gepost. De dotaties zijn ferm afgebouwd, de centrale overheid geeft niets meer. De meeste inkomsten komen uit tickets en abo's. Dan reclame. Dan business. Dotaties van de lokale councils en Greater London Authority vullen het nog wat aan. Bij ons is het omgekeerd, de meeste inkomsten komen uit dotaties.

Re: De lijn

Geplaatst: 12 dec 2023, 20:47
door bollewolle
CCatalyst schreef: 12 dec 2023, 20:06 In Groot-London, de regio die ze bedienen, wonen meer mensen dan in gans Vlaanderen
Maar dat is net de manke vergelijking: meer mensen op een kleinere en dichter bevolkte oppervlakte, waar met de auto pendelen of aanschaffen/parkeren quasi onmogelijk is voor de gewone mensen, met dus een veel groter gebruik van het OV en dus een veel grotere inkomstenbron tot gevolg (en dus relatief betaalbare prijzen voor abo's tot gevolg). Dat kan je in de verste verte toch niet vergelijken met het OV in heel Vlaanderen?

Re: De lijn

Geplaatst: 12 dec 2023, 21:02
door Petrikske
Zo denk ik er ook over, een massa mensen op een zakdoek = kassa.
Uitgestrekte dunbevolkte gebieden bedienen daar ligt de uitdaging.

Re: De lijn

Geplaatst: 12 dec 2023, 21:12
door CCatalyst
bollewolle schreef: 12 dec 2023, 20:47 Maar dat is net de manke vergelijking: meer mensen op een kleinere en dichter bevolkte oppervlakte, waar met de auto pendelen of aanschaffen/parkeren quasi onmogelijk is voor de gewone mensen
Ik denk niet dat het niet mogelijk is voor de "gewone mensen." London is niet waar de armoede van het VK zit (waarmee ik niet zeg dat er geen armoede is, maar London is wel de betere regio van het land). Snel googlen toont aan dat meer dan de helft van de Londonse huishoudens een eigen wagen bezit. Natuurlijk, met zo'n goed OV moeten ze die niet vaak van stal halen. Als ze dat wel doen, heb je een punt dat parking duur is. Niet alleen parking, ook Congestion Charging in het centrale deel van London. Maar de inkomsten van dat laatste gaan dan weer deels terug naar TfL, dus zelfs als je met de wagen rijdt sponsor je het OV, prachtig niet?

Misschien dat London betere keuzes maakt dan Belgie? Autogebruik belasten ipv het subsideren?
bollewolle schreef: 12 dec 2023, 20:47met dus een veel groter gebruik van het OV en dus een veel grotere inkomstenbron tot gevolg (en dus relatief betaalbare prijzen voor abo's tot gevolg). Dat kan je in de verste verte toch niet vergelijken met het OV in heel Vlaanderen?
Laat ons dan vergelijken met de Vlaamse ruit. Het meest verstedelijkte en bevolkte gebied van Vlaanderen, en een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld. Qua oppervlakte kleiner dan groot-London. Maar ook in de ruit gelden alle problemen van De Lijn en de NMBS en gaat TfL er in de vergelijking een pak beter uitkomen. Ik zie geen excuses voor De Lijn.

Re: De lijn

Geplaatst: 12 dec 2023, 21:41
door Petrikske
CCatalyst schreef: 12 dec 2023, 21:12Misschien dat London betere keuzes maakt dan Belgie? Autogebruik belasten ipv het subsideren?
Misschien ook niet onbelangrijk is het rijbewijs met punten en de torenhoge boetes bij overtredingen.
En voor je het weet mag je dat rijbewijs weer inleveren want Cycling Mikey ligt op de loer met z'n Go Pro en heeft al veel van z'n filmpjes ingeleverd bij de Politie
en ze doen er daar in Londen echt wel wat mee.
Ik kijk soms wel eens een filmpje van hem en dankzij het YT algoritme blijven ze dan ook komen van die populaire kerel. (blijkt trouwens een NL'er te zijn) :-)
https://twitter.com/MikeyCycling

Reported 1,628 drivers since 2019. 2,218 penalty points, £133,361 in fines (not all results)

En soms gaat het er wel heel warm aan toe...
Maar dan nog zie je de rich and famous er goedkoop vanaf komen (in dit geval dan toch..)
https://www.bbc.com/news/uk-england-london-63244299



Ik heb na het zien van enkele van z'n filmpjes eens gekeken naar het punten en boetesysteem in de UK en ik denk dat ik ook al meer geneigd zou zijn om het OV te gebruiken.

