Versterken TV signaal Telenet
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 220 keer
Normaal gezien hang je de langste kabels aan de +4 dB aansluitingen. Splitters gebruik je enkel als het echt niet anders kan (wanneer je op meer dan 4 plaatsen tv's/radio's zou hebben) en sluit je best ook aan op de +4 dB aansluitingen. In het andere geval is het beter om de gebruikte kabels rechtstreeks op de NIU aan te sluiten en de ongebruikte kabels niet aan te sluiten. Je kan die nadien altijd nog verwisselen. Zoals het nu is gedaan, is eigenlijk de slechts mogelijke manier. Maar goed, zolang het werkt...
- Garpenlov
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 74 keer
Zoals eerder vermeld is het niet mijn werk.nickz schreef:Normaal gezien hang je de langste kabels aan de +4 dB aansluitingen. Splitters gebruik je enkel als het echt niet anders kan (wanneer je op meer dan 4 plaatsen tv's/radio's zou hebben) en sluit je best ook aan op de +4 dB aansluitingen. In het andere geval is het beter om de gebruikte kabels rechtstreeks op de NIU aan te sluiten en de ongebruikte kabels niet aan te sluiten. Je kan die nadien altijd nog verwisselen. Zoals het nu is gedaan, is eigenlijk de slechts mogelijke manier. Maar goed, zolang het werkt...

Maar ik zoek toch een berg weg te halen want ik heb wat ruimte nodig voor een PoE switch. Dus toch bedankt voor de suggestie

ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 45 keer
Klopt inderdaad .. op zo een multitap heb je ook verschillden uitgangen .. naar mate de kabel lengte .nickz schreef:Normaal gezien hang je de langste kabels aan de +4 dB aansluitingen. Splitters gebruik je enkel als het echt niet anders kan (wanneer je op meer dan 4 plaatsen tv's/radio's zou hebben) en sluit je best ook aan op de +4 dB aansluitingen. In het andere geval is het beter om de gebruikte kabels rechtstreeks op de NIU aan te sluiten en de ongebruikte kabels niet aan te sluiten. Je kan die nadien altijd nog verwisselen. Zoals het nu is gedaan, is eigenlijk de slechts mogelijke manier. Maar goed, zolang het werkt...
Als je het echt goed wil doen zou je op elke kabel moeten schrijven hoe lang hij is

En dan de kortste kabel aansluiten op de tap met hoogste demping .. de langste met de minste demping .. want anders overstuur je sommige ontvangers. Mijn goedkoop lcd tvke met DVB-C tuner geeft als snel blokvorming als er teveel signaal op komt .
te weinig is iets .. maar teveel signaal is ook iets ..
de connectoren vna pct heb ik paar jaar gelden eens in bulk gekocht in de states ... kan nog efkes weg ermee ..
http://www.ebay.com/itm/PCT-TRS-6L-Coax ... 1356613833
Heb dezelfde ook nog voor RG11 kabel en RG59 .
Krimptang heb ik in belgie gekocht vij Rs-componentns was een 25-30 euro denk ik .
Je het nog andere maken met hetzelfde principe natuurlijk ..
Maar ik dacht dat ik telenet ze ook al zien gebruiken heb de laatste tijd .
Heb er ook nog beetje van CableCon ( krimp ) maar die gebruik ik nog zelden .
Beste allemaal, toch nog even mijn laatste feedback. Ten eerste iedereen bedankt voor zijn hulp!
Eigenwijs als ik ben heb ik het toch eerst geprobeerd met een versterker (max +18dB, regelbaar), direct na de NIU, voordat het signaal mijn binnenbekabeling in gaat. En: na enig afstellen is de signaalsterkte nu tussen -5.0 en +3.0 en is mijn S/N tussen 32.0 en 37.3 (beide over alle TS-en gemeten). De S/N is nog niet geweldig, maar het allerbelangrijkste: het beeld is het wel op alle zenders!! Mijn probleem is dus opgelost.
Eigenwijs als ik ben heb ik het toch eerst geprobeerd met een versterker (max +18dB, regelbaar), direct na de NIU, voordat het signaal mijn binnenbekabeling in gaat. En: na enig afstellen is de signaalsterkte nu tussen -5.0 en +3.0 en is mijn S/N tussen 32.0 en 37.3 (beide over alle TS-en gemeten). De S/N is nog niet geweldig, maar het allerbelangrijkste: het beeld is het wel op alle zenders!! Mijn probleem is dus opgelost.
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 173 keer
Als je met een versterking van 18 dB tot een signaal van -5 tot +3 dBmV komt, en je hebt nog maar een matige S/N , dan wil dat zeggen dat je een grote fout hebt.
Dit is de slechtste oplossing. 'Not done' in kabelland...
Maar goed, als het hiermee is op gelost, en je voelt je er goed bij, dan is dat voor jou de ideale oplossing.
Maar je was gewaarschuwd hé.
Dit is de slechtste oplossing. 'Not done' in kabelland...

