Pagina 2 van 2

Re: Groepsaankoop zonnepanelen en thuisbatterij West-Vlaanderen

Geplaatst: 22 sep 2022, 09:56
door ivob
De C-rate (waarde) van een batterij geeft de snelheid aan waarbij een batterij kan laden en ontladen.
De capaciteit van een batterij wordt doorgaans gebaseerd op een waarde van 1C.
Dat betekent dat een volledig opgeladen batterij gewaardeerd op 1 Ah 1A kan leveren gedurende 1 uur.
Dezelfde batterij met een C-rate van 0.5C kan 500 mA leveren voor 2 uren, bij 2C kan het 2A ontladen gedurende 30 min. enz.
Verliezen bij snelle ontladingen reduceert de ontlaadtijd en deze verliezen hebben ook een effect op laadtijden.
Of anders bekeken: 1C is een stroom gelijk aan de nominale capaciteit van de accu gedeeld door 1 uur. Dus voor een 100 Ah accu is 1C een 100 A stroom, voor een 40 Ah accu is 0,25C gelijk aan 10 A, etc.....
De C-rate vind je bij een goede batterij in de technische specifiacties.

Re: Groepsaankoop zonnepanelen en thuisbatterij West-Vlaanderen

Geplaatst: 22 sep 2022, 09:56
door heist_175
Half cut is zeker te verkiezen, daar niet van. Maar heeft niets met de quote uit de PDF te maken :).

@zelfvoorziening
Met de voorgestelde offerte (PV + batterij) zal je echt als een freak moeten leven om een ZV van 87% te halen :).
Ook uw 83% (wat al waanzinnig hoog is) zal je niet zo makkelijk kunnen verhogen naar 87%. De laatste loodjes wegen het zwaarst

Re: Groepsaankoop zonnepanelen en thuisbatterij West-Vlaanderen

Geplaatst: 22 sep 2022, 10:01
door ivob
Uiteraard.
De meeste groepsaankopen zijn gericht op de prijs en niet op de kwaliteit. Van materialen noch uitvoerders.
Wanneer je je als klant gewoon wat inleest en opzoekingen doet (en dat geldt zowel voor batterijen, PV als om het even wat) praat je tegenwoordig 80% van de verkopers gewoon onder tafel of laat ze met de mond vol tanden staan op bijna iedere vraag die verder gaat dan de prijs, offertevoorwaarden en uitvoeringsdatum.
De meeste klanten hun focus ligt ook niet zozeer op het behalen van de hoogst mogelijke technische doelstellingen voor de lange termijn maar om nog vlug een premiebatterij binnen te halen. Hoe dat over 5 jaar uitdraait zien ze dan wel. Verkopers weten dat uiteraard ook.

De laatste loodjes wegen inderdaad het zwaarst maar geven na bereiken doelstellingen de meeste voldoening.
Wanneer verbruik, zonder comfort te verliezen, niet verder omlaag kan moet je de productiecapaciteit verhogen. Meestal niet de opslagcapaciteit.
Productiecapaciteit verhogen is (nu) meestal ook goedkoper dan het verhogen van opslagcapaciteit.
Om die 83% te verhogen zal, in mijn geval, de productiecapaciteit dus al minstens verdubbelen. Wat met de huidige PV technologie ook al geen probleem meer is (op eenzelfde oppervlakte kunnen de huidige panelen al bijna het dubbele produceren dan 10-12 jaar geleden.
Maar onder de huidige omstandigheden is daar nog tijd genoeg voor (de technologie zal de komende jaren eerder verbeteren dan terug afnemen).

Re: Groepsaankoop zonnepanelen en thuisbatterij West-Vlaanderen

Geplaatst: 22 sep 2022, 11:32
door Dizzy
Is dat niet hoe ver de batterij ontlaadt? Ze gaan normaal niet tot nul maar behouden een bepaalde marge, die marge verschilt per merk. Hoe groter de marge, hoe beperkter ook het bruikbare deel van capaciteit die je echt kan gebruiken.

De C-factor ken ik nog van de confetti's maar ik vrees dat het toch iets anders is ;)

Re: Groepsaankoop zonnepanelen en thuisbatterij West-Vlaanderen

Geplaatst: 12 feb 2023, 15:48
door conehead
Hallo,
Heb me enige tijd geleden ook ingeschreven voor een groepsaankoop van Advenso. Verbruik is hier een 3000kWh/jaar. Huis is momenteel voorzien van mono fase en ik vraag me of of ik dit niet beter vervang door een 3fase aansluiting. Momenteel volstaat deze aansluiting ruimschoots maar ik vermoed binnen een 4tal jaar een elektrische wagen aan te schaffen. De capaiciteit en laadvermogen van die zijn batterij tegen dan? Hoeveel panelen extra voor een elektrische wagen (10tal?) en vooral is het aangeraden om over te stappen naar een 3fase aansluiting. Zelf rij ik een 25.000 km/jaar en een 3tal dagen in de week rij ik toch een 100 a 150km/dag.
Zonder de auto had ik gedacht een 10 tal panelen te leggen, zelfde specificaties qua panelen en batterij als de topic starter. Verder wordt er hier momenteel nog verwarmd met gas maar wie weet rammen ze ons binnen enkele jaren die warmtepomp .....

Re: Groepsaankoop zonnepanelen en thuisbatterij West-Vlaanderen

Geplaatst: 12 feb 2023, 17:01
door lirec
Auto laden:
-een relatief oude PDF van fluvius is daarvoor nog altijd handig https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... -laden.pdf
- in het kort: je auto moet de snelheid AC laden aankunnen + je stroomaansluiting thuis moet het aankunnen.
=> voor de meeste mensen hun use case (ook die van jou) volstaat een monofase 7.4kw lader allicht wel. Die 150 gereden km's zijn op +- 4 uur laden er weer bij, en je batterij was nog niet leeg niet te vergeten. Een 11/22 kw driefase lader kan uiteraard handig zijn maar dan heb je dus driefase nodig, denk daarbij wel ook aan het capaciteitstarief ;-)

Zonnepanelen:
-op monofase mag je max een omvorer van 5kw plaatsen. Afhankelijk van het merk omvormer en de specificaties van de panelen zelf kan je daar allicht 7 tot 12kw piek panelen op plaatsen. Vraag het bij je installateur.
-op driefase mag de omvormer tot 10kw zijn.
=> afhankelijk wat je absoluut wil plaatsen dus wel/niet naar driefase gaan. Je electricitietskast dient dan wel heringericht te worden natuurlijk.

Toegevoegd na 22 uren 41 minuten 37 seconden:
owja => om te simuleren hoeveel opbrengst je kan hebben:
-kijk hoeveel panelen je op welke dakdelen kan plaatsen (reken 1m80 x1m20 per paneel voor de zekerheid)
-geef in op een app. Er zijn er veel maar deze beviel mij het best en is vrij gebruiksvriendelijk https://play.google.com/store/apps/deta ... l=en&gl=US

Re: Groepsaankoop zonnepanelen en thuisbatterij West-Vlaanderen

Geplaatst: 14 feb 2023, 21:04
door conehead
Alvast bedankt, die pdf had ik ook al eens gevonden en bekeken.