Re: De lijn

Geplaatst: 04 jan 2024, 18:18
door Petrikske
(bericht van de werkgever) :roll:

📢 Geweldig nieuws! We hebben zojuist een bestelling geplaatst voor 92 standaard e-bussen bij BYD Europe. Deze aankoop volgt op de goedkeuring van een nieuwe raamovereenkomst voor maximaal 500 standaard e-bussen door onze raad van bestuur. Onze directeur-generaal, Ann Schoubs, benadrukt dat deze stap de voortzetting is van onze inzet voor een groenere vloot, met als uiteindelijk doel om tegen 2035 volledig emissievrij openbaar vervoer aan te bieden.
Voor toekomstige bestellingen van standaard e-bussen behouden we de flexibiliteit om te bestellen, zowel op basis van deze nieuwe raamovereenkomst als op de vorige die in 2021 werd toegekend aan Van Hool en VDL. Belangrijke overwegingen bij deze beslissingen zullen de totale levenscycluskosten, de technische kwaliteit en de levertermijn zijn. We kijken uit naar een groenere en duurzamere toekomst voor ons openbaar vervoer! 🌿🚌
#DeLijn #Beweegmee #Openbaarvervoer


Niet te begrijpen dit, China? Hongarije? :eek:
De reacties op bovenstaand bericht (op Facebook) beloven alvast niet veel goeds.
Ik hoop dat ik met pensioen ben tegen de tijd van levering.
https://businessam.be/teken-des-tijds-d ... -reus-byd/
https://www.autoblog.nl/nieuws/chinese- ... en-3467939

Re: De lijn

Geplaatst: 04 jan 2024, 20:18
door CCatalyst
Eigenlijk zou er nu gestaakt moeten worden tegen die beslissing en voor het onmiddellijk ontslag van Schoubs, ipv te staken tegen "besparingen". Maar ik zie geen staking.

Het zijn die onbegrijpelijke dure investeringen in pure brol, Prodata indertijd, de aankondigingsborden, en nu deze Chinese voertuigen, die De Lijn handenvol geld laten verliezen, geld dat in de zakken van een private firma beland quasi zeker met financiele kickbacks voor de directie van De Lijn, en die enkel verslechteringen op het terrein opleveren, waardoor de prestatiecijfers nog meer achteruit gaan, en de Vlaamse Regering nog meer geneigd is om de portefeuille dicht te houden.

Jammer dat de vakbonden staakt tegen de verkeerde dingen en de echte boosdoeners bewust ongemoeid laat. Maar goed, ze zitten onder een hoedje met de directie, dus niet verwonderlijk. Nutteloze vakbond.

Re: De lijn

Geplaatst: 04 jan 2024, 21:29
door Petrikske
CCatalyst schreef: 04 jan 2024, 20:18 Eigenlijk zou er nu gestaakt moeten worden tegen die beslissing en voor het onmiddellijk ontslag van Schoubs, ipv te staken tegen "besparingen". Maar ik zie geen staking.
Ik heb daarnet al tegen wat vakbondsschenen geschopt en niemand van de vakbonden is hiermee gediend met deze net genomen beslissing.
Er zou al een vraag voor overleg gedaan zijn maar in tegenstelling tot wat sommigen durven beweren hebben de vakbonden echt niet veel meer in de pap te brokken.
En ik hoorde daarnet van m'n vakbondsafgevaardigde ook dat ze bij de Lijn gewoon naar de prijs kijken en verder naar niets meer, tja.. dan zijn we snel uitgepraat hé.
Bij deze een kleine (3 pagina's) bloemlezing van problemen enkel en alleen in Nederland.
https://www.destentor.nl/dossier/buspro ... f0/?page=1
CCatalyst schreef: 04 jan 2024, 20:18Het zijn die onbegrijpelijke dure investeringen in pure brol
Inderdaad, en vergeet verder ook niet hoe de overheid steeds maar weer bleef hameren om lokaal te kopen om zodoende de economie weer aan te zwengelen post corona.
En wat is het resultaat nu.. we gaan zaken doen met de grootste schurken van de wereld + we gaan onder de duim van de Chinezen belanden.
Jullie dansen niet langer naar onze pijpen, gaat de onderdelenkraan dicht.