Maar goed, als het hiermee is op gelost, en je voelt je er goed bij, dan is dat voor jou de ideale oplossing.
Maar je was gewaarschuwd hé.
Zoals ik schrijf is de versterking regelbaar. Ik vermoed dat er een versterking van ongeveer 6 dB op zit (4 dB was net te weinig en de afstelling staat ruim beneden de helft van de mogelijke versterking). Natuurlijk is het mooier om nieuwe kabeks te trekken, gaten te boren, muren open te breken, maar deze oplossing werkt en is eenvoudig. Not done in kabel land? Dan zou ik toch maar eens achter je oor gaan krabben waarom. Kennelijk wordt er dan een oplossing gezocht die weliswaar theoretisch beter is, maar die ook veel duurder en ingewikkelder is. Lijkt me niet dat de meeste mensen daar op zitten te wachten.
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 173 keer
Ik zei toch dat het dan voor jou de beste oplossing is, vooral als er breekwerk aan te pas moet komen. Maar neem het van mij aan, het is niet ok.
Uit ervaring weet ik dat men vaak gemakkelijkheidshalve grijpt naar een 'versterkertje', en dat men met een beetje moeite en weinig geld gewoon een nieuwe coax had kunnen leggen. In jou geval weet ik het natuurlijk niet.
Je 'verdoezelt' het probleem. Het is de hoestsiroop voor chronische bronchitis . Het helpt , maar het is niet de oplossing.
Ik ga niet achter mijn oor krabben hoor. Het is theoretisch beter én praktisch beter. Dat zal je in de toekomst nog wel merken.
En ga je het niet merken, dan heb je veel geluk gehad.
Uit ervaring weet ik dat men vaak gemakkelijkheidshalve grijpt naar een 'versterkertje', en dat men met een beetje moeite en weinig geld gewoon een nieuwe coax had kunnen leggen. In jou geval weet ik het natuurlijk niet.
Je 'verdoezelt' het probleem. Het is de hoestsiroop voor chronische bronchitis . Het helpt , maar het is niet de oplossing.
Ik ga niet achter mijn oor krabben hoor. Het is theoretisch beter én praktisch beter. Dat zal je in de toekomst nog wel merken.
En ga je het niet merken, dan heb je veel geluk gehad.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik vrees ook dat we de TS hier binnen enkele weken/maanden gaan terug zien vanwege "rare" effecten.Sylvester schreef:Je 'verdoezelt' het probleem. Het is de hoestsiroop voor chronische bronchitis . Het helpt , maar het is niet de oplossing.
Als het signaal "clean" is aan de NIU, tja dan kan het wel werken om het genoeg op te krikken maar dit gaat zo ie zo terug fout.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 220 keer
Het probleem is vooral dat het signaal fel verzwakt wordt door die splitters. Elke splitter is signaal gedeeld door twee. Twee splitters achter elkaar en je houdt nog 25% van je signaal over. Natuurlijk kan je je signaal eerst gaan versterken tot 400% om het vervolgens met die splitters terug te verzwakken tot 100% (= 400% * 25%). Dat dit niet ideaal is voor je S/N-ratio heb je al gemerkt. Hoe zit het met de Bit Error Rate (BER), signaalkwaliteit en foutieve pakketten? Als je een lage BER hebt (E-07 of E-08), een signaalkwaliteit van 99% of 100% en (in feite het belangrijkste) geen foutieve pakketten gedurende een langere periode, dan is deze oplossing voldoende voor jou.
Max BER E-6, min kwaliteit 90%, maar meestal 98%-100%. Deze oplossing lijkt voldoende (mede door zeer goed signaal aan de NIU). We zien wel wat de toekomst brengt, ik kan altijd nog feller versterken als dat dan nog werkt natuurlijk. Ik heb al even alle signalensterkten boven de -1 dB gehad. Geen enkele storing, nergens, ook niet bij sterkte van +8 dB op enkele zenders. Dus ik ben tevreden!
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik denk dat jullie theoretisch allemaal 100% gelijk hebben, maar de TS heeft de "foute" oplossing tenminste geprobeerd, en hij was goed geïnformeerd. Als het werkt (en blijft werken), dan heeft hij een werkbare oplossing voor zijn probleem!r2504 schreef:Ik vrees ook dat we de TS hier binnen enkele weken/maanden gaan terug zien vanwege "rare" effecten.Sylvester schreef:Je 'verdoezelt' het probleem. Het is de hoestsiroop voor chronische bronchitis . Het helpt , maar het is niet de oplossing.
Als het signaal "clean" is aan de NIU, tja dan kan het wel werken om het genoeg op te krikken maar dit gaat zo ie zo terug fout.
Zo gaat het ook met VDSL2.
Tegen alle regels in, heb ik een verbinding gemaakt tussen de Proximus intro (living) en de modem (garage/technische ruimte) met een oude parlofonie kabelpaar. Geen NTP ertussen, niets.
Ik heb een 100/20 sync, stabiel, zonder transmissiefouten.
Ik was geïnformeerd dat het fout zou kunnen lopen, maar het werkt. Als je het niet probeert, dan weet je het niet

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Zolang de OP beseft dat dit een lapmiddel is, en mss toch ns kan nadenken over vervanging van zijn binnenhuisbekabeling op termijn.
En nu effe t topic kapen
:
Die tweede installatie op de foto, met taps, wat zijn precies de bakjes die ik daar allemaal zie hangen (vooral die grijze en die gele, de NIU en modem enzo ken ik wel)?
En nu effe t topic kapen

Die tweede installatie op de foto, met taps, wat zijn precies de bakjes die ik daar allemaal zie hangen (vooral die grijze en die gele, de NIU en modem enzo ken ik wel)?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Gele is een versterker, grijze zijn Multi-port splitters, wit lijkt me zo'n Flukso.