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 02:48
door Block
Dat is een bewuste keuze van Europa om alles elektrisch te krijgen. Of daar nu Dacia, Renault of Polestar opkleeft blijft grotendeels Chinees.

Dat elektrisch brol is, daar zijn al genoeg discussies over geweest.

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 06:00
door Pengu
Zijn al die bedrijven niet een beetje in hetzelfde bedje ziek? Zeker als er banden zijn met de overheid. Bpost, NMBS maar ook universitaire ziekenhuizen bijvoorbeeld (dan bedoel ik bijvoorbeeld Gent).

Dat er gewoon (te)veel mensen in hoge posities zitten die handenvol geld kosten en beslissingen nemen die nergens op slaan of waar ze niets van kennen. Die combo zie je telkens opnieuw terugkeren. En de mensen die het echte werk moeten doen betalen het gelag (buschauffeurs, verpleegsters, postbodes,....). Op die hoge posten kan massa's bespaard worden en gaan beslissingen efficiënter genomen worden. Weg met die bureaucratie.
417444903_889593735951846_3209517254140858492_n.jpg
Edit: cartoon toegevoegd

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 06:26
door Belgissschenaap
Da's toch allemaal louter een kwestie van roeien met de riemen die er zijn.

Je krijgt x middelen, dan kan je maar diezelfde x middelen uitgeven. En met te beperkte middelen krijg je ongunstige (louter financiele) openbare aanbestedingen.

Twerkstelling in Vlaanderen, levert de lijn niets op he, dus is er ook geen incentive. Er dient dan een incentive gecreëerd te worden he

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 09:02
door CCatalyst
Belgissschenaap schreef: 05 jan 2024, 06:26 Je krijgt x middelen, dan kan je maar diezelfde x middelen uitgeven. En met te beperkte middelen krijg je ongunstige (louter financiele) openbare aanbestedingen.
Het is de aanbestedingswetgeving die in de regel de goedkoopste voorschrijft. Maar je hebt bedrijven die daar misbruik van maken, vooral buitenlandse bedrijven van buiten de EU/VS. Ze leveren bewust goedkoop met slechte goedkope onderdelen, achteraf is er dan zoveel meer onderhoud nodig dan een deftig voertuig en dan kunnen ze flink gaan doorrekenen daarin. Daar houdt de idealistische aanbestedingswetgeving allemaal geen rekening mee. Dat zou door een competente directie dan nog gecorrigeerd kunnen worden door die bedrijven uit te sluiten obv subjectieve redenen, iets wat altijd wel kan (kan wel aangevochten worden maar dan zie je wel weer), maar als er financiele kickbacks bij komen kijken en de directie is niet competent dan tjah.

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 09:28
door Petrikske
Er komt inderdaad veel meer bij kijken dan enkel de naakte aankoop van die bussen.
De belastingbetaler moet immers opdraaien niet alleen voor de aankoop maar ook voor de werkloosheidsuitkeringen die werknemers hier die wie weet hun baan verliezen bij onze Belgische busbouwer.
En we moeten ook rekening houden met de huidige situatie in de wereld, wie weet wat gaat China allemaal nog bekokstoven.
Wat als er in de nabije toekomst ook sprake is van sancties tegen China? Hongarije?
Toch ook zaken waar rekening mee mag gehouden worden.

Vakbonden van Vlaamse busbouwer Van Hool na keuze voor Chinese bussen bij De Lijn: "Zware ontgoocheling"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/05 ... se-bussen/

Koop lokaal.. ya right!

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 10:32
door thmj
Dizzy schreef: 09 dec 2023, 16:39

En bij de verkiezingen kan je daar weinig aan doen want wie gaat VB de bussen laten rijden, niet de migranten of had je het over PVDA ? :)
Mensen maken keuzes.
Stemmen op bepaalde Vlaamse partijen.
Jaren later krijgen ze de rekening gepresenteerd van hun stem gedrag.

Die Vlaamse partijen komen toch op voor de kleine man of niet ? (salariswagens, premies voor wie er warmpjes inzit)
Kwestie van de belasting druk nog wat te verhogen.
Diezelfde partijen stemmen in een gemeente tegen voor belastingen op bedrijven, hebben liever dat de kleine man betaalt.
En wie de dupe ..........

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 10:49
door Joe de Mannen
Tussen kerstmis en nieuwjaar uitzonderlijk met de lijn "gereisd".
Van P+R in Wommelgem naar de Roma met de tram.
Op voorhand gekeken, app installeren voor 1 rit gaan we niet doen, op voorhand bestellen ook niet dus werd het SMS.
De site is op dat gebied ook niet alles, info staat er maar soms is het diep graven.
Komen we aan de opstaphalte en kunnen we daar nergens het nummer vinden waarnaar we moeten SMSsen. Dus maar mobiel online gaan zoeken, alweer op die geweldig userfriendly website...
Twee tickets met 1 GSM nummer is ook niet duidelijk of het kan, dus dan maar elk een SMS gestuurd.

Werkt het ? de rit wel, de rest mag wat gebruiksvriendelijker. We hadden natuurlijk het geluk dat het een rit was van eindstation naar eindstation.

J.

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 10:57
door Data technicus
Vanhool moet zelfs 1500 van de 2300 werknemers op economisch werkloosheid zetten.

"Terwijl De Lijn elektrische bussen bestelt in China, zit Van Hool in crisis"

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240105_93451426

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 10:57
door Dizzy
De aankoop van Chinese bussen is discutabel maar waarschijnlijk enkel gebaseerd op de prijs. Als men bespaart op middelen dan kan men met minder middelen ook minder doen of minder bussen kopen tenzij je bij een goedkopere aanbieder gaat, BYD dus.

Men is de lijn al jaren doelbewust aan het kapotmaken en besparingen passen in dat beeld, onbekwame bestuurders aanstellen is ook handig. Vergeet niet dat expert Ben Weyts ook hier gepasseerd is en dat men een mislukkeling van de NMBS er ook heeft laten graaien (Descheemaeker). Het doel is dus al lang niet meer dat de lijn beter werkt zoals bij oprichting gezegd werd maar wel dat de boel zo slecht mogelijk werkt om het dan uit te verkopen aan de privé. Zo kunnen bevriende bedrijven de leukste brokken uitkiezen en blijft de onrendabele boel voor ons allen te betalen.

Meer dan 3.000 haltes gaat het veel beter maken is nu de boodschap, wie gelooft die mensen nog?

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 11:34
door boonpwnz
In feite heeft De lijn jaarlijks de helft meer budget nodig dan nu.

Dat is wat nodig is om zowel materieel up to date te houden als de lijnen bezet te houden(en dan spreek ik over amper 600 miljhoen per jaar extra)

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 11:57
door Petrikske
Joe de Mannen schreef: 05 jan 2024, 10:49De site is op dat gebied ook niet alles, info staat er maar soms is het diep graven.
Triestig hé, een kat vind daar z'n jongen niet meer terug.
Het intranet voor het personeel is al even erg.
boonpwnz schreef: 05 jan 2024, 11:34In feite heeft De lijn jaarlijks de helft meer budget nodig dan nu.
Maar natuurlijk, de electrificatie kost gewoon bergen geld, al die stelplaatsen moeten een grote ombouw krijgen en we spreken dan nog niet van het plaatsgebrek.
De dieselbussen staan nu zo dicht tegen elkaar dat je moet voorzichtig zijn of je hebt een vuile jas als je ertussen moet zijn.
Zet electrische bussen zo dicht bij elkaar en na 1 brand is je ganse vloot afgefikt.
Maar natuurlijk is het weer heel slim om eerst duizenden haltes af te schaffen om vervolgens droogweg jaarlijks 370 miljoen extra te gaan vragen.
Het ware naar mijn gevoel beter geweest om de overheid voor een voldongen feit te plaatsen ipv Chineze brolbussen aan te kopen waarvan we nu reeds weten dat de takelbedrijven gouden tijden tegemoet gaan en de reiziger dus nog minder gebruik kan maken van het openbaar vervoer.

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 12:23
door Splitter
Petrikske schreef: 05 jan 2024, 12:04 ipv Chineze brolbussen aan te kopen waarvan we nu reeds weten dat de takelbedrijven gouden tijden tegemoet gaan
straffe uitspraak, als je weet dat ze bestellen bij BYD, en BYD al van bij de oprichting (95) in de productie van batterijen zit,
en het dus zeer waarschijnlijk is dat elektrische wagens van andere merken batterijen zullen hebben waar BYD iets mee te doen heeft (gehad).
ook wagens zijn ze al bijna 20j aan het maken (bussen nog 'maar' 15 jaar)

dus om over te schakelen naar elektrisch, als de keuze dan is "we blijven bij onze klassieker, vanhool, die geen ervaring heeft met elektrisch",
of "we gaan naar china, waar het goedkoper is, en een bedrijf met decennialange ervaring voor batterijen zit", dan snap ik die logica zeer zeker.

remember: zolang die wagens/bussen de euro-ncap testen voltooien (of wat er voor bussen gelijk aan gesteld is?) is er geen probleem met veiligheid (zeer belangrijk)

en betrouwbaarheid... sja, op niveau van batterijen zullen ze zeer zeker wel goed zijn, dus de beloofde range zal navenant zijn.
hoe betrouwbaar of 'aangenaam' de rest van de bus zal zijn... we shall see (maar met al die routes die de lijn afschaft, maakt dat ook niet meer veel uit... dat geeft ze gewoon een nieuw excuus om de reiziger in de kou te laten staan)

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 12:38
door Petrikske
Splitter schreef: 05 jan 2024, 12:23straffe uitspraak, als je weet dat ze bestellen bij BYD, en BYD al van bij de oprichting (95) in de productie van batterijen zit,
en het dus zeer waarschijnlijk is dat elektrische wagens van andere merken batterijen zullen hebben waar BYD iets mee te doen heeft (gehad).
ook wagens zijn ze al bijna 20j aan het maken (bussen nog 'maar' 15 jaar)
Ik ga me niet uitspreken over BYD personenwagens en daar heb ik dus ook geen opzoekingswerk naar gedaan.
Maar de bussen van BYD daar is genoeg kommer en kwel over te vinden, zelfs als je enkel naar Nederland kijkt.
En een vaak gehoorde klacht zijn net de batterijen van die voertuigen.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2042058/t ... -vaak-ziek
https://www.rtvoost.nl/nieuws/1502734/e ... 0-keer-uit

Gelukkig zal die rotzooi niet voor mij zijn aangezien het standaard bussen zijn en ik enkel met gelede autobussen rijd.

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 12:42
door ivob
BYD heeft in Q4 zelfs de verkoopcijfers van Tesla overschreden en zal waarschijnlijk dat in 2024 voor het hele jaar doen.
Wat is er overigens mis met de productie van bussen in Hongarije, tot nader order een EU lidstaat?

En wie het niet heeft voor "Chinese brol" moet daar dan ook consequent in zijn en de gevolgen daarvan aanvaarden.
Dus ook al geen Volvo meer rijden want dat is gewoon een westerse naam geworden voor het Chinese Geely.
Zonder "Chinese" brol zou er nog maar heel weinig spullen gebruikt worden waar elektronica en batterijen in gebruikt worden, dus ook geen auto's en smartphone meer.

Doordat Tesla een deel van zijn productie verhuist naar China (wat trouwens ook steeds meer westerse legacy autobouwers doen in een poging om te overleven) is het rechtstreekse positieve gevolg voor Tesla dat de bouwkwaliteit en afwerking van zijn producten veel beter is geworden.

Ik ben er bijna zeker van dat Van Hool & co ook geen batterijen van eigen makelijk in zijn elektrische bussen inbouwt.
Kan ook niet want is bijna volledig in handen van Chinese bedrijven.
BYD, al horen westerse oren dat blijkbaar niet graag, is zelfs een van de grootste autobouwer ter wereld en al zeker de grootste van elektrische voertuigen.

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 12:52
door Petrikske
ivob schreef: 05 jan 2024, 12:42 BYD heeft in Q4 zelfs de verkoopcijfers van Tesla overschreden en zal waarschijnlijk dat in 2024 voor het hele jaar doen.
Dat weet ik, en ik laat me ook niet uit over hun personenwagens.
In deze gaat het over bussen en die zijn niet te vergelijken met personenwagens.

Toegevoegd na 57 seconden:
ivob schreef: 05 jan 2024, 12:42Wat is er overigens mis met de productie van bussen in Hongarije, tot nader order een EU lidstaat?
Vooral een 'blok aan het been' EU lidstaat.

Toegevoegd na 1 minuut 52 seconden:
ivob schreef: 05 jan 2024, 12:42En wie het niet heeft voor "Chinese brol" moet daar dan ook consequent in zijn en de gevolgen daarvan aanvaarden.
Als ik de cijfers van het ziekteverzuim zie in NL sinds de collega's aldaar met bussen van BYD rijden lijkt het er op dat velen inderdaad de negatieve gevolgen aanvaarden...

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 12:56
door ivob
Je "vaakgehoorde" klacht ging nu net over de batterijen van "die voertuigen".
En laat BYD nu al batterijen maken toen westerse autobouwers nog dachten dat dit hier nooit echt ingang zou vinden.
Bedrijven zoals BYD en CATL lopen jaren voorop in deze technologie en zonder Chinese import van deze technologie en producten was het voor veel gerenommeerde westerse autobouwers al boeken toe geweest.

Ik gebruik overigens ook al geruime tijd batterijen van BYD zonder enige klacht.
Vooral een 'blok aan het been' EU lidstaat.
Eigenaardige (bevooroordeelde?) uitspraak van iemand die elders roept dat een door en door corrupt land als Oekraïne zo vlug mogelijk bij de EU zou moeten opgenomen worden?

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 12:57
door Petrikske
ivob schreef: 05 jan 2024, 12:42 Zonder "Chinese" brol zou er nog maar heel weinig spullen gebruikt worden waar elektronica en batterijen in gebruikt worden, dus ook geen auto's en smartphone meer.
Hier komen bijna wekelijks pakjes toe uit China, heel goedkoop in vergelijking met producten hier in de winkel.
Maar ik weet dus heel goed dat de kwaliteit niet hoogstaand is net zoals de levensduur.
Maar een gadget is totaal iets anders dan een bus waarmee je hoopt om mensen op een veilige manier van punt A naar B te kunnen brengen.

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 13:01
door ivob
Het gaat niet om de "pakjes" die bij jou toekomen maar om de batterijen van BYD (en andere Chinese bedrijven) waar jij eerder een uitspraak over deed.
Zonder batterijen en elektronica uit China (ja, ook in de "geronomeerde" westerse merkproducten die je hier in de winkel om de hoek koopt) zouden deze "kwaliteitsproducten" voor westerse klanten ofwel onbetaalbaar zijn of gewoon niet beschikbaar.

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 13:02
door Petrikske
ivob schreef: 05 jan 2024, 12:56Ik gebruik overigens ook al geruime tijd batterijen van BYD zonder enige klacht.
In een personenwagen veronderstel ik?

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 13:02
door ivob
In veel meer zaken dan dat.
Een batterijcel is een batterijcel hoor.

De kans dat er in een elektrische "westerse merkbus" eveneens batterijen van BYD of CATL zitten is groter dan dat het Duitse batterijen of uit een ander "eigen premium" land zijn.

Wie denkt het in de toekomst verder zonder producten uit China te kunnen doen kan maar al beter vlug een doorgedreven cursus paardrijden en semafoor gaan volgen. :angel:

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 13:05
door Petrikske
ivob schreef: 05 jan 2024, 12:42Ik ben er bijna zeker van dat Van Hool & co ook geen batterijen van eigen makelijk in zijn elektrische bussen inbouwt.
Die gebruiken Duitse batterijen. https://www.tijd.be/ondernemen/auto/van ... 20862.html

Toegevoegd na 3 minuten 36 seconden:
ivob schreef: 05 jan 2024, 13:01 Het gaat niet om de "pakjes" die bij jou toekomen maar om de batterijen van BYD (en andere Chinese bedrijven) waar jij eerder een uitspraak over deed.
Dat klopt, batterijen die in de verste verte het beloofde bereik niet halen, batterijen die plots weigeren op te laden etc...
Ik vermoed dat de vele klachten gegrond zijn als er procedures worden opgestart.

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 13:08
door ivob
Petrikske schreef: 05 jan 2024, 13:08Die gebruiken Duitse batterijen.
Waardoor ze hun producten niet meer kunnen verkopen en een groot deel van hun werknemers met belastingsgeld moeten binnen houden. :roll:

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 13:14
door Petrikske
ivob schreef: 05 jan 2024, 13:02Wie denkt het in de toekomst verder zonder producten uit China te kunnen doen kan maar al beter vlug een doorgedreven cursus paardrijden en semafoor gaan volgen. :angel:
Daar gaat het eigenlijk niet over hé, ik weet goed genoeg dat het niet anders kan.
Ik heb het hier over de bussen van BYD en die blijken kwalitatief ondermaats te zijn.
Ben ik fout in deze? De toekomst zal het uitwijzen..
Er zijn trouwens bij alle nieuwe modellen al veel problemen geweest en nog steeds aanwezig maar daar ga ik hier niet over uitweiden.
Maar dit komt omdat het lastenboek bij aankoop veel te krap word opgesteld (het mag niks kosten)
En net om die reden vrees ik nu het ergste... maar ik doe het dan ook nog maar 30 jaar.

Toegevoegd na 3 minuten 10 seconden:
ivob schreef: 05 jan 2024, 13:08Waardoor ze hun producten niet meer kunnen verkopen en een groot deel van hun werknemers met belastingsgeld moeten binnen houden. :roll:
Dat is inderdaad heel jammer voor al dat personeel, ze bouwen immers goeie bussen.
Nu gaan we hopen dat het iemand anders zal zijn die met een bus van BYD op de snelweg plots zal stilvallen.
(in NL mogen ze de snelweg al niet meer op wanneer er geen pechstrook is, zo goed zijn die bussen dus)

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 13:19
door ivob
Petrikske schreef: 05 jan 2024, 13:17 Maar dit komt omdat het lastenboek bij aankoop veel te krap word opgesteld (het mag niks kosten)
Dat is dus een probleem van een totaal andere orde.
Oorzaak en gevolg. if you pay peanuts........

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 13:20
door Petrikske
ivob schreef: 05 jan 2024, 13:19 if you pay peanuts........
You get BYD :angel: :wink:

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 13:23
door ivob
Nee, dan produceert en levert BYD volgens de opgegeven lage Vlaamse verwachtingen.
Wie meer kan en wil betalen kan ook bij BYD betere producten krijgen. Zoniet zouden ze niet leveren voor de wereldmarkt.
Het is niet door Chinese producten westers te rebranden dat deze plots betere producten worden.

De Lijn doet tenminste precies wat de Vlaamse overheid van haar verwacht: bewijzen dat het niet werkt. :angel:

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 13:34
door Splitter
Petrikske schreef: 05 jan 2024, 12:38 Maar de bussen van BYD daar is genoeg kommer en kwel over te vinden, zelfs als je enkel naar Nederland kijkt.
En een vaak gehoorde klacht zijn net de batterijen van die voertuigen.
dat is een bijna 3j oud artikel over bussen die toen een jaar eerder in dienst werden genomen (dus nog vroeger geproduceerd),
en gaat dus over bussen van zeker zo'n 5j geleden.
je mag dus, denk ik, redelijkerwijze verwachten dat dat een nieuwe gen1 reeks was die de beloftes niet haalde (kijk naar cybertruck beloftes vs realiteit),
en dus op papier meer waard was dan keolis uiteindelijk kreeg - iets wat logischerwijze niet zou mogen voorvallen bij de lijn (als ze hun huiswerk hebben gedaan)
Petrikske schreef: 05 jan 2024, 12:57 Hier komen bijna wekelijks pakjes toe uit China, heel goedkoop in vergelijking met producten hier in de winkel.
Maar ik weet dus heel goed dat de kwaliteit niet hoogstaand is net zoals de levensduur.
je kan letterlijk hier in de winkel die exact zelfde producten vinden (bv bij hubo - maar zelfs in de telecomsector valt dat genoeg voor).
het enige verschil is dan ofwel in bulk aangekocht (dat ze een andere naam erop zetten) ofwel 1 op 1 met een prijsverhoging van 1000%

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 13:37
door johan.devos
Petrikske schreef: 05 jan 2024, 12:54 Als ik de cijfers van het ziekteverzuim zie in NL sinds de collega's aldaar met bussen van BYD rijden lijkt het er op dat velen inderdaad de negatieve gevolgen aanvaarden..
Veroorzaken die BYD bussen dan ziektes, giftige straling,... of gaat men op ziekteverzuim als de bus defect is?

Re: De lijn

Geplaatst: 05 jan 2024, 13:44
door Joe de Mannen
Waarschijnlijk niet maar wel van alle bagger die je als bestuurder van een in-panne-gevallen-bus over je heen krijgt van 'de mondige medemens die steen en been klaagt tegen de verkeerde en nooit enige uitleg over fatsoen heeft gekregen' ( kortom de moderne mens)

Gaan Tsjing Pong Poe en zijn kolnuiten nu ook weten waar ik naartoe ga met de bus ?

Huawei moet overal buiten maar BYD mag dan weer wel 'omdat het goedkoop is' (tiens, waarom hadden we ook alweer Huawei gekocht ?)


J.